Koppeling werkt niet

daveykanning

MF'er
2 mei 2010
172
0
Hallo mensen.

Ik heb vorig jaar een xv750se gekocht om een beetje op te knappen en te verbouwen.
Toen ik hem kocht had het al een tijdje stilgestaan maar na wat schoonmaken was het starten en lopen. Even de straat op en af gereden en daarna de garage in.

Nu bijna een jaar later is de motor bijna weer straat klaar. En wilde ik even testen.

Alleen nu was het starten en niet meer rijden. ;(

Ik kan de motor in de versnelling zetten maar als ik de koppeling laat opkomen gebeurt er niks. Zo kan ik alle versnellingen doorgaan maar de motor rijd niet.

Soms voelt het even alsof hij wel even aangrijpt maar lang niet genoeg om vooruit te komen of zelfs het toerental te beinvloeden.


Heeft iemand enig idee waardoor het komt of hoe te verhelpen?

Zou het kunnen dat de koppelingsplaten vastplakken na een jaar stilstaan?



Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Na een aantal dagen geen zin te hebben gehad vandaag maar weer begonnen met zoeken bij de moto.

Getest of de aandrijving wel werkt.
Als ik de motor in zn vrij heb kan ik het achterwiel makkelijk draaien. Zet ik hen in de versnelling dan draait het wel zwaarder. beide covers er weer afgehaald.

Als ik het achterwiel draai in de versnelling dan zie ik de koppeling draaien. Alleen er grijpt niks aan.

Een foto zou makkelijk zijn maar ik weet even niet hoe ik die makkelijk kan uploaden :(

Het lijkt wel of de deksel van de koppeling, die wat loskomt als je de koppelingshendel intrek. Of die te ver van de platen afzit. Er zit zeker een hakve cm tussen de eerste plaat en de deksel.

Er komt naar mijn mening dus geen druk op de platen en kan zo dus ook nooit aangrijpen.
 
Waarschijnlijk het probleem gevonden.

De drukplaat ( even geen idee hoe die heet) van de koppeling. Die plaat die wordt weggeduwd als je aan de hendel van de koppeling trekt.

Blijkbaar is de deksel om reden onbekend verkeerd komen te zitten waardoor er dus teveel spelling zat tussen die plaat en de koppelingsplaten.

Gevolg. Geen druk op de platen en geen aandrijving.

Nu alles weer in elkaar zetten en testen...
 
yamaha-xv750-virago-1982-c-usa-clutch_bigyau0866c-2_2177.gif
 
Waarschijnlijk het probleem gevonden.

De drukplaat ( even geen idee hoe die heet) van de koppeling. Die plaat die wordt weggeduwd als je aan de hendel van de koppeling trekt.

Blijkbaar is de deksel om reden onbekend verkeerd komen te zitten waardoor er dus teveel spelling zat tussen die plaat en de koppelingsplaten.

Gevolg. Geen druk op de platen en geen aandrijving.

Nu alles weer in elkaar zetten en testen...
Hoe kan je die verkeerd monteren? :P Ik kan me alleen voorstellen dat je de bouten niet goed hebt aangedraaid van de koppelingsveren
 
Nou hij zat dus voordat ik aan de koppeling begon al verkeerd. Geen idee hoe maar er zitten kleine "tandjes" waar de deksel invalt en daar zat hij dus op ipv in.

Weet niet of dat kan gebeuren als de druk eraf is als de andere deksel eraf gaat.

Maar in ieder geval.. hopelijk opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan