Opknappen GSX600F '91, project vragen topic :)

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.719
983
Almere
Sinds kort heb ik een gsx600f in de tuin staan. 10 jaar stilstand in een droge box. Motor staat niet vast en versnellingsbak doet het ook nog voor zover ik nu kan testen.

Ik verwachtte wel wat vragen, maar eigenlijk niet zo snel...

Ik ben begonnen met het demonteren van de carburateurs en daarmee mijn eerste vraag:

1 vlinderklep zat helemaal vast, na een zacht tikje met een kunstof pen beweegt hij wel weer maar alles behalve zoals het hoort.

Het staat nu te weken in IMAL maar hoe krijg ik de vlinderklep(pen) het beste weer gangbaar? Er is geen corrosie o.i.d. te zien.

Demonteren van de kleppen en asjes lijkt mij onwenselijk.

Bedankt!
 
Ja dat is idd een optie. Misschien dat ik zelf een ultrasoon koop binnenkort.

Komt het vaker voor dat de kleppen vast gaan zitten? Het is wel nikkel(?) op aluminium.

Het moet sowieso uit elkaar, de 4 bakjes voor de onderdelen staan al klaar. Kan ik meteen de staat beoordelen en de boel laten reinigen.


Dan nog een simpele vraag: De bougiesleutels die ik heb passen niet, ik heb 16 en 21, zou het 18mm zijn? Ik heb geen idee welke bougies er in zitten :+

Edit: laat maar, er zitten nog oude bougies in en die zijn inderdaad 18mm hex.


Mijn stappenplan is overigens:
1. Carbs schoonmaken
2. Olie koud vervangen met goedkope olie en filter even laten zitten
3. Motor een paar keer ronddraaien met de hand zonder bougies.
4. Motor rondslingeren met startmotor
5. Motor starten mits alles goed voelt en klinkt.

Daarna warm laten lopen en olie + filter verversen.

De motor is geschorst en een bouwpakket. Of ik verder ga met opbouwen hangt af van het starten en lopen. Als het niet goed gaat heb ik binnenkort een onderdelen verkoop topic.

Als hij wel start begin ik met het vervangen van de verkeerd afgezaagde achterbrug met de originele. Zag al dat alle lagers er uit liggen. Hopelijk in de verkeerde brug wel goede lagers. Dan gaat de fiets uit elkaar en pak ik de roestplekjes aan, dan de elektronica rn dan weer in elkaar. Daarna optisch aanpakken, twijfel nog of ik er een naked van ga maken. Inmiddels denk ik wel een jaar verder te zijn. Ook qua kosten van vervangende onderdelen want het budget is klein en met per maand helaas.
 
Laatst bewerkt:
Het zijn vlgs mij bst34 mikuni carbs, kijk ook je membramen na of er geen scheurtjes inzitten.
dat vastzitten van de gasklep is omdat ie dus al 10 jaar vastligt op dezelfde plaats, niks aan de hand hoor, gewoon ff alles netjes gangbaar maken.
 
Oh ja, het blok heeft plm. 80.000 km gelopen. Is dat nog de moeite waard? Hoeveel kunnen deze blokken hebben?

Anders wellicht op zoek naar een vervangend blok of deelrevisie overwegen (wel goed voor de ervaring!)

En waar moet ik bij deelrevisie o.a. aan denken? Zeker zuigerveren en lagerschalen en alles wat je tegen komt natuurlijk. Klepseals eventueel. Hoeft geen 0km blok te worden maar nog eens 80.000 km meekunnen zou fijn zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Is maar net hoe je het (persoonlijk) bekijkt.
Rijd al jaren rond op een GS500 die volgens iedereen niets meer waard is.

Voor mij is hij echter wel waardevol, want hij brengt me al 9 jaar (en 150.000km) van en naar mijn werk zonder echte problemen. Dus pomp ik er wel geld in en wordt al jaren beloond met een probleemloze fiets.

Marc
 
Het is voor mij bezigheidstherapie en weer wat sleutelervaring extra. Ik zit overspannen thuis en dit is voor tussendoor zonder haast leuk om te doen.

Ik zie wel wat het word, kappen moeten namelijk ook gespoten worden. Misschien dat ik er een naked bike van maak, geen idee. Hoeft niet professioneel maar wel fatsoenlijk.

Of ik hou hem, voor als het vrouwtje haar rijbewijs heeft, of ik heb al 2 gegadigden die hem over willen nemen. Dan mag dat tegen kostprijs.

Deelrevisie zou voor mij ook de eerste keer zijn. Wel eens een brommer motortje uit 1978 opgebouwd maar nooit een 4 cilinder.

Het meeste gereedschap heb ik denk ik zo, enige wat mist is een (binnen)lager trekset en een gradenmeter (aanhaalmoment in graden als dat al nodig is). Adres voor vlakken en evt. honen heb ik ook, mocht dat echt nodig zijn, maar zoals gezegd, heb budget is helaas klein.

Het voordeel van het grote aanbod en goedkope fiets is hopelijk dat er genoeg goedkope tweedehands onderdelen zijn. Ik mis wat kleine dingetjes, zoals zo snel een stuurdemper en rubbertjes voor op de voetsteunen. Diverse boutjes missen ook maar na het demonteren van 2 motoren en 4 auto's heb ik een leuke voorraad aan boutjes O-)
 
Laatst bewerkt:
Zijn toch wel leuke fietsen, maar zijn inderdaad bijna niks waard. Ik heb een gekocht recent voor mijn vriendin om op te lessen. Ding zag er nog wel redelijk uit en liep prima, heeft alleen wat schade aan 1 zij kap maar die is nog wel intact. Heb er 325 euro voor betaald en die van mij heeft nog maar 39.000km gedraaid.
 
Dat is inderdaad bijzonder weinig.. nouja dan moet ik hem houden :p of idd heel goedkoop op zien te knappen en dan alsnog tegen kostprijs wegdoen. We gaan het zien! Banden zijn uit 2004, daar heb je meteen al een grote kostenpost. Zonde want ze zijn nieuw gemonteerd en niet mee gereden.

Maar het tikt al snel aan, bougies, 2x olie, luchtfilter, remmen, remvloeistof, roest verwijderen, nieuwe peut en je zit al op 200 euro. Banden nog eens 200. Aanschaf 175, eventuele lagertjes ook weer 100 euro. Ketting en tandwielset :X

Op zich is 'ie nog in goede staat, technisch denk ik ook wel. Maar ga de kosten dan zo laag mogelijk houden. Rijdend en veilig maken en klaar.

Carbs net even open gehad om te spieken en deze zijn z.g.a. schoon. Ik haal een beetje gum uit de vlotterbakjes (alleen op de bodem) weg, spuit alle sproeiers en openingen kort door en schoon de membramen iets op (wat is daar de beste manier voor?)

Het is meer het aluminium wat afgegeven heeft op de membramen, maar er zit iets aan vuil in. Ik denk dat remmenreiniger of carb reiniger op het rubber membraam niet heel fijn is. Wd40 ook niet want dat is een weekmaker. Gewoon een beetje lauw water en dreft?
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een idee hoe de brandstofkraan normaliter in elkaar zit?

Hier zat geen beweging meer in en na openmaken blijkt dat er een metalen plaatje verbogen is. Ik zal even een fototje plaatsen zo.
 
Hier het metalen "ringetje" wat verbogen is. Ik denk dat dit de reden is waarom de boel niet meer draait. Ik kan alleen niet goed zien hoe het origineel zat. Ik vermoed op het witte plastic rechts in beeld.

8Jl4vulOqn9ek21-DVVZWyglzrDCtuYYM_0nuVJmlPG3bMfT3svN2Dhjhz4Vm36wiYhnW4ZNx4XRXCKYh02J8BhxgDo3_TGV6PMDHavpSPWGC86poh-VhX_oxIwIfmmzZolJb4KCGacAQuxUzq3K5juCvLmJeG-IVszSOI2c3aVesywOEUkW9-nSceO9forJlchkHGYeegMbHXqtjEI5UXY7H1zYjp1qubvwgQy3menaqbnH3QKtX9s8WCboucLyeMXgvhff1qKZZYCNzWVbHmC-70r9yYcQt9H67gHvDuWB1cs-QRXM9rQTc2FBlGwPF3Kgqu2uh1HXx4aNdXPEerkeKio1YGRwWROpyAIJRq1F_WhtYszFMwgj3e7wz-VrmicV3LO9JOXpok7fdJccoNNfvLlsDSQsjCGokeN--B84vTIePy_X4Gw4XaIUSI05r140Fp1_vCJR74w31VsKp8qYBxdDzMBMTk5EPGNHKSpMITWGasMraaJbw1IQdl4_aN3DHuJvDf7RVXfnUPQ6GA_n9j0mOrP8Sgc8J7qxemN162h506cxdqSXj-lhEyv-652iwej4Fhxeei6dOeRK4ieub4-J0EUdSy5_iIj7TX1pmkZhRBxXyyb3pZ5amFU_ud5pIMmDpc-q0AKf6N86ADKT0H1Hjd_wEfql_z9QwA=w507-h570-no
 
Laatst bewerkt:
Niemand een idee waar en hoe dat stukje metaal moet?

Ook van foto's of revisie setjes op internet word ik niets wijzer.

Het vacuüm gedeelte werkt in ieder geval weer.

Zonder het verbogen gedeelte draait de knop wel weer, maar of deze nu ook verschil maakt tussen pri, reserve en ON weet ik niet. Het lijkt mij dat alleen het stukje plastic met een klein en groter gaatje het verschil maakt en dat gedeelte lijkt weer gangbaar te zijn.

De knop draait overigens met de pijl naar FUEL ipv on... maar zover ik zie kan het maar op 1 manier. Beetje vaag dus.
 
Laatst bewerkt:
het probleem met de brandstofkraan is duidelijk, het stukje metaal is voor de PRI stand en duwt de vacuümklep open ongeacht of de motor loopt.

In dit geval is het ijzertje totaal verbogen en krijg ik het na 2 uur prutsen niet lekker, de kraan blijft soms gewoon helemaal hangen omdat het net niet lekker loopt.

Ik heb het stukje metaal er dus uitgehaald en zal de boel "met de hand" moeten primen na montage.


De volgende vraag is er al weer:
Er zit een charcoal canister op welke geen lucht meer doorlaat (denk verstopt of de terugslagkleppen defect).

Ik zie dat de tank dampen er o.a. doorheen lopen, maar er ook iets op de carburateur aangesloten is.
de tankdampen zal ik af moeten laten middels een slang direct naar beneden weg van de uitlaat. Maar wat doe ik met de carburateurs? Kan ik die afdoppen?

Ik wil het er af hebben omdat: A. het niet verplicht is in NL en B omdat het niet goed functioneert en dus rare problemen (en overdruk in de tank) kan veroorzaken.
 
Inmiddels is de canister verwijderd, de carburateur afgedopt en de tankontluchting verlengd.
Ook de PAIR zijn verwijderd inclusief alle bijhorende slangen.

De motor is gevuld met nieuwe olie, 1 choke plunjer zat vast en is gangbaar gemaakt en de de motor heeft al even gelopen.

Wel wat onregelmatig, maar alle 4 de cilinders vuren.
Nu begint het echte werk dus, boel uit elkaar, schoonmaken, ontroesten, originele achterbrug terug, remmen gangbaar maken etc.

Kosten tot nu toe zo'n 10 euro aan remmenreiniger en veel geduld/tijd, maar dat laatste kost mij persoonlijk niets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan