kawasaki zx9r b tik in het blok

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Goedendag heren en dames,

aangezienn ik een mooi weer rijder ben geworden dacht ik vandaag om mijn motor even te laten warmdraaien na een aantal maanden. Accu even bijgeladen en starten maar.
Stationair draaide hij (voor een kawa dan) keurig stil rond maar zodra ik gas geef komt er vanaf ongeveer 2500rpm een rammel uit het blok waar ik niet lekker van wordt!. Motor staat gewoon in zijn vrij trouwens, heb niet gereden.
Qua geluid zou ik het meer omschrijven alsof er niets los licht wat mee vibreerd.
Het geluid komt niet bij de cilinders vandaan voor mijn gevoel maar meer bij de koppeling vandaan.
Koppelings deksel eraf gehaald na de olie te hebben afgetapt en daar zie ik nog zonder iets te monteren niets vreemds (geluid van het tikken veranderde ook niet als ik mij hendel inkneep).
Toen even het kapje vanwaar mijn pickup coil zit aan de rechterzijde vd krukas.
Daar zit dat plaatje ook waar hij het ontstekings tijdstip vandaan haalt en daarachter zit de ketting.

Nu weet ik dat die originele mechanische spanner nog weleens de geest kan geven en als ik tussen het blok en het plaatje met een schroeverdraaier pielde kan ik de ketting daar redelijk makkelijk heen en weer duwen.
Zowel aan de ene kant van het tandwiel als aan de andere kant.
Moet nog mijn kleppendeksel eraf halen hoe het er daar uitziet.

Maar zou dit geluid hieraan te wijten kunnen zijn???.

Alvast bedankt, mvg Jelle
 
Als je vragen hebt over een geluid... dan lijkt het mij handig een geluidsfragment daarvan te laten horen.
Geluid kun je niet zien in letters :N


En 'redelijk makkelijk heen-en-weer duwen...is ook heel erg relatief. In sommige gevallen is 2 mm veel, in andere gevallen is het niets.


Het zou dus inderdaad heel goed de nokkenasketting kunnen zijn :Y
Of iets anders, dat kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Geluidsfragment, ik ga eens kijken of ik als fred flintstone dat voor mekaar zou kunnen krijgen :P .
Maar ik heb de olie al afgetapt en de blokdeksels er vanaf liggen dus dat gaat effe niet.
Wist eerlijk gezegt geeneens meer dat er ookm een spanner achter dat koppelingshuis zit!.
Maar morgen haal ik eerst even de klepdeksel los om beter te kunnen beoordelen of die ketting nu echt los zit!.
Ik laat mijn bevindingen weten!.

Bedankt alvast weer
 
Nou, ik ben bang (hoop ik) dat dit een inschattings/sleutelblunder gaat worden....
Ik vandaag de klepdeksel er vanaf en ik vond/vind dat de ketting idd wat slappig staat.
Toen heb ik de spanner losgehaald wat gelijk resulteerde in de de inlaat nokkenas versprong wat weer extra werk geeft omdat je er daar zo lekker bij komt..
Maar hij stond toen wel echt slap iig en aan die oem kettingspanner kan ik ook niets raars zien.
Tandjes op die as zijn allemaal netjes en het mechanisme om te voorkomen dat ie terug gedrukt wordt werkt ook gewoon.
Dus door naar het koppelingshuis.
Platen eruit gehaald om die korf te kunnen demonteren maar heb geen dop 36 om die los te draaien.
Maar als die spanner daarachter stuk zou zijn dan lijkt het mij dat die ketting ook echt slap zou moeten staan en waar ik er bij kon staat ie gewoon op spanning iig.

Ik werd even moedeloos en ik leun even met mijn hand tegen de onderkant van het blok en ik hoor ineens
1x een geluid dat wel eens verdacht veel lijkt op wat ik gisteren met draaiende motor hoorde...... |(

Onder het koppelingshuis zit een dikke m10 bout die de uitlaat daar ondersteund tegen het blok aan en daar zat een paar mm ruimte op (losgetrild??) en die dikke metalen ring daartussen hoorde ik tikken toen ik ertegenaan leunde....
Ik ben bang (hoop ik) dat dat het geluid was omdat ik gisteren ook al zou zweren dat er gewoon iets meevibreerde maar ik gisteren zou gauw niet die uitlaatbout had gezien ivm mijn onderkuipje.....

Maar Arnold, zou die ketting achter dat koppelingshuis dan helemaal los moeten zitten als die spanner kaduuk is want dat zit ie niet iig.

Ik hoop vd week met goed nieuws te komen!.

mvg Jelle
 
Terug
Bovenaan Onderaan