Motorreis in Spanje : alleen, met organisatie, motor huren?

KevinZ750

Rookie
10 feb 2024
3
4
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik word dit jaar 40 en wil mezelf een motorreis cadeau doen in Spanje. Waarom Spanje? Gewoon omdat dat mijn favoriete bestemming is :) Ik zou dit graag willen plannen in de 2e helft van mei of de eerste helft van juni.

Ik ben tot op heden op zoek gegaan naar reisorganisaties omdat het mij wel eens leuk lijkt om in groep te rijden. Bovendien is het 'veiliger' in groep en vermoed ik dat je met begeleiding gemakkelijker de mooie plekjes/mooie wegen kan vinden. Het nadeel echter is dat dit alles wat meer kost, wat uiteraard normaal is. Ik heb het gevoel dat gemiddeld ongeveer 1 000 EURO extra wordt gerekend voor de 'begeleiding' van een reis voor 7 nachten. Omdat mijn budget echter niet oneindig is, wil ik toch ook even onderzoeken of het aan te raden is dergelijke trip helemaal alleen in te plannen.

1) Ik zou dus een motor dienen te huren. Ik overweeg binnen 1 à 2 jaar een BMW GS te kopen en zou dan ook onmiddellijk een gelijkaardig model willen huren om zo een eerste 'serieuze' testrit te hebben.
  1. Hier iemand ervaring mee --> Goede adressen/ tips and tricks?
  2. Welke regio? Ik heb geen specifieke voorkeur, maar natuurlijk is de kwaliteit van de wegen een belangrijke parameters. Kunnen overnachten aan de costa's is natuurlijk ook fijn :)
2) Ik zou een GPS dienen te huren en hierop voldoende goeie routes hebben. Hier tips and tricks?

Dank om jullie ervaringen te delen!

Grtz

Kevin
 
Welkom op MF :] .
Om eerlijk te zijn vind ik bijna elk aspect een slecht idee, maar iedereen is weer anders 😉 .

Orienteer eerst even op Motorshare. Daar werken zelfs motor dealers mee. Heb je een idee wat je kwijt bent met huren.

Iemand uit de buurt van m'n vorige woonplaats zou ik adviseren naar de plaatselijke motorclub te gaan. Die hebben vaak al jaarlijkse ritten waarvan ook enkele meerdaagse naar bijv de Alpen.

Als je al motorrijd en een motor hebt snap ik de vraag over een georganiseerde reis niet zo of het upgraden naar een GS , klinkt namelijk wel voor iemand met een ruime beurs, maar alles is relatief.
Overigens wordt bij motorverhuur vaak de mogelijkheid geboden om navigatie mee te huren, grotere kans dat ze de weg terug kunnen vinden 😉 .
 
Niet om m'n topic te spammen, maar zo kan je ook op de motor door Spanje. Los van de camperbus natuurlijk, maar www.booking.com werkt hier ( Spanje) ook.

Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Ik had overigens ook een conclusie kunnen trekken uit je gebruikersnaam, z750 ... 💩

Bedenk wel dat zodra je de combinatie van BMW en Garmin hebt je eigenlijk 20 jaar te vroeg bent en HELE rare lui dreigt aan te trekken die over harde en zachte waypoints gaan praten.
Je bent gewaarschuwd.
 
Bedenk wel dat zodra je de combinatie van BMW en Garmin hebt je eigenlijk 20 jaar te vroeg bent en HELE rare lui dreigt aan te trekken die over harde en zachte waypoints gaan praten.
Je bent gewaarschuwd.


Zijn we daar ondertussen al niet lang vanaf, van die harde en zachte waypoints? De Zumo XT is er nu toch al lang genoeg, niet?
 
Zijn we daar ondertussen al niet lang vanaf, van die harde en zachte waypoints? De Zumo XT is er nu toch al lang genoeg, niet?
De Yamaha XT ook hoor.
Ik omschrijf alleen een indruk die ik heb gekregen van gesprekken met een aantal Garmin gebruikersnaam.
En hoe bevalt die van jou 😉
 
er zijn meerdere opties. Heb ze echt niet gecheckt. Wil je in Nederlands/Vlaams op groepsreis, dan Horizon reizen / Clubmot met motor transport. Wil je lokaal (bmw) huren, dan hispania of andere:
BMW Motorcycle Rentals in Spain / Hispania Tours
Ik rij meestal alleen in dat soort reizen, heb een andere rijstijl. Maar ik waardeer ontbijt/middag/avond met dezelfde personen, is gewoon de helft van je vakantie, dus voor mij liever een groepsvakantie
 
Welke veiligheid bedoel je precies?
Ik bedoel dat de huisgenoten het veiliger vinden dat ik in groep rij... Mocht er iets gebeuren etc etc :)

@LePensZeur : Ik rij idd Kawasaki Z750 thuis, maar eerder beperkt. Gezien mijn lengte (1m87) is die motor eigenlijk te klein om comfortabel langer dan 2u te rijden. Vandaar de overweging van een GS
 
Ik bedoel dat de huisgenoten het veiliger vinden dat ik in groep rij... Mocht er iets gebeuren etc etc :)

@LePensZeur : Ik rij idd Kawasaki Z750 thuis, maar eerder beperkt. Gezien mijn lengte (1m87) is die motor eigenlijk te klein om comfortabel langer dan 2u te rijden. Vandaar de overweging van een GS
Mocht er iets gebeuren zoals dat degene achter je op z'n voorganger klapt 😉 .
Zet dan gewoon je lokatie delen in WhatsApp aan en laat je telefoon op de hotelkamer liggen als je op stap gaat 😉 .

Ik ben 1.98 en rijd op een crf250L , dus ik denk dat we een ander beeld van comfort hebben.

Al overwogen om de motor op de aanhanger te zetten en een week door de Pyreneeën te rijden?
Ik ben rond 2018 met een vstrom door de Pyreneeën geweest, dmv een aantal routes aan te passen zodat 2 liggende 8' en een slingerende route van links naar rechts werd.
Afwisselend de Franse en Spaanse grens over.
Schitterende rit.
Ik weet dat zomer 2022 dat ook iemand gedaan heeft en een verslag van gemaakt heeft , staat vast in het reizen topic.
 
Dat is ideaal, maar zoek maar eens naar lokaties waar je een aanhanger (veilig) kunt laten staan
Bijna overal?
Ik zie die vragen wel vaker langs komen in bijvoorbeeld de TET groep, maar ik zie met fietsen wel vaker voertuigen met NL kenteken ergens geparkeerd staan, stof overal en een verzameling flyers onder de ruitenwisser.

In NL kan je ook gewoon weken lang ergens parkeren, zolang de belasting betaalt is gebeurd er weinig.

Vooral in Spanje veel ' urbanization ' achtige woonwijken waar ik hem met een gerust hart zou achter laten.
IMG_20240121_174116.jpg

Doodlopende weg van maar liefst 100 meter lang.
 
Hallo Kevin,
Ik heb geen idee wat je motor ervaringen zijn.
Maar als dat bestaat uit een paar keer om de kerk rijden is, lijkt het mij persoonlijk slimmer om met wat maten een paar dagen in de Ardennen of de Eifel o.i.d. te gaan rijden. Dan krijg je in ieder geval meer inzicht in de bergen.

Over comfort heeft iedereen een andere mening, maar ik ben zelf een jaar of wat terug nog vijf dagen met een KZ650 uit 1978 wezen rijden.
En dat was best gaaf om met dat oude beestje mee te rijden met gasten die praktisch nieuwe motoren hadden.

Je zou nl. ook je huidige motor iets kunnen aanpassen. D.m.v. bijvoorbeeld een verhoging van je stuur.


Maar het staat je natuurlijk vrij om naar Spanje te gaan.:]

Succes met je zoektocht.

Wel even een reistopic starten.
 
Allright, bedankt voor de reacties!

Home - Détour lijkt me voorlopig wel wat. Eén dezer beslis ik wat ik ga doen 😊

Wellicht een heel andere optie dan jij denkt.. Camping isabena daar kan je bmw's huren verschillende typen . je zit dan in De Pyreneeën
Je kan vandaar uit makkelijk een week vermaken en zelf offroad rijden.

Weet alleen niet of je met vliegtuig aan wilt komen of gewoon met de auto richting spanje wilt
 
Eerste keer naar marokko.
Met auto en aanhanger.
Nachtje slapen op de camping.
Daar de bus en aanhanger 2 weken laten staan.
Koste toen iets van € 140 met 4 pers.
Op de boot met de motor.
En na 2 weken weer terug uit marokko.
Ik vond het prima alleen heen en terug Ned 4800km dat was eenmalig en nooit weer.
Kost je gewoon 4 hele lang reisdagen.
Heen gaat wel.
Maar je moet ook weer terug als je moe bent van 2 weken woestijn rijden.
HEb daarna 3x motor op transport gezet malaga en dan over naar marokko.
 
Een motor huren voor zo'n periode is echt geld weggooien. Begeleiding? Als ik naar Spanje ga heb ik die ook wel maar dan in de vorm van een GPS. In Spanje let men veel beter op motorrijders dan waar dan ook in Europa. Moet een eerste motor gelijk een GS zijn? Voor een hele bak minder heb je gewoon gelijk een leuke fiets (denk aan transalp, versys, vstrom) waar je ook echt heel erg leuk mee kunt rijden. Een GS is een erg overgewaardeerde motor en dan met name door GS rijders zelf.
Isabena is sowieso een aanrader en daar kun je bijna ieder type BMW huren wat er is.
 
Met een NL kenteken heb je minder kans op een bekeuring.
En als je op een huurmotor een boete krijgt gaat dat via de verhuurder die daar ook een flink bedrag voor vraagt.
 
Ook dat... natuurlijk altijd zorgen dat je geen boetes oploopt maar soms heb je het niet geheel in de hand. Zo reed ik ooit eens met het verkeer mee deze straat in, waar mijn GPS me ook instuurde (in een huurauto) wat resulteerde in een flinke bon. Ik mocht hier niet in en de rest wel want dat waren locals... en op de bon kwamen nog administratiekosten van de verhuurder.

1708010456770.png
 
Ik reed afgelopen vakantie Tussen Barcelona en Valencia met mijn motor tussen de file door.
Met mij gingen nog 4 Turkse mannen die de motoren in Barcelona gehuurd hadden.
Eenmaal vooraan bij de file aangekomen was er een flink ongeval en de weg afgesloten.
De agent die op ons afstierde snauwde meteen dat dat ons €400 pp ging kosten.
Hij nam foto`s van de kentekens maar in de NL-plaat had hij even geen zin.

Maar met de huurauto langs een flitspaal (80 max) kreeg ik hem via de verhuurder die daar ook nog eens €50 voor rekende, en het had zolang geduurd dat bijna de kortingtermijn van 2 maanden verstreken was.
 
Zelf huur ik in de winter geregeld een motor in Spanje als ik zin heb om een dag te rijden. Nooit problemen mee gehad, echter een simpele ER6-N. Zeker in de tijd van het jaar dat ts wil gaan gewoon heen rijden.
 
Ik huur geen motor meer in buitenland auto nog wel.
Oude afgeleefde xt600 gehuurd porto portugal ja m.n vrouw heeft hem paar keer omgelegd krasje erbij de veledie er al opzaten en koppelings hendel gebroken.
Onkosten €960 eigenlijk je volledige borg van je credit kaart.
Als ik er ooit toekom om naar portugal te gaan wonen huur ik een fiets in porto koop een paar betontegels bij de bouwmarkt en keil ze stuk voor stuk doordie winkel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan