Nieuwe accu of opnieuw opladen?

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
Hi! Wegens mijn verhuizing naar het buitenland heb ik mijn motor 4 jaar in de garage van familie stil laten staan. Accu erin gelaten en niet aan de druppellader gehangen. Het gaat om een accu die er al in zat toen ik de motor kocht, en dat is dus al sinds 2011 en meet nu 1,3Volt. Deze motor wil ik nu wel thuis hebben zodat ik er ook mee kan rijden :).

Ik geloof best dat die accu hartstikke dood is :') , maar wat voor merk kan ik het beste halen? Weer een Yuasa? Of iets anders?
 
Als het goed is heeft hij 2 eigen dikke massadraden, dus alleen aansluiten is genoeg om te testen.

ok , hier de resultaten met de oude spanningsregelaar en de nieuwe accu.

1: motor niet op contact , accu geeft 13,64 volt
2: motor op contact , accu geeft 13,12 volt
3 motor starten, accu zakt naar 11,66 volt
4 motor stationaire , accu 15,62 volt

Dus als ik het goed heb begrepen is toch de spanningsregelaar kapot.

Maar is 13,64 volt niet hoog voor een motoraccu , ik dacht dat altijd tussen de 12,4 en 12,6 volt zou moeten zijn.
 
ok , hier de resultaten met de oude spanningsregelaar en de nieuwe accu.

1: motor niet op contact , accu geeft 13,64 volt
2: motor op contact , accu geeft 13,12 volt
3 motor starten, accu zakt naar 11,66 volt
4 motor stationaire , accu 15,62 volt

Dus als ik het goed heb begrepen is toch de spanningsregelaar kapot.

Maar is 13,64 volt niet hoog voor een motoraccu , ik dacht dat altijd tussen de 12,4 en 12,6 volt zou moeten zijn.

Dan is de regelaar inderdaad slecht. Een goede volle natte accu zit op ongeveer 12.7v, een AGM of gel kan iets hoger zitten op 12.8 a 12.9 volt.
Als de accu recent geladen is, door de motor danwel een acculader, kan de accu een tijdje een iets hogere spanning vast blijven houden, hij is dan nog niet in rust.
 
Dan is de regelaar inderdaad slecht. Een goede volle natte accu zit op ongeveer 12.7v, een AGM of gel kan iets hoger zitten op 12.8 a 12.9 volt.
Als de accu recent geladen is, door de motor danwel een acculader, kan de accu een tijdje een iets hogere spanning vast blijven houden, hij is dan nog niet in rust.

Het is idd een AGM accu en spik-splinter nieuw . Ik zal de accu nog eens meten na een week of zo.

Bedankt (allen) voor de reacties en adviezen. :Y :t

Zo leer ik elke keer weer bij *D
 
SP1R schreef op 09 ~~juli 2017 @ 23:12:
Accu lijkt inderdaad goed (voltage tijdens starten). Regelaar (voltage tijdens stationair) daarentegen :X



Correct.
De ( laatste ) gegevens zijn ook even opnieuw gemeten met de ( kapotte , maar dat wisten we nog niet zeker, vandaar even de oude er weer aangehangen ) spanningsregelaar.

Iets verder in het topic , staan de gegevens met de goede accu en de goede regelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan