125cc of 250cc? 2 takt of 4 takt?

NielsCrosser

Rookie
22 feb 2017
21
0
Hey, ik ben een jongen van 16 jaar oud die geïntresseerd is in motorcrossen. Ik ben helaas niet ervaren en ik heb ook niet veel mensen in mijn omgeving die me bij de keuze van een motor kunnen helpen, zelf zijn ze ook pas begonnen. Ik ben 1,92 groot en ik weeg 68 Kilo. Ik ben nog wel in de groei dus. Op wat voor motor kan ik het best beginnen? 125cc 2 takt of 4 takt of een 250cc 2 takt of 4 takt? ik weet het niet... en wat voor merk adviseren jullie me? KTM wordt tegen tegen me gezegd. Maar deze motoren zijn erg duur in de aanschaf en in het onderhoud wordt me van de andere kant gezegd... dus misschien is een yamaha, een honda of een kawasaki beter? Ik wil een 2e hands motor, en mijn budget ligt rond de 2500 euro voor alleen de motor. Ik zal 1 a 2x in de week gaan rijden en dat zal dan zijn op het platte land of op een cross baan waar ik in de buurt woon.
 
Ik heb op jou leeftijd enorm veel lol gehad aan een cr125 2takt. Ik ben wel fan van powerband. Kosten in onderhoud vallen ook mee tegenover een 4takt ( jr mist de kleppen distributie etc wat je moet vervangen).
Ik had een ouder model genomen en de rest van mijn budget geinvesteerd in onderhoud. Mijn tip. In de motor kan je niet kijken, ga er vanuit dat je snel het zuigertje olie vervangt enneem dat in de kosten mee. Nu 10 jaar later heb ik hem nog steeds :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf op een Honda CRF250 begonnen (250cc 4 takt) Je bent misschien wel enigszins aan de lichte kant voor een 250cc 4 takt maar wat betreft lengte zou het prima kunnen. Een 4 takt rijdt wat makkelijker dan een 2 takt. Voor 2500 euro kun je een nette CRF250 halen. Het is wel belangrijk dat je weet wat voor onderhoud er (de laatste tijd) gepleegd is aan de motor die je koopt. Het makkelijkste is dan ook om een motor van een bekende te kopen of te zorgen dat je bonnetjes te zien krijgt. Dit geldt overigens voor elke crossmotor. Niet alleen een 4 takt.
 
Ik heb op jou leeftijd enorm veel lol gehad aan een cr125 2takt. Ik ben wel fan van powerband. Kosten in onderhoud vallen ook mee tegenover een 4takt ( jr mist de kleppen distributie etc wat je moet vervangen).
Ik had een ouder model genomen en de rest van mijn budget geinvesteerd in onderhoud. Mijn tip. In de motor kan je niet kijken, ga er vanuit dat je snel het zuigertje olie vervangt enneem dat in de kosten mee. Nu 10 jaar later heb ik hem nog steeds :)


Bedankt voor je reactie! Zou je de Honda cr125 adviseren? of toch liever een KTM sx 125? Voor hetzelfde geld van de Honda cr125 heb je een nieuwere KTM sx125.
 
Neem een 125 2takt , onderhoud kan jezelf doen en de kosten daarvan zijn te overzien , een 4takt is moeilijker wbt onderhoud ...
Mocht hij stuk lopen is een 2t veel beter te betalen als een 4t.
Je leert op een 2t ook echt rijden trouwens :-)
Voor 2500 kan je een nette 125 zoeken , staan er zat te koop.
Succes !!!
 
De 1e vraag moet denk ik zijn, kan je zelf een beetje sleutelen??
 
Laatst bewerkt:
Neem een 125 2takt , onderhoud kan jezelf doen en de kosten daarvan zijn te overzien , een 4takt is moeilijker wbt onderhoud ...
Mocht hij stuk lopen is een 2t veel beter te betalen als een 4t.
Je leert op een 2t ook echt rijden trouwens :-)
Voor 2500 kan je een nette 125 zoeken , staan er zat te koop.
Succes !!!

Bedankt! En naar welke merken moet ik absoluut niet kijken? yamaha of suzuki? of maakt dat weinig uit?
 
Ik zelf kan redelijk sleutelen, ik heb een vriend die automonteur is en zelf ook een crossmotor heeft. hij kan mij altijd nog leren sleutelen of mij helpen mochten er problemen zijn.

Wat voor crossmotor heeft die vriend van je? Dan koop je als de pegels het toe laten net zoiets en kan je meeliften op zijn kennis......2takt is het makkelijkst om zelf aan te sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor crossmotor heeft die vriend van je? Dan koop je als de pegels het toe laten net zoiets en kan je meeliften op zijn kennis......2takt is het makkelijkst om zelf aan te sleutelen.

Hij heeft zelf een Honda cr 250, maar ik hoor van alle kanten dat je het beste op een 125 2 takt kan beginnen... ik zat zelf te denken aan een Honda cr 125 van het bouwjaar 2007 ongeveer of een KTM sx 125 van het bouwjaar 2010-2012... welke is de beste? of zijn er betere opties? al je advies is welkom!
 
Honda is kwaliteit , net FF beter als de rest , daar tegen loopt een ktm weer veel beter...
Je bent nog een beginner dus beter let je op wat je koopt ipv de snelste , zorg dat je wat koopt wat vertrouwd is...waar aantoonbaar onderhoud aangedaan is , iedereen zegt wel pas revisie gehad , kom dan ook maar met het bewijs.
Ik rijd al jaren Suzuki 250 2t naar alle tevredenheid ...
Kijk is voor een nette RM 125 of YZ 125....
 
Hij heeft zelf een Honda cr 250, maar ik hoor van alle kanten dat je het beste op een 125 2 takt kan beginnen... ik zat zelf te denken aan een Honda cr 125 van het bouwjaar 2007 ongeveer of een KTM sx 125 van het bouwjaar 2010-2012... welke is de beste? of zijn er betere opties? al je advies is welkom!

Dan zou ik voor een CR125 gaan
 
Je hebt best wel een mooi budget om te beginnen met crossen op een 125. Ik zou persoonlijk een merk kopen waar een dealer van in de buurt zit. Als beginnende sleutelaar is het erg fijn wanneer er een dealer is die jou op weg wil helpen. Niets is zo vervelend de volgende dag niet kunnen crossen omdat je er met het sleutelen net niet uitkomt of omdat je moet wachten op onderdelen uit een webshop.

Ik ben zelf begonnen (nadat ik wat oude crossers heb gehad) op een Honda CR125 uit 2003. Gekocht in erg goede staat, met een nieuwe zuiger e.d. voor €2000 bij een dealer. Heb er vijf jaren met erg veel plezier op gecrosst op de crossbaan.

Ik raad je aan, aangezien je budget 2500 euro is, een goede motor te kopen van rond de €2000. Heb je nog mooi wat geld om je vering op gewicht aan te laten passen, een nieuwe zuiger en wat andere dingetjes.
 
ik ben begonnen op een 125 met 15 jaar ,op mn 16 zat ik op een 250 en daar wilde ik niet meer vanaf stappen haha dus ik denk dat een 250 beter is anders moet je die alsnog gaanhalen volgend jaar mischien ? hoeft niet natuurlijk iedereen is anders (disclaimer)
 
ik ben begonnen op een 125 met 15 jaar ,op mn 16 zat ik op een 250 en daar wilde ik niet meer vanaf stappen haha dus ik denk dat een 250 beter is anders moet je die alsnog gaanhalen volgend jaar mischien ? hoeft niet natuurlijk iedereen is anders (disclaimer)

Is misschien een goed idee! Maar hoe denk je er zelf over, heb je echt leren crossen op een 125cc? Of denk je dat dat op een 250 cc net zo goed had gekund?
 
Koop je een honda, maar dan een cr 250, vanaf bouwjaar 93 zijn het hele goede motoren
Heb je tussen de 1000 en 2000 euro een goede motor
Waarom een 250 cc 2takt, die hebben al koppel onderin, zijn daarin sterk genoeg, dus hoef je niet op de hogere toeren te rijden, hetgeen je met een 125cc 2takt wel eerder moet doen.
Ktm is in sommige gevallen sneller, maar zijn motoren waar je nogal eens wat kosten aan hebt.
Je kan ook een 250 viertakt kopen, maar dan ook een honda crf je mag als echte beginner tellen dat je een dikke 50 uren met een zuiger kan rijden, voorwaarde is wel dan, dat je geen zware modder en zware zandcircuits opzoekt. Verder op tijd de olie en oliefilter vervangen en na iedere rij dag de luchtfilter zuiver maken. en om het jaar als je heel veel gaat, een bigend, lagers, distributieketting?
En bij een 250 2 takt, heb je enkel een zuiger en heel af en toe de krukaslagers, maar die kosten vallen goed mee vergeleken met een viertakt
Voor een nette 250viertakt moet je rond de 2500 euro rekenen
Een 125 cc 2takt raad ik je af, gezien je lengte en je gaat zeker nog gewicht bijkomen,
maar let dit is een advies, je keuze maak je nog altijd zelf he
 
Koop je een honda, maar dan een cr 250, vanaf bouwjaar 93 zijn het hele goede motoren
Heb je tussen de 1000 en 2000 euro een goede motor
Waarom een 250 cc 2takt, die hebben al koppel onderin, zijn daarin sterk genoeg, dus hoef je niet op de hogere toeren te rijden, hetgeen je met een 125cc 2takt wel eerder moet doen.
En die zijn wel redelijk snel, maar verkijk je niet in een 250 viertakt, want die hebben ook al redelijk wat koppel en pk
Ktm is in sommige gevallen sneller, maar zijn motoren waar je nogal eens wat kosten aan hebt.
Je kan ook een 250 viertakt kopen, maar dan ook een honda crf je mag als echte beginner tellen dat je een dikke 50 uren met een zuiger kan rijden, voorwaarde is wel dan, dat je geen zware modder en zware zandcircuits opzoekt. Verder op tijd de olie en oliefilter vervangen en na iedere rij dag de luchtfilter zuiver maken. en om het jaar als je heel veel gaat, een bigend, lagers, distributieketting?
En bij een 250 2 takt, heb je enkel een zuiger en heel af en toe de krukaslagers, maar die kosten vallen goed mee vergeleken met een viertakt
Voor een nette 250viertakt moet je rond de 2500 euro rekenen
Een 125 cc 2takt raad ik je af, gezien je lengte en je gaat zeker nog gewicht bijkomen,
maar let dit is een advies, je keuze maak je nog altijd zelf he
 
Is misschien een goed idee! Maar hoe denk je er zelf over, heb je echt leren crossen op een 125cc? Of denk je dat dat op een 250 cc net zo goed had gekund?

goeie vraag !

ik denk wat mensen hier zeggen ,een moderne 250 2t heeft maar zo 47 pk ofzo
misschien meer zelfs ,dat is te veel voor jou denk ik

ik had een yz150 1981 en ging naar een cr250 1983 met rond 35 pk toen
nu heeft een frissen moderne 125 al wel 30 plus pk
dus ja ik denk een ouder type 250 ga jij je wel redden
ben je ene beetje sterk scheelt de helft
 
Ik zou inderdaad beginnen op een tweetakt.
De techniek op een tweetakt is veel eenvoudiger te begrijpen en laat zich makkelijker sleutelen zonder speciale kennis of gereedschap. Je vriend zal niet altijd tijd voor je hebben en dan moet je het zelf doen. Daarnaast is het toch wel jammer om de ervaring op een tweetakt te missen, zowel kwa rijden als sleutelen. Als je nog geen ervaring hebt met het rijden op brommers/motoren/crossen/schakelen zou je het best kunnen beginnen op een 125, ook gezien je gewicht. Je bent nog lekker jong om later de overstap te kunnen maken naar een 250 of hoger. Succes met je zoektocht👍
 
Laatst bewerkt:
Kijk, lang ben je voor elke motor. Maar aan een 250 tweetakt heb jij je handen vol, ik spreek uit eigen ervaring.
Ik ben als broekie begonnen op mijn CR125, ik had hem nog steeds toen ik 1,97m en 85kg was. Op zware modder had hij het dan nog wel eens moeilijk. Inmiddels heb ik een CR250 tweetakt, gekocht omdat ik een motor met kenteken wilde. Ik heb hier mijn handen vol aan, een voordeel is dat hij sterker van onderuit is, maar ook een 250 tweetakt wil toeren maken. Het was enorm wennen, en soms, vooral als ik moe word dan wordt het nog wel eens tricky. Ik denk echt dat een 250 tweetakt op het moment voor jouw gewicht te veel is, dan ben je meer bezig met de motor de baas te zijn dan met leren rijden.

Een 250 viertakt is super rijden, voor jouw budget kun je ook zeker een nette vinden. Echter het sleutelen is wat lastiger, en je hebt dan geen budget meer over om gelijk slijtage delen te kunnen vervangen en de vering aan te passen.

En mocht je dan met een jaar flink zwaarder zijn geworden, en een andere motor willen, dan verkoop je je 125 toch gewoon weer? De CR125 tweetakten zijn enorm waardevast. Ik had die van mij voor dezelfde prijs op marktplaats verkocht als dat ik hem 5 jaar ervoor van een dealer had gekocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan