Filerijden..

Ik vind dat wel een reden om niet meer tussen de files door te rijden. Kennelijk is het risico groot.
Ik rij a 20 jaar dagelijks woning werk en nog nooit aangereden. Kan aan jezelf liggen maar kan ook gewoon domme pech zijn.
Stop je ook al je twee keer met de auto een aanrijding hebt gehad?
 
Soortgelijk geval met de fiets gehad, mijnheer (een Shell expat) ontkende en wilde verder rijden, terwijl mijn voorwiel een enorme slinger had omdat hij eroverheen was gereden. Hij stond echter vast voor het rode verkeerslicht, ben met de fiets eenvoudigweg voor hem gaan staan en heb de politie gebeld. Die waren er snel en na een indringend gesprek heeft hij snel een schadeformulier ingevuld en ondertekend.

Zijn verweer over het door willen rijden, hij was bang dat ik hem wilde beroven :?

Tja... officieel is het gewoon een verlaten plaats ongeval.
Maar jij hebt je schade vergoed gekregen, dat hebben ze dan iig geregeld voor je.

Een echte doorrijder had m in de achteruit gezet en was erlangs gegaan, denk ik :P





Hahaha te zot voor woorden.
Vanochtend rijd ik het terrein op bij mijn werk, zie ik een auto rijden zonder licht. Ik gebaren om te stoppen en ze deed nogal moeilijk (snap nu beter waarom, gevaarlijk hoor die motorrijder). Toen ze met veel moeite een klein praatgaatje bij het raam had gecreeerd kon ik het uitleggen.
Zoveel moeite voor een goed bedoeld gebaar. Ze bedankte me wel overigens.

Ach, je doet het niet om haar vriendelijke dankwoord, al vind ik het gedrag wat lomp. Wellicht had ze er moeite mee zomaar door een vreemde aangesproken te worden en heeft ze achteraf ook het gevoel dat ze wat vriendelijker had kunnen zijn ?
Uiteindelijk doe je het voor de verkeersveiligheid en dat is :}




Ik vind dat wel een reden om niet meer tussen de files door te rijden. Kennelijk is het risico groot.

Ik merk dat jij in de loop der jaren het motorrijden wel steeds gevaarlijker gaat vinden, tijd voor de geraniums ?






Wat het is weet ik niet maar, dit is wat de agent op het politiebureau letterlijk tegen mij zei (aangezien jullie elkaar gesproken hebben kunnen we niks voor je doen )

Laten we het maar op een misverstand houden dan, maar er is sprake van verlaten plaats ongeval als je vertrekt zonder je identiteit van jezelf als bestuurder en de identiteit van je (motor)voertuig niet achterlaat.
Je kan elkaar dus zoveel gesproken hebben als je wil, maar als de ander zijn identiteit niet kenbaar maakt dan maakt hij zich schuldig aan verlaten plaats ongeval.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar aangereden tijdens het filteren.

Kan jij aub vertellen hoe de situatie zich voordeed?
Kan me wel een voorstelling erbij maken, maar hoor graag van jou het het gebeurde.
Zelf rijd ik ook dagelijks file en op het moment dat ik de file tussendoor inrijd dan zijn mijn voelsprietantennes extra uitgeschoven en super allert.
De meeste koekblikbestuurders kunnen inderdaad niet rijden, al denken ze van wel.
Het gaat vaak mis doordat ze effe snel denken te wisselen van rijbaan zonder eerst uit hun domme dop-ogen te kijken voodat ze met hun koekblik opschuiven.
Ook de sjappies en sjappinnen die te druk met hun mobieltje zijn en dan vreemde bewegingen maken zijn helaas van de partij.
Dus hoor graag hoe het jou gebeurde.
Vr Gr

Vanwege slecht weer rustiger dan ik normaal rijd. Motorrijder achter mij vond het ook vlot zat.
Mensen in auto gingen richting Schiphol (vakantie) en wisten niet dat er file was op twee rijstroken en dat die alletwee richting Schiphol gingen :).
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan mij ziet aankomen.

 
Vanwege slecht weer rustiger dan ik normaal rijd. Motorrijder achter mij vond het ook vlot zat.
Mensen in auto gingen richting Schiphol (vakantie) en wisten niet dat er file was op twee rijstroken en dat die alletwee richting Schiphol gingen :).
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan mij ziet aankomen.

Nou dat kun je onmogelijk voor zijn denk ik.
Goed gereageerd! En ook rustig gereden, plus je hield je motor mooi overeind.
Domme automobilist. Gewoon niet kijken he.
 
Vanwege slecht weer rustiger dan ik normaal rijd. Motorrijder achter mij vond het ook vlot zat.
Mensen in auto gingen richting Schiphol (vakantie) en wisten niet dat er file was op twee rijstroken en dat die alletwee richting Schiphol gingen :).
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan mij ziet aankomen.


Daar kan je inderdaad niet op anticiperen, in het hele filmpje zie je geen één auto wisselen van rijstrook behalve de auto die jou dus raakt. Is gewoon dikke pech dat die clown dat precies op het moment doet dat jij al zo'n beetje bij het achterwiel rijdt.

Persoonlijk rij ik ook met goed weer ongeveer dat tempo, je kan dan veel fouten van anderen opvangen maar zoals je laat zien niet alles. Deed het voorheen wat sneller, maar na mijn recente aanrijding in amsterdam rij ik nu voorzichtiger. Als je daar 40 of zo had gereden was het waarschijnlijk een stuk vervelender uitgevallen.
 
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan ik ziet aankomen.


Gaten in de file, altijd link.
Vooral link bij een zeer langzaam rijdende file, verwacht dat een bestuurder alleen gefocust is op het gat en daar snel in wil, voordat het weg is.
Daarbij vergeten ze jou, en dat is niet erg als jij hun manco's niet vergeet.

Daarnaast vind ik 30 km/h te snel, en dat komt omdat ik terugreken in meters per seconde.
Uit jouw video blijkt dat 8.3 m/s te snel is om iets te kunnen voorkomen, als iemand plotseling.... ;)

Overigens wel netjes overeind gehouden! :t
 
Laatst bewerkt:
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik langzaam rijden niet altijd beter vindt. Soms is je momentum net wat te traag en werk je verwarring in de hand. Ik wil niet zeggen dat je er maar doorheen moet sjezen hoor, maar traag en afwachtend rijden werkt bij mij ook niet altijd.

Wat voor mij nog altijd de meeste gevaren brengt zijn mensen die met hun kl%te telefoon bezig zijn tijdens het rijden. Vanochtend ook weer een slingerende bestuurder. Ik reed achter hem. Geen richting aangeven, slingeren, wisselend tempo. Toch er maar voorbij want zo'n dweil, daar wil ik niet bij in de buurt zitten en wat dacht je? Ja hoor, telefoon in de hand, terwijl hij rijdt. %%^^&$$#$@@$!...
 
Gaten in de file, altijd link.
Idd. Toen ik nog leste, samen met een dame, werd ons de vraag gesteld: "wanneer ga je best tussen de fille door, als de auto's náást elkaar rijden, of in baksteen formatie?" Wij beiden antwoorden, "in baksteenformatie, want dan heb je meer plaats en kan je beetje slalommen."
Hij zegt, "fout, je doet het best wanneer ze náást elkaar rijden, je heb dan een krappere ruimte, maar auto's die naast elkaar rijden schuiven niet op."
Dan denk je in beelden en snap je het gewoon.

Maar ja, in realiteit kan je natuurlijk niet altijd wachten tot de ene auto naast de andere rijdt alvorens er tussendoor te gaan.
Vooral link bij een zeer langzaam rijdende file, verwacht dat een bestuurder alleen gefocust is op het gat en daar snel in wil, voordat het weg is.
Daarbij vergeten ze jou, en dat is niet erg als jij hun manco's niet vergeet.
Je moet idd denken als een domme gestresste automobilist. Want als die ziet dat ie voorbijgestoken wordt door een gat van minstens 7m, gooit die zich erin, maneuver startend de pinker opzettend zoals in het filmpje ... :')
(terwijl pinker opzetten en 1 keer laten pinken, maneuver starten bij de tweede pink al een zee van vershil zou maken ...)
Daarnaast vind ik 30 km/h te snel, ...
Bedoel je 30km/u sneller dan de file? Of effectief 30km/u grondsnelheid*? Want in dat laatste geval, tja, dan kan je evengoed de auto nemen en in de file gaan aanschuiven :')
Overigens wel netjes overeind gehouden! :t
:^



Iets waar onze lesgever ook op drukte is, als je al zo kort bij zit, terwijl die auto in een gat wil duiken en jij niet meer opzij kan, betekent dat ook jij ter hoogte van dat gat zit, en je dus een uitwijkmaneuver kan uitvoeren en dus zelf dat gat induikt.
Al liet hij ook weten dat dat in praktijk toch heel anders is, je hebt die stupid driver in het oog en hebt geen zekerheid waar die auto achter dat ene gat zich bevindt, dus neem je het zekere voor het onzekere en beperk je je uitwijkmaneuver tot je eigen vak.

Nogmaals, deze is goed rechtgebleven. Gelukkig maar! :t



* sorry voor de vliegtuigterm :P
 
... Toch er maar voorbij want zo'n dweil, daar wil ik niet bij in de buurt zitten ...
Snap je punt helemaal :^

Maar ... dan zit dat "ding" achter je ... gsm'end ... vertraag jij om een of andere reden, en hij/zij achter jou niet, a nee he, want ze hebben nog geen 'automatische-vertragings-app' op hun phone geïnstalleerd :')

Toch ga ik zulke mensen ook graag snel voorbij, ons brein heeft die liever achter ons dan voor ons, terwijl dat het erger is ze achter je te hebben.

Hoe doe ik dat? Ik zorg dat ik daarna nog ene voorbij kan, dan zit er een "buffer" tussen.
Egoïstisch naar diegene die dan achter mij rijdt en die kwistenbiebel achter zich heeft? Nee, want die had die ook al achter zich toen ik nog achter diene kwistenbiebel reed. En, die in de auto is beter beschermd ...
 
Snap je punt helemaal :^

Maar ... dan zit dat "ding" achter je ... gsm'end ... vertraag jij om een of andere reden, en hij/zij achter jou niet, a nee he, want ze hebben nog geen 'automatische-vertragings-app' op hun phone geïnstalleerd :')

Toch ga ik zulke mensen ook graag snel voorbij, ons brein heeft die liever achter ons dan voor ons, terwijl dat het erger is ze achter je te hebben.

Hoe doe ik dat? Ik zorg dat ik daarna nog ene voorbij kan, dan zit er een "buffer" tussen.
Egoïstisch naar diegene die dan achter mij rijdt en die kwistenbiebel achter zich heeft? Nee, want die had die ook al achter zich toen ik nog achter diene kwistenbiebel reed. En, die in de auto is beter beschermd ...

Ja, ik begrijp je punt, maar met de motor heb je sneller een veilige afstand getrokken dan met de auto. Als je er achter zit en die randebiel trapt in een keer op de rem dan ben je ook de sjaak. Dan maar lekker er vlot voorbij en houdoe met die geit...
 
Bedoel je 30km/u sneller dan de file? Of effectief 30km/u grondsnelheid*? Want in dat laatste geval, tja, dan kan je evengoed de auto nemen en in de file gaan aanschuiven :')

Als de file nagenoeg stilstaat en je zoeft er met 30 km/h oftewel 8.4 m/s langs dan is dat te snel.
Je merkt dat echter pas als een ander iets niet goed doet, het gebeurt maar al te vaak dat de fout dan niet kan worden opgevangen.
 
Deze zag ik ook niet aankomen, terwijl je weet dat er zo'n blinde van rijbaan gaat wisselen.
 
~
Ik merk dat jij in de loop der jaren het motorrijden wel steeds gevaarlijker gaat vinden, tijd voor de geraniums ?

Sorry, maar RR. ken ik (iets minder toevallig) ook, net als mikeVTR iemand die de hele sportband ook op straat tot aan de rand verslijt; extreem vroeg op het gas gaat de bochten uit; en maximaal durft te remmen.
 
Sorry, maar RR. ken ik (iets minder toevallig) ook, net als mikeVTR iemand die de hele sportband ook op straat tot aan de rand verslijt; extreem vroeg op het gas gaat de bochten uit; en maximaal durft te remmen.

Ja, dan zou ik ook bang van mezelf worden.
 
Vanwege slecht weer rustiger dan ik normaal rijd. Motorrijder achter mij vond het ook vlot zat.
Mensen in auto gingen richting Schiphol (vakantie) en wisten niet dat er file was op twee rijstroken en dat die alletwee richting Schiphol gingen :).
Kijk zelf maar en zie of je het eerder dan mij ziet aankomen.

Ja, deze had je kunnen zien aankomen. Je zag links een gat en een iets hogere snelheid dan rechts. Jaaa daar moet zo'n koekblikker bij zijn! -O-
Ik had hem met deze snelheid ook niet kunnen ontwijken, maar ik vind jouw snelheidsverschil met de auto's persoonlijk op verschillende momenten toch net iets te hoog. Je hebt te weinig tijd om te reageren, wat ook blijkt. Maar ik zie gewoon meer momenten (lees: gaten in de file) waar het mis had kunnen gaan. Daar had ik zeker even de tijd genomen om te kijken of er niemand van rijstrook gaat wisselen.
Wellicht ben ik wat aan de voorzichtige kant, maar dat zij dan maar zo.
Maar als ik lees, dat je er normaal nog vlotter tussendoor rijdt, heb ik daar echt bedenkingen bij...
 
Laatst bewerkt:
Ik merk dat jij in de loop der jaren het motorrijden wel steeds gevaarlijker gaat vinden, tijd voor de geraniums ?

Sorry, maar RR. ken ik (iets minder toevallig) ook, net als mikeVTR iemand die de hele sportband ook op straat tot aan de rand verslijt; extreem vroeg op het gas gaat de bochten uit; en maximaal durft te remmen.

Ik neem direct aan dat zijn rijstijl zo is, jij kent m en ik heb m nog nooit zien rijden.

Maar waar RR 'vroeger' vrij snel van mening was dat motorrijders niet zo burgelijk overvoorzichtig zouden moeten zijn.... lees ik de laatste tijd best veel opmerkingen van zijn hand/toetsenbord over hoe gevaarlijk het motorrijden is :?
 
Ja, deze had je kunnen zien aankomen. Je zag links een gat en een iets hogere snelheid dan rechts. Jaaa daar moet zo'n koekblikker bij zijn! -O-
Zo heb ik het nooit bekeken, jouw standpunt is dus dat bij het ontstaan van een ruimte tijdens het filerijden, de motorrijder wacht tot de ruimte is dichtgereden, voordat hij weer auto's gaat passeren i.v.m. het mogelijke gevaar dat eventueel zou kunnen ontstaan.
Ik had hem met deze snelheid ook niet kunnen ontwijken, maar ik vind jouw snelheidsverschil met de auto's persoonlijk op verschillende momenten toch net iets te hoog. Je hebt te weinig tijd om te reageren, wat ook blijkt.
Klopt denk ik wel, ik rij een redelijk constante snelheid waar de auto's wisselen van snelheid. (kenmerkend van filerijden) De conclusie "wat ook blijkt" is onzin, hiermee suggereer je dat ongeacht wat er plaatsvind een ongeluk altijd te voorkomen is.
Maar ik zie gewoon meer momenten (lees: gaten in de file) waar het mis had kunnen gaan. Daar had ik zeker even de tijd genomen om te kijken of er niemand van rijstrook gaat wisselen.
Vanmiddag liep ik de trap af zonder de leuning vast te houden, ook daar kan het misgaan. Ik denk dat als je risico's maximaal wilt uitsluiten motorrijden niet de beste vervoersoptie is.
De camera staat vast op het stuur boven de rechterspiegel. Je ziet dus niet wat ik doe maar neem aan dat ik niet geniet van het uitzicht.
Wellicht ben ik wat aan de voorzichtige kant, maar dat zij dan maar zo.
Maar als ik lees, dat je er normaal nog vlotter tussendoor rijdt, heb ik daar echt bedenkingen bij...
Voorzichtig zijn is toch prima. Ik weet alleen niet of je hiermee bedoelt dat jou iets dergelijks niet kan overkomen omdat je voorzichtig bent of in verwarring bent met 'geluk hebben'.
En ja, met zo'n 40.000km pj waarvan ongeveer 60% snelweg woon-werk komt er altijd wel een moment dat je beseft dat je harder gaat dan eigenlijk je bedoeling is. Benul hebben van je zwakke momenten en een beetje reflectie zie ik als een deugd.

Bedankt voor je feed-back

edit
Bij mijn motor was het valblok (of hoe je zo'n hardrubber ding ook noemt) totaal afgescheurd, en een kras op mijn rechterspiegel.
Die investering in accessoires was dus best nuttig.
 
Laatst bewerkt:
Zo heb ik het nooit bekeken.

Misschien wordt het daar eens tijd voor dan, dan behoren de beelden die ik tot nu toe van je heb gezien tot het verleden.
Verzekeringstechnisch mag je dan in je recht staan, verkeerstechnisch doe je dat niet, en al helemaal niet door de verdere logica die je poneert! |(
 
... dus dat bij het ontstaan van een ruimte tijdens het filerijden, de motorrijder wacht tot de ruimte is dichtgereden, voordat hij weer auto's gaat passeren i.v.m. het mogelijke gevaar dat eventueel zou kunnen ontstaan.
Nee, maar dan is extra aandacht van groot (levens)belang. De auto gebruikt zijn pinker, maar op het moment dat hij zijn maneuver start. Als hij die eerst 1 keer laat pinken heb je ruim 5 meter extra om te anticiperen. Maar aan zulke capriolen kunnen we ons verwachten.
Vanmiddag liep ik de trap af zonder de leuning vast te houden, ook daar kan het misgaan. Ik denk dat als je risico's maximaal wilt uitsluiten motorrijden niet de beste vervoersoptie is.
De camera staat vast op het stuur boven de rechterspiegel. Je ziet dus niet wat ik doe maar neem aan dat ik niet geniet van het uitzicht.
Helemaal mee eens!
Voorzichtig zijn is toch prima. Ik weet alleen niet of je hiermee bedoelt dat jou iets dergelijks niet kan overkomen omdat je voorzichtig bent of in verwarring bent met 'geluk hebben'.
Zelfs de besten kan wat overkomen.
En ja, met zo'n 40.000km pj waarvan ongeveer 60% snelweg woon-werk komt er altijd wel een moment dat je beseft dat je harder gaat dan eigenlijk je bedoeling is. Benul hebben van je zwakke momenten en een beetje reflectie zie ik als een deugd.
Ook hier mee eens. Ik geef eerlijk toe dat ik ook te snel tussen de file door rijd. Snelheidsverschil mag max 20km/u zijn, maar stapvoetse file, ik ga ertussendoor aan 50 ...
 
Ik neem direct aan dat zijn rijstijl zo is, jij kent m en ik heb m nog nooit zien rijden.

Maar waar RR 'vroeger' vrij snel van mening was dat motorrijders niet zo burgelijk overvoorzichtig zouden moeten zijn.... lees ik de laatste tijd best veel opmerkingen van zijn hand/toetsenbord over hoe gevaarlijk het motorrijden is :?
Het verschil zit in de nuance: als je tussen de files door rijdt leg je je lot geheel in handen van de onvoorzichtige / kwaadwillende automobilist. Plat door bochten gaand op een verder lege weg heb je je lot in eigen hand. Vergelijk geblinddoekt lopend een drukke snelweg oversteken met bergbeklimmen.
 
Het verschil zit in de nuance: als je tussen de files door rijdt leg je je lot geheel in handen van de onvoorzichtige / kwaadwillende automobilist. Plat door bochten gaand op een verder lege weg heb je je lot in eigen hand. Vergelijk geblinddoekt lopend een drukke snelweg oversteken met bergbeklimmen.

Ja klopt, maar of je nou met 50km pu door de file gaat of met 10, de kans is er altijd dat je gemist wordt. En ook met lage snelheden kun je je lelijk bezeren. Je kunt niet voorkomen dat er iets gebeurd. Eerder dit jaar mijn meniscus en knieband gescheurd nadat ik op mijn hurken zat en weer wilde op staan. Iedereen op mijn werk dacht dat ik met mijn motor omgepleurd was _O- :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan