Met de motor richting Slovenie, Kroatie en Albanie en met de boot terug naar Italie

therat

Rookie
3 okt 2009
12
4
We zijn bezig met het voorbereiden van een 6 weekse trip (deels camperen) waarbij we vanuit Nederland naar Albanie willen en terug met de boot naar Venitie of Pescare. Heeft er iemand tips, doe's en dont's of een alternatief?
Het doel is om in 6 weken heen en terug te komen naar Nederland.
 
in 6 weken zou ik niet terug gaan met de boot, maar via de C van de karpaten terug gaan. west Oekraine is prima te doen, enkel de grens overgangen duren lang momenteel hoor ik, maar je kan oekraine ook overslaan
 
Mocht je de kustweg van kroatie vanaf Rijeka richting Zadar willen opnemen weet ik nog een leuk stukkie weg voor je.
Kustweg is echt mooi tot ca 30 km voor Zadar. Maar vanaf daar er een mooie route de bergen in
Hoor wel of het wat voor je is
 
In Albanië zou ik zeker Teth meenemen. Verkeer in Albanië is recht van de sterkste. En maps kan je niet van op aan. Een weg weet je nooit of het ook een weg is. Hou daar rekening mee.
Bosnië zou ik stoppen met rijden rond een uur of zes in de avond. Niet heel veel later, met name in de grensstreken.
Toch wel hele verontrustende dingen meegemaakt afgelopen jaar. Drank, agressie en je bent een lopend spaarvarken.
Montenegro zou ik park Lovcen altijd meenemen.
Wij zijn met de boot een keer van Bar (Montenegro) naar Bari (IT) gegaan.
En een keer met de boot van Ancona (IT) naar Igoumenitsa (GR) afgelopen jaar.

Kamperen, wanneer wil je gaan. Het kan goed heet worden in de zomer.
 
Ik ben ooit over de Autostrada tot Bari gereden en van daar overgestoken naar Patras. (GR)
Na een flink deel van Giekenland te hebben doorkruist zijn we toen teruggereden langs de Dalmatische kust naar het noorden.

Maar zoals jij nu de reis denkt te gaan doen, zou ik na een overvaart op de terugweg door de Italiaanse bergen noordwaarts rijden.
Enkele jaren geleden ben ik dwars door Italië via de Appenijnen helemaal tot in de hak gereden. Bijv Abbruzzen is prachtig.
 
Montenogro park Durmitor ook maar meenemen.

En zoals Mean-Machine al zegt. Die hele laars van Italië is best een gave rit van te maken.
Daar zitten wonderschone stukken tussen.
 
Iedereen al heel veel dank voor de tips. Zoals ik al schreef naar Wilco zoeken we nog een goede route door Oostenrijk met de restricties geen tol/snelweg, geen passen met diepe scherpe afgronden. Mijn vriendin heeft daar veel last van en geniet dan niet meer. We zijn beiden ook al wat ouder dan 60 👩‍🦳👨‍🦳en dan zijn er wat beperkingen. Maar we rijden bv wel de Gorge du Verdon, Applecros Bealach na Ba en NC500 Schotland zonder problemen. in 2022 de Wild Atlatic Way in Ierland gereden. Dus geheel newbies :]zijn we ook weer niet.

Dus wie weet ook nog een goede route door Oostenrijk naar italie (en niet de toeritische nachtmerrie als Passo dello Stelvio)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
(hoge) Bergpassen zonder steile afgrond ernaast? Zou ik zo niet weten aan te geven.
Hoge cols hebben (altijd?) wel eens een flinke diepte vlak langs de weg.
Soms als het heel mooi is, dan stop ik effe voor een foto, maar anders rijd ik er achteloos aan voorbij.

Jullie hebben de WAW in Ierland gereden.
Dan hebben jullie wrs geen bezoek gebracht aan de Cliffs of Moher? Ik vond die rotsen pal aan zee echt wel spectaculair.
 
Oostenrijk: in Duitsland ruim voor Reutte afslaan (afslag Oye op de Autobahn dacht ik) en via het fraaie Tannheimtal (tip: daar overnachten) en dan richting de (oude) Brennerpas (niet de snelweg) en daar de grens over naar Italië. Gewoon vlot en fraai en niet steil, hooguit over een lengte van ca 2km voor Reutte waar je het Tannheimtal verlaat zeg maar.
 
als je op de youtube
op 21:16, 25:23 en al helemaal 26:52 kijkt zijn het deze stukken. Als het korte stukken zijn gaat het maar langer dan 30 min dan gaat het niet zo goed. Ik weet de focus ligt verkeerd maar het zit in je hoofd. Met name als je dan aan de kant zit 26:52. Als het op deze punten minder hellend zijn of er staan veel bomen naast is het geen probleem. Maar als voorbeeld is punt 26:52.

Super dank voor het mee kijken:t
 
Oostenrijk: in Duitsland ruim voor Reutte afslaan (afslag Oye op de Autobahn dacht ik) en via het fraaie Tannheimtal (tip: daar overnachten) en dan richting de (oude) Brennerpas (niet de snelweg) en daar de grens over naar Italië. Gewoon vlot en fraai en niet steil, hooguit over een lengte van ca 2km voor Reutte waar je het Tannheimtal verlaat zeg maar.
Ik gaat eens kijken op youtubje en maps. super dank voor het meedenken
 
Hi Therat, Bezig met het voorbereiden van een 6 weekse trip (deels camperen) naar Albanie? Wellicht heb ik een leuke route voor je. Afgelopen jaar heb ik de ferry genomen van Genua naar Palermo. Vandaar uit rondje Sicilie, oversteken bij Mesina naar Calabria en vervolgens door naar Bari en vervolgens de overtocht naar Albanie en dan richting NL. EEn beetje omdenken maar wel leuk.
 
Hoi allemaal,

Inmiddels bezig met het uitzetten van de route daarbij gebruik gemaakt van een groot aantal ideeen en onderdelen van routes die ik hier en daar bijelkaar sprokkel. Als imand intresse heeft zal ik dit posten.
 
Ik was er toevallig afgelopen zomer, echt een hele mooie omgeving. Ik heb de boot terug genomen van Albanie (Durres) naar Italie (Ancona). Die is gemakkelijk te nemen: hij vertrekt om 17h en je bent om 11h de volgende dag in Italie.

Ik heb een verhaaltje en fotos hier staan: Adriatic Sea Tour 2023 - JaxeADV
 
Terug
Bovenaan Onderaan