Navigatie, bellen, muziek en wellicht intercom via telefoon

evandevlieger

Rookie
27 feb 2018
5
0
Hallo iedereen,

Over een maand heb ik ook een motor en ben nu de randvoorwaarden aan het rondkrijgen.
Ik wil graag een headset die kan communiceren met telefoon (en andere motorrijders als dat niet via telefoon kan).
Op die telefoon wil ik graag navigeren (flitsmeister en google maps),
Bellen en gebeld worden (dus kunnen opnemen zonder onderuit te gaan in de file etc.),
Muziek luisteren, maar dat gaat wel lukken lijkt me
Ook wil ik weten of via bluetooth, internet of wat dan ook het mogelijk is om met andere rijders om me heen te praten, en werkt dat dan fijn?
En om alles af te maken zou het fijn zijn dat ik de navigatie kan zien zonder dat de telefoon van de motor vliegt of nat regent terwijl hij aan het opladen is (voor de zware navigatie).
De telefoon is een OnePlus 5T (Andriod), dit is een grote telefoon.

Ik hoop dat er mensen zijn die dit al eens geprobeerd hebben voor tips and tricks.
Alvast bedankt.
Evan
 
Oftewel je wilt heel erg veel afleiding tijdens het rijden... muziek bellen gebeld worden... dat moet je niet willen. Het is niet voor niets verboden in Frankrijk om met oordopjes in te rijden.
 
Het hoeft toch niet allemaal te gelijk, maar het is fijn dat het kan. Wat sanger zegt: een goede headset en een waterdichte telefoon.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is het raadzaam om je zeker in het begin alleen met motorrijden bezig te houden. Het is al moeilijk genoeg.
 
Oftewel je wilt heel erg veel afleiding tijdens het rijden... muziek bellen gebeld worden... dat moet je niet willen. Het is niet voor niets verboden in Frankrijk om met oordopjes in te rijden.

Hier heb je zeker een goed punt.
Ik wil geen oortjes in die zorgen dat je niks meer hoort want dat is inderdaad gevaarlijk. Maar het is ook onhandig om niet te weten waar je naartoe moet tijdens het rijden, dan ga je op borden kijken en misschien laat beslissen/niet voorsorteren wanneer je een afslag moet hebben. En voor het toeren (in de zomer dus dan heb ik weer wat meer ervaring) wil ik graag met vrienden iets kunnen communiceren, ook wanneer iemand kwijt is tijdens toeren wil ik kunnen opnemen. Bellen zelf inderdaad niet, dan moet je ook echt kijken naar het scherm..
 
Gewoon elkaar in de gaten houden en in ieder geval bij bochten wachten. Ik heb nog nooit met communicatieapparatuur gereden, erg veel in groepen door heel Europa en nog nooit iemand kwijt geraakt. Men heeft die communicatieapparatuur verzonnen en zelf bedacht dat het een noodzakelijk iets is terwijl mensen al tientallen jaren zonder rondrijden (in groepen).
Navigeren, gewoon een simpele navigatie zonder al te veel toeters en bellen in het zicht die je de weg wijst. Ook geen truus met oortjes etc.. af en toe op dat ding kijken is meer dan voldoende. die dingen zijn er voor gemaakt en een telefoon blijft behelpen met zicht op je scherm, bij lange na niet zo snel, afhankelijk van netwerk om maar te zwijgen over de lastigere aansluitingen, waterdichtheid etc...
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik het enkel voor muziek, maar om maar aan te geven wat het kan: ik heb een X-Lite X1004 helm met optionele N-COM BX5.

xlite-x1004-ncom-bx5-review-5.jpg


Op mijn fiets zit een BMW Navigator 5 (is een moderne Garmin Zumo met BMW sticker). Je kan je helm en je telefoon pairen (bluetooth) op je Navigatie. Met deze hele combinatie kan je:

- Navigeren :+
- Bellen / gebeld worden
- Muziek luisteren (mp3)
- Radio luisteren
- Kleppen met mede reizigers
- File info van Garmin ontvangen
- Etc (geen idee wat nog meer)

Zelf gebruik ik enkel muziek, ik vind dat echt heerlijk. Meer hoef/wil ik ook niet, want zoals David al aangeeft, hoe meer afleiding, hoe onveiliger.
 
Afleiding is relatief.
Als ik een erg lange dienst heb gehad heb ik het erg zwaar in de auto terug naar huis. Ik houd de telefoon dan hoog op het stuur en ga een filmpje kijken.
Ja, ik heb de volle aandacht niet meer bij het verkeer maar beter halve aandacht dan slapend rijden.

Nu woon ik in het noorden waar zondagochtend rond 7 uur zo weinig verkeer is dat het risico op boetes nogal aan de lage kant is.

"vroeger" mocht ik met gemak 5 keer stoppen om ff een tukkie te doen maar voordat je bij de volgende afslag bent op de snelweg kan er veel gebeuren, ik miste ook wel eens een afslag omdat, ja echt, ik zo snel al weg zakte.

Ik krijg hier ongetwijfeld veel negatief commentaar op, je doet maar. Ik heb in het verleden ook wel eens gedacht dat ik ook whatsappen kon rijdend, dat leidt zoveel meer af dan alleen passief iets kijken dus schaar dit aub niet onder het kopje whatsappen tijdens het rijden.
 
Ik schaar het niet onder whatsappen onder het rijden maar onder de kopjes "je rijbewijs niet waardig" en "volslagen randdebiel"!

Mag hopen dat alles wat je hier zegt een grap is om mensen te stangen.
 
Afleiding is relatief.
Als ik een erg lange dienst heb gehad heb ik het erg zwaar in de auto terug naar huis. Ik houd de telefoon dan hoog op het stuur en ga een filmpje kijken.
Ja, ik heb de volle aandacht niet meer bij het verkeer maar beter halve aandacht dan slapend rijden.

Nu woon ik in het noorden waar zondagochtend rond 7 uur zo weinig verkeer is dat het risico op boetes nogal aan de lage kant is.

"vroeger" mocht ik met gemak 5 keer stoppen om ff een tukkie te doen maar voordat je bij de volgende afslag bent op de snelweg kan er veel gebeuren, ik miste ook wel eens een afslag omdat, ja echt, ik zo snel al weg zakte.

Ik krijg hier ongetwijfeld veel negatief commentaar op, je doet maar. Ik heb in het verleden ook wel eens gedacht dat ik ook whatsappen kon rijdend, dat leidt zoveel meer af dan alleen passief iets kijken dus schaar dit aub niet onder het kopje whatsappen tijdens het rijden.

Nou ben ik regelmatig op de A7 (tussen Heerenveen en Groningen) een mongool tegen gekomen die tijdens het rijden een film zat te kijken. De laatste tijd niet meer gezien; waarschijnlijk TBS.
 
Geen grap, dit heb ik echt wel eens gedaan.
Op dit moment is dit onderwerp hip, iedereen moet hier fel tegen zijn want mensen die dat doen zijn niet goed wijs!
Maar even met 200 op de snelweg, ach dat moet kunnen toch?
Wat is nu het verschil? Dat ik anderen kan raken omdat ik niet oplet? Nee, dat kan niet omdat ik in de buurt van anderen het ding weg leg. Ik rijd onder de max toegestane snelheid dus in de praktijk moet ik de spiegel regelmatig controleren, zie ik dat een ander nadert... En ik ben tot nu toe niet verrast doordat ik een auto over het hoofd zag of te afgeleid was.

Net als een motorrijder welke 200 op de snelweg rijd breng ik enkel mezelf in gevaar al ben ik van mening dat dit gevaar lang niet zo groot is.
Maar dit is mf, te hard rijden kan geen kwaad maar mobiel in de hand wel is de standaard reactie. Beide dingen kunnen soms niet waar zijn.
 
Het enigste wat je nu doet, is jezelf voor de gek houden dat je alles onder controle hebt........en dat het daarom ok is.
In beide gevallen heb je het fout.............en nee, ik ben ook niet heilig, maar ik hou mijn eigen niet voor de gek.
 
Het enigste wat je nu doet, is jezelf voor de gek houden dat je alles onder controle hebt........en dat het daarom ok is.
In beide gevallen heb je het fout.............en nee, ik ben ook niet heilig, maar ik hou mijn eigen niet voor de gek.
Hoe houd ik mijzelf voor de gek? Het autootje blijft netjes tussen de lijntjes, ik zie alle auto's al voor ze me passeren. Hey, zo bekeken let ik meer op mijn omgeving dan de gemiddelde automobielist. Vandaag ook weer een ambulance achter me, ik had hem al gezien. De auto tussen de ambu en mij niet, dat duurde echt ff voordat ze het doorhad...

Je bent niet heilig maar je houd jezelf niet voor de gek, dus je weet dat te snel rijden potentieel levenagevaarlijk is maar omdat... Waarom eigenlijk, waarom kan dat gevaarlijke gedrag wel en het mijne niet? Omdat je inschat waar je het doet? ik ook. Omdat je het alleen op lege wegen doet? Ik ook.

Wat een lekkere wending neemt dit topic ook. 8-)
Geheel volgens mf traditie
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik hoop dat je niet iemand dood rijdt, en dat hoop ik ook voor de te hard rijders..

Maar zijn er mensen die zoals JorisK een systeem hebben, maar dan met je telefoon als navigatie en niet een extra 400€ dure navigatie?
 
Goed, ik hoop dat je niet iemand dood rijdt, en dat hoop ik ook voor de te hard rijders..

Maar zijn er mensen die zoals JorisK een systeem hebben, maar dan met je telefoon als navigatie en niet een extra 400€ dure navigatie?

Je zou de mensen in dit topic kunnen raadplegen:
De MT 5001 Android GPS voor je Motor

Dit is een Android GPS voor motorrijders, het topic loopt al een tijdje dus ik gok dat er al genoeg mensen zijn met ervaring.

Ding is via Aliexpress voor rond de 200 euro te koop: hier

Weet niet wat voor helm je hebt, maar mocht je een redelijke helm hebben, dan zou ik kijken of je het bijbehorende bluetooth setje erbij kan kopen. Mijn helm had aan de binnenkant allerlei uitsparingen voor o.a. de speakers waardoor het piepschuim dat je hoofd beschermt niet alleen dient als bescherming maar ook als o.a. bas kast.
 
Goed, ik hoop dat je niet iemand dood rijdt, en dat hoop ik ook voor de te hard rijders..

Maar zijn er mensen die zoals JorisK een systeem hebben, maar dan met je telefoon als navigatie en niet een extra 400€ dure navigatie?

Ik gebruik al 35 jaar een systeem dat "koppie-koppie" heet. Kost helemaal niets. Kortere routes leer ik uit mijn hoofd, langere schrijf ik puntgewijs op en dat briefje plak ik op de tank met wat schilderstape. Tegenwoordig, als het echt fout gaat, stop ik even en kijk op mijn telefoon. Op vakantie gewoon een kaart in de tanktas. Heb ik overzicht. Gebeld worden en op de motor aannemen is een non-optie. Als je een beetje tempo maakt heb je veel windruis in de microfoon en in je oren heb je altijd oordoppen als het goed is.
Wat anderen ook al schrijven, ga zonder afleiding leren motorrijden, dat vergt al genoeg aandacht en heb je echt niet binnen een paar maanden volledig onder de knie. Met je maten kan je in een koffiepauze voldoende praten.
 
Ik gebruik al 35 jaar een systeem dat "koppie-koppie" heet. Kost helemaal niets. Kortere routes leer ik uit mijn hoofd, langere schrijf ik puntgewijs op en dat briefje plak ik op de tank met wat schilderstape. Tegenwoordig, als het echt fout gaat, stop ik even en kijk op mijn telefoon. Op vakantie gewoon een kaart in de tanktas. Heb ik overzicht. Gebeld worden en op de motor aannemen is een non-optie. Als je een beetje tempo maakt heb je veel windruis in de microfoon en in je oren heb je altijd oordoppen als het goed is.
Wat anderen ook al schrijven, ga zonder afleiding leren motorrijden, dat vergt al genoeg aandacht en heb je echt niet binnen een paar maanden volledig onder de knie. Met je maten kan je in een koffiepauze voldoende praten.
Uit het hoofd kan ook werken ja.
Maar met je opmerking over bellen op de motor ben ik het niet eens.
Ik heb zelf ook een comset gehad op de motor en op de oude cbr was bellen met 140+ geen enkel probleem. Bovendien, je kunt er altijd voor kiezen wat langzamer te gaan rijden, je hoeft geen 130 te rijden op de snelweg.
Daarbij, hoe denk je dat een motoragent communiceert tijdens een ambulance begeleiding op de snelweg, die stopt ook niet ff om te lullen tegen de centrale.
 
Monkey je doet je 'naam' eer aan. Zo'n uit de nek geklets verhaal is alleen maar bedoeld om te stangen. Mocht er een kern van waarheid in zitten, mag ik hopen dat het bij een eenzijdig ongeluk mag blijven.
 
Goed, ik wil graag weer terug naar mijn originele onderwerp. Ik vraag me niet af of het een goed idee is om met telefoon en communicatie te gaan rijden, ik wil gewoon de beste manier hebben dat het wél kan.
Ik zie niet het verschil tussen op een kaart op je tank kijken en op een scherm bij je stuur. Ook is het koppie-koppie niet fijn voor mij omdat het voor mij erom gaat om zo weinig mogelijk files tegen te komen, dat kan je niet real-time updaten met koppie-koppie, de rest weet ik wel uit mijn hoofd. Dat is sowieso fijn.
Dus om terug te komen, welke communicatie kan met telefoon connecten en met andere motoren? En welke behuizing is fijn voor op het stuur voor grote telefoons (met oplader)?
 
Goed, ik wil graag weer terug naar mijn originele onderwerp. Ik vraag me niet af of het een goed idee is om met telefoon en communicatie te gaan rijden, ik wil gewoon de beste manier hebben dat het wél kan.
Ik zie niet het verschil tussen op een kaart op je tank kijken en op een scherm bij je stuur. Ook is het koppie-koppie niet fijn voor mij omdat het voor mij erom gaat om zo weinig mogelijk files tegen te komen, dat kan je niet real-time updaten met koppie-koppie, de rest weet ik wel uit mijn hoofd. Dat is sowieso fijn.
Dus om terug te komen, welke communicatie kan met telefoon connecten en met andere motoren? En welke behuizing is fijn voor op het stuur voor grote telefoons (met oplader)?
Yep, back to the topic. En terecht!

Ik adviseer je om bij dit topic te kijken en verder te informeren: Android Smartphone Navigatie

Het is de meest flexibele oplossing zonder wilde investeringen. Een waterdichte smartphone in combinatie met een Chinese bluetooth setje. Goedkoop en zeker het proberen waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan