Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
@MarvelousM. Bedankt voor het uitgebreide verhaal. Ik heb Phu Quoc op mijn toeristische ToDo-lijst gezet.

Nog een kleine aanvulling n.a.v. de opmerking "met of zonder badkleding". Naturisme ben ik in Vietnam nergens tegengekomen. Mogelijk komt het incidenteel voor op hele rustige plaatsen, maar ik heb het in de meer toeristische plaatsen nooit gezien.

Wat je wel ziet is dat de Vietnamese vrouwen ongeveer geheel gekleed de zee ingaan met korte of lange broek en T-shirt. Na afloop even opdrogen in de zon en ze kunnen verder. De mannen? Een paar jaar geleden gingen we naar een stuk strand een kilometer of 20 boven Nha Trang. Toen Minh in bikini de zee in ging zaten er in no-time een mannetje of 12 op een rijtje in het zand te kijken. Tja, ze zijn alleen maar geklede baadsters gewend.

Naturisme is ook niet echt mijn ding, alleen ik bedoelde er meer mee te zeggen dat je daar gewoon echt alleen op de wereld kan zijn!

Heb zelfde ervaren met mijn vriendin, ze houd nogal van zonnen. En dat is zeker in Vietnam not done (Hoe witter hoe mooier). We moeten ook echt de rustige plekken opzoeken om in bikini te kunnen, want de aandacht van de hele omgeving is ze ook geen fan van!

De geklede Vietnamese dames zie je idd overal in zee.
Er is ook een andere kant in Vietnam. Ben een keer gaan stappen in een club in HCMC, eentje die niet bedoeld is voor toeristen.. En daar verwonderde ik me dus over de dames die daar in alleen een touwtje met een paal staan te dansen :+
Had verder niet het idee dat ze een uurtarief hadden, het was puur ingehuurde dansvloervulling door de club. Ook de vrouwen in onze groep reageerde alsof het de normaalste zaak van de wereld was (Het was dus geen afhaal club).
 
Fred, misschien is het leuk om te reageren op het sbs programma Opgelicht in het buitenland aflevering 2 KLIK

Dit is ook wel stom hoor. Eerst bij een onbekende persoon in een auto stappen, daarna ook nog in het verhaal meegaan? Het is niet snugger.... (of dat met drogeren makkelijker gaat, geen idee).
 
Laatst bewerkt:
Vietnamese loempia’s

Veel Nederlanders kennen Vietnam alleen maar van de Vietnamese loempia’s. En eigenlijk zijn dat niet eens originele. Vaak zit er net als bij de Chinese toempia’s een soort pannekoekje omheen en zijn ze een stuk langer.

De originele Vietnamese loempia’s zijn kleiner van formaat. Het omhulsel is van rijstpapier. Als je ze in een restaurant besteld krijg je ze meestal zoals op de foto, compleet met dipsaus, gemaakt van o.a. vissaus en chili. Zeker proberen. Wel chop-sticks gebruiken!

Ik heb de laatste 10 jaar dat ik werkte, en waarbij ik elke dag in een andere gemeente in NL zat, veel loempia’s geprobeerd. Zodra ik tussen de middag een kraam zag: testen! En daar vond ik redelijk wat troep bij zitten, net als bij de jaarlijkse oliebollentest.

Maar mijn vaste adres staat bij mij bij nog steeds in de top. Voor wie in de omgeving van Rotterdam woont, bij metrostation Oosterflank staat in de Kreeftstaat aan de rand van het Poolsterplein (het begin van het overdekte deel van Alexandrium) de loepia-kraam van Thu. M.i. één van de beste adressen in Nederland. Thu komt van origine ook uit Nha Trang. Ik ken haar al van ruim vóór mijn sabattical. Voor wie langs gaat, doe haar de groeten van Minh & Fred uit Nha Trang.

full
 
Heeeej, deze loempia kende ik nog niet ;)

De loempia die ik het meest voor krijg... Is 'de koude grote'. Die je zelf vult en rolt met de grote rijstvellen.

Ff fototje van de interweb:

vietnam%20ongebakken%20loempia.jpg
 
Testritten

Ik had, en heb eigenlijk nog steeds, problemen met de snelheid van mijn motor. Volgens de website moet hij ongeveer 140 kunnen rijden. Ik kwam in 5 niet boven de 100. Inmiddels zit ik na wat aanbevelingen op dit forum op ca. 110-115 km. Officieel mag ik 60 dus.....mwah...

Ik heb al eerder geschreven dat 100 op de meeste wegen al veel te hard is omdat er ook Vietnamezen op rijden. Laat ik proberen wat uitgebreider te beschrijven waarom.

Ik test meestal op een betrekkelijk nieuw stuk weg bij mij in de buurt. In feite “de grote weg” van Nha Trang naar Dalat. Dit is overigens een gewone 2-baans weg met naast de rechter doorgetrokken witte lijn ca. 1 – 1 ½ m. asfalt voor motorfietsen. Waar liggen nu de problemen (en dan met name voor mij)?

Auto’s.
De auto’s rijden daar met snelheden zo tussen krap 30 (oude vrachtautootjes) en ruim 100 km. per uur (personenauto’s en lijnbussen). De snelle halen continu de langzamere in (al is het met 5 km/uur verschil) en zitten dan lange tijd op de verkeerde baan.

Motorfietsen.
Die worden geacht rechts van de witte lijn te rijden. Dat doet een enkeling, het merendeel zit ergens midden in de baan waar de auto’s rijden. Die moeten dan een stukje uitwijken. En als die auto’s dan net door een andere auto worden ingehaald.....

Overstekend vervoer
Een nog veel groter probleem. Er zijn een heleboel kleine zijweggetjes, waar van alles uit kan komen, van koe tot voetganger tot fiets tot auto. Soms moeten ze de grote weg op (wat vaak met een heeeeele wijde bocht gebeurt), soms oversteken, waarmee de problemen zich meteen verdubbelen (2 weghelften). Ik heb al eerder geschreven, men ziet alleen wat recht voor zich is. Verder heb ik de indruk dat snelheid schatten niet bepaald tot de basisvaardigheden van de gemiddelde weggebruiker behoort. Dus als jij op meer dan 30 m. afstand van de zijweg zit en met 100 op de teller aankomt zit je niet recht voor ze en je bent voor hun op ruime afstand, dus ben je er gewoon niet. Gevolg, men komt de weg op of steekt over.

Als men oversteekt en er zit binnen 30 m. aan de andere kant wel een voertuig blijven ze stilstaan, bij voorkeur midden op jouw baan. Tja, je zit nou eenmaal niet recht voor ze, dus het is niet hun probleem. Zij zitten recht voor jou, dus is het jouw probleem. Remmen goed afgesteld? Werkende voorrem? OK. Gelukt? Even alles op z’n plaats slikken en verder gaan. Middelvinger opsteken en Cut di (spreek uit als “Koed die”) roepen lucht wel op maar dringt absoluut niet door: “ik doe toch niets fout? Je zit toch niet recht voor me?”. Logica, waar je nooit doorheen komt.

Tweebaansweg
We zitten op een tweebaansweg, dus diezelfde problemen spelen ook aan de andere kant. Je zit dus continue tegen de voorkant van (hele) grote inhalende vrachtauto’s aan te kijken. Gelukkig is een motor maar smal dus uitwijken naar rechts van de witte lijn is meestal voldoende. Hou er wel rekening mee, dat dat deel vaak slecht is met grote gaten, zand en dat er een hoop troep ligt. Oh, ennne, bochten in de weg? Voor inhalen een volstrekt onbelangrijk detail. Ze halen net zo gemakkelijk in een bocht naar links als naar rechts in.

Testen
Het is wel duidelijk dat je geluk moet hebben dat het even rustig is. Dan is het mogelijk om boven de 100 km/uur te rijden. Anders is een kort stukje 80 wel ongeveer de limit. Ik heb meerdere keren testsessies af moeten breken om dat het gewoon te druk was.

Op de foto’s een paar voorbeelden wat je zoal op de weg tegen kunt komen.

full


full
 
Groeten

Het groeten van andere motorrijders zoals in Nederland is hier niet echt een optie: het zijn er net iets te veel :).

Wat ik wel altijd doe, is zwaaien naar politie, als die op de motor langs komt of als ik hun passeer. Twee voorwaarden: ik heb geen Vietnamese duopassagier (want ik wil geen gesprek aangaan en de kans is vrij klein dat ze Engels spreken) en ik rij de voorgeschreven snelheid. Met in het achterhoofd dat ze me hopelijk herkennen als ik weer eens een keer iets te hard rij. Moet kunnen lukken: ik denk niet dat er veel motoren als die van mij in Nha Trang rondrijden.

Waar je zeker rekening mee moet houden zijn kinderen. Zodra je buiten de stad bent, hoor je zo ongeveer elk kind “HELLO” roepen. Als je dan ook nog de pech hebt, dat er net een school uit is gegaan, dan kun je op z’n vroegst na een kilometerlang massief blok van “HELLO”-schreeuwende kinderen met een lam handje je stuur weer vastpakken. Buiten de grote steden ben je echt een bezienswaardigheid, daarbinnen helaas vaak een te plukken rijke westerling.
 
Leuk filmpje. Inderdaad ruim voldoende mogelijkheden om offroad te rijden hier. Erger nog, de normale binnenwegen hier in mijn omgeving zijn hele stukken offroad. Wat voor camera heb je gebruikt?

Vandaag was ik nog even met de motor weg en zag weer iets nieuws. Bij slechte stukken weg gooien ze soms stenen erop. Die zijn dan 1-2 cm. groot. Dat gaat nog wel. Vandaag kwam ik langs een stukje waar ze op dat moment bezig waren met stenen van 2-5 cm. Ik voelde de motor alle kanten op gaan. Weer iets waar ik met de racefiets niet meer langs kan (en grote kans dat er ook wat motorbanden sneuvelen (sponsoring van bandenfabrikanten??)) :N

Is gemaakt met Go pro (eerste model) .
Zonder nieuwe binnen banden gaan wij ook Niet op pad.
Ok deze keer, stad nog Niet uit en Haden onze eerste lekke band te pakken.

Helaas ging deze dag ook as van onze v.bak kapot
 
Diarree

Diarree blijft altijd een serieuze mogelijkheid in de tropen. Ik heb zelf één zware voedselvergiftiging gehad. Voor de rest was het bijna elke vakantie wel een keer prijs. Ik heb wel het idee als je maar vaak genoeg naar de tropen gaat dat je darmstelsel er aan gaat wennen. Ik heb er nog maar zelden last van.

Ik moet daar wel bij zeggen dat ik altijd wel voorzichtig was en ben: ik let altijd wel een beetje op waar ik ga eten. Aan de andere kant doe ik ook van alles dat afgeraden wordt: bv. ijs in drankjes, schepijs eten etc. Mijn ervaring is inmiddels dat ik er zelden last meer van heb maar dat ik het af en toe krijg van eten op plaatsen, waar ik het niet verwacht. Kortom, geniet van al het lekkere eten hier, als je pech hebt krijg je het toch wel.

Tijdens mijn zware voedselvergiftiging kreeg ik van Dr. Kot Rafi in Hanoi niet alleen een hoeveelheid paardenmiddelen, maar ook de hint om Coca Cola te drinken. Volgens hem zitten daar dezelfde mineralen in als in ORS maar smaakt het beter. Als je teveel last hebt van het koolzuur kun je wat suiker toevoegen.

Ik heb tijdens mijn cursus Tropische Ziekten bij het Havenziekenhuis ook de vraag gesteld of Coca Cola goed was bij diarree. De docente heeft dat bevestigend beantwoord. Dus staan er altijd voor de zekerheid een paar blikjes cola bij ons in de koelkast.

Neem in ieder geval altijd middelen tegen diarree mee uit Nederland.
 
Recepten

De komende 3 dagen neemt Minh het even over. Zij heeft een drietal originele Vietnamese recepten zelf in het Nederlands beschreven. Dit zijn gerechten die wij in NL ook voor gasten maakten. Ze zijn betrekkelijk gemakkelijk te bereiden. Ingrediënten zijn bij toko’s of Chinese supermarkten te koop.

Ik wil er nog even op wijzen dat Minh pas in NL bij de inburgeringscursus Nederlands is gaan leren. Dat kan betekenen dat er hier en daar niet volledig juiste of Engelse woorden zijn gebruikt. Omdat ik vond dat het geheel gewoon duidelijk en goed leesbaar is heb ik er zelf niets aan veranderd. Vragen over de recepten kunnen uiteraard altijd gesteld worden.

Eet smakelijk! Chúc ăn ngon!
 
Is gemaakt met Go pro (eerste model) .
Zonder nieuwe binnen banden gaan wij ook Niet op pad.
Ok deze keer, stad nog Niet uit en Haden onze eerste lekke band te pakken.

Helaas ging deze dag ook as van onze v.bak kapot

Erich had dacht ik ook een dergelijke camera besteld. Maar die is ergens onderweg "zoek geraakt". Eén van de redenen waarom ik eigenlijk nooit iets bestel, dat vanuit het buitenland moet komen.

Lekke banden. In de stad geen probleem: meer dan genoeg zaakjes om te laten repareren. Buiten de stad een iets moeilijker. Zelf heb ik tubeless banden. Daarvoor moet je echt naar een autobandenzaak heb ik gemerkt.
 
ORS zelf maken is overigens ook heel gemakkelijk. 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) in een liter water, met een scheut appelsap, sinaasappelsap of ananassap voor de kalium. In Cola zit namelijk amper zout en geen kalium, dus echt compleet is het niet (maar het helpt wel als snelle oplossing, zolang je niet dagenlang aan de dunne bent).
 
De Hors d’Oeuvre van de Koning

Voortgekomen uit Hue, de hoofdstad van de 19e eeuwse Nguyen dynastie, werd Banh Beo gemaakt op basis van het idealistische beeld van de varen (Beo), een soort waterlelieblad drijvend op de overvloedige vijvers in Hue. Gemaakt van het deeg van rijstzetmeel, tapioca zetmeel en water is de taart zo dun en klein als het beoblad, alleen de kleur is wit in plaats van groen. Heerlijk licht en hartig, wordt door de lokale bevolking vooral rond theetijd (na 15:00) van Banh Beo genoten als een hors d'oeuvre voor het diner. Hoewel er geen bewijs is, geloven velen dat Banh Beo is ontstaan uit de koninklijke keuken als één van de elegante, delicate gerechten, waarvan de koning genoot tijdens zijn maaltijd.

Bèo blad (fern leaf) (photo from Internet)
full


Bánh Bèo (photo from Internet)
full


Om Banh Beo te maken moet je allereerst een stoompot en veel kleine schotels hebben. Het beste zijn schotels in het wit of blauw om de witte taart en de garnalen goed uit te laten komen.

Voor 12 kleine schotels, meng 1 theekopje rijstmeel, 1/8 kopje tapioca bloem met 2 kopjes warm water. Laat het deeg minimaal 30 minuten rusten, zodat de bloem kan uitzetten.

Snijd een deel van de kop, staart en poten van 200gr verse garnalen en bak ze in een hete pan tot ze roze en gaar zijn. Pel de garnalen, sla ze plat en hak ze in kleine stukjes. Bak ze nog een keer kort in een hete pan (zonder olie) met een theelepel vissaus. De stukjes garnaal moeten zacht, fris en hartig zijn, niet droog en zout.

Verhit 2 eetlepels plantaardige olie (pinda- of zonnebloemolie) in een sauspan. Wanneer de olie warm is (niet heet), zet het vuur uit en giet de fijngesneden groene ui in de warme olie.

De lege schotels worden ongeveer 15 minuten in de stoompot geplaatst voordat het deeg erin wordt gegoten. Als de schotels warm zijn, roer het deeg, giet het in een theepot en vul elke schotel tot de helft. Het gebruik van een thee pot zal leiden tot een mooie ring in het midden van de taart. Wacht 5 tot 10 minuten (afhankelijk van de grootte van de schotels) totdat het oppervlak stijf is. De warmte moet matig zijn: als er te veel stoom is zal het deeg uit de schotels rijzen. Laat de taartjes een beetje afkoelen. Schep een beetje garnalen, wat ui met olie in elke schotel.

Voor de saus: meng 3 eetlepels water, 1 eetlepel suiker en het sap van ¼ citroen, aanpassen aan eigen smaak. Zoet, zuur en zout moeten in harmonie zijn. Voeg ongeveer 1 eetlepel vissaus toe tot de saus hartig is, maar niet zout.

Iedereen kan saus naar smaak toevoegen. Eet het met een klein (thee)lepeltje.

Eet smakelijk! Chúc ăn ngon!

Steam pot (photo from Internet)
full
 
Erich had dacht ik ook een dergelijke camera besteld. Maar die is ergens onderweg "zoek geraakt". Eén van de redenen waarom ik eigenlijk nooit iets bestel, dat vanuit het buitenland moet komen.

Lekke banden. In de stad geen probleem: meer dan genoeg zaakjes om te laten repareren. Buiten de stad een iets moeilijker. Zelf heb ik tubeless banden. Daarvoor moet je echt naar een autobandenzaak heb ik gemerkt.

Heb vorige week net de nieuwe Hero 3 gekocht maar dan in Singapore. Daar moet ik met enige regelmaat toch heen.

Voor tubeless banden kun je SLIME kopen. helpt niet tegen alle gaten maar toch scheelt het weer. zo vaak rijd je toch niet boven 80KM per uur neem ik aan.
 
Het huwelijk van suikerriet en garnalen

Niemand weet wie heeft dit gerecht uitgevonden, maar iedereen is het eens dat het van Hue komt. Ik denk dat het gemaakt is door de vaardige handen van de vrouwen in Hue die weten hoe ze een delicatesse moeten maken. In dit gerecht de combinatie is de meest fantastische: de zoetheid van suikerriet wordt geabsorbeerd in de garnalen pasta en een verbaasde dimensie toegevoegen aan de hele smaak. Volgens het boek "Hue gerechten koken" van mevrouw Kim-Cuc Thi Hoang, een kook-leraar aan Dong Khanh middelbare school in Hue meer dan 50 jaar geleden, werd Chao Tom gemaakt van garnalen met enkele varkensvet. Tegenwoordig wordt Chao Tom vaak gemaakt van garnalen en varkensvlees. Hieronder heb ik het recept van "Noi Nieu" blog waarin ze gebruikt garnalen en kip (http://www.gocbep.com/2007/10/cho-tm.html)

Ingrediënten: (voor 26 stuks)
720 g garnalen zonder schil
240 g kip borst vlees zonder vel
10 teentjes knoflook
5 eetlepels olie
1 eetlepel zout
Een beetje peper
1/4 theelepel bakpoeder
2 eetlepels honing
1 eetl oestersaus
1 suikerriet blik (in Chinese supermarkt)

Om mee te eten:
rijstvermicelli (bun in Vietnamese, je kunt het in de chinese supermarkt kopen)
sla, vers kruiden
dip saus: vissaus, suiker, citroensap, knoflook en peper naar smaak.

Bereiding:
Snijd de suikerriet in 4 delen, de randen bij te snijden met een scherp mes om een ronde stok te vormen.

full


Snijd de garnalen langs hun rug, neem de zwarte lijnen uit en was de garnalen. Droog ze met keukenpapier.
Maak het kipvlees schoon van vet en pezen, hak hen in kleine stukjes.

Maak de garnalen, kip, knoflook en olie in een keukenmachine tot een fijne pasta. Breng de pasta in de blender machine, voeg zout, bakpoeder, een beetje peper. Klop ongeveer 3 minuten tot het mengsel werd met elkaar vermengd. Koel hen overnachts.

De volgende dag blend het mengsel opnieuw ongeveer 3 minuten. Gebruik een soeplepel om het mengsel te scheppen op je hand, maak het plat en een vierkant. Zet de suikerriet op het mengsel, druk het een beetje en rol het mengsel rond de stok (zie foto). Je kunt gebruik maken van een nylon handschoen om te voorkomen dat het mengsel op je hand plakt. Doe het suikerriet met mengsel op een geoliede laag van folie in een bakplaat.

full


Meng de honing met oestersaus, penseel op het mengsel. Bak in een voorverwarmde oven van 180oC voor ongeveer 15-20 minuten.

Maak de dipsaus: meng 1 kopje warm water, ½ kop vissaus, 5 soeplepels suiker, sap van ½ citroen. Voeg gesneden Spaanse peper en de gehakte knoflook naar smaak toe.

Serveren:
Plaat een kom dipsaus en een groot bord vol verse kruiden op de tafel en een kom met warm water.
Duik de rijstpapier in het warme water tot ze net zacht (niet te lang weken anders wordt het te nat). Plaat de sla, kruiden, vermicelli (bun in Vietnamese) in het midden van de rijstpapier. Verwijder vervolgens de garnalenpasta uit de suikerriet, zet het in het midden van de kruiden. Rol in een cilinder, dan duik in de saus en eten. Ga zo verder totdat je vol of totdat er niets meer op de tafel. ;-)

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan