carb afstelling zx6r '02

Merijn750

MF'er
4 feb 2011
56
0
winssen
mijn kawasaki zx6r vind ik veel benzine verbruiken, terwijl ik "normaal" rijd. verbruik is ca 1:12 :(
Ik heb mijn bougies vandaag uit de motor gehaald, en ze zagen er zwart uit, dus staat ie te rijk afgesteld.
mijn sproeiermaat is 157,5. iemand enig idee ofdat dit de goeie maat is? mij lijkt het een te grote.

Verder vroeg ik me nog af wat al die elektronica is, wat op de carburateur zit :?
 
Is het verbruik veranderd in de tijd dat je er op reed?

Zijn er werkzaamheden aan de motor uitgevoerd waarna het verbruik veranderde?

Zijn er accesoires/onderdelen gewijzigd waarna het verbruik veranderde ( uitlaat, luchtfilter, PC, etc ) ?
 
ik heb de motor pas een aantal maanden in bezit, toen ik de motor kocht zat er een standaard luchtfilter en uitlaat op, toen heb ik er gelijk een K&N luchtfilter opgezet. Daarvan moet hij alleen maar armer gaan lopen qua mengsel neem ik aan.
Toch moet er iets veranderd worden, want ze lopen normaal rond de 1:18, en dat scheelt toch bijna de helft aan benzine.
 
Wat betreft je bougiebeeld:
BolletjeBas in "KLR 600 houd in bij vol gas laatste vers..."

Oftewel:

Een uitleg voor een correct bougiebeeld:

Rij met de motor in het toerengebied/lastgebied* wat je af wil gaan lezen.

Hou dit 10 seconden vast.
Dan de volgende zaken direct achter elkaar uitvoeren:
Gas dicht, koppeling in en motor uit ( killswitch is het makkelijkst )
Zaak is dat je deze 3 handelingen zo snel mogelijk doet.

Dan ( met de koppeling in, motor uit, en gas dicht ) de motor tot stilstand brengen ( eventueel met behulp van de remmen )

Bougie er uit, en je hebt een goed beeld van het gebied waar je net in hebt gereden.



* Lastgebied is moeilijker nauwkeurig af te lezen, aldaar het lastiger is om een motorfiets 10 seconden lang in 1 lastgebied te houden, tenzij je gaat lopen kloten met de remmen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb vandaag sproeier maat 130 en 135 eringedaan, en net een stukje wezen rijden. Ik vind hem nu net wat lekkerder rijden als voorheen.

eerst zaten er 4x 157,5 sproeiers erin, dus dat was ook niet orgineel.
Je hebt van dit model namelijk verschillende types, 600cc 636cc, us model, europa model. dus de 157,5 en 155 sproeiers wat X7 al aangaf zou ook van een ander model kunnen zijn.
Zondag maar is kijken wat het verbruik nu is (het wordt lekker weer!). ik gok al dat het veel lager moet zijn.
 
mijn kawasaki zx6r vind ik veel benzine verbruiken, terwijl ik "normaal" rijd. verbruik is ca 1:12 :(
Ik heb mijn bougies vandaag uit de motor gehaald, en ze zagen er zwart uit, dus staat ie te rijk afgesteld.
mijn sproeiermaat is 157,5. iemand enig idee ofdat dit de goeie maat is? mij lijkt het een te grote.

Verder vroeg ik me nog af wat al die elektronica is, wat op de carburateur zit :?

Dat zijn electronisch gestuurde plunjers die de brandstof toevoer afsluiten bij gas dicht afremmen op de motor :)

Zet de motor eens op de testbank bij een specialist die ook snapt wat er te zien is aan de meting. Van zelf op gevoel een beetje prutsen gaat het niet goedkomen en loop je kans op ernstige motorschade!

Met mijn ZX6R 2001 reed ik met sportief rijden nog 1 op 15, moet dus wel beter kunnen bij jou ondanks dat het een 636 is :)
 
Benzine heeft ook een koelende werking, inderdaad snel een testrun maken voordat je gebakken zuigers hebt. :P

En zwarte bougies kan ook door andere oorzaken komen. O-)
 
Eerst maar eens ( zoals ik hierboven beschreef ) je bougiebeeld correct aflezen..
Dat zou ik inderdaad maar voor een toerrit doen.
Alleen je kan niet alles aflezen.

Vrijdag op de bank geweest en gedurende het hele toerenbereik van 0-13.000 toeren (maar vooral bovenin bereik!) stond de motor een fractie te rijk.
En dat is eigenlijk wat een tuner met de wet van behoud van ellende wil.
Als je vaak een circuitdagje pakt dan is het lezen van bougies niet genoeg. :)

ZX-10RbijRuudFrederiks.jpg


Twee runs, eentje voor, eentje na K&N luchtfilter: 45 euro. :+ www.tovami.com
 
Terug
Bovenaan Onderaan