Australie: ervaring met motor huren, kopen of verschepen?

robertsomers

Rookie
12 feb 2017
5
0
Hallo allemaal,

Zijn er hier mensen die een motorreis/-vakantie in Australie gemaakt hebben? Ik wil graag een maand gaan, het liefst met een off-road motor en zit me nu te verdiepen in de verschillende opties.
Huren lijkt vrij duur te zijn, zeker als je de motor niet op dezelfde plek wilt afgeven. De meeste rentals die ik op google vind horen bij BikeRoundOz, met prijzen voor 1 maand rond de 2500,- eu.

- Kennen jullie andere rentals, die goedkoper zijn?
- Is het te doen om in Australie voor 1 maand een motor te kopen en te verkopen, incl het op naam zetten? Hoeveel tijd zal zoiets ongeveer kosten?
- Dezelfde vraag voor het verschepen van mijn motor in Nederland. Of evt het naar NL verschepen van een in Austr gekochte motor.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Groeten,
Robert
 
Lef heb je wel, met al die skippy's aldaar. Zeker buiten de bebouwde gebieden liggen de bermen vol met doodgereden kangaroes.

Kopen/verkopen heb ik enkel ervaring mee in WA en dat is daar zo gedaan. Je koopt het apparaat, gaat vervolgens met de papieren naar het postkantoor. Daar tik je nog even wat belasting af en zetten ze hem op jouw naam. Toendertijd moest er 'rego' of 'registration' betaalt worden, dit is een bepaalde tijd geldig en is eigenlijk de vervanger van de Nederlandse wegenbelasting en WA-verzekering. Als dit nog ruim gedekt is voor het betreffende kenteken neem je dit mee bij overschrijving, zo niet moet je dit er bij kopen. Dit proces verschild per staat, zoals hierboven geldt voor West Australië.
Houdt wel rekening met gigantische drukte bij het postkantoor. Ik heb er toen zelf 3 uur gewacht op m'n beurt en ik heb me laten vertellen dat het die dag nog rustig was.

Huren heb ik geen ervaring mee.

Een motor verschepen zal het goedkoopste zijn per boot, echter kan de zending dan wel even op zich laten wachten (weken tot maanden). Ik durf niet te zeggen wat het precies kost.

Hou er ook goed rekening mee dat je in de outback echt op jezelf aangewezen bent. Je zou niet de eerste toerist zijn die dit onderschat en waarvoor de hulpdiensten massaal moeten uitrukken.
 
Australië is zeker vet om rond te trekken en motorrijden daar is echt geweldig! Let op dat veel verhuurbedrijven niet toestaan dat je offroad gaat met de motor. Mocht je er wel een vinden die het toestaat dan is het duur om te huren.

Wij hadden voor 4 dagen 2 F800GS'en gehuurd op dit adres: Offtrackmotorcycles | Motorcycle Tours and Rentals
Topmateriaal voor daar, maar wel prijzig.


Skippy's... ja daar moet je voor uitkijken. Mijn reisgenoot heeft er eentje geraakt, net bij de staart toen deze overstak. Ach ik kan hier een heel verhaal ophangen, maar lees mijn reisverslag even daar heb je het meeste aan: Roadtrip Australië januari 2014 - www.motorvision.nl
 
Laatst bewerkt:
Goed om te weten van de Skippy's. Kopen klinkt vooralsnog als de beste optie. Ik zal zelf voornamelijk/alleen in Queensland en de Northbaby Territory zitten, dus hopelijk is het daar net zo snel te regelen.
Had jij je motor bij een particulier gekocht, Volume? En op het eind vd reis weer verkocht?
 
Goed om te weten van de Skippy's. Kopen klinkt vooralsnog als de beste optie. Ik zal zelf voornamelijk/alleen in Queensland en de Northbaby Territory zitten, dus hopelijk is het daar net zo snel te regelen.
Had jij je motor bij een particulier gekocht, Volume? En op het eind vd reis weer verkocht?
In QL en NT is het weer anders geregeld dan in WA, dat zou je even na moeten zoeken. Ook voor wat betreft de verplichte verzekering en wegenbelasting gaat het daar weer anders. Ik weet nog dat ik dat toen eens uit heb zitten zoeken en het was toen veel voordeliger om een voertuig te kopen die in WA geregistreerd stond. Maargoed, dat is alweer een tijd geleden, zit allemaal niet meer zo vers in het geheugen.
Ik heb toen inderdaad particulier gekocht en verkocht via de Australische marktplaats (gumtree.com.au).
 
Je zou dus kunnen kijken hoe klein je je motor kunt inpakken zodat de kist zo klein mogelijk wordt. Hoe kleiner hoe goedkoper de verzending van je eigen motor zou zijn. Je eigen motor geeft je de meeste vrijheid (maar je verzekering dekt dit doorgaans niet omdat het buiten de EU is).

Verschepen kan daarnaast erg lang duren.... schip kan vertraging hebben etc.... (die van mij ruim een maand omdat de container zoek raakte in Singapore O.o). Om die reden alleen al heeft in het vervolg het vliegtuig mijn voorkeur, tenzij de prijzen enorm verschillen.

Het klopt ook dat het doorgaans lastig is om een verhuurder te vinden die je toestaat om van de geasfalteerde wegen af te gaan. Ik ben aardig wat mensen tegengekomen die zich daar vervolgens weer niks van aantrokken en toch gingen..... dat is natuurlijk best een risico factor.

Ik ben terwijl ik door Nieuw Zeeland aan het rijden was gesproken met 2 Duitsers die zeiden dat ze hun beide motoren (2 stok oude Hardley Movisons) vanaf Hamburg naar NZ hadden verscheept voor 6 weken touren. Het retourtje zou hun iets meer dan 1000 euro hebben gekost (voor beide motoren dus niet per motor).

Toen ik zelf m`n motor naar NZ verscheepte vanaf Rotterdam kostte het mij goed 2400 euro voor een enkeltje incl. alle papierwerk/registraties om het beestje legaal de weg op te krijgen. Vorig jaar september voor goed 700 euro de motor van Christchurch naar Sydney laten vliegen.

Mocht je je eigen motor hier willen gebruiken, dan MOET je een "Vehicle Import Permit" aanvragen. Heb je die niet wanneer je motor hier aankomt dan heb je een prijzig probleem is mij verteld.

Gegroet!
Jeroen, momenteel woonachtig in Sydney met een Nederlands gekentekende motorfiets :]

Tip van de week, Matzen Cargo (kantoor in Sydney) wordt door veel globetrotters gebruikt m.b.t. Australië en hebben mij ook fantastisch geholpen met de meeste redelijke prijzen.

http://www.matzencargo.com/
 
Laatst bewerkt:
Hi Jeroen, dank voor de tip! Ik heb ze gelijk gemaild. Bij mij zal het wel om een retourtje gaan, dus waarschijnlijk wel wat duurder. Maar goed, ik hoor van ze wat het ong. gaat kosten.

In de tussentijd ga ik me wat verder verdiepen in de verhuur. Alles wat ik via internet vind verhuurt van die spik-en-span BMW's. Voor mij een beetje parels voor de zwijnen, aangezien ik met een 10-20 jaar oude off-road of enduro veel blijer ben. Die schijnt echter niemand te hebben.
Ken jij misschien particulier iemand die zoiets heeft en wil verhuren? Of een motorclubje of een outdoor activiteiten bedrijf?
 
Laatst bewerkt:
Helaas, zo bekend en ik hier nog niet. Plus ik heb hier nog geen motor hoeven huren.

Je komt volgens mij al snel uit bij bike around oz en compass expeditionscompass expeditions.

Veel goedkoper dan wat je al gevonden hebt ga je niet vinden denk ik. Wanneer je met een motor op de $100,- per dag zit qua huur... dan heb je de bodem al wel bereikt zowel qua prijs als cç's.
Ik ken aardig wat mensen in NZ die een DR650 fantastisch vinden. Ken ook een aantal die met de BMW - F's en G's heel wat stevige off-road kilometers maken in NZ. Ik ken ze ook met de grotere BMW's, dus ondanks dat je ze in NL vooral ziet als woon/werk fiets kunnen ze het dus wel prima.

Je kunt de vraag ook eens stellen op Horizon Unlimited; Welcome to the global home of motorcycle travel and overland adventure travel! Daar zit extreem veel kennis verstopt.

Daarnaast is natuurlijk ook hoe ver wil je off-road gaan? Er zijn hier ook gewoon veel "normale" wegen die niet geasfalteerd zijn. Dat soort wegen kijken ze hier niet zo raar van op aan deze kant van de planeet, ik kan me dus ook voorstellen dat die niet op de verboden lijst staan bij veel verhuurders. Er zijn ook nog altijd verschrikkelijk veel plekken zonder bereik, dus te ver van de gebaande paden af zonder iemand die weet wat je aan het doen bent en waar lijkt mij dan ook niet verstandig.

Qua mobiel netwerk... Wanneer je hier aankomt en een sim wilt voor je telefoon... Ga dan voor een provider die gebruik maakt van het Telstra netwerk. Die hebben met afstand de beste dekking. Wanneer je buiten de steden komt heb je met de andere netwerken eigenlijk al geen schijn van kans meer ondanks wat ze soms adverteren.

www.gumtree.com.au is de Australische marktplaats.
 
Hoi Jeroen,
Goeie tips weer. Op Horizons Unlimited heb ik inderdaad ook al mijn vraag gesteld (nog geen echt antwoord).
Ik wil niet echt hard-core off-road gaan rijden, aangezien ik alleen ben. De BMW's voldoen dan dus zeker prima, het is meer dat ik het een iets te gelikte uitstraling vind hebben voor een jonkie als ik. Maar daar kan ik natuurlijk wel overheen stappen. Die DR650 is een mooi ding inderdaad.

NL - AUS - NL met de boot zal idd ong 2x 2 maanden duren en ong 1600 AUD kosten, bij Matzen Cargo. Ik wacht nog even wat details af en dan maar eens kijken hoe ik het ga doen.

Bedankt!
 
Op veel Australische onverharde wegen heb je last van corrugation. Dat zijn golven in de grond waarover je rijdt. Ongever 15 cm hoog en 60 cm van elkaar af. Daar rammelt je gebit aardig van uit elkaar.
https://youtu.be/MTE4On69kXQ
Verder kan ik je vertellen dat als je een motor koopt dat het beste gedaan kan worden met een western australia numerbord omdat je die online kan overschrijven. De andere staten willen dat je het ding in hun staat overschrijft en daar ben je niet altijd.
Skippies komen vooral 's nachts op straat en dan kun je gewoon niet rijden. Ik heb verschillende keren 's ochtends een poot afgesneden van een verse roadkill walibi. Lekker vlees hoor.
Succes daar,
Hoi,
Aad.
 
Laatst bewerkt:
Op veel Australische onverharde wegen heb je last van corrugation. Dat zijn golven in de grond waatover je rijdt. Ongever 15 cm hoog en 60 cm van elkaar af. Daar rammelt je gebit aardig van uit elkaar.
https://youtu.be/MTE4On69kXQ
Verder kan ik je vertellen dat als je een motor koopt dat het beste gedaan kan worden met een western australia numerbord omdat je die online kan overschrijven. De andere staten willen dat je het ding in hun staat overschrijft en daar ben je niet altijd.
Skippies komen vooral 's nachts op straat en dan kun je gewoon niet rijden. Ik heb verschillende keren 's ochtends een poot afgesneden van een verse roadkill. Lekker vlees hoor.
Overigens als ik zou moeten kiezen zou ik voor Nieuw Zeeland gaan. Leuker volk en mooiere natuur maar goed daar vroeg je niet om.

Hoi,
Aad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan