[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Bij deze gaat de rode GS500 in de verkoop. Opstappen en rijden, voorlopig is er geen onderhoud nodig. Een proefrit is mogelijk.

De km stand op de teller geeft aan 62731 maar iemand heeft er ooit een ander motorblok in gehangen. Gezien de dikte van de shims op de kleppen geloof ik dat het blok zelf aanzienlijk minder kilometers heeft gemaakt dan die 62731. Als ik kijk naar het slijtage verloop van mijn andere motor schat ik dat deze tussen de 30.000 en 40.000km heeft gelopen. De motor ziet er verder nog prachtig uit. In de trend van de GS500 checklist hier een overzicht van de staat van de motor:


Motorblok

Net groot onderhoud gehad. Nieuw olie en oliefilter en de kleppen zijn gesteld. Er is een gloednieuwe nokkenaskettingspanner geïnstalleerd. Loopt als een tet, rookt niet. Lekt niet en zuipt geen olie.

Voor & Achterband
Beide 3,2mm profiel. Banden in redelijke staat.

Remmen
Voorrem is schoongemaakt en voorzien van nieuwe sealtjes. Er is een nieuwe staal omvlochten (Hel) remleiding gemonteerd. De voorremschijf zit net als de blokken op 60% en kunnen daarom nog een tijd mee. De achterremschijf loopt tegen het einde maar hoeft pas vervangen te worden als de blokken op zijn en deze zijn nog bijna nieuw.

Accu
Werkt perfect. Leeftijd onbekend maar ziet er ook niet oud uit.

Verlichting
Alles werkt, zelfs de signal knop waarmee je het grootlicht kan laten flitsen. De cockpit is volledig voorzien van LED lampjes. De knippers zijn normale bolletjes.

Voorvork
Keurig, geen lekkage en het chroom is mooi

Ketting en kettingwielen
Waarschijnlijk recent vervangen, in ieder geval in zeer goede staat. Ik heb een semi-automatische kettingsmeersysteem geplaatst. Geen gerommel met spuitbussen meer maar even op een knop drukken en klaar.

Roest
Nauwelijks aanwezig, ook niet op vervelende plekken zoals de binnenkant van het frame.

Uitlaat
Roestvrij en voorzien van nieuwe verf. De uitlaatboutjes zijn nieuw en perfect gangbaar. De einddemper heeft iemand zelf in elkaar gelast maar maakt minder geluid dan het formaat doet vermoeden.

Kabels
In goede staat en loopt soepel. Er zit een gloednieuwe koppelingskabel op. Koppelingsmechanisme is schoongemaakt en zit in nieuw vet.

Carburateurs
Schoongemaakt en voorzien van nieuwe O-ringen en gasnaalden. Vlotternaalden waren nog perfect. Inlaatrubbers nog keurig. Alle benzineslangen zijn vernieuwd en er is een nieuw benzinefilter geplaatst voor de carburateurs.

Benzinetank
Roestvrij en voorzien van E10 bestendige epoxy coating. Deze tank zal niet meer roesten.

Achterbrug en ophanging
Alle lagers schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet. 1 lager is in mindere staat, dit is het toplager van de schokbreker. Het lager kan niet helemaal rond draaien. Hier hoeft niet direct iets aan te gebeuren omdat deze uberhaupt nauwelijks beweegt. Onderhoud voor de lange termijn.

Hier wat beeld en geluid:
Video 1
Video 2
Video 3

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dochters die rustig met de blonde lokken een tuinbank van steigerhout voor pa in elkaar knutselen of een buitenhok voor de katten maken ... de dochters rijden ... en rijdt af en toe op mijn GS500.

Zo eh! Komen die ook mee naar de motor meeting *D

;)
 
IsaacR en ik hebben lekker rond Vaals gereden en dan richting Maastricht.

Hebben gegeten bij de drielandenpunt en hoeft niet duur te zijn, wij verzamelen net als vandaag weer bij de Esso ( Hasseltseweg 15, Genk ) en rijden dan door richting Drielandenpunt in Vaals.

egI9l1f.jpg


IOHxBaW.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar, kapiteinkoek?

Mijn uitlaatbouten krijg ik met geen mogelijkheid los, iemand heeft er volgens mij ooit met een verkeerde imbus aan zitten draaien en nu is alles rond. :(

Inmiddels wel beide tandwielen vervangen, nu nog even het achterste tandwiel op moment vastzetten en dan kan het achterwiel er weer in, en de nieuwe ketting erop.

Plan is nu om 'm daarna dan maar naar een zaak te rijden (uitlaat is 'lek' / doorgeroest, maar helemaal tegen de linkpijp aan, dat rijdt nog wel) en dan mogen zij het oplossen. Ben er helemaal zat van. :')
 
Heb je een griptang ? die gebruiken dan.

Voortaan gewoon tapeindes erin. Van de week moest de uitlaat eigenlijk eraf, maar heb hem mooi op de demper ophanging kunnen laten hangen tijdens het olie vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar, kapiteinkoek?

Mijn uitlaatbouten krijg ik met geen mogelijkheid los, iemand heeft er volgens mij ooit met een verkeerde imbus aan zitten draaien en nu is alles rond. :(

Inmiddels wel beide tandwielen vervangen, nu nog even het achterste tandwiel op moment vastzetten en dan kan het achterwiel er weer in, en de nieuwe ketting erop.

Plan is nu om 'm daarna dan maar naar een zaak te rijden (uitlaat is 'lek' / doorgeroest, maar helemaal tegen de linkpijp aan, dat rijdt nog wel) en dan mogen zij het oplossen. Ben er helemaal zat van. :')

Ik heb er 2, die rode was een opknap project. Voor mijn eigen gs zou ik alleen de schrootprijs krijgen dus die kan ik beter oprijden :+

Uitlaatboutjes moest ik bij die rode gs dus ook doen. Dealer gaf als prijs tussen de 50 en 150 eu. Ik heb hulp gehad van ALEXELA, ik weet niet of die het nog een keer zou doen want het was geen leuke klus :+
 
Mooi opgeknapt dan! :)

Ik heb geen griptang en ben ook gewoon helemaal klaar met die kut vastgeroeste bouten. Zal blij zijn als de nieuwe uitlaat eronder hangt. Maar goed, ik heb wel genoeg Gs500 frustratie opgelopen deze week, dus dit ga ik lekker uitbesteden. Mag af en toe ook weleens. :+ Heb ook geen zin om het blok eruit te halen en weg te brengen, dus als het een duit moet kosten dan is het maar zo.

Ik heb de uitlaat nog nooit los gehad tijdens het olie verversen trouwens. Het is wat onhandig, maar daar kun je met een verloopstukje best prima bij met de bochten gemonteerd. :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi opgeknapt dan! :)

Ik heb geen griptang en ben ook gewoon helemaal klaar met die kut vastgeroeste bouten. Zal blij zijn als de nieuwe uitlaat eronder hangt. Maar goed, ik heb wel genoeg Gs500 frustratie opgelopen deze week, dus dit ga ik lekker uitbesteden. Mag af en toe ook weleens. :+ Heb ook geen zin om het blok eruit te halen en weg te brengen, dus als het een duit moet kosten dan is het maar zo.

Ik heb de uitlaat nog nooit los gehad tijdens het olie verversen trouwens. Het is wat onhandig, maar daar kun je met een verloopstukje best prima bij met de bochten gemonteerd. :)

Ik heb zo'n setje van custor gehaald voor de uitlaatbouten omdat de koppen dolgedraaid waren:
hFeNaj7.jpg


voor 35euro bij de dabeko in ons mooie Groningen gehaald.

(uiteindelijk braken de bouten alsnog doormidden -O- )

Edit: en een griptang haal je hier voor een paar euro
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n setje van custor gehaald voor de uitlaatbouten omdat de koppen dolgedraaid waren:
[afbeelding]

voor 35euro bij de dabeko in ons mooie Groningen gehaald.

(uiteindelijk braken de bouten alsnog doormidden -O- )

Edit: en een griptang haal je hier voor een paar euro

Zo'n setje was leuk geweest als niet iemand er al een keer een verkeerde imbus in had geramd. Ze zijn gewoon rond vanbinnen nu, dus nul mogelijkheid dat ik ze er nog met normaal gereedschap af krijg. Griptang heb ik nog nooit gebruikt en ik heb geen zin om meer stuk te maken dan ik goed doe. Volgens mij is het voor de motorzaak ook het makkelijkst om die bouten eruit te krijgen zolang de kop er nog zo intact mogelijk op zit, dus ik ga er verder ook niet meer aan klooien. :)
 
Laatst bewerkt:
Zo'n setje was leuk geweest als niet iemand er al een keer een verkeerde imbus in had geramd. Ze zijn gewoon rond vanbinnen nu, dus nul mogelijkheid dat ik ze er nog met normaal gereedschap af krijg. Griptang heb ik nog nooit gebruikt en ik heb geen zin om meer stuk te maken dan ik goed doe. Volgens mij is het voor de motorzaak ook het makkelijkst om die bouten eruit te krijgen zolang de kop er nog zo intact mogelijk op zit, dus ik ga er verder ook niet meer aan klooien. :)

Daarom zitten er ook torxen in zo'n setje. Deze kun je er mooi inrammen :)

Snap ik, had ik ook moeten doen, maar ik wist niet dat die van mij ZO vastgerot waren -O-
 
Laatst bewerkt:
Is het misschien mogelijk dat je er zelf een spleet inzaagt en dan met een dikke punt schroevendraaier en hamer probeert om de imbus eruit te krijgen ? Zo ook gelukt met een imbus van de kappen van mij.
 
Is het misschien mogelijk dat je er zelf een spleet inzaagt en dan met een dikke punt schroevendraaier en hamer probeert om de imbus eruit te krijgen ? Zo ook gelukt met een imbus van de kappen van mij.
Nee. Daar ga ik niet aan beginnen. Heb ik de ruimte niet voor bij die uitlaatbochten, de kracht niet voor, de sleutel ervaring niet voor, en het geld van het uitbesteden er wel voor over. :)
 
Bij deze gaat de rode GS500 in de verkoop. Opstappen en rijden, voorlopig is er geen onderhoud nodig. Een proefrit is mogelijk.

De km stand op de teller geeft aan 62731 maar iemand heeft er ooit een ander motorblok in gehangen. Gezien de dikte van de shims op de kleppen geloof ik dat het blok zelf aanzienlijk minder kilometers heeft gemaakt dan die 62731. De motor ziet er verder nog prachtig uit. In de trend van de GS500 checklist hier een overzicht van de staat van de motor:


[afbeelding]




flinke klus geweest volgens mij. en aardig goede prijs ook, ik heb misschien wel een maat van me met interesse, maar het enige wat me opviel was dat de toerenteller niet werkte in de 1e video. is dit nog steeds zo of is dit al opgelost? en zo niet, wat is daar de reden voor?
 
Laatst bewerkt:
EN remmenreiniger werkt dus niet? Heb het wel eens vaker gezien op schijven van auto's.

Daar ging het met remmenreiniger wel, anders een afbijt middel ? zuur ofzo.
 
Ja 23 juli ( komende zondag dus ).

GS500 meeting


https://beta.doodle.com/poll/84geiv5x2c8cb3ym#table Hier staat wie er allemaal komen.

Ik rij samen met IsaacR vanuit Genk * Hasseltseweg 15 ( bij de Esso daar, kan je niet missen ).

( F2Ride2001 ) komt ook, en neem aan dat hij er ook vlak voorbij komt.
Zou dan beter zijn als we met z'n alle daar verzamelen en dan nog 70km samen naar de drielandenpunt rijden om daar te lunchen en dan te gaan rijden.

Heb dus al gereden met Isaac, maar als we gewoon op gevoel ZONDER gps gaan rijden in de buurt, dan komt het goed.

We zijn een stukje door Aken, Noordrijn-Westfalen ( Duitsland ) gekomen, dan richting Vaals.
Denk dat je wel moet op passen met een open uitlaat daar in Duitsland.

Heb zonder de tomtom van Vaals naar Maastricht gereden en al ben ik daar helemaal niet bekend.
Terug weg stond de tomtom wel aan, maar 9 van de 10x gewoon niet op gekeken.

h3QjAVx.jpg
 
Laatst bewerkt:
so far so good.

T2(arduino/pcb temperatuur) is in de maak en T3(olie temperatuur) komt later samen met de RPM's wel in een versie 2
35TTbKO.jpg

yhw42rJ.jpg


de gearindicator heb ik lekker eigenwijs gedaan en werkt perfect :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
so far so good.

T2(arduino/pcb temperatuur) is in de maak en T3(olie [arduino spul] ik lekker eigenwijs gedaan en werkt perfect :+ :+ :+

Werkt mooi. Wat voor arduino gebruik je er voor? een nano zou je eventueel achter het beeldschermpje kunnen plakken, en dan een behuizing er van maken. Ingieten in hars, en hij kan zo je stuur op!

Mijn Suzy loopt weer als een zonnetje. Morgen mee naar het werk warm rijden, en dan 's avonds carburateurs synchroniseren en olie wisselen.

Heeft iemand trouwens nog een oplossing voor mij wat dat betreft:
Vorige keer stond na het olie wisselen het olielampje langer aan dan ik prettig vind. Omdat hij op dat moment natuurlijk de filter aan het volpompen is. Is er een manier om te zorgen dat ie de filter al vol kan pompen voordat je de motor start?
 
Laatst bewerkt:
Ja 23 juli ( komende zondag dus ).

GS500 meeting


https://beta.doodle.com/poll/84geiv5x2c8cb3ym#table Hier staat wie er allemaal komen.

Ik rij samen met IsaacR vanuit Genk * Hasseltseweg 15 ( bij de Esso daar, kan je niet missen ).

( F2Ride2001 ) komt ook, en neem aan dat hij er ook vlak voorbij komt.
Zou dan beter zijn als we met z'n alle daar verzamelen en dan nog 70km samen naar de drielandenpunt rijden om daar te lunchen en dan te gaan rijden.

Heb dus al gereden met Isaac, maar als we gewoon op gevoel ZONDER gps gaan rijden in de buurt, dan komt het goed.

We zijn een stukje door Aken, Noordrijn-Westfalen ( Duitsland ) gekomen, dan richting Vaals.
Denk dat je wel moet op passen met een open uitlaat daar in Duitsland.

Heb zonder de tomtom van Vaals naar Maastricht gereden en al ben ik daar helemaal niet bekend.
Terug weg stond de tomtom wel aan, maar 9 van de 10x gewoon niet op gekeken.

[afbeelding]

Daan, Aangezien je uit Tholen komt, ken je ook wel langs mij tuffen.

Waar verzamelen we (exact) en hoe laat?

Marc
 
Werkt mooi. Wat voor arduino gebruik je er voor? een nano zou je eventueel achter het beeldschermpje kunnen plakken, en dan een behuizing er van maken. Ingieten in hars, en hij kan zo je stuur op!

Mijn Suzy loopt weer als een zonnetje. Morgen mee naar het werk warm rijden, en dan 's avonds carburateurs synchroniseren en olie wisselen.

Heeft iemand trouwens nog een oplossing voor mij wat dat betreft:
Vorige keer stond na het olie wisselen het olielampje langer aan dan ik prettig vind. Omdat hij op dat moment natuurlijk de filter aan het volpompen is. Is er een manier om te zorgen dat ie de filter al vol kan pompen voordat je de motor start?

-een nano inderdaad, maar ik heb er nog wat andere chips om heen zitten en werk alles mooi weg op een pcb'tje. Verder wacht ik nog op een 20x4 scherm, dan heb ik alles op een schermpje in plaats van op twee (dus dan past ook alles op een arduino)


-heel hard blazen in je oliebijvulgat :+ _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan