Eerste motor maar welke?

Bedankt voor de reacties!
Ik heb volgende week mijn AVB, de oefeningen gaan perfect dus ik heb goede hoop.
Ik heb veel zitten googlen en heb bij Motoport op veel verschillende modellen gezeten, ik vind alle nakeds wel lekker zitten, dit zegt natuurlijk nog niks over het rijden.

Ik heb een lijstje met motoren waar ik tussen zit te twijfelen:
Kawasaki Z750
Aprilia Shiver 750
Suzuki GSR750
Yamaha MT09
Aprilia Tuono

Allemaal rond het bouwjaar 2009 zodat het in mijn budget past, max 6000.
Ik krijg ongeveer 4500 terug voor mijn mp3, dus 1500 bijleggen.

Wat is jullie mening hierover? In dit lijstje zitten 2, 3 en 4 cilinder. Ik vind het geluid van een 4 cilinder het mooist. Ik begrijp ook de fun van een 2 cilinder, de kawasaki z750 vind ik waarschijnlijk het mooist, al zag ik bij motoport eentje uit 2008 wat me toch iets tegenviel, misschien door de kleur (helemaal zwart). De Shiver zat het lekkerst.

Het blijft lastig, ik hou van een lekker sportief geluid, snelle acceleratie en zo goedkoop mogelijk.
Sugesties voor andere modellen zijn nog altijd welkom!
 
Als je twijfelt over deze type fietsen zou ik als ik jou was meteen die aprilia's uit je lijst verwijderen.
Aprilia is in mijn ogen meer een apart liefhebbers merk, wat jij overduidelijk niet bent, aangezien er ook Japanse opties tussen je keuze lijst staan.

Ik zou dus voor een Japanse fiets gaan als ik jou was.
 
Als je een viercylindergeluid het mooiste vindt ben ik niet de juiste om je te adviseren, maar een mens moet ook open staan voor andere voorkeuren. Het gaat om jouw toekomstige motor :)

Welk soort viiecylindergeluid spreekt je aan? Donker zwaar brommend en krachtig in het middengebied, dan kom je uit bij liter bikes. Of hou je van het hoogtoerige gejank? Dan kom je bij lichtere machines uit.

Voorheen had een Kawasaki een heel ander geluid als een Suzuki. Tegenwoordig lijkt het meer op elkaar.

Als je houdt van een wat zwaardere roffel, zou ik toch niet meteen de driecilinder laten schieten.

Zo dat was het akoestische gedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Als je twijfelt over deze type fietsen zou ik als ik jou was meteen die aprilia's uit je lijst verwijderen.
Aprilia is in mijn ogen meer een apart liefhebbers merk, wat jij overduidelijk niet bent, aangezien er ook Japanse opties tussen je keuze lijst staan.

Ik zou dus voor een Japanse fiets gaan als ik jou was.

Hoezo een apart liefhebbersmerk dan? :p
 
Als je een viercylindergeluid het mooiste vindt ben ik niet de juiste om je te adviseren, maar een mens moet ook open staan voor andere voorkeuren. Het gaat om jouw toekomstige motor :)

Welk soort viiecylindergeluid spreekt je aan? Donker zwaar brommend en krachtig in het middengebied, dan kom je uit bij liter bikes. Of hou je van het hoogtoerige gejank? Dan kom je bij lichtere machines uit.

Voorheen had een Kawasaki een heel ander geluid als een Suzuki. Tegenwoordig lijkt het meer op elkaar.

Als je houdt van een wat zwaardere roffel, zou ik toch niet meteen de driecilinder laten schieten.

Zo dat was het akoestische gedeelte.

Ik hou echt van dat 'gejank' maar dit hoeft niet te zeggen dat ik een motor die dat niet heeft ervoor laat staan. De Kawasaki z650 waar ik op les vind ik overigens wel echt een deprimerend geluid als je hem open trekt.
 
Ik hou echt van dat 'gejank' maar dit hoeft niet te zeggen dat ik een motor die dat niet heeft ervoor laat staan. De Kawasaki z650 waar ik op les vind ik overigens wel echt een deprimerend geluid als je hem open trekt.
Kawasaki klinkt van oudsher wat rauwer laag in de toeren en zuiverder als je doorhaalt, al is dat rauwe wel veel minder geworden. Suzuki vind ik altijd jankeriger dat doet mij een beetje denken aan een F1 auto als je doortrekt.

Zoals ik eerder aangaf voorheen vond ik de verschillen groter, maar het zit er nog steeds wel wat in.

Verder hebben veel Suzuki's beetje de reputatie van budget bikes, maar ik heb er heel betrouwbare fietsen aan gehad. De versnellingsbakken waren altijd goed, ik vond bijvoorbeeld een Yamaha beter schakelen maar Suzuki scheen vaak sterker lees minder problemen met bakken. Dit alles is wel bij oudere modellen, ik weet niet hoe dat met recente modellen zit.
 
Laatst bewerkt:
Bij de Aprillia zou ik mij verdiepen in de bouwjaren welke je wel of niet moet hebben. Ik ben daar ook niet in thuis. Google maakt het makkelijk om per type snel ervaringen te lezen.

Maar je wilt een viercylinder begrijp ik, dan kom je snel op een Japanner uit. Waarom geen Honda of Yamaha? Overigens valt mij op dat Yamaha duur is met onderdelen.
 
Geloof me ik google heel de dag door haha, aantal cilinders maakt me niet uit. Zoals ik zei ik vind het geluid mooi van een 4cilinder maar het koppel in lage toeren van een 2 cilinder spreekt me ook wel aan. Ik zoek eigenlijk gewoon een redelijk pittig ding wat er sportief uitziet (naked) zo goedkoop mogelijk voor eerste motor, mag net over de 5000eu.
1 ding is wel zeker, hij moet wel wat meer te bieden hebben dan de Kawa Z650 (50kw) waar ik nu op les. Traag als dikke stront.
(Ik weeg zelf over de 100kg)
 
Laatst bewerkt:
Een Triumph Street Triple niet iets? Beste van beide werelden,lichte 3 cylinder met een mooi geluid (geen geschreeuw maar een donkere roffel, zeker met een Arrow setje eronder). Mooie lichte stuurfiets met genoeg vermogen, makkelijk in bochten te gooien. Het design moet je wel aanstaan, ik vind ze super tof.
 
Laatst bewerkt:
Een Triumph Street Triple niet iets? Beste van beide werelden,lichte 3 cylinder met een mooi geluid (geen geschreeuw maar een donkere roffel, zeker met een Arrow setje eronder). Mooie lichte stuurfiets met genoeg vermogen, makkelijk in bochten te gooien. Het design moet je wel aanstaan, ik vind ze super tof.
Hier hoor ik ook veel mensen over, het is denk ik niet helemaal mijn smaak. Vooral die koplamp van de oudere (betaalbare) model. Toch lees ik veel goeie verhalen
 
In het "echt" ziet het er wel mooi uit naar mijn mening. Alles aan die motor druipt kwaliteit.
Als die ronde ogen je niet aanstaan dan kan je altijd de "angel eyes" (de nieuwe koplampen) ook wel los kopen en er op zetten, dat is geen probleem.

Uit verschillende tests van diverse motor websites e.d. komt deze motor wel bijna altijd in de top 3 zo niet op de eerste plaats bij vergelijkingen.

Maar het beste antwoord is natuurlijk zelf erop rijden ;)

Mijn volgende motor zal een Street of Speed Triple gaan worden (zeer grote kans), ik zal een tweedehands nemen en ben ook niet enorm van die ronde ogen, dus die gaan bij mij vervangen worden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik er 1 zou nemen zou het de speed triple worden. Is dit dan echt zo'n lekkere machine?
 
Laatst bewerkt:
Heb er al een aantal keren op mogen rijden (Speed Triple 2006 en 2009), en ja de motor is geweldig, overal power, stuurt fantastisch. En het is eens wat anders want je ziet ze ook niet zo vaak op de weg (leuke bijkomstigheid). Het is veel leuker dan mijn huidige FZS 1000 Fazer (wat ik nog steeds een super motor vindt)

Tja en als ik een motor koop dan moet een ook een mooi geluid inzitten, en dat heeft Triumph goed voor elkaar, zeker met een Arrow of SC Project setje er onder.

Voor een starter zou ik de Street eerst aanraden, maar het is maar hoe goed je jezelf in de hand kan houden en vertrouwt. Maar beide zijn zeer gemakkelijk te handelen.
 
Laatst bewerkt:
Gelijk ff gegoogled naar jouw motor, maar die ziet er ook wel vet uit met veel kw's...
Wat mankeerd daar aan dan?
 
Totaal niks mis mee. Wil wat anders. Een aantal motoren getest maar de motor/looks/kwaliteit en geluid van de Triumph doet het gewoon voor mij.

De motor is ook een stuk lichter dan mijn huidige machine wat ik wel een leuk voordeel vindt.

Veel uitproberen. Voor mij klikte dit gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet direct op een 1000 beginnen. Een busa vind ik een perfecte beginnersmotor.
Ik heb toen ik mijn rbw pas had een testrit gedaan met een B-king. Perfect onder controle te houden, het onder controle houden doe je tussen je oren.
Als het daar niet goed zit, doe je met een 125cc ook idioot ... en ik kan het weten als ik eraan denk wat ik kort bij de evenaar uitsteek met een 150cc :X

Verder: misschien moet er maar eens een subforum komen voor "raad voor eerste motor" of zoiets ... die topics zijn niet meer te tellen ...

@TS: neem wat je graag ziet, wat je kan EN wil betalen. En als je er zelf niet veel van kent, neem iemand met je mee.

Wathever je dan koopt, het zal je plezier opleveren en later kom je wel te weten wat je precies wil en kan je switchen.
 
Als ik er 1 zou nemen zou het de speed triple worden. Is dit dan echt zo'n lekkere machine?


:Y

Speed Triple moet je in het echt zien, op een foto zien ze er vaak lelijk uit.
En ga er mee rijden, dan begrijp je pas wat er bedoeld word, die blokken lopen echt geweldig mooi, veel koppel en het geluid is geweldig.
De motor geeft ook heel veel vertrouwen, stuurt heel lekker.
Onderdelen zijn wel duurder dan voor een Jap.

Als het echt om zoveel mogelijk voor weinig geld gaat zou ik een Z750 nemen, dat is zo'n beetje de VW Golf onder de naked bikes, zijn er veel van te koop, niet duur en vermogen genoeg, eventueel zou een wat oudere Z1000 ook nog kunnen.
 
Heb ff op marktplaats gekeken maar voor dat geld neem ik toch liever een Kawa Z750

Kan je nog altijd kijken naar de Street 675, alles wat de Speed heeft, alleen iets minder power, maar wel weer een heel stuk lichter en behendiger, ook een mooi donker geluid. En zelfs een halve PK meer dan de Z750 :O

En de bouwkwaliteit en afwerking zijn naar mijn mening toch een stuk netter dan bij de Kawa, maar dat is mijn mening.
 
Heb rondgezocht op MP voor een Triumph.
Het blijft allemaal hangen op de 5K.
Dan wordt het toch een Z750 denk ik.
 
Ook geen miskoop, leuke motoren. Maar vooral lekker testrijden e.d.
 
Mijn mening na aanleiding van de TS reacties:

Wil je het safe spelen en gewoon een betrouwbare goede motorfiets kopen: Z750
Wil je toch wat meer vermogen en denk je echt dat de Z650 super traag is: Z1000
Wil je 'posen' en de hele dag door het centrum rondjes rijden: Ducati 696
Wil je elke rit grijnzen van oor tot oor en bij elke stoplicht powerwheelies maken en binnen een maand je rijbewijs weer kwijt te raken: Aprilia Tuono R

Persoonlijk ga ik nooit meer terug naar een 4 cylinder tenzij ik een kilometervreter snelweg machine nodig heb. 1 of 2 cylinders zijn zo veel leuker, ook op lagere snelheden.
 
Je moet rijden waar jij je lekker bij voelt en de motor kan nog zo krachtig zijn maar jij bent de gene die hem bestuurt.... Laat en als je het in eerste instantie niet weet. Lekker proefritjes gaan maken. Zo kom je er achter wat jij prettig vind en wat bij je past.
 
Laat ik proberen het verschil tussen een drie en viercylinder te omschrijven. Een viercylinder van 600-750cc draait soepel van lage tot hoge toerentallen, maar onderin levert hij relatief gezien niet veel trekkracht. Een driecilinder doet hetzelfde in de zin dat hij ook van 2K tot hoge toeren rond loopt maar het koppel komt er veel eerder in dan een viercylinder met dezelfde cylinderinhoud. Daarbij heeft een driecilinder een bepaalde roffel. Ik had een 2013 Street Triple R die was standaard. Als die langs rijdt hoor je het niet zo, maar als je erop zit hoor je lekker het aanzuiggeluid uit de filterkast. Ik vind de Triumphs wat minder plastic en meer tijdloos ogen dan Japanners. Zoals gezegd dat zie je op een plaatje misschien niet zo goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan