Trip naar Gibraltar en weer terug via alpen/zwitserland (binnendoor)

Rob-z

Die hard MF'er
1 nov 2015
673
69
Eind mei vertrek ik naar mijn broertje die in La Linea de Concepcion woont. Onderweg daar naartoe stop ik bij enkele oud collega's die daar een B&B hebben of daar zijn gaan wonen.
De heen weg daar wil ik ongeveer 6 dagen over doen.

Dag 1 rechtstreeks (over de snelweg) naar het B&B van een oud collega, Cote Verger (ter hoogte van Bordeaux)
Dag 2 binnendoor tot net over de Pyreneeën
Dag 3 binnendoor net over de Pyreneeën tot aan de kust
Dag 4 binnendoor vanaf de kust langst de kust (door Valencia)
Dag 5 binnendoor vanaf kust langs Siërra Nevada en andere gebergtes naar dorpje bij Sierra Nevada
Dag 6 binnendoor van dorpje bij Sierra Nevada naar la linea de Concepcion

Zie foto's

Zijn er punten die ik in deze routes op kan nemen en die ik absoluut moet zien/passeren? Ik ben niet van het ergens naar binnen gaan en een rondleiding krijgen. Mooi uitzicht en verder genieten van de mooie kronkelende wegen.

Ik heb vernomen van mijn broertje dat de temperaturen (zuidelijker in Spanje), ondanks dat er 30 tot 35 graden geroepen wordt, op diverse hoogtes (ca. 1000meter waar ik af en toe rijd) toch wel een stuk lager is. Zeg 15 graden. Welke ervaring hebben jullie (voor diegene die daar al eens geweest zijn) Ik ben voornemens mijn KLIM latitude pak aan te doen en mijn motojeans en lederen jas en hoge sneakers in de koffer voor de echte warmere momenten. Is dat aan te raden? (of gewoon mijn KLIM latitude met Daytona laarzen aanhouden, ook bij hogere temperaturen)

Verder verblijf ik in Airbnb's dus tent en andere dingen heb ik niet mee.

Voor de zekerheid wel goede pomp, veters, telefoonhouder (voor nood als de TomTom ermee stopt, maar verwacht dat niet
:)
), toilettas, kleding, accu om telefoon eventueel op te laden onderweg.

Wat zeker niet te vergeten?

Iemand nog tips?

Voor nu heb ik enkel de heenreis gemaakt. Komende tijd ga ik de terugreis maken. Doel is om de mont Ventoux en eventueel de alpe d' huez er in op te nemen. Tevens een gedeelte alpen en in een keer door Zwitserland (binnendoor, zie foto's) iemand tips of GPX om vanaf de Pyreneeën een omtrekkende beweging via Ventoux en alpen en Zwitserland richting Nederland te rijden? Per dag zon 7 tot 8 uur rijden volgens GPX is meer dan zat.

En hebben jullie ervaring met zo'n tolbadge op de motor. Ik neem aan dat je ook tol moet betalen met de motor. Waar laten jullie die tolbadge om helemaal links en gelijk door te kunnen rijden bij de tolpoortjes? Kan dat in je mouw? Of moet je 'm toch ergens aan je scherm monteren?

Wanneer ik nog meer moet weten, schroom niet om hier aan te geven.

Dank alvast
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.17.47.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.17.47.png
    283,9 KB · Weergaven: 45
  • Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.11.10.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.11.10.png
    246 KB · Weergaven: 50
  • Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.11.54.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.11.54.png
    128,7 KB · Weergaven: 38
  • Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.12.31.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.12.31.png
    129 KB · Weergaven: 41
  • Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.13.13.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.13.13.png
    258,3 KB · Weergaven: 39
  • Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.13.57.png
    Scherm­afbeelding 2023-04-26 om 22.13.57.png
    152 KB · Weergaven: 40
  • thumbnail_IMG_4122.png
    thumbnail_IMG_4122.png
    257,3 KB · Weergaven: 31
  • thumbnail_IMG_4123.png
    thumbnail_IMG_4123.png
    214,7 KB · Weergaven: 28
  • thumbnail_IMG_4144.jpg
    thumbnail_IMG_4144.jpg
    208,3 KB · Weergaven: 43
Ik vind het nogal behoorlijke afstanden op een dag, zeker als je meerdere dagen achter elkaar zulke afstanden rijdt... is er dan nog lol aan? Ik stuur je zo een pb met gpx voor mijn zomertrip waar de drome (ventoux is daar zo in te plakken) Zwitserland en wat andere alpen in geplakt zijn.
 
Afhankelijk van welk type motor.
Dat is de grootste onzin. Met mijn (vorige) V-Strom 1000 deed ik gemiddeld binnendoor zo'n 400 op een dag. Een mooie afstand waarbij je net niet geheel gesloopt bent. Met mijn 40 jaar oude Vespa P200E heb ik dit ook geregeld gedaan, zelfde type wegen, ook volledige kampeerbepakking, echter geen 100 maar slechts 10 pk. Vaak zat met dat ding meegemaakt dat ik gewoon lekker met het verkeer aan het meerijden was en er ineens zo'n haantje (meestal op een GS) voorbij komt peren (want je blijft toch niet achter een scooter hangen), zijn vrouw er achteraan (meestal op een V-Strom 650... dit is wel het clichébeeld) en dat ik er dan met die 40 jaar oude 2-takt zo'n 50 kilometer lang achter blijf hangen.
Het type weg waar je op rijdt (Snelweg of N-Weg of D-weg) is veel meer van invloed.
 
Het type weg waar je op rijdt (Snelweg of N-Weg of D-weg) is veel meer van invloed.
Goed, ik doelde hier ook een beetje op. Ik zie dat TS de eerste dag naar bordeaux wil rijden. Dat kan wel, maar dat moet je niet op een (jouw) 40 jaar oude 2takt doen. Met een Goldwing is dat nog steeds niet leuk, maar wel te doen in elk geval.
 
Klopt, met die Vespa blijf ik in de meeste gevallen wel van de snelweg af. Dat probeer ik overigens met iedere motor... tenzij het is om even snel door een saai stuk met alleen maar lintbebouwing als België heen te komen. Ik zie overigens nergens op wat voor motor de TS rijdt maar gezien zijn KLIM pak zal het wel een adv fiets zijn.
Tolbadge is overigens (voor de keren dat ik wel snelweg pak) gewoon mijn creditcard. Daar kun je ook nog gewoon mee betalen en zo heel veel scheelt het niet... hoop gedoe en koppelen op de hals halen voor die paar minuten tijdwinst?
 
Bij Reus in de buurt (onder Barcelona) heb je de Muntañes de Prades welke echt een bochtenwalhalla zijn! Het plaatsje Siurana wat daar ligt is ook meer dan het bezoeken waard!
 
Eind mei vertrek ik naar mijn broertje die in La Linea de Concepcion woont. Onderweg daar naartoe stop ik bij enkele oud collega's die daar een B&B hebben of daar zijn gaan wonen.
De heen weg daar wil ik ongeveer 6 dagen over doen.

Dag 1 rechtstreeks (over de snelweg) naar het B&B van een oud collega, Cote Verger (ter hoogte van Bordeaux)
Dag 2 binnendoor tot net over de Pyreneeën
Dag 3 binnendoor net over de Pyreneeën tot aan de kust
Dag 4 binnendoor vanaf de kust langst de kust (door Valencia)
Dag 5 binnendoor vanaf kust langs Siërra Nevada en andere gebergtes naar dorpje bij Sierra Nevada
Dag 6 binnendoor van dorpje bij Sierra Nevada naar la linea de Concepcion

Zie foto's

Zijn er punten die ik in deze routes op kan nemen en die ik absoluut moet zien/passeren? Ik ben niet van het ergens naar binnen gaan en een rondleiding krijgen. Mooi uitzicht en verder genieten van de mooie kronkelende wegen.

Ik heb vernomen van mijn broertje dat de temperaturen (zuidelijker in Spanje), ondanks dat er 30 tot 35 graden geroepen wordt, op diverse hoogtes (ca. 1000meter waar ik af en toe rijd) toch wel een stuk lager is. Zeg 15 graden. Welke ervaring hebben jullie (voor diegene die daar al eens geweest zijn) Ik ben voornemens mijn KLIM latitude pak aan te doen en mijn motojeans en lederen jas en hoge sneakers in de koffer voor de echte warmere momenten. Is dat aan te raden? (of gewoon mijn KLIM latitude met Daytona laarzen aanhouden, ook bij hogere temperaturen)

Verder verblijf ik in Airbnb's dus tent en andere dingen heb ik niet mee.

Voor de zekerheid wel goede pomp, veters, telefoonhouder (voor nood als de TomTom ermee stopt, maar verwacht dat niet
:)
), toilettas, kleding, accu om telefoon eventueel op te laden onderweg.

Wat zeker niet te vergeten?

Iemand nog tips?

Voor nu heb ik enkel de heenreis gemaakt. Komende tijd ga ik de terugreis maken. Doel is om de mont Ventoux en eventueel de alpe d' huez er in op te nemen. Tevens een gedeelte alpen en in een keer door Zwitserland (binnendoor, zie foto's) iemand tips of GPX om vanaf de Pyreneeën een omtrekkende beweging via Ventoux en alpen en Zwitserland richting Nederland te rijden? Per dag zon 7 tot 8 uur rijden volgens GPX is meer dan zat.

En hebben jullie ervaring met zo'n tolbadge op de motor. Ik neem aan dat je ook tol moet betalen met de motor. Waar laten jullie die tolbadge om helemaal links en gelijk door te kunnen rijden bij de tolpoortjes? Kan dat in je mouw? Of moet je 'm toch ergens aan je scherm monteren?

Wanneer ik nog meer moet weten, schroom niet om hier aan te geven.

Dank alvast

Iedereen moet zijn reis maken zoals hij wil. ik weet niet wat jou totale tijdbestek is met deze reis.
Frankrijk kom je al snel wellicht is dan om meer tijd (langzamer te reizen in spanje)

Soms wil je meters maken , en soms niet. Met zulke grote afstanden trekt het landschap zeer snel aan je voor bij zonder dat je het in de gaten hebt.

Vroeger reed ik met een ploeg maten die zelden wilde stoppen en zo beleefde ik niets , dat in de zin van je neemt weinig in je op als je geen goede rust moment hebt.

Je kan onmogelijk alles zien ,dat is veel te veel hou rekening met een lekker rustdag plan deze ook in mits je tijd hebt.
Maar goed veel plezier leuke trip.
 
... tenzij het is om even snel door een saai stuk met alleen maar lintbebouwing als België heen te komen. Ik zie overigens nergens op wat voor motor de TS rijdt maar gezien zijn KLIM pak zal het wel een adv fiets zijn.
Tolbadge is overigens (voor de keren dat ik wel snelweg pak) gewoon mijn creditcard. Daar kun je ook nog gewoon mee betalen en zo heel veel scheelt het niet... hoop gedoe en koppelen op de hals halen voor die paar minuten tijdwinst?

Een adventure dus 😉

Inderdaad België en een groot stuk Frankrijk vind ik saai, vandaar de snelweg.

Wat betreft die tolbadge, geldt voor een motor het zelfde als de auto (kwa kosten). Want ik pak nu wel de tolbadge die ik altijd voor de vakantie met de auto gebruik, maar zit er een verschil in? (en dan zeker met name voor de kosten)
 
Bij Reus in de buurt (onder Barcelona) heb je de Muntañes de Prades welke echt een bochtenwalhalla zijn! Het plaatsje Siurana wat daar ligt is ook meer dan het bezoeken waard!


Dit ga ik bekijken. Mogelijk op de terugweg dan.
 
Iedereen moet zijn reis maken zoals hij wil. ik weet niet wat jou totale tijdbestek is met deze reis.
Frankrijk kom je al snel wellicht is dan om meer tijd (langzamer te reizen in spanje)

Soms wil je meters maken , en soms niet. Met zulke grote afstanden trekt het landschap zeer snel aan je voor bij zonder dat je het in de gaten hebt.

Vroeger reed ik met een ploeg maten die zelden wilde stoppen en zo beleefde ik niets , dat in de zin van je neemt weinig in je op als je geen goede rust moment hebt.

Je kan onmogelijk alles zien ,dat is veel te veel hou rekening met een lekker rustdag plan deze ook in mits je tijd hebt.
Maar goed veel plezier leuke trip.

Iets meer dan twee weken. Heen in ca. 6 dagen. Dan 3 nachten in La Linea de Concepcion verblijven bij mijn broertje. Daarna de terugreis.

Het mooiste lijkt mij dan om, vanuit Spanje gezien, rechtsaf te slaan in Frankrijk en dan zo via de Mont Ventoux ,die ik diverse keren op de racefiets heb beklommen, via de Alpen en Zwitserland zo omhoog naar Nederland te rijden. Dat moet denk ik wel te doen zijn.
 
Is een camping goed te doen zonder dat ik allerlei potjes en pannetjes mee hoeft te nemen?

Tent, slaapmatje en slaapzak?

Tot nu toe airbnb's gepland op de heenreis (en bij kennissen), terug nog niets.

Airbnb's heb je wel een echt bed en veelal een ontbijt erbij.
 
Ik ga meestal ca 8 dagen met de tent en neem nooit pan, brander, koffie oid mee.
Dat koop ik a d bar bij de camping of, beter, bij een soort "Cafe Rene allo allo" horeca onderweg.
Minder leuk maar ook wel handig: tankstations. Soms een koele McDonald's midden op een hete zomerdag.
Langdurig lunchen doe ik nooit (iets met bruto en netto rijtijd. Ik rij wel alleen hé).

(Noot: na die ca 7 a 8 dagen gaat dit (alles buiten de deur) wel vervelen hoor).
 
Ik vind t veel km voor de tijd.

Ieder een eigen afweging, zeker :Y

Schat t realistisch in :t

And: have fun
 
Ik ga meestal ca 8 dagen met de tent en neem nooit pan, brander, koffie oid mee.
Dat koop ik a d bar bij de camping of, beter, bij een soort "Cafe Rene allo allo" horeca onderweg.
Minder leuk maar ook wel handig: tankstations. Soms een koele McDonald's midden op een hete zomerdag.
Langdurig lunchen doe ik nooit (iets met bruto en netto rijtijd. Ik rij wel alleen hé).

(Noot: na die ca 7 a 8 dagen gaat dit (alles buiten de deur) wel vervelen hoor).
Ik denk daar dus ook aan. Je bent wat vrijer in afstanden.
Inderdaad, restaurantje en bakkertje in de buurt of in het dichtstbijzijnde dorpje en het komt best goed.

Ik heb een tent, ik heb een slaapzak, maar nog geen goede slaapmat. Wat is een goede slaapmat om mee toenemen op de motor? Ik heb drie koffers om mijn zooi meteen nemen. Ik ben 186 lang en ca,. 83 kg. Dat zal ook van belang kunnen zijn voor het type slaapmatje. Tips mag je hier plaatsen of als je andere ideeën hebt mag je ook via een privé bericht info sturen.

Tent
Slaapzak
Slaapmatje (welke???)
Toilettas
Schone kleding

Volgens mij is dit alles wat ik nodig zal hebben. Buiten de spullen voor de motor zoals compressortje, veter voor lekkeband, tomtom go op mijn telefoon als back-up als mijn tomtom550 het begeeft, wat gereedschap en schoonmaak spullen voor mijn vizier.

Ik denk dat ik voor nu maar 1 pak meeneem (wat ik aan heb), KLIM Latitude. kan ik open zetten om extra ventilatie te krijgen. mogelijk toch een motor Keans als het toch te warm wordt. Extra lerenjas en schoenen gaan zoveel ruimte innemen.
 

Op de terugweg ben ik voornemens om deze Gorges de Galamus mee toenemen in mijn route. Zie plaatje. Doel is om zo door te rijden naar de voet van de Mont Ventoux (Bedoin)

Zijn er in deze regio zeker nog wegen die ik niet mag overslaan? Het vervolg is na de Mont Ventoux andere bergen/gebieden (L'Alpe-d'Huez) of andere mooie gebieden door misschien wel stukje Italië dan door Zwitserland of Oostenrijk zo omhoog richting Duitsland/Nederland te rijden. ik heb daar ca. een week voor.

Welke punten kan/moet ik zeker toevoegen om te bezichtigen en te berijden?
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2023-05-07 om 20.55.46.png
    Scherm­afbeelding 2023-05-07 om 20.55.46.png
    153 KB · Weergaven: 13
Zal wat opnoemen..
Kleding: t shirts waarvan mijn lieve wederhelft vindt dat ik die weg moet gooien, gaan mee! Na 1 dag dragen (onder bijv motorjas op warme dag, zweet zweet) hup wegmikken.

Matje: thermarest luchtbed. Kleine pakmaat en weegt weinig. Is bijna wel wat te marginaal (ben 1,85m) maar ken net voor 7 nachten.

Slaapzak: wil weer een nomad classic kopen. Wel wat groot in pakmaat maar die materialen van slaapzakken v bijv decathlon is niets voor mij.

Tent: coleman 1 persoons waar ik diagonaal in lig. 2,8kg.

2 roltassen van difi/dane: 1x60liter en 1x40 liter (weet liters niet zeker) Ideaal. De tent gaat met andere wat viezere zooi in die kleinste rol (s-morgens nat inpakken hoort erbij).

20220823_073500.jpg
 
Zal wat opnoemen..
Kleding: t shirts waarvan mijn lieve wederhelft vindt dat ik die weg moet gooien, gaan mee! Na 1 dag dragen (onder bijv motorjas op warme dag, zweet zweet) hup wegmikken.

Matje: thermarest luchtbed. Kleine pakmaat en weegt weinig. Is bijna wel wat te marginaal (ben 1,85m) maar ken net voor 7 nachten.

Slaapzak: wil weer een nomad classic kopen. Wel wat groot in pakmaat maar die materialen van slaapzakken v bijv decathlon is niets voor mij.

Tent: coleman 1 persoons waar ik diagonaal in lig. 2,8kg.

2 roltassen van difi/dane: 1x60liter en 1x40 liter (weet liters niet zeker) Ideaal. De tent gaat met andere wat viezere zooi in die kleinste rol (s-morgens nat inpakken hoort erbij).

Bekijk bijlage 1876828
Deze koffers heb ik. (zie mijn plaatje, is van internet) Hier zal alles in moeten. Ik zal van de week eens alles naast elkaar leggen. Eens kijken hoe veel/groot het allemaal is.
 

Bijlagen

  • full_DSC_15281.JPG
    full_DSC_15281.JPG
    98,8 KB · Weergaven: 15
Action heeft van die intex luchtbedden ( dikke ) , kosten een paar knaken.. liggen heerlijk.
Neem wel een 12v luchtpomp mee er voor, die etterbakken opblazen met de voetpomp is niet grappig. ligt er naast in het schap van de action.

oh , en neem een micro klapstoeltje mee.. ( a la ali )

Ik neem aan dan op de stekker van mijn motor en de motor even laten draaien? Anders gaat de accu te snel leeg?
 
Is er ergens een goede lijst met motorcamings? En dan met name in de gebieden die ik hier bespreek (frankrijk/spanje/italie/zwitserland/oostenrijk en duitsland)
 
Terug
Bovenaan Onderaan