Motorcross of supermoto

^DMP

MF'er
11 nov 2022
85
26
Tilburg
Ik rijd nu al 3 jaar motor, momenteel op een gixxer 750. Overweeg om naast het sportief rijden af en toe te motorcrossen of supermoto te rijden, zo'n 1 keer per maand. Ik heb al wat mountainbike gear, zoals knie/scheenbeschermers, een chest protector, handschoenen en een fullface helm (waarschijnlijk niet geschikt voor motorcross). Ook bezit ik al een leren racepak. Ik ben van plan om bijna alles tweedehands te kopen.

Ik woon in de omgeving van Tilburg en ben bekend met een crossbaan in Biest-hakker en een kartbaan in Best waar je supermoto kunt rijden. Aangezien ik geen trekhaak op mijn auto heb, hoe kan ik mijn motor naar de baan vervoeren? Hoe doen jullie dat?

Gezien deze informatie, adviseer je me om voor motorcross of supermoto te gaan?

Als ik voor motorcross kies, zijn de Yamaha YZ125 en KTM 125SX geschikte beginnersmotoren?

Voor supermoto heb ik nog geen idee welke motor geschikt is om mee te beginnen. Zijn er motoren die geschikt zijn voor beide disciplines?
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet allebei? Koop een set sm wielen voor je crosser en je hebt een sm. (vgm ook remschijf en remklauw voor)
Supermotor school geeft beide cursussen, is op het mx circuit Landsaard in Eindhoven en Lelystad voor de SM cursussen.
Heb zelf de MX cursus gedaan, die man is meerdere keren kampioen geweest in beide sporten, dus die weet wel wat.
Ik meen dat hij dezelfde motoren gebruikt voor zowel SM als MX.
Motocross is erg vermoeiend, je hebt dus een aardige goede conditie nodig, ik weet niet of dat voor sm ook perse geldt haha
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Ik heb de Supermotor School-website bekeken, en het lijkt zeker interessant. Echter, ik vind de kosten voor een dagcursus behoorlijk hoog.

Bij het gebruik van een motor voor zowel mx als sm, is het dan belangrijk om rekening te houden met de vering? Voor mx heb je geloof ik een langere veerweg nodig. Als dit geen probleem is, zijn er specifieke motoren die geschikt zijn voor zowel mx als sm? Kan ik de Yamaha YZ125, die ik overweeg, ook aanpassen voor supermoto?

Mijn conditie en krachtuithoudingsvermogen vormen geen probleem voor mij. Het is alleen maar een extra voordeel dat het vermoeiend is, waardoor ik een dag in de sportschool kan besparen.
 
Ik weet niet of een naar specifiek sm gebouwde motor qua vering zo geschikt is voor cross.
Maar je zal voor cross minimaal een busje ter beschikking moeten hebben of aanhangertje moeten kopen/huren. Een 125 is een prima keuze om mee te beginnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP

Ik weet niet of een naar specifiek sm gebouwde motor qua vering zo geschikt is voor cross.
Maar je zal voor cross minimaal een busje ter beschikking moeten hebben of aanhangertje moeten kopen/huren. Een 125 is een prima keuze om mee te beginnen.
Dat denk ik dus ook niet. Kan je dan misschien beter een mx motor ombouwen naar sm? Ik ga denk ik een trekhaak aan mijn auto laten bouwen. Op mijn werk hebben we een motoraanhanger die ik mag lenen. Heeft iemand ervaring met zo’n rek op je trekhaak waar je motor op kan?
 

Bijlagen

  • IMG_1049.jpeg
    IMG_1049.jpeg
    103,7 KB · Weergaven: 0
Dat denk ik dus ook niet. Kan je dan misschien beter een mx motor ombouwen naar sm? Ik ga denk ik een trekhaak aan mijn auto laten bouwen. Op mijn werk hebben we een motoraanhanger die ik mag lenen. Heeft iemand ervaring met zo’n rek op je trekhaak waar je motor op kan?

Zo'n rek zou kunnen, maar niet altijd zo heel praktisch.
Die monteer je op de trekhaak, maar de kogeldruk van de trekhaak personenauto is meestal niet meer dan 85 kg. Met een crosser die meestal al iets zwaarder is dan dat gewicht, en het rek erbij, kun je al snel over de 85 kg komen. Het ziet er ook vrij massief uit op een personenauto, wat wellicht de aandacht trekt. 85cctjes zal geen probleem zijn wellicht. Ik weet voor de rest niet veel van SM. Ik weet wel dat als je je vering gewoon standaard houdt en alleen andere wielen gebruikt, je de motor vrij snel tussen mx en sm kan aanpassen.
Ik denk dat er in de offroad/enduro/cross sectie hier op MF, veel meer mensen zijn die je wegwijs kunnen maken, probeer daar eens een topic te openen, of deze laten verplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Zo'n rek zou kunnen, maar niet altijd zo heel praktisch.
Die monteer je op de trekhaak, maar de kogeldruk van de trekhaak personenauto is meestal niet meer dan 85 kg. Met een crosser die meestal al iets zwaarder is dan dat gewicht, en het rek erbij, kun je al snel over de 85 kg komen. Het ziet er ook vrij massief uit op een personenauto, wat wellicht de aandacht trekt. 85cctjes zal geen probleem zijn wellicht. Ik weet voor de rest niet veel van SM. Ik weet wel dat als je je vering gewoon standaard houdt en alleen andere wielen gebruikt, je de motor vrij snel tussen mx en sm kan aanpassen.
Ik denk dat er in de offroad/enduro/cross sectie hier op MF, veel meer mensen zijn die je wegwijs kunnen maken, probeer daar eens een topic te openen, of deze laten verplaatsen.
Met 85kg kogeldruk gaat het hem niet worden nee 😅. Ik vraag mij af of een 2tak 125cc ook geschikt is voor sm. Dit is toch de offroad/enduro/cross sectie of zie ik dit verkeerd??
 
Met 85kg kogeldruk gaat het hem niet worden nee 😅. Ik vraag mij af of een 2tak 125cc ook geschikt is voor sm. Dit is toch de offroad/enduro/cross sectie of zie ik dit verkeerd??

O ja, idd.
Had niet gekeken, en zag verder geen reacties van de gebruikelijke reageerders, dus vandaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Ik heb de Supermotor School-website bekeken, en het lijkt zeker interessant. Echter, ik vind de kosten voor een dagcursus behoorlijk hoog.

Bij het gebruik van een motor voor zowel mx als sm, is het dan belangrijk om rekening te houden met de vering? Voor mx heb je geloof ik een langere veerweg nodig. Als dit geen probleem is, zijn er specifieke motoren die geschikt zijn voor zowel mx als sm? Kan ik de Yamaha YZ125, die ik overweeg, ook aanpassen voor supermoto?

Mijn conditie en krachtuithoudingsvermogen vormen geen probleem voor mij. Het is alleen maar een extra voordeel dat het vermoeiend is, waardoor ik een dag in de sportschool kan besparen.
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met hoe serieus je bent in beide sporten. De vering van de meeste crossmotoren is enigszins instelbaar, dus als je op asfalt gaat op zn strakst zetten. Echter zal het vast beter zijn om andere vering te gebruiken, maar zeker als je het nog beginnende bent zou ik het niet te moeilijk en duur maken voor jezelf. Als je het echt leuk vind kun je altijd nog een andere motor halen, of het een en ander aanpassen. Volgens mij worden er wel meer 4 takten gebruikt voor sm, de reden daarvan weet ik niet.
Kosten van de cursus zijn idd aan de hoge kant, maar het is het waard. En een dagje crossen kan je zeker doen ipv de sportschool:))
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met hoe serieus je bent in beide sporten. De vering van de meeste crossmotoren is enigszins instelbaar, dus als je op asfalt gaat op zn strakst zetten. Echter zal het vast beter zijn om andere vering te gebruiken, maar zeker als je het nog beginnende bent zou ik het niet te moeilijk en duur maken voor jezelf. Als je het echt leuk vind kun je altijd nog een andere motor halen, of het een en ander aanpassen. Volgens mij worden er wel meer 4 takten gebruikt voor sm, de reden daarvan weet ik niet.
Kosten van de cursus zijn idd aan de hoge kant, maar het is het waard. En een dagje crossen kan je zeker doen ipv de sportschool:))
Het was ook zeker mijn insteek om er niet te veel geld in te steken. Het is ook maar voor af en toe voor fun te rijden. Ik zie nog wel dat ik in de toekomst voor beide een motor haal. Denk dat sm 4tak met meer cc leuker is. Het geld voor een cursus besteed ik liever een uitrusting of gereedschap voor de motor.
 
Weet je wat het is, ieder jaar komt er minimaal 10x de vraag voor supermoto of crossen.
Zonder enige vorm van eigen onderzoek.

Je kan dus een keertje de crossbaan op of supermoto met een training.
Maar dat vind je te duur? Heb je ooit uitgezocht hoe duur een jaartje crossen of supermoto rijden is?
Alleen een knmv cross licentie is al 160 euro, dan moet jij nog een rookie cursus doen.
Lidmaatschap voor de baan.
Dan heb je nog niet eens een motor of beschermende kledij, vervoer, benzine, onderhoud.
Enduro heeft een kenteken dus kan je er heen rijden.
Andere opties bus, aanhanger, pickup
 
Weet je wat het is, ieder jaar komt er minimaal 10x de vraag voor supermoto of crossen.
Zonder enige vorm van eigen onderzoek.

Je kan dus een keertje de crossbaan op of supermoto met een training.
Maar dat vind je te duur? Heb je ooit uitgezocht hoe duur een jaartje crossen of supermoto rijden is?
Alleen een knmv cross licentie is al 160 euro, dan moet jij nog een rookie cursus doen.
Lidmaatschap voor de baan.
Dan heb je nog niet eens een motor of beschermende kledij, vervoer, benzine, onderhoud.
Enduro heeft een kenteken dus kan je er heen rijden.
Andere opties bus, aanhanger, pickup
Ik begrijp dat het vervelend wordt als je vaak de zelfde vraag voorbij ziet komen. Echter, ik voer wel degelijk eigen onderzoek uit en dit is ook onderdeel daarvan. Een bedrag van 350 euro vind ik behoorlijk prijzig, gezien mijn beperkte behoeften. Ik geef liever geld uit aan uitrusting of gereedschap. Ik ben me bewust van de kosten, maar wil dit gewoon als een leuke toevoeging, hooguit eens per maand. Ik overweeg een trekhaak op mijn auto te laten monteren en vervolgens naar een geschikte aanhanger te kijken.
 
Ik begrijp dat het vervelend wordt als je vaak de zelfde vraag voorbij ziet komen. Echter, ik voer wel degelijk eigen onderzoek uit en dit is ook onderdeel daarvan. Een bedrag van 350 euro vind ik behoorlijk prijzig, gezien mijn beperkte behoeften. Ik geef liever geld uit aan uitrusting of gereedschap. Ik ben me bewust van de kosten, maar wil dit gewoon als een leuke toevoeging, hooguit eens per maand. Ik overweeg een trekhaak op mijn auto te laten monteren en vervolgens naar een geschikte aanhanger te kijken.
Als je 350 euro al veel geld vindt heb ik wel een beetje slecht nieuws voor je.
Ik doe motocross (dat is goedkoper dan supermoto) ik zal een lijstje maken van wat ik vorig jaar kwijt was:
MX licentie 160
Lidmaatschap mccbleiswijk 125
Diverse banen 150
Benzine motor 400
Benzine auto 400
Set nieuwe banden 160
Olie 300
Oliefilters 50
Kettingset 140
Zuigerkit 400
Overig onderhoud 300
Ik rijd ongeveer 50 uur per jaar (dus minimaal 10 maanden 1x per week)
Doe al mijn onderhoud zelf, had een motor die wel eerlijk was (gekocht van een bekende)
Motocrossen is een pittige hobby om in te komen, training is eigenlijk gewoon vrij rijden. Er is niemand die je de basics leert.
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Een enduro motor is jouw beste optie. Die hebben een kenteken en mag je dus naar de baan rijden.
Die kun je opzetten als Crosser of SM zoals je wilt.

De 125 2T is een hele mooie beginnersklasse, maar als wedstrijden geen rol spelen zou ik ook eens kijken bij een 200 2T. Een 250/350 4T is ook mooi, al kunnen die fors duurder uitpakken bij schade.

Als je je wat mans voelt heb ik nog wel een 250 2T in de aanbieding. Die zijn echter wel wat bruut.

Edit:
Bovenstaande ging over MX. Zelf geen ervaring met SM.
Het is wel een schreeuwend dure hobby.
Zuiger set ook bij jouw gebruik 1x per jaar in de cross. Olie beurtjes, luchtfilters, banden, ketingsets, schade enz enz.

Je MTB gear kun je wel vergeten. Je kunt dus volledig nieuw in het pak. Voor 500 zit je dan echt aan de budget kant.

In weze zijn SM motoren maar een klein beetje anders, het zijn vooral de wielen, vering en voorremschijf. Maar met enkel de wielen kun je voor de hobby'ist al aardig wat natuurlijk.
Een 2e setje voorvork poten hoeft de wereld niet te kosten en een setje wielen houdt z'n waarde wel.
Mocht je dus heel serieus worden in beide dan kan het met een ombouw van een half uurtje een Crosser of SM zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Als je 350 euro al veel geld vindt heb ik wel een beetje slecht nieuws voor je.
Ik doe motocross (dat is goedkoper dan supermoto) ik zal een lijstje maken van wat ik vorig jaar kwijt was:
MX licentie 160
Lidmaatschap mccbleiswijk 125
Diverse banen 150
Benzine motor 400
Benzine auto 400
Set nieuwe banden 160
Olie 300
Oliefilters 50
Kettingset 140
Zuigerkit 400
Overig onderhoud 300
Ik rijd ongeveer 50 uur per jaar (dus minimaal 10 maanden 1x per week)
Doe al mijn onderhoud zelf, had een motor die wel eerlijk was (gekocht van een bekende)
Motocrossen is een pittige hobby om in te komen, training is eigenlijk gewoon vrij rijden. Er is niemand die je de basics leert.
Ik vind dat behoorlijk prijzig voor een cursus van één dag. Ik begrijp dat er veel onderhoud bij komt kijken, maar ik ben van plan om aanzienlijk minder uren per jaar te maken. Ik had gehoord dat er wellicht een beginnerscursus beschikbaar is, en anders zijn er ook nog zat tutorials op YouTube om te volgen 😁
 
Een enduro motor is jouw beste optie. Die hebben een kenteken en mag je dus naar de baan rijden.
Die kun je opzetten als Crosser of SM zoals je wilt.

De 125 2T is een hele mooie beginnersklasse, maar als wedstrijden geen rol spelen zou ik ook eens kijken bij een 200 2T. Een 250/350 4T is ook mooi, al kunnen die fors duurder uitpakken bij schade.

Als je je wat mans voelt heb ik nog wel een 250 2T in de aanbieding. Die zijn echter wel wat bruut.

Edit:
Bovenstaande ging over MX. Zelf geen ervaring met SM.
Het is wel een schreeuwend dure hobby.
Zuiger set ook bij jouw gebruik 1x per jaar in de cross. Olie beurtjes, luchtfilters, banden, ketingsets, schade enz enz.

Je MTB gear kun je wel vergeten. Je kunt dus volledig nieuw in het pak. Voor 500 zit je dan echt aan de budget kant.

In weze zijn SM motoren maar een klein beetje anders, het zijn vooral de wielen, vering en voorremschijf. Maar met enkel de wielen kun je voor de hobby'ist al aardig wat natuurlijk.
Een 2e setje voorvork poten hoeft de wereld niet te kosten en een setje wielen houdt z'n waarde wel.
Mocht je dus heel serieus worden in beide dan kan het met een ombouw van een half uurtje een Crosser of SM zijn.
Oke, ik zal eens gaan kijken naar een enduro motor. Is wel het makkelijkste voor mijn wensen.

Ben zeker niet van plan om wedstrijden te gaan doen. Is echt gewoon voor de lol erbij. Ik ga eens verder onderzoek doen naar een 200 2T. En als die kapot gaat en heb geen budget dan hem gelijk te maken, dat staat die maar even stil. Spring dan wel op mijn racer of mijn mtb.

Ja dacht als dat mtb gear niet geschikt is voor mx. Misschien alleen mijn chest protector. Heb een Leatt adventure.

Als ik alles heb om te rijden zal ik misschien wel een keer zo’n cursus gaan doen. Maar eest meer eens gaan rijden.
 
Je kunt in weze zo de baan op hoor. Cursus niet perse nodig. Ga dan wel even op rustige dagen en in het beginners tijdvak.
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Je kunt in weze zo de baan op hoor. Cursus niet perse nodig. Ga dan wel even op rustige dagen en in het beginners tijdvak.
Niet vergeten dat eerst een rookie cursus gedaan moet worden.
Maar dat is vlaggen herkennen en weten wat je moet doen als je valt.
Techniek enzo komt niet ter spraken
 
  • Leuk
Waarderingen: ^DMP
Terug
Bovenaan Onderaan