BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Ik las het bericht van Damted dat hij koffers zocht. Ik heb zwarte, ongelakte zijkoffers en een topkoffer. voor het rekje en de sloten zul je zelf moeten zorgen. Doe maar een bod.
Ik heb ook nog een nagenoeg niet gebruikte Berik-combi, maat 54 (mijn lengte is 186 cm. Ook een Rukka Goretex broek met doorwaaimogelijkheden en oud Type Rukka goretex jas.
Om niet te negatief af te sluiten, veel plezier op jullie fijne en geweldige R1200R-en.
Brum

Wat?
1) koffers... je kan het slot zelf aanpassen aan je eigen sleutels
2) oud type rukka jas - geinteresseerd.
 
eerste pimpaktie gaat volgende week gebeuren,

vandaag een akrapovic uitlaat gekocht, met de dubbele pijpjes *O* *O*
 
Mannen (en vrouwen). Na de aanrijding van november heb ik besloten om met motorrijden te stoppen. Ik heb inmiddels een BMW Z3 cabrio van 2000 gekocht. Zie zonodig cabriocentrumnederland.nl onder "gefeliciteerd". Ik las het bericht van Damted dat hij koffers zocht. Ik heb zwarte, ongelakte zijkoffers en een topkoffer. voor het rekje en de sloten zul je zelf moeten zorgen. Doe maar een bod.
Ik heb ook nog een nagenoeg niet gebruikte Berik-combi, maat 54 (mijn lengte is 186 cm. Ook een Rukka Goretex broek met doorwaaimogelijkheden en oud Type Rukka goretex jas. Eventueel een combi van BMW atlantapak met losse goretex binnenvoeringen. En dan nog een mooie motorbroek met nauwelijks zichtbaar ""Honda.
Als er belangstelling is bel me dan op 0624991222 en anders binnenkort aan de slag voor marktplaats.
Om niet te negatief af te sluiten, veel plezier op jullie fijne en geweldige R1200R-en.
Brum

Bedankt voor het meedenken over eventuele koffers.
Ik ben nog aan het overwegen of De R1200R nog lang mijn motor zal blijven,
alles een beetje afhankelijk van zaken rondom ABS reserveonderdelen, die ik nu probeer te bemachtigen.
Zet aub even je PM mogelijkheid aan, dan kunnen we wat info uitwisselen.
 
Een verslag van mijn ABS reparatie van afgelopen weekend opgeknipt in 3 delen.

Deeltje 1:

Het is een heel verhaal geworden en ik heb een hoop problemen moeten oplossen.
Eerst maar eens een plaatje van hoe de unit nog op mijn motor zat, nadat ik de tank verwijderd had:
Bild2994
BILD2994_zps560b2db4.jpg


Je kunt daar goed zien dat ik voor de bevestiging van de pompmotor op elke hoek van de motorbevestiging een gaatje heb geboord in de behuizing en daar een M4 schroefdraad in heb getapt.
Een aangepaste ring zorgde dan dat de motor op zijn plek bleef.

Het idee was om alleen de motor te verwijderen en het hydraulische deel lekker te laten zitten, dat scheelt een hoop gedoe met remvloeistof en later weer aansluiten en ontluchten etc.
Helaas heb je niet zoveel ruimte om het motortje los te draaien (inbus boutjes) en als die los zijn zit het luchtfilterhuis weer aardig in de weg.

Maar ja toch maar proberen en de unit bevestiging wat los draaien en ook de remleidingen wat bewegingsruimte geven, dan lukt het wel:
Bild2995
BILD2995_zpse13e498b.jpg

Dan kun je gelijk zien dat het busje met de naaldlager erin helaas ook is meegekomen uit het gat. (Daar kom ik later op terug) B|

Op de volgende foto heb ik het motortje al weer uit elkaar (helaas braken de tabs weer, waarmee de deksel op zijn plek blijft)
Daar kun je ook zien dat je niets achter het lager kunt krijgen om hem van de as af te trekken.
Bild2997
BILD2997_zpsc0586770.jpg


Pogingen om het lager in te klemmen in de bankschroef en voorzichtig het asje los te tikken leverden niets op.
Toen maar enigszins destructief het lager kapotgedraaid tussen de bankschroef, zodat alleen het binnenste busje nog op de as achterbleef.
 
Deeltje 2:

Dat busje aangepakt met een haakse slijper en voor het laatste stukje met een dremel, waarin een mini slijpschijfje zat:
Bild3000
BILD3000_zpsc41a3090.jpg


Toen kon ik dus wel beter bij de koolborstels en was ook de rotor met een schuursponsje weer netjes schoongepoetst:
Bild3001
BILD3001_zps3b27d23d.jpg


(enigszins beschadigde koolborstels)
Na voorzichtig bijvijlen ziet dat er weer zo uit:
Bild3002
BILD3002_zpsc4687694.jpg


Om te voorkomen dat ik later weer zoveel problemen zou krijgen met demontage van het lager, wilde ik wat van het asje afdraaien.
Daarom ingespannen in de boormachine en met een sleutelvijltje en wat schuurpapier en micrometer aan de gang.
Bild3005

BILD3005_zps7403f085.jpg


Helaas ging dat iets te voortvarend en pastte het lager eigenlijk iets te makkelijk op de as.
Dat heb ik later weer opgelost door bij de montage loctite te gebruiken.

Nadat ik het motortje in elkaar had gezet, constateerde ik dat het asje eigenlijk 3mm te weinig uit de motor stak.
Dus daarvoor weer 3 kleine ringetjes (1mm dikte) in het glijlager gedaan om die ruimte op te vullen.
Bild3006
BILD3006_zps25c4dcfd.jpg


Hier zie je ook dat het asje een beetje te veel is "afgedraaid"
Op het volgende plaatje zit de motor weer in elkaar en is die weer klaar om op de unit geplaatst te worden.

Dan komt weer het probleem met het busje naar voren, want die krijg ik met geen mogelijkheid tussen de plunjerpennetjes gedrukt,
waar best een sterke veerdruk achter zit.
Daarom moest als nog de gehele unit er weer uit en kon ik met met zelf bedacht gereedschap zoals plastic stripjes uit een deksel
van een tennisballen blik en een hulpstuk uit een doppenset het busje er weer tussen drukken.
Pogingen om dit met een borgring tang (soort punttang) te doen mislukten door gebrek aan ruimte.
Sorry voor de slechte foto, maar dat geeft een idee.
Bild3009
BILD3009_zps6c65e2b3.jpg


Daarna moest de motor vastgezet worden en de unit weer terug op de motor inclusief ontluchten en de hele ratteplan.
Daarna spannend moment en stroom er weer op en contact aan.
Ja hoor ABS lampje gaat in ieder geval gewoon knipperen.
Nadat de GS-911 het ontluchtingsprogramma wordt gestart, hoor je het pompmotortje weer draaien.
 
Laatst bewerkt:
Deeltje 3:
Gisteren nog even wat proefgereden en toen bleek dat de achterrem nog wat lucht in de leiding had.
Dat er thuis weer uitgepompt.

Vandaag de woon werk rit er weer mee gedaan en het ABS een aantal keer laten aanspreken.
Tot zo ver dus gelukkig weer goed.

Toch ben ik nog op zoek naar een volledig nieuwe pompmotor, want dat geeft mij meer vertrouwen dat het ABS systeem er weer een
aantal jaren zonder problemen tegen kan.
Als dit niet gaat lukken, overweeg ik om uiteindelijk mijn BMW van de hand te doen en weer een overstap te maken naar een andere motor.
Voorlopig even de vraag afwachten die ik heb uitstaan bij een ABS reparatiebedrijf.
 
@Damted,

Mooie reportage, maar zou voor diegene die dit ook zou willen (moeten) doen nog wat technische kanttekeningen maken:
Van de collector (dat koperen gedeelte met lamellen waarop de koolborstels lopen) kun je in principe de patine (gebruikssporen, verkleuringen) beter niet verwijderen. Tenzij de rotor beschadigd is. Wel moet je het stof van de koolborstels tussen de lamellen van collector verwijderen om kortsluiting te voorkomen.
Het lagertje kan met een lagertrekker verwijderd worden ondanks dat er geen ruimte achter zit: aan het lagertje zit een afschuining aan de buitenring en daarop/daarachter kun je de 2 helften van een lagertrekker klemmen. Het moet dan wel een lagertrekker zijn voor kleine lagers.

Voor de rest petje af en ik verwacht dat je nu geen enkel probleem met deze unit gaat krijgen. Loctite is prima spul!

Roelof.
 
Het blijft een geweldige motor die R1200R.

Als ik de ABS problemen afdoende en tegen een redelijke prijs kan oplossen, dan zie ik mij voorlopig nog wel op deze hele fijne motor rondrijden.

Ik heb nu het motortje wel weer aan de praat, maar alles bij elkaar blijft de huidige fix mij zorgen baren.
Ik heb er nu 37000 op staan en bij 27k begonnen de eerste ABS problemen.
Dat was dus na 5 jaar.
Het moet toch mogelijk zijn om een los motortje aan te schaffen, desnoods ga ik door tot de leverancier / fabrikant.

@far: Mogelijk heb je gelijk, qua het verwijderen van het lager.
Door al het gedoe rondom het verwijderen en weer moeten monteren van het lager, is het motortje er niet echt van op geknapt.

Stof tussen de lamellen heb ik verwijderd en de rotor slechts lichtjes met de bovenkant van een schuursponsje droog opgepoetst.
Isolatie op de borstels is wel de oorzaak van de 20408/20409 foutcodes!
Mijn elektrotechniek achtergrond niet voor niets meegekregen. :+

Alles bij elkaar er weer heel wat hobby uren ingestopt.
Ben er wel weer even klaar mee.
 
mooie actie wil ik toch even zeggen :)

bij mijn (ex)r1100s gaf de abs pomp na 20000km al de geest.
ik heb toen 1 van de sloop kunnen scoren voor redelijk geld om hem klaar te krijgen zodat ie met een gerust gevoel in de verkoop kon.
een nieuwe pomp was iets van 1600 euro meen ik.
 
~
@far:
Stof tussen de lamellen heb ik verwijderd en de rotor slechts lichtjes met de bovenkant van een schuursponsje droog opgepoetst.
Isolatie op de borstels is wel de oorzaak van de 20408/20409 foutcodes!
Mijn elektrotechniek achtergrond niet voor niets meegekregen. :+

quote]

Jouw opmerking over de koolborstels maakt me toch nog even nieuwsgierig met mijn werktuigbouwkundige en elektrotechnische achtergrond:
Als koolborstels slecht/geen kontakt maken dan zijn er theoretisch een aantal mogelijkheden wat hier de oorzaak(en) van zijn:
  1. Borstel blijft hangen in houder, slijt af en maakt vervolgens geen goed contact meer met de collector
  2. Litze draad aan de borstel is defect of maakt geen goed contact met de terminal waaraan de litze moet worden vastgemaakt.
  3. Vervuiling tussen collector en/ of borstel
  4. Borstel kan snel afsluiten door verkeerde materiaalkeuze (te hard of te zacht) of te grote stroomdichtheid (ampères door de borstels) door b.v.b. zwaar lopen van het motortje dan het aangedreven "werktuig" vraagt teveel vermogen.

Wat schat jij in, wat hier voor voornaamste oorzaken zijn? Verder jij hebt e.e.a. in handen gehad; wellicht heb jij betere ideeën wat de oorzaak(en) kunnen zijn?

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
quote]

Jouw opmerking over de koolborstels maakt me toch nog even nieuwsgierig met mijn werktuigbouwkundige en elektrotechnische achtergrond:
Als koolborstels slecht/geen kontakt maken dan zijn er theoretisch een aantal mogelijkheden wat hier de oorzaak(en) van zijn:
  1. Borstel blijft hangen in houder, slijt af en maakt vervolgens geen goed contact meer met de collector
  2. Litze draad aan de borstel is defect of maakt geen goed contact met de terminal waaraan de litze moet worden vastgemaakt.
  3. Vervuiling tussen collector en/ of borstel
  4. Borstel kan snel afsluiten door verkeerde materiaalkeuze (te hard of te zacht) of te grote stroomdichtheid (ampères door de borstels) door b.v.b. zwaar lopen van het motortje dan het aangedreven "werktuig" vraagt teveel vermogen.

Wat schat jij in, wat hier voor voornaamste oorzaken zijn? Verder jij hebt e.e.a. in handen gehad; wellicht heb jij betere ideeën wat de oorzaak(en) kunnen zijn?

Roelof.

Deze:

Borstel blijft hangen in houder, slijt af en maakt vervolgens geen goed contact meer met de collector

Borsteltjes zijn 5mm in het vierkant, niet echt groot.
Constructie van het motortje is niet echt servicevriendelijk.
Het begint al met het kliksysteem waarmee het dekseltje vergrendeld achter 2 nokjes.
Heel kwetsbaar en hard plastic dat heel makkelijk breekt.
Het dekseltje is echt te goedkoop.
Wikkelingen en rotor en lagers van de motor zijn redelijk op hun taak berekend.
Kostprijs van het motortje zal niet echt hoog zijn, zeker als het ergens in Azië gefabriceerd wordt.

Nu nog toegang weten te vinden tot zo'n leverancier, ik verwacht niet dat Continental (Teves) mij zo'n motortje gaat leveren en ook BMW neemt alleen maar complete ABS modules af.

Ik ben nu via email in contact met een ABS reparatie bedrijf uit Helmond, maar hun eerste reactie gaf mij nog niet te veel hoop.

"wij verkopen geen losse onderdelen alleen herstel van de pompen je kunt via de site een reparatie aanvraag doen en dat kost alles bij elkaar 450 Euro.

Dan ga ik mijn licht eens opsteken bij Modulemaster ( ik kende hem al van het Amerikaanse forum )
Misschien heeft deze wel ingangen bij toeleveranciers...

Zoeken naar 2e hands modules met hetzelfde motortje erop is ook nog een optie.
Dan bouw ik mijn eigen voorraadje reserve onderdelen op.
 
Laatst bewerkt:
Ha Ted ik zie dat ze bij
http://www.bmwandguzzispares.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=6&Q=34517715109&x=0&y=0

voor 285 pond per stuk te krijgen zijn, dus dat valt ook mee, inclusief de verzendkosten zal het iets van 370 euro worden.

Er staat niet bij of hij op voorraad is dat zal je na moeten vragen.

En hoe groot acht je de kans dat dit een tweede maal gebeurt? Van alle actieve deelnemers van deze thread ben jij nog de enige. Dat er op het Engelstalige forum meer meldingen zijn is logisch, daar rapporteren waarschijnlijk net als op f800riders.org mensen uit de hele wereld wat de problemen enorm uitvergroot.

Bovendien zie ik dat deze pomp in erg veel modellen wordt gebruikt dus het valt ook te verwachten dat er de komende decennia voldoende beschikbaar zullen zijn.

Die prijs van 1600 euro inclusief verplichte inlevering van het defecte exemplaar van RealOEM bracht mijn hart ook wel even op hol, maar 400 euro plus een paar manuur is nog te behappen.

Maar toch geen reden om op een mindere motor te gaan rijden toch? Daar krijg je geheid spijt van en dan weer inruilen op een R1200R kost nog veel meer :')
 
Laatst bewerkt:
Even wat gezocht en dan kom je tot leuke resultaten.

http://www.ebay.nl/itm/160895071190

Kijk daar maar eens naar het motortje, dat lijkt er wel heel veel op.

Als je zoekt op ABS ATE dan kun je dagen rondstruinen.

Ik heb hier en daar al wat vraagjes uit staan.

Wordt vervolgd.


Ted krijgt er nu wel weer lol in. :+
 
Even wat gezocht en dan kom je tot leuke resultaten.

http://www.ebay.nl/itm/160895071190

Kijk daar maar eens naar het motortje, dat lijkt er wel heel veel op.

Als je zoekt op ABS ATE dan kun je dagen rondstruinen.

Ik heb hier en daar al wat vraagjes uit staan.

Wordt vervolgd.


Ted krijgt er nu wel weer lol in. :+


of deze : Kawasaki Z 750 2011-2012 ABS pumpe druckmodulator (ABS pump) 201191563 | eBay


nog in nederland ook nog ( nieuwkuijk)

of deze : BMW R 1200 R 1200R ABS Steuergerät Druckmodulator Hydroaggregat EZ 05 2008 TOP | eBay


iig succes gewenst.
 
Laatst bewerkt:
@ Damted,

Als dit het goede onderdeelnummer is, dan heb je nogal wat mogelijkheden om zo'n unit gebruikt te vinden (uit www.realoem.com)

Onderdeel 34517715109 (Drukmodulator Integral ABS generatie 2) is gevonden voor de volgende voertuigen:

K25: Details over K25
K25 R 1200 GS 04 (0307,0317) ZONDER, Europa
K25 R 1200 GS 08 (0303,0313) ZONDER, Europa
K25 R 1200 GS 10 (0450,0460) ZONDER, Europa


K255: Details over K255
K255 R 1200 GS Adve. 06 (0382,0397) ZONDER, Europa
K255 R 1200 GS Adve. 08 (0380,0390) ZONDER, Europa
K255 R 1200 GS Adve. 10 (0470,0480) ZONDER, Europa


K26: Details over K26
K26 R 1200 RT 05 (0368,0388) ZONDER, Europa
K26 R 900 RT 05 SF (0367,0387) ZONDER, Europa
K26 R 1200 RT 10 (0430,0440) ZONDER, Europa
K26 R 900 RT 10 SF (0330,0340) ZONDER, Europa


K27: Details over K27
K27 R 1200 R 06 (0378,0398) ZONDER, Europa
K27 R 1200 R 11 (0400,0490) ZONDER, Europa


K28: Details over K28
K28 R 1200 ST (0328,0338) ZONDER, Europa


K40: Details over K40
K40 K 1200 S (0581,0591) ZONDER, Europa
K40 K 1300 S (0508,0509) ZONDER, Europa


K43: Details over K43
K43 K 1200 R (0584,0594) ZONDER, Europa
K43 K 1200 R Sport (0585,0595) ZONDER, Europa
K43 K 1300 R (0518,0519) ZONDER, Europa


K44: Details over K44
K44 K 1200 GT (0587,0597) ZONDER, Europa
K44 K 1300 GT (0538,0539) ZONDER, Europa

Ik kijk nog wel eens op deze site: Motorrad Gebrauchtteile hier!

Roelof.
 
Geweldig al deze hulp.

Dank aan iedereen voor het mee denken en zoeken.

Nog een leerzaam filmpje, waar ik mijn grotendeels wel in kan vinden.
Behalve het wegfrezen van de nokjes die de motor vasthouden, want dat maakt het weer lastig om de motor weer te monteren.


Ik ben nu bezig om een ABS systeem van een BMW auto thuis te krijgen.
Deze pompmotor heeft qua afmetingen en bevestiging dezelfde waarden als mijn pompmotor.
De problemen zitten toch in het motortje (bij de meeste BMW motoren)
Hopelijk zitten er voor de rest geen interne verschillen tussen beide motoren die door dezelfde fabrikant ATE gemaakt is.

Ook nog aan het kijken voor een ander projectje waar het motorhuisje wel iets anders is qua bevestiging maar mogelijk intern qua koolborstels, dekseltjes, as diameter weer wel overeen komt.

Ik heb trouwens nog wat geboden op die ebay aanbieding maar binnen 2 uur al weer overboden, dus die laat ik even met rust.

Mogelijkheden genoeg dus.
Wordt vervolgd...
 
Vervolg van woensdag:

Vanochtend bracht PostNL een mooi pakketje, met daarin het hydraulische gedeelte van een BMW ABS (3 serie uit 2009)
BILD3010_zps8d3b30f3.jpg


Daarvan eerst het pompmotortje voorzichtig verwijderd.

BILD3014_zps3e6d5225.jpg


Gelukkig is het motortje qua afmetingen en aansluitingen volledig identiek.
Omdat ik wilde weten of dit motortje nog goed liep, heb ik het even direct op de accu aangesloten en hier een klein filmpje van gemaakt:

Klik hier voor filmpje

Loopt mooi hè dit motortje! :9~

Tevens de universeelmeter er tussen gezet (10A stand) en gekeken wat de stroomopname bij 12V was.
Onbelast kwam ik al op 4,6 Ampere dus levert dit motortje waarschijnlijk met gemak toch wel 100W als die zwaar aan het werk moet.

Momenteel ben ik al zover dat ik de GS-911 aan de BMW ga koppelen en wat ABS testen ga uitvoeren, waarbij het motortje ook wat klusjes moet doen.

Zie verder de volgende post.
 
Laatst bewerkt:
Na het smeren van de naaldlager en het goed positioneren van de motor, heb ik de motor op de ABS unit gezet.

Gelukkig heb ik een aantal maanden geleden al een betere (schroefbare) bevestiging gemaakt en kon ik het motortje met 4 inbusboutjes en chassisringetjes op elke hoek goed vastzetten.

BILD3018_zpse47af9e9.jpg

Dit motortje is van okt. 2009 dat is een stuk nieuwer dan de oude die is van juli 2006.

Daarna weer de unit op de motor monteren en remleidingen aansluiten, ontluchten, bijvullen.
Alles weer vastzetten en de connector er ook weer op.
Dan krijg je ongeveer het volgende plaatje:

BILD3021_zpsd22f5a74.jpg


Contact als eerste aan en gelukkig, geen rookwolken en een mooi knipperend ABS lampje. Dat ziet er veelbelovend uit.

Ik heb hieronder nog een link naar een 2e filmpje, waar een testprogramma van de diagnose software, het motortje 3 keer aan en weer uitschakelt.
Test cyclus

Als je dat filmpje bekijkt (eigenlijk gaat het meer om het geluid) dan weet je hoe zo'n ABS pompmotor moet klinken.

Als verdere test heb ik nog het achterwiel laten draaien en dan vervolgens de voorrem inknijpen. De ABS gaat dan remdruk opbouwen met de pomp en stuurt dan remdruk naar de achterrem.
Het klinkt een beetje raar, maar dat gebeurt dus elke keer als je met je motor je voorrem tijdens het rijden inknijpt.
Dat is ook de reden dat de pompmotor best vaak kortstondig aan het werk moet en dit mogelijk leidt tot vroegtijdige storingen.
In het volgende filmpje, kun je dat geluid een paar keer horen.
ABS remdruk naar achterrem

Na al deze acties heb ik nog een kort proefritje gemaakt en een aantal keer zowel geprobeerd met voor-en achterrem de ABS aan te spreken.
Dat lukte vrij aardig.
Alleen toen ik de motor weer in de garage ging zetten schrok ik mij rot want het ABS lampje bleef weer branden en het ABS was dus al weer uitgeschakeld.

Dan denk je de vreugde is van korte duur... '(
Gauw de GS-911 weer aangekoppeld en de foutcodes van het ABS uitlezen:

Dit keer gelukkig geen 24048 en 24049, maar een hopelijk meer onschuldige foutcode:
23955: Snelheidssensor voorwiel: signaal niet aannemelijk
De fout is momenteel niet aanwezig.

Waarschijnlijk gekomen door mijn wat brute rem acties. O-)
Na het wissen van de foutcode gaat het ABS lampje gelukkig weer gewoon knipperen.
Een stukje lopen met de motorfiets met contact aan (>5km/uur) liet dan het ABS lampje weer uit gaan. *O*

Nu heb ik dus weer een goede ABS op de motor en weer veel profijt gehad van de GS-911 module.

Stuk betere afloop dan vorig weekend, waar ik toch een wat minder goed gevoel aan over hield.

Nog mensen met ABS problemen op de R1200R eigenlijk?
Ik denk dat ik wel wat voor je kan betekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan