Motorreis in Spanje : alleen, met organisatie, motor huren?

Ook dat... natuurlijk altijd zorgen dat je geen boetes oploopt maar soms heb je het niet geheel in de hand. Zo reed ik ooit eens met het verkeer mee deze straat in, waar mijn GPS me ook instuurde (in een huurauto) wat resulteerde in een flinke bon. Ik mocht hier niet in en de rest wel want dat waren locals... en op de bon kwamen nog administratiekosten van de verhuurder.

Bekijk bijlage 1974203
Borden met rode ronden cirkels was wel een teken, net als de ZTL tekst op de weg ;-)
Helemaal tegenwoordig met die milieu zones met verschillende regels/borden en kleuren in alle landen, is een foutje snel gemaakt :(
 
Spanje niet aan je navigatie pieren tijdens het rijden niet over witte doorgetrokken streep.
En stoppen bij stopbord.
Dat is eigenlijk wel het belangrijkste.
Rara hoe ik dat nu weer weet ;)
 
Spanje niet aan je navigatie pieren tijdens het rijden niet over witte doorgetrokken streep.
En stoppen bij stopbord.
Dat is eigenlijk wel het belangrijkste.
Rara hoe ik dat nu weer weet ;)
Volgens bronnen mag je inhalen bij 1 doorgetrokken streep.
  • Enkele witte doorgetrokken streep: inhalen verboden voor voertuigen met beperkt zicht, zoals vrachtwagens.
  • Dubbele witte doorgetrokken streep: inhalen verboden voor alle voertuigen.
  • Enkele gele doorgetrokken streep: tijdelijk inhaalverbod, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden.
  • Rode lijn: benadrukt, naast witte markering, het permanente inhaalverbod.
 
Ok, het is Italië ipv Spanje en het is een Tenere ipv een GS, maar dit lijkt mij wel iets voor jou.

All Road rijden in Toscane en Umbrië
Stevige motor huurprijs 150€ per dag + evt all risk verzekering 40€ pd = 190€ per dag
Weekje komt dan op 1330€ ;(
De huur voor de grandtour (met gids) is voor 8 dagen motorhuur + verz + gids 2150€ , 😰
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dat de huisgenoten het veiliger vinden dat ik in groep rij... Mocht er iets gebeuren etc etc :)
Als ik in mijn eentje op motorvakantie ga neem ik een Garmin Inreach mee om de thuisblijvers op de hoogte te houden. Dat is best wel een duur ding maar als je het vaker van plan bent en verder niet op rijden in een groep zit te wachten is het zijn geld wel waard.
 
Dat is ideaal, maar zoek maar eens naar lokaties waar je een aanhanger (veilig) kunt laten staan
Er zijn ook karretjes die je kleiner kunt vouwen en achter in een klein busje passen en er is ook een demontabel karretje die in een kofferbak past.
 
Hoort er toch ook gewoon beetje bij een bekeuring per vakantie.
Je moet een boete natuurlijk nooit opzoeken.
Altijd proberen om bij een flitspaal met een nette snelheid voorbij te gaan. Gedurig daarom fiks in de ankers.

Eigenlijk iedere vakantie verwacht ik nadien wel een bekeuring te gaan krijgen.
Zeker toen ik in Zwitserland langs de Bodensee reed. Bijna op iedere hoek stond daar een flitszuil. (zonder camera erin?)
Heel vervelend met steeds wisselende max. snelheden. Zeker weten dat ik enkele flitsers te snel voorbij ben gereden.

Rondom Grenoble ben ik iets van 10km zonder Vignette Crit'Air door de milieu-zone gereden.
Ik vraag me trouwens af of ik die wel had kunnen krijgen met mijn 40jr oude motor? Deze voldoet aan geen enkele milieu-regel.
Ook verder in Frankrijk mezelf vaak genoeg vergist met snelheid bij een flitspaal.

Vorig jaar in D met de motorclub ging het echt niet te langzaam. Een enkele flitser niet op tijd gezien.
's Avonds zeiden we tegen elkaar dat het afwachten werd, wat het bedrag zou gaan worden.

Kort door de bocht: Nog nooit een buitenlandse prent toegestuurd gekregen.
Eigenlijk kan je concluderen dat 't nog wel meevalt met buitenlandse boetes.
 
Laatst bewerkt:
Als ik in mijn eentje op motorvakantie ga neem ik een Garmin Inreach mee om de thuisblijvers op de hoogte te houden. Dat is best wel een duur ding maar als je het vaker van plan bent en verder niet op rijden in een groep zit te wachten is het zijn geld wel waard.
Heb deze ook.
Gebruik hem nooit om berichten te versturen.
Als ik hem zou gebruiken steken er ergens botten uit m.n lijf of heb iets gebroken.
Dus alleen voor echte redding als ik hetzelf niet kan.
Vindt het wel duur dat je €40 per jr kwijt bent alleen om je account te behouden.
Had eerst een Spot en later overgestapt op de Garmin.
 
@mean-machine : voor onze 2cv uit 1983 kunnen wij geen crit'dair meer krijgen/aanvragen. Maar ja, dat gaat wel goed: is immers cultureel erfgoed.

Denk dat jij bij 80% vd campings wel een auto plus motoraanhanger kan stallen. Bellen en wat euris lappen en geregeld.
 
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik word dit jaar 40 en wil mezelf een motorreis cadeau doen in Spanje. Waarom Spanje? Gewoon omdat dat mijn favoriete bestemming is :) Ik zou dit graag willen plannen in de 2e helft van mei of de eerste helft van juni.

Ik ben tot op heden op zoek gegaan naar reisorganisaties omdat het mij wel eens leuk lijkt om in groep te rijden. Bovendien is het 'veiliger' in groep en vermoed ik dat je met begeleiding gemakkelijker de mooie plekjes/mooie wegen kan vinden. Het nadeel echter is dat dit alles wat meer kost, wat uiteraard normaal is. Ik heb het gevoel dat gemiddeld ongeveer 1 000 EURO extra wordt gerekend voor de 'begeleiding' van een reis voor 7 nachten. Omdat mijn budget echter niet oneindig is, wil ik toch ook even onderzoeken of het aan te raden is dergelijke trip helemaal alleen in te plannen.

1) Ik zou dus een motor dienen te huren. Ik overweeg binnen 1 à 2 jaar een BMW GS te kopen en zou dan ook onmiddellijk een gelijkaardig model willen huren om zo een eerste 'serieuze' testrit te hebben.
  1. Hier iemand ervaring mee --> Goede adressen/ tips and tricks?
  2. Welke regio? Ik heb geen specifieke voorkeur, maar natuurlijk is de kwaliteit van de wegen een belangrijke parameters. Kunnen overnachten aan de costa's is natuurlijk ook fijn :)
2) Ik zou een GPS dienen te huren en hierop voldoende goeie routes hebben. Hier tips and tricks?

Dank om jullie ervaringen te delen!

Grtz

Kevin

Vooropgesteld dat iedereen het zelf moet weten wat hij doet, maar ik zou lekker alleen gaan rijden.
Tom Tom navigatie op een ( oude ) telefoon op je stuur werkt prima.

Je kan zelf je routes bepalen, zeker met Tom Tom op spannende wegen kom je op plekken die fantastisch zijn.

En wat je motor betreft, 1,87 is niet bijzonder lang, en misschien kan je iets met een stuurverhoger oid dergelijks doen, veel goedkoper dan een hoge motor huren.
En staar je niet blind op een dikke GS, er zijn zoveel leukere, betere en goedkopere alternatieven.

Voor mijzelf is motorrijden iets waarbij ik zelf de route bepaal, op mijn eigen motor en in mijn eigen tempo.

Vorig jaar op mijn oude dag 🤣 voor het eerst met de motor op vakantie geweest, het is het mooiste wat er is, lekker in je eentje rijden, jezelf tegenkomen ma een lange natte rit, beetje filosoferen in je hoofd.
Dat heb je niet als je in een groepje rijdt en je iets moet wat anderen bedacht hebben.
 
Mijn eerste motorreis was op een oude Yamaha FJ600. Op het gemak naar Le Camping Moto, van toen nog Jantje en Pieter, en daar lekker een paar dagen in de bergen rijden. Navigatie was een kaart of briefje met plaatsnamen achter het venster van de tanktas en om te bellen moest je op zoek naar zo'n franse franc verslindende telefooncel. Dat was vakantie, even los van alles en ontdekken.
Gewoon lekker gaan dus en genieten! Zeker met een mobiel op zak met een ICE nummer opgeslagen is het allemaal niet zo spannend meer tegenwoordig.
 
Mijn eerste motorreis was op een oude Yamaha FJ600. Op het gemak naar Le Camping Moto, van toen nog Jantje en Pieter, en daar lekker een paar dagen in de bergen rijden. Navigatie was een kaart of briefje met plaatsnamen achter het venster van de tanktas en om te bellen moest je op zoek naar zo'n franse franc verslindende telefooncel. Dat was vakantie, even los van alles en ontdekken.
Gewoon lekker gaan dus en genieten! Zeker met een mobiel op zak met een ICE nummer opgeslagen is het allemaal niet zo spannend meer tegenwoordig.
Exact dit maar dan op een zzr600. Velen die denken dat Zo'n trip alleen leuk is op hun droommotor zonder ervaring te hebben met andere motoren. Tegen de tijd dat ze m kunnen betalen is het vaak huisje boompje beestje kindjes en dan is het geld ergens anders voor nodig.
 
Vindt het wel duur dat je €40 per jr kwijt bent alleen om je account te behouden.
Ook als je Garmin Zumo XT(2) hebt en een Garmin app ? Via de app / zumo kan je deze koppelen.
Als ik in mijn eentje op motorvakantie ga neem ik een Garmin Inreach mee om de thuisblijvers op de hoogte te houden. Dat is best wel een duur ding maar als je het vaker van plan bent en verder niet op rijden in een groep zit te wachten is het zijn geld wel waard.
Middels een GSM kan je toch ook fulltime je lokatie delen. Als het niet 100% direct moet kan je ook Polarsteps gebruiken.
 
Middels een GSM kan je toch ook fulltime je lokatie delen. Als het niet 100% direct moet kan je ook Polarsteps gebruiken.
Met je GSM alleen als er dekking is en dat valt nog wel eens tegen. De Inreach, en andere merken, werken via de satellieten. Vandaar dat er ook een andere prijs aan hangt.
 
Geen idee zal eens zoeken ik Rij met Montana 700 zonder i.
Ook als je Garmin Zumo XT(2) hebt en een Garmin app ? Via de app / zumo kan je deze koppelen.

Middels een GSM kan je toch ook fulltime je lokatie delen. Als het niet 100% direct moet kan je ook Polarsteps gebruiken
 
Met je GSM alleen als er dekking is en dat valt nog wel eens tegen. De Inreach, en andere merken, werken via de satellieten. Vandaar dat er ook een andere prijs aan hangt.

Gps op je telefoon werkt toch ook met satellieten, enkel de communicatie via satellieten is prijzig.
 
Daarvoor heb je volgens mij een sateliet telefoon voor nodig.
Heb er eens eentje gehuurd voor marokko.
Valse schijn natuurlijk.
Want ik spreek geen woord frans of marrokaans.
dus is er shit wie ga je bellen in dat land en hoe als je de taal niet spreekt.

Werkt ik dacht via inmarsat of Irridium satelieten.
 
Volgens bronnen mag je inhalen bij 1 doorgetrokken streep.
  • Enkele witte doorgetrokken streep: inhalen verboden voor voertuigen met beperkt zicht, zoals vrachtwagens.
  • Dubbele witte doorgetrokken streep: inhalen verboden voor alle voertuigen.
  • Enkele gele doorgetrokken streep: tijdelijk inhaalverbod, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden.
  • Rode lijn: benadrukt, naast witte markering, het permanente inhaalverbod.
Ik bedoel de grote witte band als je voorrangsweg nadert met stopbord.
Je moet stoppen en in ieder geval op de motor ern voet aan de grond.
Sommige spanjaarden zie je bij het overdrevene af stilstaan en dan pas weer optrekken.
Politie staat er vaak op te controleren.
 
In malaga kun je een GS huren.
Tja waar wil je gaan rijden, spanje is groot.
Als je routes nodig hebt voor een van de mooiste berggebieden de costa blanca tussen Alicante en Benidorm zowel asfalt alsook gravel mag je een pm sturen.
 
Ik bedoel de grote witte band als je voorrangsweg nadert met stopbord.
Je moet stoppen en in ieder geval op de motor ern voet aan de grond.
Sommige spanjaarden zie je bij het overdrevene af stilstaan en dan pas weer optrekken.
Politie staat er vaak op te controleren.
Met drones en of per helicopter, en ze weten precies waar hotspots zijn.
Tegenwoordig is het zelfs ter plekke betalen, krijg je wel korting
 
Paar jr geleden eind van de dag moe gestreden na dagje off road.
Camping zoeken ik reed voorop zie op het laatste moment afslag camping.
Dus sla af we reden met z.n vieren.
Vader en zoon reden achterin en zagen het te laat dus van de weg af ff stoppen vluchtstrookje en dan keren.
2 motors €400.
Na pinnen en afrekenen kunnen pingelen tot €300.
Beetje zuur.
Wijzelf wildkameren met 4x4 auto Slovenië.
Dat was niet de bedoeling.
€300.
Ik 250 en m.n vrouw 50 omdat we fikkie hadden gestookt.
Gewoon blijven lachen en ter plekke contant afrekenen.
Daar hadden ze niet op gerekend de parkwachters.
Het is wat het is.
Haal je schouders op en geniet van je vakantie.
In Oekrainë kan dit jaar waarschijnlijk niemand op vakantie.
Tel je zegeningen.
 
Ik bedoel de grote witte band als je voorrangsweg nadert met stopbord.
Je moet stoppen en in ieder geval op de motor ern voet aan de grond.
Sommige spanjaarden zie je bij het overdrevene af stilstaan en dan pas weer optrekken.
Politie staat er vaak op te controleren.
Een Spanjaard rijdt gewoon wat netter dan hetgeen wij hier in NL gewend zijn.
UIteraard zitten er ook stresskippen tussen maar in vergelijk met NL rijden ze daar meer volgens de regels.
Met drones en of per helicopter, en ze weten precies waar hotspots zijn.
Tegenwoordig is het zelfs ter plekke betalen, krijg je wel korting
Als je binnen 20 dagen betaald krijg je 50% korting.:+
 
Gps op je telefoon werkt toch ook met satellieten, enkel de communicatie via satellieten is prijzig.
Je kunt je locatie wel bepalen op je telefoon maar als er iets is kun je met je telefoon geen actie ondernemen als er geen dekking is en dat is vaak het geval. Met systemen zoals Garmin Inreach kun je o.a. tekstberichten en je locatie via de sateliet versturen. Afgezien van ondergrondse locaties heb je dus overal op aarde de mogelijkheid om hulp in te roepen of om een berichtje te sturen dat alles in orde is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan