Snelheidsverschil met filerijden: fantasie vs. realiteit

2 jaar geleden ben ik met mijn BMW R1100S op de A13 door een zwarte Volvo met 2 agenten erin tussen de file vandaan geplukt. Ik reed te hard tussen de file door en inderdaad het leek voor mij langzamer te gaan dan in werkelijkheid het geval was. Natuurlijk stap je niet op de motor en besluit je als een idioot door de file te scheuren. Het sluipt er in. Vooral als je elke dag 2x door die rotfile moet. Je went er simpelweg aan.
Eind van het verhaal: €507,- boete.
Het is die paar minuten tijdwinst niet waard. En al helemaal niet als je uit een auto gepeuterd moet worden. Ja, dat is me ook al eens overkomen. Al liep dat gelukkig met enkel blikschade voor de veroorzaker af. De man had geen richting aangegeven en bekende meteen schuld. Gelukkig ving de cilinderkop van mijn boxer de klap op en moest enkel de zijkant van meneer zijn auto het ontgelden.
Denk niet dat je altijd op tijd kunt anticiperen op elke automobilist waar je langs rijdt. Zelfs niet als het langzaam gaat.
 
Die 10km/h snelheidsverschil is géén verkeers regel. Het is dus niet zo dat je automatisch de wet overtreedt als jij met een groter snelheidsverschil tussen de file doorrijdt.

Waar je wel op moet letten, als je de afspraken uit het convenant volgt en je krijgt onverhoopt een aanrijding met een auto dan is de tegenpartij volledig aansprakelijk voor de schade. Zijn verzekering zal dus al jouw schade vergoeden.

Maar hou je je niet aan het convenant, dan ligt de bewijslast bij een aanrijding volledig bij jou en wordt het erg lastig om je schade te verhalen.

Voor mij is dat een reden om bij tussen de file door rijden op de snelweg me toch zo veel mogelijk aan het convenant te houden.

Is het wel een afspraak dan ?
Een afspraak is toch iets wat beide of meerdere partijen met elkaar overeenkomen en beiden of meer ten aanzien van elkaar bevestigen dat ze ermee accoord gaan :? :P

Wat een gedoe of t een regel of afspraak of whatever dan ook is :+

Naar mijn idee is het zelfs geen convenant.
Al voor dat het 'convenant' ( wat is daar de definitie van eigenlijk ? ) is het toegestaan om tussen de file door te rijden. Of het was iig domweg niet verboden.
Naar mijn idee is het meer een soort leidraad die de verzekering kan gebruiken.


Maar hou je je niet aan het convenant, dan ligt de bewijslast bij een aanrijding volledig bij jou en wordt het erg lastig om je schade te verhalen.

HET punt waar iedereen dan over spreekt is de snelheid.
Hoe gaat je bewijzen dat de motorrijder 10 km/u sneller reed als het overige verkeer of dat hij die 'regel' met 100% overschreed ?? Of met 200% ?
Alleen een uitgebreid onderzoek van de VOA kan daar mogelijk iets over zeggen, maar dan zal er al sprake van zwaar letsel moeten zijn. En dan nog word de snelheid aangegeven in een redelijk brede marge. "minimaal xx, maximaal xx".
En hoe dan ook doet t zeer, hou ik niet van, ook niet als de materiële schade vergoed zou worden.

Ja, ik rij ook wel eens te snel door de file.
Maar wel altijd met 2 vingers al op de voorrem. Ieder gaatje dat aan 1 zijde ontstaat terwijl er aan de andere kant iemand is die ruimte genoeg heeft om uit te draaien is genoeg om t gas alvast een paar mm terug te laten zakken. Het iets bijdraaien van een voorwiel genoeg om de remhendel ook wat druk te geven.
Probleem is domweg dat ALS er iemand gaat schuiven van plek je eigenlijk te laat bent met reageren. Het is echt iets waar je feeling voor moet krijgen, een zoveelste zintuig.
 
Dank beide, Veel fijne en veilige kilometers vandaag in en zonder de files.

Lekker weertje trouwens om er weer op te klimmen, het stormt en regent flink. Er zullen flink wat files staan!
 
Rij ook zeer regelmatig tussen de file door met mn K1200LT die bijna 400kG weegt en het formaat van een 3 zits bankstel heeft , maar ik ga er altijd vanuit dat ik ondanks het formaat van mij en mn fiets en 2x Led verstralers en 1x xenon verlichting niet gezien wordt.
Zodra ik zie dat er voor mij een lege plek valt link of rechts, dan ben ik er al op bedacht dat er een auto dat gat meteen opvult en van rijbaan wisselt en helaas is dat ook zo, want.....1 auto opschuiven dat scheelt toch weer gauw een meter 0f 10 hehe.
Je hoeft trouwens niet te rijden om plat gereden te worden, dat kan ook gewoon op het tankstation, waarbij ik heel veel geluk had en de seat en de audi minder...... :}
full
 
Zo dicht stond ik er naast, denk wel eens wat er gebeurt zou zijn als die autos er niet gestaan hadden, waarschijnlijk dit stukje niet geschreven.
full
 
Rij al jaar en dag door de file heen, de laatste 10 jaar dezelfde route, Haarlem Rottepolderplein over de A9 naar Amsterdam ZO.

Eind vorig al een keer geschrokken van het feit dat de motor die een meter of 30 voor mij reeds werd aangereden door een auto die van rijstrook wisselde. Het liep toen af met wat blikschade.

Vanochtend was het weer raak, helaas is het deze keer een stuk minder goed afgelopen :X
http://www.rtvnh.nl/nieuws/179536/dodelijk-ongeluk-op-a9-leidt-tot-lange-files
Ik wens de nabestaande veel sterkte.

Dit soort zaken zet je toch aan het denken, na het geval van eind vorig jaar doe ik het al een stukje rustiger aan.... maar is het genoeg?

Beide keren was dit in het gebied waar er geritst moet worden, in dit geval aan het begin van waar er van 3 naar 2 banen terug gegaan wordt.
 
Laatst bewerkt:
Beide keren was dit in het gebied waar er geritst moet worden, in dit geval aan het begin van waar er van 3 naar 2 banen terug gegaan wordt.

als kamikaze in de file mag ik hier iets over zeggen. Welke mongool blijft op het ritsstuk dan ook tussen die banen door gaan? Vanaf het moment dat de eerste auto's gaan ritsen ga je uiterst links op de linkerbaan rijden, tot uiterste einde ritsstuk. Daar voeg je in, laat de soep die net geroerd is weer ff tot bedaren komen en ga je weer vrolijk verder met je maximale focus op alles en iedereen.

~[edit]

maar volgens die fucking richtlijnen "moet" je tussen de banen rijden natuurlijk :')
 
Laatst bewerkt:
als kamikaze in de file mag ik hier iets over zeggen. Welke mongool blijft op het ritsstuk dan ook tussen die banen door gaan? Vanaf het moment dat de eerste auto's gaan ritsen ga je uiterst links op de linkerbaan rijden, tot uiterste einde ritsstuk. Daar voeg je in, laat de soep die net geroerd is weer ff tot bedaren komen en ga je weer vrolijk verder met je maximale focus op alles en iedereen.

\[edit]

maar volgens die fucking richtlijnen "moet" je tussen de banen rijden natuurlijk :')

Heb je gelijk in en zover ik weet is dit hier ook gebeurt. Beide ongelukken zoals ik omschrijf zijn honderden meter voordat het ritsen echt wordt afgedwongen door pijlen gebeurd.
Ik zorg ook al voor het moment dat de autos werkelijk ga ritsen een baan opschuif, hoewel dat dan tegen de richtlijn in is.
Maar ook dan gaat het dus nog fout. Verder weet ik uit het ongeluk dat vorig jaar vlak voor me gebeurde dat is niet met een snelheid van een kamikaze gebeurde, maar met een aangepast en geaccepteerde snelheid.

Mijn idee is dat een heel groot deel van de automobilsten NIET in hun spiegels kijken en heel vaak met andere dingen bezig zijn. Zie heel vaak dat er met mobieltjes gespeeld
wordt.
 
Laatst bewerkt:
automobilisten zijn al niet sterk in goed kijken.
Dat wordt erger in een file.
En het houdt helemaal op, als ze doorhebben dat ergens verderop geritst moet worden.
Dan zijn ze alleen nog maar bezig met "wanneer kan ik er tussen?".

Een motorrijder die daar nog tussendoor gaat rijden, heeft mi niet een goed verkeersinzicht.
 
Een motorrijder die daar nog tussendoor gaat rijden, heeft mi niet een goed verkeersinzicht.

Tjaa.... kan jij makkelijk zeggen, je woont buiten de randstad in ik twijfel of als je al woon-werkverkeer met de motor doet en dan of je veel met deze situatie te maken hebt.

Op het traject wat ik dagelijks rijdt, heb ik veel met dit soort rits situatie te maken, en dat zijn juist de plekken waar het vast loopt. Daar heb je dus je winst met de motor... nadeel dus de veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Tjaa.... kan je makkelijk zeggen, je woont buiten de randstad in ik twijfel of als je al woon-werkverkeer met de motor doet en dan of je veel met deze situatie te maken hebt.
Ja, want de helft van NL is een boer en stom :Z

Heb jaren Tilburg-Dordrecht vv woonwerk gereden. ruim 300 dagen per jaar.
Trouwens, het zal wat minder zijn, want ook veel naar Amsterdam, Rotterdam, Breda en Zeeland.

Los van de andere keren dat ik vanuit het domme achterland werd toegelaten in één van de randstedelijke steden (die veelal veel kleiner zijn dan Tilburg, maar goed).
Op het traject wat ik rijdt, heb ik veel met dit soort rits situatie te maken, en dat zijn juist de plekken waar het vast loopt. Daar heb je dus je winst met de motor... nadeel dus de veiligheid.
Elke moment dat voertuigen andere dingen (moeten) doen dan rechtdoor op een strook rijden, is een aanslag op de veiligheid.

Ik blijf er bij, hoe makkelijk gezegd ook, dat als je als motorrijder blijft filerijden tussen de stroken in waar auto's aan het ritsen zijn,dat je geen inzicht hebt. En dat geldt ook voor de motorrijders met bijv Amsterdams arrogantie :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Matrixborden geven 50 aan.. ik rij dan ook vijftig... ook bij een stilstaande file. indien de ruimte toelaat (ruimte tussen autos)

begrijpend lezen. lastig he?

ik zei niet dat ik bij alle files 50 rij. sommige wegen/snelwegen hebben een minimum breedte aan rijstrook. dan heb je misschien 0.5m om erdoorheen te komen en dat is gewoon krap. dat is gewoon bij ieder spiegeltje opnieuw bekijken en dus heb je de tijd ervoor nodig om te bepalen of het wel of niet kan.

sommige configuraties zijn weer de geweenste breedtes en heb je spontaan een gat van 2 m. daar kun je gewoon doorrijden.
 
Elke moment dat voertuigen andere dingen (moeten) doen dan rechtdoor op een strook rijden, is een aanslag op de veiligheid.

Ik blijf er bij, hoe makkelijk gezegd ook, dat als je als motorrijder blijft filerijden tussen de stroken in waar auto's aan het ritsen zijn,dat je geen inzicht hebt. En dat geldt ook voor de motorrijders met bijv Amsterdams arrogantie :)

Zonder manoeuvre's geen aanrijdingen !!

Ik blijf erbij O-) :Y
 
Tjaa..... jij leest maar wat je wil lezen.... ;)

Jij begint zelf met een paar stevige aanname's ?

Ervaring ergens in wil niet zeggen dat je er deskundig van word.
Anders hadden er een heleboel Johan Cruijffjes rondgelopen.
Ervaring kan er ook voor zorgen dat je jezelf juist de verkeerde dingen aanleert.
 
Laatst bewerkt:
Hangt er van af. Ik rij bij stilstaand verkeer gerust met 20-30km/h verschil tussen de auto's door, mits ik het veilig (lees: er is ruimte) acht. Want zoals eerder vermeld, bij stilstaand verkeer mag je dus ook max 10km/h rijden, dat is minder dan op een woonerf!
Maar gaat het geheel eenmaal langzaam rijden denk ik dat ik me automatisch veel beter aan die richtlijn van 10km/h verschil hou, onbewust misschien maar toch.

Waar ik me echter niet aan hou is die richtlijn van tussen baan 1 en 2 rijden, als baan 3 en 4 veel meer ruimte hebben dan pak ik net zo makkelijk die.
 
Hangt er van af. Ik rij bij stilstaand verkeer gerust met 20-30km/h verschil tussen de auto's door, mits ik het veilig (lees: er is ruimte) acht. Want zoals eerder vermeld, bij stilstaand verkeer mag je dus ook max 10km/h rijden, dat is minder dan op een woonerf!
Maar gaat het geheel eenmaal langzaam rijden denk ik dat ik me automatisch veel beter aan die richtlijn van 10km/h verschil hou, onbewust misschien maar toch.

Waar ik me echter niet aan hou is die richtlijn van tussen baan 1 en 2 rijden, als baan 3 en 4 veel meer ruimte hebben dan pak ik net zo makkelijk die.

dat vind ik dat weer tot een onrustig beeld leiden, zeker als je niet de enige motorrijder bent op dat moment
 
Ik zeg ook niet dat het goed is, ben gewoon eerlijk.
Overigens is dit nu ik er over nadenk vooral op de wegen waar rijstrook 1 smaller is dan de overige rijstroken en verderop samen voegt middels ritsen met alle risico's van dien. Dan maar een onrustig beeld of een prent.
 
Vanochtend was het weer raak, helaas is het deze keer een stuk minder goed afgelopen :X
http://www.rtvnh.nl/nieuws/179536/dodelijk-ongeluk-op-a9-leidt-tot-lange-files
Ik wens de nabestaande veel sterkte.

Beide keren was dit in het gebied waar er geritst moet worden, in dit geval aan het begin van waar er van 3 naar 2 banen terug gegaan wordt.
Moet even een aanpassing doen in mij bericht, begrijp dat er op het tijdstip van het ongeluk (nog) geen file was.
Het is dus niet gebeurd met het file rijden, maar wel in zo een rits gebied.
Hij is ten val gekomen, of hij geraakt is door een auto of heeft moeten uitwijken, remmen of wat, weet ik niet. Maar ten val gekomen en daarna geraakt door een auto.

Hierdoor was de snelheid dus hoger dan normaal tijdens file en is het verkeerd afgelopen.
 
Laatst bewerkt:
Bovendien is het ongeluk om 5:30 gebeurd. Dan is daar geen file. Het is er zelfs rustig rond die tijd. Ik weet niet wat er precies gebeurd is maar met file heeft dit nare ongeluk niets van doen gehad. Het ritsgebied is daar trouwens 5 banen breed en iets van 2 kilometer lang. Het zou wel eens een geval van het is rustig dus ik hoef helemaal niet te kijken voor ik van baan wissel te zijn al dan niet gecombineerd met en veel te hoge snelheid. Want lekker rustig... Speculatie uiteraard maar niet ondenkbaar.
Laat mij in ieder geval weer nadenken over wat ik zelf zoal loop te prutsen onderweg.
 
Volgens mij haal ik die 10 km verschil ook niet. Maar dat kan ook haast niet aangezien geen enkele auto dezelfde snelheid rijdt in een (niet stilstaande) file en de snelheid continu varieert. Maar volgens mij ben ik ook zeker geen racer door de file! Zeker in een rijdende file met gaten moet je erg goed oppassen en voldoende ruimte hebben om te anticiperen en daar probeer ik wel mijn rijgedrag op aan te passen :Y

Daarbij, in een stilstaande file is 10km per uur rijden eigenlijk ook niet echt te doen... :N
 
Ging gisteren toevallig even met 10km verschil rijden tussen een stilstaande file. Dat is gewoon stationair in zn 1. _O- Je valt bijna om als je even niet oplet.
Met dit soort dingen moet je gewoon je verstand gebruiken. Ze je een rij met auto's bewegen terwijl de strook ernaast een leegte is ontstaan, dan moet je al ingecalculeerd hebben dat er een auto van rijstrook gaat wisselen. Op zulke momenten ga je van het gas af en hou je je voet gereed op je achterrem. Simpel zat toch? Daarna weer lekker het gas erop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan