TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Dat kan ook.
Je kan je instelling gewoon laten staan.

- Start je route en kies voor beginpunt
- Druk op "Rijd" bovenin je scherm
- Er wordt een route naar het beginpunt berekend
- Ga het menu in en kies voor de optie "Huidige Route"
- Kies vervolgens de optie "Wijzig Routetype"
- Kies vervolgens voor snelste

Er wordt nu een nieuwe aanrijroute berekend op basis van de snelste route.

- Klik op "Rijden maar"

Als je langer op de routelijn drukt, komt er ook een menu te voorschijn hier kan je ook je routetype wijzigen. Echter heb ik nog nooit gebruikt en weet daarom de exacte volgorde ook niet.

Oke,ik zal deze volgorde is een keer proberen.
Als ik dan bij het beginpunt van de route aankom moet ik dan de route weer veranderen in kronkelroute ?
 
Nee, de wijzing is tijdelijk en geldt alleen voor de actieve route (de aanrijroute). De rondrit wordt pas actief als je daar bent.
 
Doet de Smartphone app ook. Zal vast niet opgelost zijn. Het ligt in ieder geval niet aan de snelheid van het apparaat. Zowel langzame apparaten (Rider 400) als een snelle smartphone laat exacte hetzelfde gedrag zien.

Voor zover ik het heb kunnen beoordelen heeft TomTom de snelheid op de witte pijlen vast gezet. Voor ons motorrijders is deze snelheid duidelijk te laag. In de auto heb ik er namelijk minder last van (TomTom GO 5100) maar ga ik ook minder snel over een rotonde.

Het is inderdaad van tijd tot tijd best wel vervelend in situaties waar je niet bekend bent en wanneer de situatie ook niet zo duidelijk is (veel verkeer in het donker)
Dat TomTom iets met de snelheid doet zou zo maar kunnen, daarom valt het mij waarschijnlijk vooral bij vlot genomen minirotondes op. Goed om te weten dat dit bij de smartphone niet veel beter is, ik stond al op het punt om over te schakelen.
 
Tsja.. wat hier natuurlijk ook een rol speelt is hoe vaak een gps-toestel z'n positie vernieuwt. Voor die positiebepaling moet gerekend worden met, asynchrone, signalen van meerdere satellieten en dat vergt forse rekenkracht (CPU kracht en stroomverbruik). Er zal dus altijd sprake zijn van een zekere balans daartussen. Voor onze toepassing is een frequentie van eenmaal per seconde meer dan voldoende.

Daarnaast kent een toestel ook zoiets als 'projectie', je reed net zo en zo hard in die en die richting dus zul je nu wel daar en daar zijn. Dat zie je bijvoorbeeld in een tunnel: je locatie wordt langer 'ingeschat' dan dat er gps-ontvangst is. Bij de tomtom zie je bijv dat de snelheidsweergave dan wegvalt, maar je jezelf toch ziet bewegen.

Een rotonde is een lastig ding. Je hebt te maken met plotse richtingverandering en snelheidswijziging; en bovendien ben je er vaak binnen enkele seconden overheen. Ook kan de navigatie aanwijzing niet 'aftellen' van 300 naar 200 etc meter. Betekent in de praktijk dat je juist op een rotonde ook zelf even mee zult moeten kijken, zeker als je niet rechtdoor gaat. Let vooral op de hoeveelste afslag je moet hebben; werp tevoren even een blik op het scherm en kijk ook naar de plaatsnaam die aangeduid wordt. Zeker in bijv Frankrijk, met vaak zes afslagen en meteen na de afrit een splitsing in twee richtingen vraagt dat best om wat concentratie.

Da's niet tomtom specifiek, maar veelal eigen aan gps. Een ingebouwd navigatiesysteem kan daarbij net iets preciezer werken omdat het, naast gps, ook werkt met sensoren in de auto zelf.

En laten we wel zijn: als je een minirotonde snel neemt is het logisch dat je, voor je er oprijdt, even kijkt of je rechtdoor of links moet. Op de rotonde moet je je ogen op de weg hebben, niet op het scherm.
 
Dan, in aanvulling op mijn eerdere vraag, is een Rider 450 voor €250,- een goede deal?
 
Da's spotgoedkoop.

Tenzij je je zodra je het toestel in gebruik hebt genomen toch wat ergert aan het feit dat het toestel niet al te snel is. Er is prima mee te werken maar het zou jammer zijn als je dan denkt 'had ik toch maar de 550 genomen. Je gaat er immers jaren mee doen. Prijsverschil is, met jouw deal. echter 150 euro en dat is heel wat.
 
Die 250 is de prijsrange van de 410 en dan zou ik ook voor de 450 gaan (economisch gezien). Echter hecht best veel waarde aan de snelheid van het apparaat en zou ik zelf voor de 550 gaan. Ook al kost een nieuwe 450 100 euro dan nog ging ik voor de 550.
Dat is dus een persoonlijk keuze.
Zou je het 10 mensen hier in topic vragen zal denk ik 7/8 van de 10 kiezen voor de 450 is mijn gok.
 
Heeft iemand een idee hoe je een contact persoon in het 'Favoriete contactpersonen lijstje op de TomTom Rider 450 kunt krijgen? Ik krijg de contact personen wel allemaal te zien maar ik zou graag een favorieten lijstje willen maken. De handleiding laat daar helaas niks over los. Op mijn telefoon heb ik wel een paar favorieten maar daar wordt blijkbaar niet naar gekeken. En hoe ik ze op de TomTom kan markeren... ik heb geen idee.
 
Dank voor jullie reacties. Dus een TomTom Rider 450 / 550 is dus een goede afweging.

En hoe zijn deze te vergelijken met een Garmin? Welke is daarvan de equivalent en wat is dan 'beter'? Al ben ik me ervan bewust dat het allemaal persoonlijke voorkeur is!?
 
De Garmin 396 is de directe tegenhanger van de Rider 550.
MrGPS heeft op youtube net een video geplaatst over de Zumo 396 en vergelijkt deze soms ook met de Rider. Vooral op de punten waar Garmin en TomTom duidelijk verschillen of waarop de keuze op gemaakt zou kunnen worden.
 
Heeft iemand een idee hoe je een contact persoon in het 'Favoriete contactpersonen lijstje op de TomTom Rider 450 kunt krijgen? Ik krijg de contact personen wel allemaal te zien maar ik zou graag een favorieten lijstje willen maken. De handleiding laat daar helaas niks over los. Op mijn telefoon heb ik wel een paar favorieten maar daar wordt blijkbaar niet naar gekeken. En hoe ik ze op de TomTom kan markeren... ik heb geen idee.

Op iPhone kun je bij Bluetooth instellingen aangeven wat er gedeeld mag worden;
  • Contacten
  • Favorieten
  • Belhistorie
.

Omdat laden van alle contacten (ruim 1600) bij mij te lang duurde heb ik die eerste uitgevinkt. Nu heeft TomTom alleen favorieten, en belhistorie. In 9 van de 10 gevallen is dat genoeg.
 
Op iPhone kun je bij Bluetooth instellingen aangeven wat er gedeeld mag worden;
  • Contacten
  • Favorieten
  • Belhistorie
.

Omdat laden van alle contacten (ruim 1600) bij mij te lang duurde heb ik die eerste uitgevinkt. Nu heeft TomTom alleen favorieten, en belhistorie. In 9 van de 10 gevallen is dat genoeg.

Ah dan werkt de integratie met een iPhone denk ik net wat beter dan bij mijn Android toestel want daar heb ik nog niet kunnen vinden dat ik bepaalde groepen kan synchroniseren. Kan zo te zien wel met een aparte (betaalde) app. Favorieten heb ik wel in mijn contactenlijst maar die zie ik helaas niet terugkomen in de favorietenlijst op de TomTom.
 
Ik loop weer eens tegen een voor mij niet verklaarbare beperking aan bij het plannen van een route.

Als ik van de N209 naar de N11 wil wil over het Spookverlaat (Alphen Aan Den Rijn) dan gaat de route niet verder dan de Kruiskade en laat mij dan weer omkeren.

Afgelopen zondag heb ik hier gereden met mijn action cam aan. Het filmpje terug gekeken en er staan ter plaatsen geen borden met beperkingen.
Plannen gaat zowel fout met MyDrive als MyRouteApp met TomTom kaart. MyRouteApp met Google Maps en Here gaat wel goed. Ik zie geen stippels op de weg staan in MyDrive.

Ik ben op zoek naar een eenvoudige methode om dergelijke beperking te omzeilen heeft iemand hier een tip.
Wat is de beste manier om degelijke (Kaart) Bugs te melden aan TomTom?
 
Map Share™ Reporter

YF70BYGjpLXsuxghcJLEcT4O3d2HQTwSpTyrrdcsukgRHk1M5oRE0nxMZazB9K7rbprbNtPLMZoIzhJ3ZUBDM3og-6MPAyxa6cpxD8jGd4ISLngMF5waj4u9OCJprJ0DZmqJcaAkSIyqzncXpTAjLIyLaoTvxqFHbx4KlXejyzZhyzA_c2lhUNcf4XM5A0cvmoQWmjpB5ax_y3_g2-uyhHmXCIBzvFHmOqiEBSxmRVvWi09cBi49fac5LADLxLv0IrYyWxGItj-HkCZAv_dlvPi1yuklkILAb0rdFf5R0GWRZ6UgzXLkAp-gw6TmnOx5KEs_dAKYDsKMeJs1Xd6rUr-R_FNEDPzTViDXk9weg-NxfKs5tBqQ_I1xuAKvq7X_WJ3yw2k9_JMEpaJRzW14sh29EUA7m4ni3HnVtkqYuXOiidR3-ZJaK_DZnu6wyuLDP3dzbTMwUa7KuUwTB3vbpBB1CfdOAjx6Ke8Ssl2HXaI_f_hR9-wTTUnVjO3e0B9ONLo0ozE8TuDMYGtOULz91kNV-LQ91NkY4f05jB85oE2kTgi2VkB3dlU0ExxxosiHKva5OMNM9UXity4pK3QJ13925RO7JjcXXvJ9ry94LTwvGnvp8TnwH0AkjX4TNVpsR1PDoE8Ax8q_QUS-9tlt_ZFhOa0=w716-h539-no


Dat Oostvaartpad is wel gestippeld en loopt door over de Galgweg. Maar ja, dat is al een paar km eerder.
 
Laatst bewerkt:
Net het punt aangemeld. Je moet wel eerst inloggen bij TT met je account.
Maar het is eigenlijk lastig te vinden. Meestal gooi ik gewoon een mail naar de helpdesk.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er inderdaad uit als een kaartfout: ter hoogte van de kruiskade lijken de 'nodes' niet gekoppeld. Jammer, leuk weggetje!

Tip: google even op 'tomtom kaartfout' en je vindt als tweede Map Share™ Reporter

Inderdaad: je moet even inloggen, maar vervolgens is het héél simpel: kies links 'deblokkeer' zoom op de kaart in op de gewenste plek en sleep de 'prikker' naar die locatie. Vervolgens kun je nog commentaar toevoegen zoals 'sukkels! die weg is helemaal niet afgesloten!' en desgewenst een foto toevoegen (van de locatie of van jezelf met een boze kop ;)).

Als het goed is krijg je, dankzij je inlog, via email bericht als en of de fout hersteld is.
 
Heeft er iemand toevallig nog een afdekkap liggen voor de openliggende contacten op de houder?
Betreft Rider 450.
 
...
Als het goed is krijg je, dankzij je inlog, via email bericht als en of de fout hersteld is.
Ik heb nog nooit per e-mail feedback gehad.
Ik doe het trouwens wel met Chrome. Maar merkte ook dat Chrome even later vreselijk traag werd. Duss.... ??

Trouwens heelemaal onderaan in de footer staat: Meld een kaartaanpassing op de TT website.

o7QoH_40hgYo2TEBH4EpYd7qOu15fVAUyA7fPBm7uWy8JJgrampnMW63ixjILyQnnooL2Rep5nKAXaJjYFU1URQHSQ-qQi9Is0bIDAVPPY2zgcQbuoLZk-vT6TDQMCC1se301UapAX36y7PR5ENtcxdjjwTNc__BsSMKm22R4qx0dvPFPeq_CkqI6Ow9Qebcv_pLl02dRQgTRauHWxfJGCzqkqOmJLfYroTRUeTI9oYd-eoVi9HFMo5LeimzJmKu2-xcq8MnegikC5em_a3ybuUcEgFZ2M17YAl6Qr23ZpYBaGps5SHZLzb7T71EfUmCbcMVtoJ8ViKXLCZJG6FlBL84LGpi-c3lm0JlLEVuITUzHGDjoVdd14STsfXWGl-KSPBHnMn5krBPteU_Bd5mP1FGWOjiyvGGHaITdlmhB3XKR-A4RsLn7zLVpHtnXHytLV70k1Ceut7WtjNTUzCa-emhFBQUF99iJZE1lyLkaenEMtipvOOuya-t4RMXNSRNLWJr2W3SLKeb313F23tvrYOYoHaf2WJHMcB-SNIcUu5z0U7iewObgnLn_9TOd0eMUwrP7QuKXguO2VWCMmxa_Li-2LdIsgTnUA=w623-h438-no
 
Ik zou best willen investeren in een 550, maar dan wil ik wel zeker weten dat mijn 2 grootste ergernissen zijn verholpen:

- Bij tijd en wijlen de vreselijk schurende stem, komt en gaat maar als het zover is, is het niet meer te verstaan
- Bij kruisingen en rotondes achterlopen op de werkelijkheid

Vooral het laatste punt, afgelopen weekend een serie minirotondes gehad en erop gelet of het inmiddels verbeterd is.
Niet dus, ik ben al zeker 20 meter van de rotonde af voordat het scherm zover is.

welk type heb jij dan?
 
Doet de Smartphone app ook. Zal vast niet opgelost zijn. Het ligt in ieder geval niet aan de snelheid van het apparaat. Zowel langzame apparaten (Rider 400) als een snelle smartphone laat exacte hetzelfde gedrag zien.

Voor zover ik het heb kunnen beoordelen heeft TomTom de snelheid op de witte pijlen vast gezet. Voor ons motorrijders is deze snelheid duidelijk te laag. In de auto heb ik er namelijk minder last van (TomTom GO 5100) maar ga ik ook minder snel over een rotonde.

Het is inderdaad van tijd tot tijd best wel vervelend in situaties waar je niet bekend bent en wanneer de situatie ook niet zo duidelijk is (veel verkeer in het donker)

Ik heb dat met de android app zeker niet en ik kan nogal vlot n rotonde rijden in m'n auto, sneller dan op de motor regelmatig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan