TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja als je een dergelijk track krijgt is het maar de vraag welke route de TT gaat volgen? Ok hier zal het wel mee vallen maar een voorbeeld is altijd verkeerd.
full
 
Dat laatste is wat er gebeurt als je een track inlaadt in MRA en van routepunten laat voorzien; niet als je een track rechtstreeks naar de rider overzet.

Een als gpx-track overgezette route zal meestal 1op1 gelijk blijven. Daarop zijn twee uitzonderingen:
a. als de route gaat over een weg die in de TT niet voorkomt. Als de route is gemaakt op de Navteq/Here kaart van Garmin is de kans dat dat gebeurt erg klein.
De meeste routes zijn gemaakt in Basecamp. Dus zij die uitstapje (nu) niet te voorkomen. Ik ben 10 dagen in Noorwegen geweest. En heb de GPX (route en tracks) aangeleverd gekregen. Ik heb alle 10 tracks in de Rider op detail bekeken en allemaal hadden ze 1 of meerdere uitstapjes. Puur door de kalibratieverschillen. Dit moet door TomTom toch te ondervangen zijn. Bij het laden van de route kan de richting van de route toch bepaald worden. Als er dan 1 of 2 trackpunten voor een (niet logische) afwijking zorgt bij de projectie, moeten die toch gewoon genegeerd worden. Als er wel bewust een zijweg op en neer gereden wordt, mag je toch verwachten dat er meer dan 1 of 2 trackunten in die zijweg staan.
 
De 400 negeert klein zij stapjes al. Ik had eens een lunch gepland ca 30mtr in een zijstraat, de 400 ging gewoon rechtdoor maar de garmins hadden wel het zijstraat je er in staan maar die ging niet keren maar 2x links via een woonwijk weer terug op de route.
 
Waarom zie ik ze wel staan. Ik heb tijdens de vakantie ook iemand in de groep gesproken die ook met een Rider 400 rijdt. Hij heeft de gestuurde tracks geladen en kwam iedere dag ook 1 of meerdere van dit soort uitstapjes tegen.

Wellicht dat door de kalibratieverschil die lunchstop precies op de weg lag van de TomTom kaart (gewoon een gok).
 
geen idee. maar het klopt met het grofweg in de 400 gooien van een track krijg je de wonderlijkste uitstapjes.
 
Mijn ervaring is dat door het NIET 'grofweg' in het toestel gooien van een track (ergo: door hem bijv eerst in MRA te laden) wonderlijke uitstapjes ontstaan.

Tuurlijk: het hangt ook af van de kwaliteit van het basismateriaal. Het voorbeeld van Smuiger zal misschien ook wel goed gaan maar is in de praktijk gewoon een heel slordig vertrekpunt.
In het gros van de gevallen zal het kalibratieverschil tussen here en teleatlas bij rechtstreekse gpx import zelden tot verschillen leiden. (maar hou me aanbevolen voor voorbeelden waarbij dat wel het geval is).

De 'verdwenen lunch' van Smuiger laat al zien dat er sprake is van een 'soort van' autocorrigerend vermogen. Ik noemde hierboven al ergens het 'unglitchen' bij garmin routes - da's vergelijkbaar.

Maaaarrrr.... in algemene zin: ofschoon we in vergelijking met jaren geleden aardig dicht bij het 'optimum' zitten, en daar vermoedelijk nóg wel iets dichter bij gaan komen: 100% garantie op 100% gelijk zul je nóóit hebben.

Ergo: sowieso gezonde verstand meenemen!

Hans
 
I
Dat laatste is wat er gebeurt als je een track inlaadt in MRA en van routepunten laat voorzien; niet als je een track rechtstreeks naar de rider overzet.

Een als gpx-track overgezette route zal meestal 1op1 gelijk blijven. Daarop zijn twee uitzonderingen:
a. als de route gaat over een weg die in de TT niet voorkomt. Als de route is gemaakt op de Navteq/Here kaart van Garmin is de kans dat dat gebeurt erg klein.
b. als TT een gebruikte weg ziet als 'desitinationroad' met beperkte toegang (de 'stippelwegen'). Dat komt vaker voor dan a. en is erg moeilijk tevoren te zien.

Vanwege pt b. is het zinvol om even in het toestel de routevorm globaal te bekijken. Zie je daarin afwijkingen dan kan het helpen om de rider in te stellen op 'fietsroutes' en dan de route opnieuw te importeren.

De verwachting is dat pt b. op enige moment met een firmwareupdate opgelost gaat worden. Grote vraag is hoe lang dat gaat duren (want het duurt al veel te lang).
Zodra dat opgelost is zal de route consistentie richting 99% gaan....

1 ding is mij niet helemaal duidelijk? Ik neem aan dat het stippellijntjesverhaal óók opgaat in het buitenland. Of is dat geklooi alleen in Nederland?
 
Motor heeft geen parkeerlicht, contact stond uit, alles verder uit. Ik vermoed wel dat er ergens een lekstroom gelopen heeft, maat ik ga het niet meer uitproberen. Gewoon het geheel er 's avonds afhalen



Het geval van enkele posts terug had de TT rechtstreeks op de accu aangesloten, dus dan wordt het canbus systeem sowieso buiten spel gezet.
Klinkt eerder als een gevalletje parkeerlicht aan laten staan.
 
Nu heb ik nog een vraag ;-)

Heeft er al ooit iemand geprobeerd om de TomTom kaart in Garmins Basecamp te zetten?
Ik moet namelijk heel eerlijk bekennen dat ik Basecamp (inmiddels) wel een heel erg fijne
route planner vind.
 
TomTom kaart in BC kun je vergeten. Veel te veel werk, als het al lukt.

I1 ding is mij niet helemaal duidelijk? Ik neem aan dat het stippellijntjesverhaal óók opgaat in het buitenland. Of is dat geklooi alleen in Nederland?
Ja, zoals het mij lijkt alleen in NL. Ik had deze vraag ook gesteld, maar geen antwoord.
Maar, met Pinksteren veel op de grens met Duitslang gereden en alle AnliegerFrei wegen waren te plannen. Geen problemen.
Op de kaart kan ik ze ook niet vinden in bv Duitsland. AnliegerFrei heeft wellicht geen tag (of stippeltjes) in D, terwijl in NL blijkbaar wel.
 
Nee, dat stippellijntjes verhaal komt je ook in het buitenland tegen. Liep er vorig jaar in de Dolomieten tegen aan. Ik heb wel de indruk dat je ze in Nederland meer tegenkomt. Dit omdat we een veel geconcentreerder wegennetwerk hebben. In de typische motorvakantie gebieden heb je vaak niet zo veel keuze in wegen. Het wordt dat erg vervelend om verkeer om te laten rijden.
 
En ik maar denken dat de discussie wel zou stoppen als ik mijn waffel een keer hou. O-)

De meeste routes zijn gemaakt in Basecamp.

Je weet nooit precies waar al die routes en tracks vandaan komen. Sterker nog, je weet eigenlijk helemaal niets, zelfs bij een track. Neem nu jou voorbeeld. Je hebt per ongeluk een track waar een aantal punten dubbel staan. Niet heel handig, maar strikt genomen is het niet fout. Het laat alleen maar zien dat de track-import bij de rider niet helemaal perfect is (kan kennelijk niet alle rare dingetjes uit de track halen).

De huidige manier van werken maakt het alleen maar onnodig lastig om routes/tracks te controleren (je moet vertrouwen dat de track-import goed gaat). Zelf als je de track in my-drive laadt dan zie je de oorspronkelijk track, niet wat de rider er van gaat maken. Wil je de track nalopen in MRA dan geeft dat de nodige problemen.

Dus zij die uitstapje (nu) niet te voorkomen. Ik ben 10 dagen in Noorwegen geweest. En heb de GPX (route en tracks) aangeleverd gekregen. Ik heb alle 10 tracks in de Rider op detail bekeken en allemaal hadden ze 1 of meerdere uitstapjes. Puur door de kalibratieverschillen. Dit moet door TomTom toch te ondervangen zijn.

Het zou heel mooi zijn als de rider dit zou kunnen. Feit is dat veel tracks veel track-punten hebben die niet op de de weg liggen. Als gebruiker heb je hiervan helemaal niets in de hand. Men lijkt te denken dat: als de track een goede basis is voor route uitwisseling dan gaat import goed. De import gaat goed, dus de track is een goed basis. Dat is een vrij fundamentele denkfout.

Neemt niet weg dat ik er een voorstander van ben dat ze dit bij tomtom tot in de puntjes uitontwikkelen. Hoef ik me steeds minder druk te maken als ik routes/tracks van andere krijg. Tot nu toe is het nogsteeds routes en tracks importeren in MRA. Aanpassingen doen en dat opslaan.

Ondanks wat Hans zegt: tracks die gemaakt zijn op een kaart hebben een relatie met die kaart, net zoals een kleiafdruk van mijn hand een relatie heeft met mijn hand.

Bij het laden van de route kan de richting van de route toch bepaald worden. Als er dan 1 of 2 trackpunten voor een (niet logische) afwijking zorgt bij de projectie, moeten die toch gewoon genegeerd worden. Als er wel bewust een zijweg op en neer gereden wordt, mag je toch verwachten dat er meer dan 1 of 2 trackunten in die zijweg staan.

Ik heb hier een voorbeeld dat er een lus in de weg rechtdoor ligt (lusje). De rider negeert deze toch (terecht). Als je vervolgens op de kaart gaat kijken dan zie je 2 track-punten liggen die, afhankelijk van de kaart, al dan niet in de zijweg liggen. Wat moet de rider dan doen? Het track format geeft je totaal geen garantie dat dit goed gaat.

Zoals Smuiger al aangeeft: als je lunch locatie een stukje in een zijweg ligt dan kan het zomaar zijn dat de rider dit er even uitfiltert. Kan niet echt de bedoeling zijn.
 
Ik was er al bang voor dat de route nooit 100% overeen zal komen. Wordt er door jullie dan nooit in groepen gereden? Ik vind dit persoonlijk nog echt een nadeel van een TomTom en daarom zal ik het op dit moment nog niet aan raden om een TomTom aan te schaffen. Maar dat is echt persoonlijk. In het begin is een Garmin even wennen met alle opties, maar zodra je deze onder de knie hebt heb je geen beperkingen.
 
Ik was er al bang voor dat de route nooit 100% overeen zal komen. Wordt er door jullie dan nooit in groepen gereden? Ik vind dit persoonlijk nog echt een nadeel van een TomTom en daarom zal ik het op dit moment nog niet aan raden om een TomTom aan te schaffen. Maar dat is echt persoonlijk. In het begin is een Garmin even wennen met alle opties, maar zodra je deze onder de knie hebt heb je geen beperkingen.


Als je in MRA een track ontwikkeld en de de Here (garmin) en tomtom kaart op elkaar legt en route punten plaatst zodat beide routes gelijk worden ben je er. Elk toestel berekend de track namelijk net iets anders en op deze manier tackle je kleine verschillen tussen de garmin en tomtom gebruikers.

Het is wel een must dat de gebruikers het nieuwste kaartmateriaal gebruiken natuurlijk anders zouden daar minimale verschillen kunnen zitten of zelfs fouten kunnen ontstaan.

Mijn ervaring is dan ook dat zowel de garmin als de tomtom gebruikers exact dezelfde route rijden als men voldoet aan het bovenstaande.

Ik ben wel benieuwd wat voor beperkingen de garmin dan niet heeft in vergelijking met tomtom zoals je zelf omschrijft. Ik vind beide erg fijn, maar ik heb zelf een lichte voorkeur naar de tomtom 4** series om eerlijk te zijn.
 
Zeker wel. Maar gooi in 5 Garmins dezelfde route en je krijgt verschillen. Ik heb daar in de loop van de jaren 100-den voorbeelden van gezien. Het aantal variabelen is simpelweg te groot. Zoals ik reeds aangaf eerder in dit draadje: Bepaalde Zumo's willen de punten op de kruispunten, anderen juist niet, Montana's kunnen maximaal 50 punten aan. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.

De nieuwe Zumo's is helemaal drama, vooral als iemand in het zijn hoofd haalt even van de route af te wijken om een koffie te drinken in het dorp....

Wij hebben zelfs een kennis die met zijn Montana geen routes meer maakt voor de club. Niet goed te krijgen, alleen maar frustratie. Ook al blijft hij onder de 50 punten. Hij rijdt nu op de tracklijn zonder aanwijzingen mee. Een toestel van toendertijd 600 euro ....
 
Laatst bewerkt:
Als je in MRA een track ontwikkeld en de de Here (garmin) en tomtom kaart op elkaar legt en route punten plaatst zodat beide routes gelijk worden ben je er. Elk toestel berekend de track namelijk net iets anders en op deze manier tackle je kleine verschillen tussen de garmin en tomtom gebruikers.

Het is wel een must dat de gebruikers het nieuwste kaartmateriaal gebruiken natuurlijk anders zouden daar minimale verschillen kunnen zitten of zelfs fouten kunnen ontstaan.

Mijn ervaring is dan ook dat zowel de garmin als de tomtom gebruikers exact dezelfde route rijden als men voldoet aan het bovenstaande.

In het licht van de MrGPS methode kan ik hier geen kaas van maken. Wat je hier omschrijft is, volgens de MrGPS methode, precies fout. Tenzij je bedoeld: voor TomTom exporteer je de route als track op de TomTom kaart en voor Garmin exporteer je de route als track op de Here kaart.
 
@Hornet
Zelfs met een Garmin heb je geen garantie dat iedereen in de groep de identieke route in zijn scherm krijgt.

Wat nu de beste oplossing lijkt (Apax even meelezen!! :] ;) )
Iedereen in MRA werken. MRA is ook niet perfect maar je hebt dan wel de mogelijkheid om de route zowel op de Here kaart als TomTom kaart identiek te krijgen. Is de Route klaar dan zowel op de TomTom kaart als de Here kaart een GPX maken en deze 2 GPX-bestanden verzenden naar de groepsleden. Volgens mij is dat de beste kans dat je een identieke route voorgeschoteld krijgt.

(was een beetje laat met reageren)
 
Laatst bewerkt:
Zeker wel. Maar gooi in 5 Garmins dezelfde route en je krijgt verschillen. Ik heb daar in de loop van de jaren 100-den voorbeelden van gezien. Het aantal variabelen is simpelweg te groot. Zoals ik reeds aangaf eerder in dit draadje: Bepaalde Zumo's willen de punten op de kruispunten, anderen juist niet, Montana's kunnen maximaal 50 punten aan. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.

De nieuwe Zumo's is helemaal drama, vooral als iemand in het zijn hoofd haalt even van de route af te wijken om een koffie te drinken in het dorp....

Wij hebben zelfs een kennis die met zijn Montana geen routes meer maakt voor de club. Niet goed te krijgen, alleen maar frustratie. Ook al blijft hij onder de 50 punten. Hij rijdt nu op de tracklijn zonder aanwijzingen mee. Een toestel van toendertijd 600 euro ....


Hahaha herkenbaar die verhalen! |(

De routes die ik voor groepen nu voorzie of gewoon met vrienden rij zijn geschikt voor een select groepje toestellen. Via deze manier stoten we uiteraard wel eens bepaalde gebruikers tegen het zere been. Maar het kost mij veel minder moeite en vooral scheelt het me gezeur als de route niet klopt!

Dit lijstje toestellen heeft mij tot op heden niet in de kou laten staan! In de zin van dat de routes niet gelijk waren.
De Garmin Zumo 220, 550, 660 340, 350, 390 en 590. En van Tomtom de Rider 4** series. En voor deze lever ik dan ook altijd de routes aan en dat gaat nagenoeg foutloos in de praktijk! Mits ze maar voorzien zijn van het nieuwste kaartmateriaal.
 
In het licht van de MrGPS methode kan ik hier geen kaas van maken. Wat je hier omschrijft is, volgens de MrGPS methode, precies fout. Tenzij je bedoeld: voor TomTom exporteer je de route als track op de TomTom kaart en voor Garmin exporteer je de route als track op de Here kaart.

Ja beide worden als track geëxporteerd vanuit MRA. Via MRA kun je de tomtom en garmin kaart over elkaar leggen. Omdat beide toestellen/kaarten dus anders de track verwerken kun je hiermee eventuele verschillen tackelen door extra punten te plaatsen of juist te verwijderen. Soms dien je zelfs een hele weg uit een route te halen als bijvoorbeeld garmin deze weg wel pakt en tomtom niet. In zo'n geval pas je dus de track aan zodat de route voor zowel de tomtom als garmin gebruikers gelijk blijft.... Soms wel zonde dat je dan super mooie wegen achterwege moet laten maar een gelijke route is voor mij in zo'n geval belangrijker.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan