Weer opstappen na motorongeluk, hoe?

Tijdje terug een knokpartij gehad met een 18 meter combinatie, en ik was de verliezende partij. De uitslag was klinisch dood, onderbeen amputatie en een aantal bovenbeenbreuken ;( ;( . Genoeg om een paar jaar te revalideren en dus niet rijden.

Toen het weer kon en mocht, weer het rijbewijs A gehaald (bij Motor Mobiliteit Voor Gehandicapten, maar dat boeit ff niet). En het was bijna orgastisch om weer zelf te kunnen rijden *D *D ! Wel weer kalm aan begonnen, maar HEERLIJK!

En ondertussen naar Mongolië gereden, in half Europa en noord-Afrika met de motor geweest, en ik kan alleen maar zeggen: :] DOEN!
Doe kalm aan en vooral met veel plezier!
 
Ik wilde parkeren, verloor mijn evenwicht en greep het stuur beet, waardoor ik een dot gas gaf.
Dit is niet echt een ongeluk heb er wel om moeten lachen :P _O-

Het overkomt mannen ook wel eens :+
Mijn ex heeft me gezegd dat als ik zou gaan motorrijden, we eerst moesten scheiden. Check, geregeld

Wat een klote vent alleen juist daarom al zou ik weer gaan motorrijden })
 
Belangrijk is om je zelfvertrouwen weer terug te krijgen.

Zeer mee eens.

Niet helemaal vergelijkbaar eens na 2 jaar mountainbiken zwaar gecrashed (onderrug zwaar gekneusd). Te lang gewacht met weer opstappen, te bang en vervolgens zonder zelfvertrouwen gaan rijden met als gevolg nog meer vallen.

Stom idee misschien maar (heb er zelf geen ervaring mee) er zijn ook cursuslocaties waar je een dagje basis motorbeheersing kan volgen, vaak rijbewijs niet verplicht. Kan helpen voor het zelfvertrouwen.
 
Ik mag nog een bochtentraining doen in Lelystad. Had ik voor vorig jaar geboekt, maar door mijn ongeluk kon dat niet doorgaan. Dat wil ik dus spoedig gaan doen.
 
Er is zo iets als.. ehh.. yolo (?)
Nou.. dat..

10 jaar gereden zonder rijbewijs.. nooit gevallen..
Dus, eens verstandig geworden.. ( werd tijd ) .. papiertje halen..
Tijdens rijles, op m'n bek gegaan..
Had .. wat.. 2 dagen m'n papiertje.. ging meteen weer op m'n waffel
( iets met een dijkje en een meter of 4 naar beneden pleuren )

Dus de oplossing is, géén rijbewijs halen.. gewoon zo rijden.. anders klapper je
alleen maar op het gezicht :)


Ok.. niet echt, wel halen.. máár... het is maar vallen.. beter nu, of als je
het doet met een eerste goedkoop motortje..
Als het met een dure doen :)
( leergeld )
 
Ik wil ook weer opstappen na een ongeluk vorig jaar. Eens kijken hoe dat gaat. Succes!

Lekker gaan! Ik heb morgen afspraak met fysio over termijn van opstappen. Daarna maak ik afspraak met instructeur, kijken hoe we het op gaan pakken, met wat tips van hier erbij en hoe hij het wil aanpakken. Het belangrijkste voor mij is dat ik zin heb om op te stappen. Heel veel succes!
 
Dank je wel, Jacky! Ik krijg er ook steeds meer zin in, zeker nu het weer beter wordt en je veel motoren ziet rijden. Eerst een andere motor scoren.
 
Ik wilde parkeren, verloor mijn evenwicht en greep het stuur beet, waardoor ik een dot gas gaf. Rest van het verhaal zie boven. Het is gewoon een stomme fout. Het gaat me er niet om of jullie vinden of ik weer op ga stappen. Tips hoe, dat wel. En dat geneuzel over vrouwen. en motoren.. Dat ken ik wel. Mijn ex heeft me gezegd dat als ik zou gaan motorrijden, we eerst moesten scheiden. Check, geregeld _O- Ik ken mijn onervarenheid. Daar zit meer mijn issue dan óf ik weer op moet stappen. Ga zeker kijken bij de regionale groepen!

komt wel goed met jouw :t
 
Gewoon alles op je eigen tempo oppakken, na mijn eerste crash waarbij m'n voorwiel onder me weggleed in een rechterbocht heb ik nog bijna een jaar lang mentale problemen gehad met rechterbochten. Maar dat gaat allemaal weer over en dan crash je vroeg of laat gewoon weer opnieuw :+

Vwb omgaan met reacties uit je omgeving wil ik je wel wat ander advies geven dan de rest. Bottom line is dat hij als Nederlandse burger vrij bent om te doen en te laten wat je wil (binnen de wet) dus het is jouw eigen keuze om adviezen van anderen te negeren.

Maar dit betekent niet dat je daarom nooit naar iemand moet luisteren! Mensen in je omgeving kennen je op bepaalde vlakken beter dan dat jij jezelf kent. Door te luisteren (en door te vragen) naar wat je omgeving écht tegen je probeert te zeggen, kun je alleen maar leren. De crash die jij gehad hebt is niet helemaal "normaal" dus wellicht dat de reacties daar ook waar mee te maken hebben. Goed luisteren dus en ik ben benieuwd waar je mee terug komt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat iedereen er wel over uit is dat een ongeluk (vooral je eerste) voor de meesten best wel impact heeft. Na mijn aanrijding met een thuisbezorgd koerier (was zijn schuld, maar omdat fietser draai ik voor de schade op, rechtsbijstand is er na een half jaar nog steeds mee bezig) heb ik daar best wel wat nachten van wakker gelegen en de eerste keer vlak voordat ik weer opstapte had ik zo'n achtbaan onderbuik gevoel. Maar als iedereen na iedere tegenslag zou stoppen zou er niet veel terecht komen van ons allen.
 
Beste allemaal,

Ben in januari gestart met motorrijlessen, met veel plezier en enthousiasme. Door een stomme manoeuvre van mezelf tijdens les 10 een ongeluk gehad, waarbij ikzelf (gelukkig) de meeste schade had. Fikse hersenschudding, schouder uit de kom en bont en blauw. Ik weet zelf niks meer van het ongeluk. Nu nog in herstel na 3 weken, maar over een paar weken wil ik weer opstappen.

Laten we zeggen dat mijn omgeving daar niet heel positief tegenover staat. Mijn antwoord: Als je valt met skiën stop je ook niet met skiën.

En toch kun je beter materiële schade hebben dan schade aan je lichaam.. Maar goed, heel vervelend voor je en ik hoop dat je snel herstelt!

Iedereen heeft er wel een mening over, daar kun je je niet door laten leiden. Gewoon afgaan op je eigen gevoel. Wanneer je een motor hoort of ziet kriebelt het dan? Of word je al emotioneel en angstig wanneer je aan motorrijden denkt?


1. Hoe kan ik mijn eerste les het beste aanpakken? Ik heb het idee dat ik vooral de manoeuvre die ik fout deed tot in den treure wil oefenen (parkeren en vertrekken in druk verkeer), maar misschien een paar stappen terug? Heb zeker een maand niet gelest.

Rustig aan beginnen, misschien is het juist goed om eerst andere oefeningen te doen voordat je weer aan deze begint, zodat je eerst weer wat vertrouwen in de motor en jezelf krijgt.

3. Hoe gaan jullie om met het negatieve geluid van de omgeving?

Als we ons daardoor zouden laten leiden waren we broedkip met een leefruimte niet verder dan zoveel meter van het aanrecht.

Veel sterkte en luister naar je gevoel.
 
Ik ben het met TripleXS eens,de kans dat je in een motorrijders leven een keer onderuit gaat is nu eenmaal aanwezig,dat hoeft niet je eigen schuld te zijn ,bijvoorbeeld een spoortje diesel of grint of zand in een bocht kan dat al veroorzaken,en dan heb ik het nog niet over niet oplettende koekblik bestuurders,zelf heb ik meer dan mijn portie gehad wat dat betreft,maar ik heb het allemaal overleefd en rij nog steeds motor,alweer zo,n 40 jaar.Het is een passie en neem dan ook bewust het risico dat het weer eens zal gebeuren,wat je er zelf aan kan doen is zorgen voor de juiste beschermende kleding en ga desnoods rijvaardigheidscursussen volgen,daar kan je alleen maar een betere motorrijder van worden.
 
Laatst bewerkt:
JackyJ, je hebt de juiste instelling :t
Nog niet helemaal hersteld en alweer zin hebben in te rijden.

Heb zelf ooit een ongeluk gehad (eigen stomme schuld, jong en onbezonnen)

Na een jaar revalideren een andere motor gekocht.
De 1e paar keer is het spannend, misschien zelfs een beetje eng, maar dat ebt vanzelf weg.

Maar het onbezonnen ben ik toen wel kwijtgeraakt.
Ik rij vanaf toen, bijna altijd met de gedachte dat ik weer heelhuids wil thuiskomen.

Ben daarna overigens nog 2x onderuit gegaan (1x op de nurburgring, iets met toch weer onbezonnen... O-)), maar toen waren de schades beperkt.

Ik heb in mijn vriendenkring overigens ook bijna niemand die motor rijdt, dus na het ongeluk werd er ook niet begrepen dat ik weer wilde rijden.
Maar ik wilde absoluut weer rijden.
 
Even een paar reacties (niet allemaal) gelezen.
Ik ben in december ook gecrasht, kwam met de schrik, beschadigde motor en een paar blauwe plekken vrij.
1. Laat je alsjeblieft niet adviseren door niet-motorrijders, want die mensen hebben vaak het idee dat motorrijden altijd dodelijk is. Mensen die wél rijden, hebben een veel realistischer beeld en volgens mij maakt iedereen vroeg of laat wel eens een glijder/smak met de motor.
2. Besef je dat je een beginner bent, en je bent het dus aan het leren. Je kunt jezelf helemaal niks verwijten over wat er gebeurd is. Neem het op als een goede les en een waarschuwing.
3. Hoe geschrokken je misschien bent, probeer gewoon op te stappen en 'gewoon' weer te rijden. Is de beste remedie. Ik moest het ook weer een beetje opbouwen destijds.

Succes! :)
 
Afgelopen jaar ook mijn eerste "echte" ongeluk gehad in 14 jaar motorrijden (waarvan zeker 6 jaar woon-werk, minstens 12K per jaar) Dus mag het nog afkloppen dat ik er zo lang mee weg gekomen ben :+

Onderweg van werk naar huis ook een moment even niet goed opgelet, vervolgens achterop een stilstaande tendemaster gereden die achter een grote sprinter klaarstond om af te draaien. Chauffeur van de bus viel ook niks te verwijten, had ruim op tijd al zijn knipperlicht aan. Had het namelijk al gezien dat ie op dat punt links af wilde slaan... -O- ik groet nog een andere motorrijder die tegemoet kwam, gewoon ff een fractie van een seconde niet opgelet c.q. afgeleid, voor ik `t in de gaten had stond hij al stil, en ik was er te kort bij om nog op tijd te stoppen. |(

Beide zijdes vluchtheuvels met hoge stoeprand, tegemoetkomend verkeer, geen uitwijkmogelijkheden.
Ik mag hopen dat er ook een beetje ervaring bij kwam kijken, maar voornamelijk zal het wel geluk geweest denk ik: wel proberen te remmen, maar ik wist al dat ik niet op tijd stil zou staan. Heb `m zoveel mogelijk rechts op de hoek van de aanhanger proberen te sturen, want in het midden had ie zo`n grote oprijplaat, om een tractor op te kunnen rijden. Heb me ook gewoon laten gaan op het moment dat ik hem op het kantelpunt voelde komen, voorover eraf en de aanhanger en verdere obstakels kunnen ontwijken met m`n lijf.

Zelf dus niks, tegenpartij ook geen schade... motor rechts en topkuip kapwerk beschadigd, velg een duts in, voorvork krom. Maar m`n ego heeft de grootste deuk opgelopen :o Chauffeur van de bus was meer geschrokken als ik. Bleek naderhand ook niet gek: paar maanden daarvoor reed hij op hetzelfde punt om 06 uur in de ochtend, was er net een dodelijk ongeluk met een motorrijder gebeurd daar...

Motor was op dat moment niet rijdbaar. Maar had geluk dat ik bijna alle onderdelen die beschadigd waren nog reserve had liggen, dus een week of 4 later weer de weg op.

Heb geen onderbuik- of spanningen gehad op het moment dat ik weer de 1e keer de weg op ging. Wel was ik natuurlijk wat voorzichtiger en oplettender.

Het was voor mij niet zozeer een issue OF ik nog wel op de motor zou stappen... Ik baalde er meer van dat mijn monteur maar geen tijd had, dus op een gegeven moment met een maatje gewoon zelf aan de gang gegaan om hem weer rijvaardig te maken. Vond het allemaal te lang duren })

Je zegt `t zelf al: je gaat weer rijden. Bij mij kriebelde het daags naderhand al. En als je het wilt, gewoon doen.
 
Laatst bewerkt:
jacky , misschien een open deur maar volgende keer ook gewoon even de motor in neutraal zetten voordat je af stapt ....kan je gas geven zoveel je wilt
 
jacky , misschien een open deur maar volgende keer ook gewoon even de motor in neutraal zetten voordat je af stapt ....kan je gas geven zoveel je wilt

Haha, was precies waar het misging... lukte niet, keek naar mijn voet, aandacht niet bij mijn handen, evenwicht kwijt... Je voelt m al _O-
 
Hahah kon al haast geen toeval zijn. Gezien de locatie denk ik dan dat je bij Expert lest. Prima rijschool, dus daar zou ik mee geen zorgen over maken :)
 
Yup. Ben ik. Je moet toch ergens mee in de krant komen... 8-)

Dus ZO moet je het aanpakken als je in het nieuws wilt komen...
Na, waarom lukte dat bij mij niet?
Bij mijn crash waren rijkswaterstaat en politie wel opvallend snel ter plaatse... Alleen vergeten de nieuwsomroep te bellen denk ik. *O* _O- :]
 
Dus ZO moet je het aanpakken als je in het nieuws wilt komen...
Na, waarom lukte dat bij mij niet?
Bij mijn crash waren rijkswaterstaat en politie wel opvallend snel ter plaatse... Alleen vergeten de nieuwsomroep te bellen denk ik. *O* _O- :]

Moet je ook op zaterdagmiddag om 5 uur in een winkelstraat doen. Lekker veel getuigen, midden in de stad. Die hadden de krant al gebeld voordat de ambu er was volgens mij! |(
 
Hahah kon al haast geen toeval zijn. Gezien de locatie denk ik dan dat je bij Expert lest. Prima rijschool, dus daar zou ik mee geen zorgen over maken :)

Inderdaad, Expert bij Najib. Als er iemand een pluim verdient is hij het wel. Topinstructeur, en de manier waarop hij met het ongeluk is omgegaan, petje af. In hem alle vertrouwen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan