TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen weken heb ik wat routes gepland voor m'n vakantie via het Tyre programma. Met wat horten en stoten is dat uiteindelijk gelukt, op één klein detail na. Ik heb een route gepland over de San Bernardino pas en ergens langs de pas (coordinaten 46°25'12.0"N 9°13'31.8"E) weigert Tyre een stukje van een paar honderd meter over de b-weg te plannen en begint allerlei omleidingen via de snelweg te zoeken. Op zich niet zo'n groot probleem, zal vast iets te maken hebben met een afgesloten stukje weg/fout/... , maar is het mogelijk om de omleidingen in de TomTom zelf te corrigeren?

Edit: Zojuist via Google streetview het stuk weg af proberen te leggen (in zuidelijke richting) en ook via streetview is de weg afgesloten... Een soort Italiaanse Area 51? :+

Je werkt met Tyre lees ik.

Met MRA(Gold) kun je bij de Here/Garmin kaart seizoensafsluitingen uitschakelen.
Dan kun je iig de route maken en daarna vergelijken met de TomTom kaart.
 
Ok, da's minder. Na 300+ euro voor een navigatie heb ik niet de behoefte om extra geld te betalen om fatsoenlijk een route te kunnen plannen. Dan maar ff wat beter opletten als ik op dat punt kom.
 
Inderdaad.

Maar wel 300+ euro betalen voor een apparaat wat eigenlijk beperkingen heeft en een geen 75 Euro (vrijwel constant een korting te krijgen) voor een stukje software om het apparaat veel beter te kunnen benutten.

Maar zoals gezegd, eigen keuze.
 
Inderdaad.

Maar wel 300+ euro betalen voor een apparaat wat eigenlijk beperkingen heeft en een geen 75 Euro (vrijwel constant een korting te krijgen) voor een stukje software om het apparaat veel beter te kunnen benutten.

Maar zoals gezegd, eigen keuze.

Welke tomtom heb jij dan?
 
Al meerdere jaren een Rider400. En gebruik MRA met veel plezier.
Zonder MRA is de Rider 400 voor mij een waardeloos ding
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad.

Maar wel 300+ euro betalen voor een apparaat wat eigenlijk beperkingen heeft en een geen 75 Euro (vrijwel constant een korting te krijgen) voor een stukje software om het apparaat veel beter te kunnen benutten.

Maar zoals gezegd, eigen keuze.

Zoals Smuiger al aan geeft: het hoeft niet, het mag. 75 euro om een apparaat van 300 euro beter te kunnen benutten hoeft voor mij niet. Maar doe jij lekker met jouw 75 euro wat jij wilt :t .
 
Zoals Smuiger al aan geeft: het hoeft niet, het mag. 75 euro om een apparaat van 300 euro beter te kunnen benutten hoeft voor mij niet. Maar doe jij lekker met jouw 75 euro wat jij wilt :t .

Inderdaad lekker je eigen koppie volgen!
Je kunt et ook een maand ofzo gratis testen volgens mij toch? En jaar abonnement is ook mogelijk voor een paar tientjes zo uit mijn hoofd. Gewoon ff testen zou ik zeggen en dan bepalen of iets het geld waard is!

Tip:koop et samen met een een paar andere rijders kun je gelijk samen jullie bibliotheek van routes delen en je verdeelt de kosten.
 
Zoals Smuiger al aan geeft: het hoeft niet, het mag. 75 euro om een apparaat van 300 euro beter te kunnen benutten hoeft voor mij niet. Maar doe jij lekker met jouw 75 euro wat jij wilt :t .
Het komt bij mij over alsof je het bewust vertikt om het apart te kopen. Alsof het een plicht van TomTom is om software mee te leveren. En niet omdat je het niet nodig vindt. Daarom mijn reactie zoals ik deze gaf.
 
Laatst bewerkt:
Wel prettig dat er een onafhankelijk stuk software is wat goed werkt en doorontwikkeld wordt.

Andere optie is een Garmin kopen, dan krijg je er gratis Basecamp bij, en kun je een losse cursus kopen om er mee om te leren gaan ;-)

Geloof me, MRA Gold is die 75 euro echt wel waard !
(heb zelf een garmin btw)
 
Oh,maar je kunt er ook nog een cursus bij kopen ;)

Dan leer je dat je mer de gratis Tyre Pro ook letterlijk en figuurlijk een heel end komt. Maar dat MRA Gold toch echt wel de meest interessante optie biedt. En daarbij bovendien echt interessanter is dan 'zelfs' Basecamp.
 
Weekje met de 450 op stap geweest. Als Garmin man ff wennen, maar het ding is okay. Af en toe was het moeilijk te zien welke afslag bedoeld werd als er 2 vlak bij elkaar lagen, er werd niet genoeg ingezoomd. Zeker lastig omdat ik geen bletooth connectie met mijn Cardo kan krijgen. Het aantal uitgangen van een rotonde wordt ook net altijd goed weergegeven. Grootste minpunt (naast geen bluetooth) is dat door trillingen het beeld af en toe van horizontaal naar verticaal verspringt en je dit tijdens het rijden net kan corrigeren. Er zou een soort screen-lock optie op moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen12,

Die optie zit er op hoor.

Instellingen ----> uiterlijk -----> scherm ----> weergave vergrendeling
 
Laatst bewerkt:
Wel of geen headset connecten moet je uiteraard zelf weten. Zelf vind ik de audioaanwijzingen van de TomTom beter dan die van Garmin.

Ohh, nog een tip. In de Rider heb je de otie "Lees vroege aanwijzingen voor". Deze kan aan of uit. Als deze uit staat, heb je meer rust in de helm. Je krijgt dan minder audio aanwijzingen
 
Ik zou heel graag mijn headset (Cardo Sho-1) connecten, maar dat lukt niet met de tomtom. Garmin en iphone geen probleem...
 
Ik zou heel graag mijn headset (Cardo Sho-1) connecten, maar dat lukt niet met de tomtom. Garmin en iphone geen probleem...

Als hij aan het koppelen is druk je dan wel op de + knop? Dus als de ledjes om de beurt knipperen dan snel op de plus knop drukken op je cardo. Dan de tomtom laten zoeken naar je headset en het zou moeten werken.

Owja het kan zijn dat je nadien even op de de knop van telefoon op je cardo moet drukken om de verbinding te activeren. De knop met pijltje naar rechts richting de telefoon hoorn.
 
Laatst bewerkt:
Thx. Zal het eens proberen. Maar nogmaals: connencten met garmin en iphone is geen (groot...) probleem...
 
Een Cardo moet gewoon werken met de Rider. Het is wel zo dat het connecten niet altijd in 1 keer wil. Maar als deze eenmaal connected is, is deze wel stabiel. Probeer het dus een paar keer en geeft het de tijd om een connectie te leggen. Dit gaat niet altijd binnen een paar seconden. Bij mij duurt het soms meer dan 20-30 seconden. Wil dan niet, breekt ik het af en probeer het opnieuw. Het moet gewoon lukken.

Cardo en Sena zijn 2 merken die in principe altijd willen connecten met een Rider.
 
Ik heb sinds een tijdje een TomTom rider 410, echter krijg ik het met GPX routes vanaf internet niet voor elkaar. De stappen die ik doe:

1. Download een GPX route van een route site
2. Upload de route in MyRouteApp, als track
3. Sla de route als GPX 1.1 op
4. Upload de route via MyDrive

De route komt netjes op de TomTom te staan, maar als ik de route inlaad, en op rijd tik, word ik naar de route begeleid, echter als ik dan bij de route ben is de route weg. Stel de route is 300 KM en de afstand tot de route 100 KM dan wordt bij het inladen netjes aangegeven dat de route 300 KM is, echter als ik dan op rijd tik dan zou je zeggen dat de totaalafstand 400 KM is. Echter geeft de TomTom aan dat de afstand 100 KM is, en na 100 KM ben je "gearriveerd", maar pakt hij de route niet op.

De dingen die ik geprobeerd heb:
1. TomTom naar nieuwste versie gebracht
2. Verschillende routes van internet gedownload
3. Ipv op rijd, na inladen van route naar begin van route genavigeerd
4. Start en finish van route verder uit elkaar gezet
5. MrGPS stappen gevolgd

Zelfs met de voorgeïnstalleerde routes van TomTom heb ik dit gedrag.
 
Dan heeft de Rider de route compleet genegeerd.
Is mij vorige week ook overkomen.

Een route van te voren maken of laden doe je meestal heel bewust voor een bepaalde moment. Daarom is het niet onverstandig om er te zorgen dat de startpunt van de ergens in de buurt van je echte startpunt (daar waar jij de route laadt) ligt. En dus niet helemaal aan de andere kant van de route
Doe dan het volgende:
- Als de route in je toestel staat, selecteer deze.
- Als de route in je scherm staat, druk dan NIET op "Rijden" maar druk op de 3 puntjes linksonderin.
- Kies wijzig track
- Kies rijdt naar Startpunt
- Je komt weer terug in het scherm met de route en de Rider begint te rekenen
- Druk nu WEL op "Rijden". Je wordt nu netjes naar het startpunt geleid en van daaruit begint de route vanzelf
 
Dan heeft de Rider de route compleet genegeerd.
Is mij vorige week ook overkomen.

Een route van te voren maken of laden doe je meestal heel bewust voor een bepaalde moment. Daarom is het niet onverstandig om er te zorgen dat de startpunt van de ergens in de buurt van je echte startpunt (daar waar jij de route laadt) ligt. En dus niet helemaal aan de andere kant van de route
Doe dan het volgende:
- Als de route in je toestel staat, selecteer deze.
- Als de route in je scherm staat, druk dan NIET op "Rijden" maar druk op de 3 puntjes linksonderin.
- Kies wijzig track
- Kies rijdt naar Startpunt
- Je komt weer terug in het scherm met de route en de Rider begint te rekenen
- Druk nu WEL op "Rijden". Je wordt nu netjes naar het startpunt geleid en van daaruit begint de route vanzelf

Dan zie ik echter nog steeds de afstand als ik op rijd klik naar het startpunt. Hij moet toch de totale afstand aangeven?
 
Daar nog even op terug komen.

Ik ben vorig weekend naar de Harz geweest en lekker gereden daar. De Rider heeft zich netjes gedragen op 1 punt na. Dat was de heenreis. Voor de heenreis had ik deze route gemaakt. Deze route begint net naast de "2" Richting Hannover. Dit is een bewuste keuze.
Het eerste stuk wilde ik gewoon over de snelweg doen en vanuit Zwolle gezien de "2" de meest logische keuze om naar de Harz te rijden.
Heb in de Zwolle de track gestart en ben gaan rijden. Ik heb onderweg wel een paar keer op een parkeer gestopt. Dit heeft een herberekening als gevolg. Ik wist dat ik ergens tussen Bad Oyenhausen en Hannover de snelweg af moest maar dat punt kwam maar niet. De Rider heeft gewoon op de snelweg laten rijden, helemaal om Hannover heen. Via de "7" richting Kassel en toen via de "248" Goslar binnen laten rijden. Alleen het laatste stukje via de 248 was volgens de geplande route. De rest is compleet genegeerd. Terwijl het startpunt in mijn ogen dicht genoeg bij de snelweg ligt om door de Rider opgepakt te moeten worden.
 
Dan zie ik echter nog steeds de afstand als ik op rijd klik naar het startpunt. Hij moet toch de totale afstand aangeven?

Dat weet ik niet zeker. Daar let ik eigenlijk niet op. Je krijgt dan wel eerst een eindtijd te zien tot aan het startpunt van de route. Dat weet ik wel zeker. De verwachte eindtijd is voor mij een goede indicatie of Rider ook gaat doen wat het zou moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan