Problemen TomTom rider 550

EasyCompany1982

Die hard MF'er
24 jan 2016
674
371
Kaulille (Be)
Ik had vorig jaar een nieuwe rider 550 besteld en na enkele problemen heb ik deze kunnen omwisselen met een nieuwe. Nu echter ging ik zaterdag rijden en weigerde hij te koppelen met mijn headset, deed hij al een week niet. Ook de traffic assist weigerde hij en connectie met mijn gsm maakt hij ook niet meer. Onderweg naar een route viel hij gedurende een 5 seconden volledig uit en starte hij terug op maar bleef vervolgens op route bereken staan en gaf 100% aan.
Bij het startpunt van de route deed hij het weer zodat ik alle gegevens te zien kreeg behalve connectie maken met mijn toestellen.
Ook wou hij mij langs wegen sturen die niet toegankelijk waren voor motoren en auto's. Zijn er nog mensen die deze problemen hebben? Mijn rider 450 werkte foutloos en dit is nu al mijn 2de 550 met problemen.
 
Problemen met koppelen lijken zeker vaker voor te komen.
Maar de rest van problemen heb ik nooit gehad en ook niet vaak van anderen gehoord.

Uitvallen onderweg nooit gehad.
Tweede keer, is je motorspanning ok? mooie gelijkspanning niet te hoog? Of kan deze andere storingen veroorzaken?
Tenminste ik neem aan dat je aan de 12V van je motor hangt.

Zo ja, rij eens alleen op de accu van de TT komt het dan ook voor?
 
Motorspanning is ok en dat uitvallen deed mijn vorige ook al alleen wou die niet meer opstarten. Ik heb nog niet enkel op de accu gereden van de Tomtom. En dat je soms de apparatuur terug moet koppelen snap ik maar zelfs dat weigert hij te doen.
 
Dat koppelen schijnt echt een probleem te zijn (ik gebruik het niet, alleen traffic via wifi / hotspot telefoon) kortom geen ervaring mee.
BT en de. TT550 is niet echt een goede combo, er zijn natuurlijk ook tig systemen waarmee gekoppeld kan worden.
(mijn koptelefoon thuis raakt ook wel eens van het pad. Tot harde reset aan toe om weer te koppelen)

Ik ben niet zo'n bt fan op dat gebied. (mijn computermuis doet het dan weer altijd, het kan blijkbaar wel)
Kortom ik rij er gewoon een route mee en werp er af en toe een blik op, werkt bij mij altijd probleemloos.
Daar heb jij dan weer niets aan, sorry.

Ik zou toch eens een aantal ritjes op zijn eigen accu rijden, kijken hoe het gaat. Storingspulsen van de motor komen zo iig minder door.
De accu gaat best een poosje mee.
 
Weer eentje…..BT kanalen vd TomTom550 zijn onbetrouwbaar, met de huidige hardware succes, maar ik vrees het ergste….

Terug naar de zaak waar je TT gekocht heb en laten zij het proberen te koppelen, anders geld terug… :?

Bij mij werkt alleen de routeaanwijzingen naar mijn headset, de rest met mijn iPhone niet. Is ook niet erg want ik heb geen behoefte onderweg aan telefoontjes, app’s en file-info…. etc want leven is al druk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onderweg ook geen behoefte aan telefoontjes maar in noodgeval wil ik wel kunnen opnemen. Echter het probleem zit niet in de connectie van Cardo naar gsm. Hij moet met de gps koppelen voor de traffic assist en dan geeft hij aan dat hij verbonden is maar buiten werking. Mijn headset ziet hij soms maar weigert er ook mee te koppelen. Terwijl dit tot pakweg oktober vorig jaar perfect werkte. Ondertussen contact gehad met de zaak en ik moet er mee langs komen. Is al de 3de keer dat ik met een toestel langs ga.
 
Hier ook verbonden vlgs het BT overzichtje maar geen data services.

En Mydrive koppelt hier ook niet.

Gaat ze ook niet lukken om het te op te lossen..zal wel hardware chip en SW probleem.
 
Nogmaals nieuw SW release op oude hardware, want de TT is oud qua hardware ontwerp, gaat niet werken.

Maar Ik hoop het voor je…..
 
Persoonlijk denk ik dat wanneer je echt alles op je telefoon goed wilt hebben je beter een nav app op je telefoon kunt gebruiken.
Dan is iig de onderlinge connectie nooit een probleem.
 
Volgorde proberen ?

Had behoorlijk ruzie met m'n 40 ( ja .. oude )

Maar als ik éérst de tomtom laat koppelen met m'n telefoon..
Vervolgens pas m'n headset ( cardo ) aanzet.

Werkt het prima.


Staat m'n cardo al aan in verbinding met m'n gsm, vertikt tomtom het.
En gaat ie t ook niet meer doen tot ik alles heb herstart, inclusief de telefoon.

word er nog een beetje hoerig van dat ik nou elke keer toestemming moet geven op m'n telefoon
om "tethering" of hoe de fuck ie het ook noemt
 
Dit is weliswaar een wat ouder topic, maar omdat ik zelf recent ook een tijd heb moeten puzzelen om een werkbare koppeling tussen Rider 550 , Cardo Freecom 4x en een Android telefoon tot stand te brengen, voeg ik de meest recente versie toe van de handleiding die ik daarvoor gemaakt heb.

Als ik daarin aanpassingen of aanvullingen maak in de toekomst, zal ik het bijgesloten pdf bestand ook vervangen.
 

Bijlagen

  • Gereedmaken Rider-Freecom-Smartphone v4.pdf
    583,3 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb het op deze manier gedaan. Alvast bedankt voor je tips. Morgen eens een test ritje gaan maken.

Nog een vraag: in welke volgorde start je de volgende keren weer op? Eerst gsm, headset of TT en dan de volgende, etc.
En wat met de Cardo app? Die zegt nu : looking for a unit. Dan hoor ik een bliepje in de helm en na een tijdje : kan niet verbinden.
 
ericr
Met zekerheid durf ik daar nog niets over te zeggen. Ben zelf het gedrag van de combinatie in de praktijk ook nog aan het uitproberen (en ik rijd niet zo veel meer...).
Wat ik op dit moment als procedure hanteer om voor vertrek alles op te starten:
1. GSM aanzetten.
2. Op GSM Bluetooth inschakelen.
3. Op GSM de apps MyDrive en Cardo Connect opstarten.
4. De Freecom 4X inschakelen.
5. De GSM de Bluetooth verbinding met de Freecom 4X laten opstarten (het duurt vaak even voordat Cardo Connect de verbinding herkent).
6. De Rider 550 inschakelen.
7. De GSM de Bluetooth verbinding met de Rider 550 laten opstarten.
8. Tenslotte check ik op de Rider 550 via Instellingen>Bluetooth dat inderdaad zowel de Freecom 4X als de GSM (nog steeds) gekoppeld zijn.

Stel vooraf zeker dat je op de Rider 550 aangemeld bent bij MyDrive (via Instellingen>MyDrive). Overigens is het mij nog niet volledig duidelijk of de MyDrive app voor een rit nou wel of niet opgestart MOET worden.

Tip: test dit eerst door bovenstaande procedure (én daarna alle acties die je op de Freecom 4X wilt gebruiken) thuis volledig achter je bureau (of tafel) uit te voeren. Dan is het iets minder vervelend als het, om wat voor reden dan ook, niet (helemaal) goed gaat ....

NB Mijn GSM is een wat oudere Nokia 6 met Android versie 9 (minimum vereiste voor MyDrive is Android versie 6).
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ritje van 4u gemaakt. Heeft 2u goed gewerkt. Toen ineens liet de stem het afweten. Vreemd want pas bij uitzetten zegt Cardo dat verbinding wordt verbroken.
Tja, was al beter dan eerst. Wie weet moeten ze nog aan elkaar wennen 😉
 
ericr
Blijkbaar was er, voor zover je hebt waargenomen, geen enkele aanleiding waardoor de gesproken navigatieaanwijzingen opeens stopten? Mogelijk een Bluetooth probleem ...
Heb je de muziek, FM radio en/of intercom functionaliteiten nog gebruikt onderweg?
Stond op de Rider 550 onder Instellingen>Bluetooth>Freecom4X "Hoge kwaliteit (A2DP)" in- of uitgeschakeld?
 
Laatst bewerkt:
Spotify aan. Op lage kwaliteit, dat werkt beter. En met rijwind niet echt Dolby surround.
Zal wel weer BT probleem zijn, niet stabiel.
 
ericr
Had je Bluetooth-tethering ingeschakeld op de telefoon? Zo niet, dan zou je dat, om te testen, de volgende keer als extra procedurestap kunnen toevoegen na het inschakelen van Bluetooth op de telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Neen, dat is toch voor internet? TT moet met de headset praten, daar is enkel BT voor nodig denk ik.
Maar zal het eens proberen.
 
ericr
De Rider moet ook verkeersinfo ontvangen vanaf het internet en indien gewenst routes synchroniseren met MyDrive. Maar ik heb geen idee hoe de verschillende functionaliteiten van de combinatie Rider/Freecom/GSM/MyDrive/Cardo Connect elkaar eventueel kunnen beïnvloeden. En voor zover ik dat op internet kan zien, geldt dat voor iedereen die over dit onderwerp schrijft dan wel klaagt.
 
Laatst bewerkt:
ericr
Met zekerheid durf ik daar nog niets over te zeggen. Ben zelf het gedrag van de combinatie in de praktijk ook nog aan het uitproberen (en ik rijd niet zo veel meer...).
Wat ik op dit moment als procedure hanteer om voor vertrek alles op te starten:
1. GSM aanzetten.
2. Op GSM Bluetooth inschakelen.
2a. Op GSM: schakel Bluetooth-tethering in (nog te testen procedurestap).
3. Op GSM de apps MyDrive en Cardo Connect opstarten.
4. De Freecom 4X inschakelen.
5. De GSM de Bluetooth verbinding met de Freecom 4X laten opstarten (het duurt vaak even voordat Cardo Connect de verbinding herkent).
6. De Rider 550 inschakelen.
7. De GSM de Bluetooth verbinding met de Rider 550 laten opstarten.
8. Tenslotte check ik op de Rider 550 via Instellingen>Bluetooth dat inderdaad zowel de Freecom 4X als de GSM (nog steeds) gekoppeld zijn.

Stel vooraf zeker dat je op de Rider 550 aangemeld bent bij MyDrive (via Instellingen>MyDrive). Overigens is het mij nog niet volledig duidelijk of de MyDrive app voor een rit nou wel of niet opgestart MOET worden.

Tip: test dit eerst door bovenstaande procedure (én daarna alle acties die je op de Freecom 4X wilt gebruiken) thuis volledig achter je bureau (of tafel) uit te voeren. Dan is het iets minder vervelend als het, om wat voor reden dan ook, niet (helemaal) goed gaat ....

NB Mijn GSM is een wat oudere Nokia 6 met Android versie 9 (minimum vereiste voor MyDrive is Android versie 6).
Ook geen idee of de mydrive app wel of niet voor de rit opgestart moet worden.
Dus heb dan bluetooth aangezet en tethering ook.
Maak via bluetooth op de tomtom rider 550 contact met me motorola telefoon waar android 13 op zit.
Kan contact maken met de tomtom via bleutooth.
Dan open ik de mydrive app.
Maar die wil ene keer wel koppelen met tomtom andere keer totaal geen zin.
Gisteren was het zo dat tomtom en telefoon wel verbinding met elkaar hebben via bluetooth.
De mydrive app wilde niet koppelen.
Dan maar niet.
Na motor rit 125 km alles ontkoppeld en tomtom uitgezet en bluetooth op me telefoon naar tomtom ook.

Om 23:30 opeens een toontje van de telefoon mydrive heeft gekoppeld met de tomtom en ik zie dan boven in 2 autootjes onder elkaar komen als symbool dat mydrive werkt.
Geen idee waarom dit gebeurde 7 uur na de motor rit.
Had alles ontkoppeld.
Dat koppelen werkt gewoon niet goed.
En tomtom doet hierover wazig als je die benadert met vragen erover.
En WayPoint waar ik hem gekocht heb vinden dat koppel verhaal raar van mijn kant als ik het ze vertel of er even over bel.
Afijn dus alles via mydrive binen krijgen op de tomtom is een mooi reclame praatje van Tomtom maar werkt dus niet .
En die mydrive app zit vol met bugs volgens mij .
Als het is uitgezet de mydrive app komt er ook steeds op de telefoon een verhaal dat hij dan problemen gaat geven als je hem gedwongen uitzet en nog meer onzin als melding op de telefoon.
 
Laatst bewerkt:
sukayaho
Uit je bericht kan ik niet opmaken of je de door jouw beschreven opstartprocedure chronologisch hebt beschreven. Wat er bij me opkomt als ik jouw bericht lees is het volgende.

1. Je moet onderscheid maken tussen a) de procedure die nodig is tot het initieel koppelen van de apparaten en b) de procedure die je vervolgens steeds kan gebruiken om alles vóór een rit in te stellen.
2. De volgorde van de stappen die je doet in beide procedures is van groot belang.
3. De informatie die TomTom geeft op internet (naast wat er in de laatste versie 18.2 van de Rider 550 handleiding staat) is nogal verspreid beschikbaar, en bovendien in mijn ogen zodanig complex dat even snel lezen daarvan onvoldoende is. Deze informatie dient bovendien samengevoegd worden met wat er aan informatie door Cardo gegeven wordt in de handleiding van de Freecom 4x. Dit is wat ik geprobeerd heb in de door mij gemaakte handleiding die hierboven bij eerdere berichten is bijgevoegd.
4. De reactietijd van het gecombineerde systeem na een opdracht gegeven via de Freecom 4x knoppen is meestal nogal lang.

Bij mij komen de door MyDrive te leveren verkeersinformatie en de te synchroniseren routes goed binnen op mijn Rider 550, en ook op mijn twee auto-TomToms. Daartoe lijkt het niet noodzakelijk te zijn dat de MyDrive app is opgestart (de app draait op de achtergrond blijkbaar wel door). Wel dient de Rider 550 natuurlijk eerder goed te zijn aangemeld bij MyDrive.
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorlopige observaties na enkele testritten:
1. Mijn combinatie van Rider 550, Freecom 4x en Nokia 6 smartphone kan tijdens een motorrit goed werken, maar doet dat bij mij tot nu toe niet continu.
2. Gesproken routeaanwijzingen van de Rider vallen soms volledig weg. Het lijkt erop dat dit kan voorkomen als van de route wordt afgeweken of als onderweg muziek of radio wordt ingeschakeld.
3. Als de gesproken routeaanwijzingen zijn weggevallen, en ik vervolgens tijdens een korte stop de Rider 550 uit- en weer inschakel, werkt alles weer zoals geadverteerd (of het in- en weer uitschakelen van de slaapstand mogelijk hetzelfde effect heeft weet ik niet, dat heb ik nog niet geprobeerd).
4. Soms (als het combi-systeem het druk heeft?) hapert de uitspraak van de gesproken routeaanwijzingen.
5. Voor mijn combinatie van Rider 550, Freecom 4x en Nokia 6 smartphone lijkt het erop dat ik op de Rider voor de Bluetooth verbinding met de Freecom 4x Hoge kwaliteit (A2DP) ingeschakeld moet hebben.
6. Het onderweg tijdens een motorrit testen is nogal lastig en tijdrovend, en levert niet snel definitieve conclusies op.
 
Voor diegene die problemen hebben met de bluetoothverbindingen en wel of geen telefpoongesprekken ontvangen, een single of dual channel bluetoothprobleem enz.
Hoe ik het opgelost heb: Eerst een beetje voorgeschiedenis. Ik had een Rider410 en Sena SMH5 Duo. Alles werkte zoals het hoorde maar music sharing naar de duo was een ramp, stotteren en haperen tot en met. SMH5 teruggestuurd (Louis) en een Sena 5S Duo gekocht. Waarschijnlijk door de snellere bluetooth 5 was music sharing geen probleem meer. Afgelopen zomer bakken regen gehad op mijn reis naar Kroatië en water in de Tomtom, gevolg, rechterhelft touchscreen werkt niet meer. Aangezien ik me doodergerde aan de traagheid van de 410 heb ik een 550 gekocht. Daar begon de miserie pas goed, geen telefoongesprekken, koppelen in verschillende richtingen en volgordes, met of zonder apps loste niks op. Ik stond op het punt om een Cardo Freecom2X te kopen om 2 bluetoothkanalen te hebben maar heb het anders opgelost en tot nu toe werkt het.
Misschien helpt het sommigen, dit is wat ik gedaan heb: Zonder apps !!!
1: Alle bluetoothkoppelingen tussen GSM, Rider 500/550 en headset verwijderen
2: Eerst de headset met je GSM koppelen via de standaard 'phone pairing' van de headset (bij Sena de rode phone knop 5 seconden ingedrukt houden)
3: Dan de Rider 500/550 met de headset koppelen via de 'second phone/gps pairing' van de headset (bij Sena de ronde draaiknop 5 seconden ingedrukt inhouden, daarna 1 keer kort op de rode phone knop drukken, je headset zegt "second phone paring", druk nu opnieuw kort op de rode phone knop, je headset zegt vervolgens "GPS pairing", dan op je totmtom de koppeling maken onder instellingen/bluetooth/headset).
4: Je Rider 500/550 NIET koppelen met je GSM.!!! NIET !!
5: Om de Traffic en MyDrive verbonden te krijgen (als je dat wil) maak je met je TomTom via WIFI (en NIET via bluetooth!!) verbinding met je GSM. Je zet hiervoor op je GSM 'Hotspot' aan en laat de Tomtom je GSM vinden en verbinden via 'instellingen/WIFI', (paswoord en eventueel de duur van de hotspot verbinding kan je op je GSM instellen bij de hotspot instellingen) Ik heb zelf een Huawei P30.
6: Als je tegelijk muziek wil afspelen en GPS aanwijzingen wil krijgen moet je A2DP uitschakelen, het werkt wel als die aan staat maar elke keer je GPS je muziek onderbreekt moet je de muziek handmatig terug opzetten wat onderweg onbegonnen werk is. Zet je A2DP uit, dan zal de muziek wel terug beginnen spelen na elke instructie van de GPS. Luister je geen muziek mag HSP en A2DP beide opstaan, luister je muziek samen met je GPS dan zet je A2DP uit en laat je enkel HSP aan.

Op deze manier kan ik muziek spelen, telefoongesprekken aannemen en GPS instructies krijgen inclusief traffic en mydrive, zoals het hoort met de Rider 500/550, een Sena 5S headset en een Huawei P30.
Mijn broer heeft ook een Rider 550 en de Sena SMH5, we gaan hetzelfde op die set uitproberen, update volgt.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.,,
 
Laten we het hopen. Weekend Eiffel gedaan zonder muziek. Af en toe miste ik een afslag, want geen melding.
Spotify aan en even later helemaal geen meldingen meer..
 
Terug
Bovenaan Onderaan