Weer zo'n AD artikel met tendentieuze titel. Zucht.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron70

As good as it gets
10 jan 2017
1.531
3.669
ergens anders
Weer zo'n artikel met motorrijder hatende titel. Man,Man,Man...

Staan agressief gebarende motorrijders in hun recht als je in de file niet genoeg ruimte maakt?​

Nu het voorjaar aanbreekt stijgt het aantal motorrijders op de weg snel. En dus moeten automobilisten ook weer rekening met hen houden in de file. Maar is dat tussen de stilstaande auto's door rijden een recht, of wordt het alleen maar gedoogd?

Erik Kouwenhoven 02-03-24, 06:15 Laatste update: 09:23


Veel automobilisten hebben het wel eens meegemaakt: motorrijders die vlak langs je auto rijden in de file en als je niet genoeg ruimte laat of vlak voor een aanstormende motorrijder van rijstrook wisselt, kun je nog een boze blik of agressief gebaar verwachten ook. De vraag is: staan ze daarbij in hun recht?





Filecode voor motorrijders​

In Duitsland is inhalen tussen andere auto's bijvoorbeeld streng verboden. Daar moet je als automobilist - net als in bijvoorbeeld België - op een tweestrooks snelweg namelijk een zogeheten ‘reddingsstrook’ creëren door als automobilist uiterst links (op de linkerbaan) of rechts (op de rechterbaan) te gaan staan op de rijstroken. Motorrijders die er tussen door rijden, zouden daarbij reddingswerkers kunnen hinderen. Bovendien is rechts inhalen in Duitsland verboden, ook voor motorrijders.
,,In Nederland is het niet bij wet geregeld dat motorrijders tussen de file mogen doorrijden, maar via een zogeheten filecode voor motorrijders", zegt Marloes van Kessel van het Openbaar Ministerie. ,,Die is afgesproken in het landelijk motorplatform. Motorrijders mogen met 10 kilometer per uur snelheidsverschil langs een file rijden, met een maximum van 50 kilometer per uur. Als auto’s harder rijden dan 50 kilometer per uur moeten motoren weer invoegen.”


article-quote-6f574e7dd1.svg

Mijn advies is het gewoon rustig aan te doen, zodat je nog zoveel mogelijk kunt remmen als een - vaak bellende - automobilist vóór je opeens besluit toch van rijstrook te wisselen
Iwan van der Valk, Hoofdredacteur Nieuwsmotor.nl

‘Van rijstrook wisselende automobilist is vaak beller’​

Het doel van die 10 kilometer per uur snelheidsverschil is volgens Van Kessel dat motoren binnen een autolengte stil moeten kunnen staan als er ineens een auto van baan wisselt bijvoorbeeld. ,,Deze code is landelijk vastgesteld en komt ook aan bod in de rijopleidingen. Daarbij is het ook goed om te bedenken dat motorrijders altijd kwetsbaarder zijn dan automobilisten en dus in de regel zelf ook heel goed opletten.”
,,Dat laatste klopt zeker”, zegt Iwan van der Valk, hoofdredacteur van Nieuwsmotor.nl. ,,Ik ben er zelf ook wel eens afgereden in de file, omdat iemand opeens een gaatje in de file links van zich zag. Maar als ik zelf in een auto zit moet ik me soms ook weer even scherpstellen op de kans dat er iemand met de motor tussendoor wil. Mijn advies is het gewoon rustig aan te doen, zodat je nog zoveel mogelijk kunt remmen als een - vaak bellende - automobilist vóór je opeens besluit toch van rijstrook te wisselen, wat best vaak voorkomt.”

Uitgestoken voet motorrijder is geen trapgebaar​

Volgens Van der Valk is de juridische constructie van motorrijden in de file altijd een beetje een lastige, omdat het om zo’n typisch Nederlandse juridische constructie gaat. ,,Sinds 1991 is het niet meer verboden om tussen de file door te rijden, maar de regels over hoe je dat dan mag doen zijn alleen een advies. Het belangrijkste deel van dat advies is dat je niet meer dan 10 kilometer per uur sneller moet rijden dan de auto’s, maar als die volledig stil staan, is 10 kilometer per uur rijden ook weer geen reële optie.”

Motorrijders die wat wild reageren als iemand niet opzij gaat, hebben volgens Van der Valk deels wel een punt. ,,Wat op de motor vervelend is, is dat veel automobilisten gewoon helemaal van de wereld lijken, omdat ze aan het bellen of appen zijn. Dan hebben ze niet in de gaten dat ze de doorgang langdurig volledig blokkeren. Als je dan al duidelijk jezelf hebt laten zien en misschien wel horen, dus zo hebt ‘gevraagd’ om wat ruimte, en er gebeurt niks, frustreert dat soms. Maar aan de andere kant, het is ook weer niet verplicht om opzij te gaan.”
article-quote-6f574e7dd1.svg

Rijdt de motor te hard of niet tussen de twee meest linker rijstroken tussen de file door, dan zal er eerder sprake zijn van schulddeling
Annelies Tiggelaar, Woordvoerder ANWB
Als er soms wrijving bij automobilisten ontstaat, is dat volgens Van der Valk vaak omdat motorrijders soms opeens opduiken waar niemand ze verwacht en het daardoor altijd lijkt alsof ze idioot hard rijden. Dat voelt in een stilstaande auto al snel zo door het geluid van de motorrijder die er opeens is. ,,Gelukkig is 99 procent van de autobestuurders vriendelijk en gunnen ze je de extra ruimte, waarna motorrijders vaak bedanken met een uitgestoken voet. Dit doen ze op die manier omdat ze hun handen niet van het stuur kunnen halen omdat daar de voorrem zit. Dat lijkt soms een agressief trapgebaar, maar als we dit doen doen zijn we dus niet boos maar juist blij.”

Aansprakelijkheid​

Wie aansprakelijk is bij een aanrijding tussen een motorrijder en een automobilist, is volgens de ANWB afhankelijk van de gedraging van beide bestuurders. ,,Dit zal moeten worden vastgesteld aan de hand van de verklaringen van de bestuurders en van getuigenverklaringen", zegt woordvoerder Annelies Tiggelaar. ,,Voorop staat dat het de motorrijder is ‘toegestaan’ om tussen de file door te rijden en dat automobilisten hier dus rekening mee behoren te houden.”
Op het moment dat de automobilist van rijstrook wisselt, verricht hij volgens de ANWB een bijzondere manoeuvre en dan moet hij het overige verkeer voor laten gaan. ,,Rijdt de motor te hard of niet tussen de twee meest linker rijstroken tussen de file door, dan zal er eerder sprake zijn van schulddeling", aldus Tiggelaar. ,,Rijdt de motor te hard en tegen jouw auto zonder dat je van rijbaan wisselt, dan ligt het in de lijn der verwachting dat de motorrijder aansprakelijk is voor schade.”
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan