Sammie goes Trans-Faragas.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Zo, ter vermaeck zet ik hier mijn eerste reisverslagje neer. De laatste tijd is de Roemeense Trans-Faragaspas erg in de mode en dit maakte me nieuwschierig. Natuurlijk ga ik dit niet doen op een bijna-verplichtte BMnee GS of kawasukie transstrom, maar op mijn trouwe jawa 638.

Ik heb een aantal foto's gemaakt op een nieuwe digicamera, een Rollei Compactline 52 voor de kenners.
Hier zitten nogal wat foefjes op, o.a. Een close-up modus die ik kennelijk af en toe per ongeluk verkeerd had staan waardoor een paar erg leuke foto's zijn verprutst. Maar goed je kan niet alles hebben. Ook heb ik qua lichtinval dingen niet optimaal gedaan, ik moet het toestel nog wat leren kennen.
Kritiek/suggesties welkom!

Goed, daar gaan we;
Dag 1
Om ca 12:30 heb ik de motor opgepakt en vertrek. Mijn keuze om op zondag te vertrekken pakt goed uit; Het is zeldzaam rustig op de weg.
Gisteren heb ik mijn schoenen en motorbroek ingesprayed met impregneerspray van de action. In de middag maakt een buitje duidelijk dat ik het misschien nog beter met haarlak kon inspuiten.
Ik rij over de snelweg en aan het eind van de middag ga ik uitkijken naar een camping; Deze staan echter niet aangegeven langs de Duitse snelweg en ga van de snelweg af. Na enige tijd zie ik bij een dorp een bordje met camping/zimmer en een motortje.. dit maar geprobeerd, maar niets gevonden. Ik vraag hoe en wat aan een lokaal stel en vertellen me, onderwijl ik koffie moet komen drinken, dat het bord er weliswaar nog staat maar dit een gestrand project is. Wel weten ze een 'Kneipe' waar ze heen bellen en me vertellen dat ik voor 35 euro incl. ontbijt een kamer heb.
Ik ben moe, nog wat nat en vind het best. De motor mag in de garage staan en daar ben ik blij mee.
In de avond is het er druk en kijken we voetbal. De mensen in het dorp lijken allemaal echt heel erg op elkaar.. alsof iedereen tweeling broer/zus is. 1 iemand springt er uit maar, zo hoor ik- hij komt van buiten het dorp..Duitsland wint op het nippertje en iedereen was happy.

M'n eerste -gelukte- foto ergens onderweg;
zl4fR9b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 2;
Na een ontbijt ga ik weer verder richting Coburg. De snelweg is erg druk. Binnendoor gaat het nog trager. De camping die op de kaart in Cobrug staat aangegeven is er niet. Ook een infopunt is moeilijk te vinden. Een voorbijganger ziet me turen op de kaart en vertelt me dat er een paar km- verder in een oud stadje een camping is. Ik ga hierheen en besluit later het stadje op te zoeken..
Het is een nep-oud stadje maar staat toch op de Unesco lijst.. tssk ze laten er ook alles toe..
De camping zelf lijkt last te hebben van een konijnenplaag. Intussen kom ik er achter dat ik mijn teenslippers en mondharp vergeten ben.. balen..
-Cursus banketbakken op z'n Duits;
1 bak kleine broodjes, zo droog mogelijk.
2 mik er een klodder glazuur overheen.. Klaar!

Dag 3
Via Coburg- weer die vermaledijde stad door- rij ik verder. In de stad rij ik bijna verkeerd en kruip bij een stoplicht voor een taxi op de sorteerstrook die ik wel moet hebben. De dame die in de taxi zit vind dit duidelijk tegen de duitse regeltjes en probeert al claxonnerend mij van de weg te drukken als het licht op groen staat.. Goed, we moesten vandaag maar eens Duitsland uit te zien geraken..Dat lukt gelukkig. Zodra je het grensstadje Cheb binnenkomt – wat overigens, weet ik me te herinneren, een leuk stadsplein heeft en een goed camping aan een meer, wordt je overspoeld met bombastische reclameborden. Het overcompenserende- kijk we hebben hier ook alles- doet intussen wel erg gedateerd aan. De doorgaande- en snelwegen in dit gebied zijn nieuw en glad als een biljartlaken. Ik zet de toerenteller van de jawa op 3800 rpm en de motor snort als een kat in een tonijnfabriek. Ik zoek een min-of-meer doorgaande route vlak onder de Tatra door naar het Oosten.

Er is een lange doorgaande B-weg die erg druk is met vrachtverkeer en het wegdek wordt steeds hobbeliger. Het is nog een eind rijden naar Roemenië, wat toch het doel is maar vraag me op dit soort momenten toch af hoe mensen op snellere motoren ook daadwerkelijk zo vlug daar kunnen zijn? Ook lijkt het verkeer niet echt gewend aan motoren te zijn, hoewel er wel meer motorrijders zijn, die vrijwel alle in T-shirt en korte broek rijden.
Weer aan het eind van de middag stap ik een infocentrum bij een stad naar binnen waar ik door een charmante Tsjechische te woord wordt gestaan. Uiteraard begin ik met 'Dobry den' wat meestal erg op prijs wordt gesteld. We raken aan de babbel en het blijkt dat ze ook een jawa heeft. Toen ik vertelde dat ik hier op een jawa was riep ze verbaasd 'Liar' en moest haar mee naar buiten nemen om het te zien. Voorts vertelde ze dat ze een Nederlandse baas heeft, wat ze er zo bijzonder van vind is dat hij 'eerlijk' is. Tsjechische bazen zijn dat kennelijk niet.. en proberen vaak geld, ten koste van hun werknemers, achterover te drukken, zo vertelde ze.

Goed, op weg naar de camping is er een politiecontrole.. dat wil zeggen, de politie wordt niet gecontroleerd, maar controleert zelf. De auto voor me mag doorrijden, ik wordt met grootse armgebaren naar het naastgelegen parkeerterrein geloodst. Goed, het is wel weer tijd om even af te stappen dus maak van dit intermezzo gebruik. Er stappen 3 zeer jonge agentjes op me af en ik begin weer met 'Dobry- den,' dat bij een vrouwelijke agente wordt gewaardeerd. Haastig wordt er een – nog jongere, het zal nog een tijd duren voordat hij baardgroei krijgt-collega bij gehaald die 'Engels' kan.. nou ja, bijna.. hij vraagt naar mijn paspoort, en erna naar de papieren van de motor.. FUCK! Dat ben ik dus ook vergeten! Die zit nog in mijn andere motorjas!
Goed, met eens stalen gezicht geef ik hem m'n rijbewijs en vraag intussen in 't Engels of ik te hard reed.. Zijn Engels is niet bij machte dit te beantwoorden.. Hij snapt ook zichtbaar niets van het pasje. Geeft me deze terug en gebaard dat ik verder mag.

Op de camping aangekomen tref ik een oud, chagerijnig vrouwtje bij de receptie die claimt Duits te kunnen maar toch deze taal nauwelijks machtig is. Als ik vraag of er een supermarkt in de buurt is weet ze me wel te vertellen dat ik dat niet hoef te weten want ik kan alles kopen in het restaurant van de camping.. dus na 't opzetten van de tent ging ik op zoek naar een supermarkt om voeder en andere zaken te halen.

e18MJol.jpg


Rhodesian ridgebacks zijn nog steeds erg populaire honden in Tsjechië. Iemand van het campingpersoneel heeft een exemplaar mee. Het is een lief dier en de aanwezige kinderen spelen en knuffelen met het dier. Als ik de eigenaar vraag of er een foldertje is met locaties van campings in dit land krijg ik een hele kudde kaarten me, inclusief een campingkaart uit '94!
bni24Hv.jpg

Na een goede nachtrust haal ik ontbijt voor een paar knaken bij het restaurantje en ga weer verder.. het wordt erg warm en hoewel ik al 3 liter water heb gedronken nog geen enkele keer gepist. Vooral als je in een stad in de volle zon voor stoplichten staat is het erg warm.. Ben blij dat ik m'n witte helm heb meegenomen. Een typisch Tsjechisch drankje is Kofola.. het is inderdaad een mix tussen koffie en cola en ik vind het niet lekker. Het is hier echter erg populair en het schijnt erg goed tegen de kater te zijn.. misschien daarom.
Ik snap het best, het Tsjechische bier is veel beter dan die Duitse bocht. Ook de alcoholvrije versies zijn erg lekker! Onderweg moet ik vanwege de hitte veel drinken en doe ik me vaak tegoed aan een koud halve-liter blik alcoholvrij bier!
 
Laatst bewerkt:
Dag 4
Vastbesloten een dagje extra uit te trekken om de stad Olomouc te zien, kom ik op de dichtstbijzijnde camping in een plaatje ca 30 boven de stad. De rit erheen onder de tatra langs was heuvelig en leuk met uitzicht op de bergen. De weg was weer erg druk met vrachtverkeer. De nationale sport onder de autorijdende Tsjechen is inhalen, ook als het geen zin heeft en ook op plekken en momenten dat ik 't absoluut niet zou doen.

KPAJKn7.jpg


Bij een tourist- infocentrum waar ik naar een camping wil vragen wordt ik aangekeken door 2 jongedames die werkelijk geen taal over hun grens spreken, en maar wat tegen elkaar giechelen . Er is geen zinnig woord uit te krijgen, terwijl het woord 'camping' in het CZ gelijk is. Een iets oudere dame die wel wat Engels spreekt, maar het erg druk heeft met haar vriendje aan de telefoon, geeft me haastig een kaartje waar een camping op aangegeven staat.

foto; dnepr met span onderweg.
wHLyqFi.jpg


Aangekomen op de camping neem ik me voor te informeren naar een bus richting Olomouc, maar het busstation is niet op loopafstand.. dus zou ik de motor daar moeten laten staan. De vlgde. dag merk ik dat ik het wel lekker vind om een dag niet te hoeven reizen en rustig aan kan doen. Ik besluit met de jawa het stukje naar Olomouc te rijden. Eerder had je in dit land veel bewaakte parkeerplaatsen, die kan ik hier niet zo snel vinden. Op advies van een andere motorrijder stal ik de motor in een zijstraat, prop m'n leren jas in een zijtas, hang helm aan het stuur en ga de stad in.
PdWxe4Y.jpg

Ik heb er wat de tourist uitgehangen en zal er wat plaatjes van posten.



98wMnX1.jpg


Ik had misschien meer van de stad verwacht, ook omdat het een unesco status heeft maar desalniettemin zeker het bezoeken waard.
PvEkXOr.jpg


WdDVGgF.jpg


Later in de middag ga ik terug en bezoek het kasteel in het plaatsje. Ik krijg een map mee met verklarende text in het Engels.. wordt naar een verdieping geleid en de deur achter me gaat op slot.. het is de bedoeling dat ik met een rondleiding mee ga. Een jongedame leidt ons rond en ratelt op automatische piloot door. Ik heb de indruk dat niet alles wat ze verteld in de map staat. Het verbaas me dat er veel Hollandse schilderijen in het kasteel hangen. Die waren erg in trek. Ik vind het leuk hier schilderijen van typisch Nederlandse stads- en dorpsgezichten te zien.
Mijn buren op de camping – waar verder nix te doen is, een NL echtpaar zit hier al 2 weken, maar zijn nog nooit het stadje in geweest, geen idee waar een supermarkt is etc.. Dus ze komen zo'n end rijden om hier nix te doen.. bijzonder volk..
In de supermarkt ben ik op zoek naar een campinghap en een pak melk.. ik wordt in het CZ aangesproken en maak duidelijk dat ik Engels en Duits kan praten en maar een klein beetje CZ.. ze loopt weg en even later komt er een verlegen jongedame met grote hertenogen naar me toe die in gebroken Engels vraagt wat ik zoek en of ze kan helpen.. oh gosh.. ze is duidelijk gestuurd door de oudere dame en is schurftverlegen.. ze kan me echter meteen aan een pak melk helpen (we stonden ernaast..) en ik dank haar in het Tsjechisch..
Op de camping verwarm ik een pakje diepvries- roerbakgroenten en mik er een blik Gulash door.. een ware delicatesse!
In de avond schrijf ik dit op het bar terras van de camping met een pot bier(kost ca. 80 ct..en halve liter is std..) Niet ver van me zit een vrouw met een baby op schoot te roken..hier wordt daar kennelijk nog niet moeilijk om gedaan.

Foto, een LIAZ vrachtwaggel.. Ze rijden in de meest leuke kleuren rond.
vZoJvfP.jpg


Dag 6.
In de ochtend test ik de lokaal gekochte scheermesjes uit en met een schaar werk ik m'n struikgewas wat bij.. onderweg vraag je wel eens wat en het scheelt vast als je er niet als een zwerver uitziet..
Als ik van de camping wegrijdt komt een oude man me tegemoet op een jawa platom.. leuk.. er rijden nog veel van deze dingen. Die jawa bromfietsjes met die 4-kante tanks zie je hier ook nog veel.


De grote, oude straten buiten het centrum staan voor met barokke gebouwen, iets van ik in Roemenië ook nog volop zal zien.
9LdoOP7.jpg


En ja, ik heb wat met waterspuwers.. ;)
mxtyZtp.jpg


Nog zo'n mooie..
qFzMnOg.jpg



Iets mysterieus in deze stad is een grote poort waar 'muzeum' op staat maar het museum zelf is nergens te vinden?? :?
IYZrA2D.jpg



Op de terugweg nog iemand op een jaren '80(?) 200cc CZ gezien, ik denk dat dit een inlands model is. Ik heb ze in NL nog nooit gezien.
 
Laatst bewerkt:
Die Sammie, eindelijk eens duidelijke foto's van zijn Jawa. Moest je daarvoor nou echt helemaal naar Tsjechië en Roemenië? Wel een lekker lezend verslag met mooie foto's. :Y Ga zo door.
 
Ik ga hem volgen!
Een keer wat anders op een oud beestje zo een trip maken :).
 
Mooi Sammie, ik lees mee!
(ben zelf net terug)
 
Laatst bewerkt:
Lief dagboek, ik heb vandaag zo iets leuks meegemaakt! onderweg kwam ik in de file tegen met een jawa 354..


u9IxMZc.jpg


we raakten aan de praat en hij vroeg of ik even meekwam naar zijn werk.. beleefdheidshalve en uit nieuwschierigheid stem ik toe.. Blijkt hij de organisator te zijn van een heus gulashfestival! Er werden 20 soorten gulash aangeboden en ik mag niet weg voordat ik 2 soorten gulash heb gegeten! Ik krijg er brood bij en een halve liter heerlijk alcoholvrij bier.. Als tweede krijg ik hertengulash die geweldig was! Echt niet te vergelijken met die bocht die je in NL kan krijgen..
Na het uitwisselen van naamkaartjes gaan we weer ieder ons weegs.
In de avond heb ik aan een broodje genoeg.. ik zit stuffed!
Vandaag Slowakije binnen gereden.. de snelweg doet z'n naam geen eer aan en ik kom vandaag minder ver dan ik had verwacht.. maar goed, dat had ik gister ook..
Als je normaal door zou kunnen rijden kun je het land in 1 dag makkelijk doorkruizen, ook/zelfs op een jawa.

Cursus rijden op z'n Slowaaks;
-Rijd langzaam.. op 90 wegen kun je ook prima 40 rijden.. ook als je een heel stoet mensen er mee ophoudt.
-Geef altijd en overal richting aan, ook als je nergens heengaat.

Aan het eind van de middag vind ik een camping aan de rand van de Tatra. De omgeving doet Oostenrijks aan en nodigt uit om een dag langer te blijven voor een bergwandeling.. er schijnen veel bezienswaardigheden in de bergen te zijn..Inclusief gemsen.. Misschien kan ik ze besluipen en van dichtbij een foto maken.. Hoewel.. ik denk dat die beesten van het lachten de berg afrollen als ze mijn sluippogingen zien en dat wil ik ook weer niet op m'n geweten hebben.
Na wat navraag vind ik een supermarkt.. ik stond er vlak naast maar deze was niet als zodanig te herkennen.. geen bord of wat dan ook..Ook dit keer krijg ik het idee dat de Slowaken wat stugger zijn dan de Tsjechen. Misschien zijn ze chagerijniger omdat ze hier wel de euro hebben en alles hier ook voor hen duurder is geworden? Ik heb ook de indruk dat mijn verschijning hier meer indruk maat dan in CZ.. ik ben benieuwd hoe dat strax in Roemenië zal gaan.
Het personeel van de camping praat een beetje engels.. gelukkig kan ik in het Tsjechisch bier bestellen en krijg een pul zwart bier voor me, het doet een beetje denken aan Guiness.

Foto van campingplek hier..
kmvWNtu.jpg


Ik vind de Tatra een leuk gebied.. misschien er eens heen gaan en geen ander doel hebben dan het gebied ter motor en te voet te verkennen. De camping staat ook vol met kleine trekkerstentjes.
Kunstige dode boom op camping;
U97trZ0.jpg


In de avond zie ik mensen met dezelfde soort stoofpannetjes lopen die ik ook op het gulashfestival heb gezien.
Net als op de vorige camping kunnen de WC's niet op slot, en hangen er rollen wc papier in de gang.. je neemt dus mee wat je denkt nodig te hebben en hoopt tijdens het schijten niet gestoord te worden
Ook rijden in deze landen nog die stoere Tatra- en LIAZ vrachtauto's nog vrolijk rond.
Als ik terug loop naar de camping stopt zuchtend en steunden een Tatra vrachtauto bij een tankstation. Met het stoppen van de motor verdwijnt ook langzaam de zand- en stofwolk die er achter hing. Een niet-magere man, enkel gekleed in een tuinbroek stapt uit en loopt een rondje om de combinatie. hij trekt iets tussen de wielen vandaan en gooit het in de berm.
De armen van de chauffeur doen vermoeden dat deze vrachtauto's nog geen stuurbekrachtiging hebben. Vervolgens steekt de man een sigaret op en..gaat diesel tanken..


Dag 7.
Vroeg op en wil toch een stuk opschieten..Zo hoog als de laatste berg van de Tatra is, zo abrupt stopt ook het gebergte. Het landschap is meteen vlak.
full


Ik rijd door en zie een bordje grens.. aangekomen bij de gens staat er nog een heuse rij. Er word naar mijn paspoort gevraagd en dan naar.. de papieren van mijn motor.. Hmm probleempje.. en waarom zo veel auto's met UA kentekens? Wageffe.. ben wat vergeten.. moet eerst nog Hongarije een stukje door duss... dit is de Oekraïnse grens! Fuck!
Na me grondig verontschuldigd te hebben maak ik linksomkeert en rij terug.
Mijn kaart is inmiddels zo ver gedesintegreert dat hij nauwelijks bruikbaar is.
Bij een tankstation krijg ik hulp van twee Slowaakse agenten die het helemaal te wauw vinden dat ik vanuit NL op een jawa hier ben en geven me aanwijzingen hoe te rijden..Het zijn erg vriendelijke mensen en lijken de compensatie/geldingsdrang te missen van wat we hier gewend zijn.
Het vlgde. plaatsje is vlgs. de borden 22km ver weg maar ik doe er toch erg lang over. Ik vraag me af of de afstanden op de borden misschien hemelsbrede afstanden zijn, en niet de werkelijk te rijden afstand?

Foto van kasteel onderweg..
mtLlG05.jpg


Het is -weer- erg warm maar ik ben in Hongarije, weer een stap verder. Het valt me op dat er veel overreden vossen op de weg liggen.. Bij een tourist- infopunt krijg ik een fietskaart van het land (super!) en de locatie van een camping de buurt die er ook werkelijk is (dat zijn 2 verschillende dingen in dit land..). Dit zou de laatste Hongaar zijn waarvan ik Engels hoorde.
De receptionist bij de camping is een typische grumpy old man die er duidelijk geen zin in heeft. De koers van de Hongaarse Forint verbaasd me.. is wel raar om 3500 iets te betalen voor een plek op een camping. Hoewel het er vrij druk is met Hongaren is er geen aansluiting.. Ik heb van meer mensen onderweg gehoord dat ze nog stugger zijn dan de Slowaken, en nogal uit de hoogte kunnen doen en dat zou wel eens kunnen kloppen. De Hongaarse taal is doorspekt met Turks en er is voor me geen touw aan vast te knopen.

Dag 8.
Zo, in de nog-frisse ochtend rijd ik weer verder.. het landschap doet rustiek aan en ik kom door vele kleine dorpjes. Naast dat dit kennelijk een wijngebied is worden er erg veel watermeloenen langs de kant van de weg aangeboden. Er rijden hier nog veel van die oude type Lada's rond en trabantjes en wartburgs pruttelen hier ook nog vrolijk rond.

Cursus rijden op z'n Hongaars;
-Rijd langzaam en kijk niet voor je uit. Rijd dus naar een rotonde en als je werkelijk bij de rotonde bent, sta je stil om dan pas te kijken of er wat aan komt.
-Kruip vervolgens de rotonde over. vergeet niet op de gekste momenten te remmen.
Bij een stoplicht doe het volgende;
- Het stoplicht is groen; ga langzamer rijden totdat het stoplicht rood is. Wacht voor het stoplicht totdat het op groen springt, en ga pas rijden als het licht weer bijna op oranje gaat.

Er zijn hier weinig wegen dus verdwalen is haast onmogelijk.. toch kom ik er niet helemaal uit en lijkt er een hiaat te zijn tussen wat de borden zeggen en wat de kaart laat zien. Bij een tankstation staat een grote groep motorrijders die me duidelijke aanwijzingen geven en.. het ook weer geweldig vinden dat ik op een jawa daar ben..
Onderweg zie ik veel rotte auto's, ook waarvan de dorpel van voor naar achter helemaal door is, ook aan de zijkant.. maar het kind zit wel 'veilig' in een kinderzitje.. die mensen hebben hier wel humor!
Richting het oosten worden mensen steeds donkerder, ook iets wat je al in Slowakije ziet. je lijkt een blanke en een donkere bevolkingsgroep te hebben. Ik heb er eens op gelet en zie beide groepen niet 'mixen'.

En dan eindelijk.. Roemenië!
Wat me direct opviel, meer overreden dieren langs de weg- ik zou met dit boek hier goed uit de voeten kunnen,


en veel paardenkarren langs de rand van de weg. Het is erg warm en even verder heeft een boer een sproei-installatie aan staan die gedeeltelijk over de weg sproeit. Ik stop daar en laat me natregenen. Ik weet niet waar het water vandaan komt maar het is steenkoud. Ik steek m'n duim op naar de boer die alles vanuit zijn trekker gadeslaat en hij beantwoord het gebaar. Goed, ik kijk eens op de kaart welke richting ik op moet voor die Transfaragas-pas, wat toch een beetje het doel van de queeste is en vervolg de rit.
Iets anders wat je meteen opvalt is het afval overal langs de weg, vooral langs de steden. De rivieren die door de steden lopen liggen ook vol met afval.
De taal lijkt niet zo vreemd.. ik herken wat Tsjechisch en er zit erg veel Latijn in.. Stom dat ik geen taalgidsje heb gescoord.. In CZ en SLO wordt het erg op prijs gesteld als je in hun eigen taal begint- of een poging doet- en wil ook graag dit gastland op die wijze tegemoet komen.

Foto ergens onderweg.
BZkZw3W.jpg


Gezien beheersing van een buitenlandse taal hier ook niet vanzelfsprekend is zou het ook gewoon wel nuttig zijn geweest. Memo voor volgende keer!
Aan het eind van de middag wordt het weer tijd voor een pitplek.. ik zie het eerste bordje camping, maar de camping zelf lijkt afwezig? Er is wel een soort speeltuindinges.. Vlgs. de receptioniste kan ik hier wel m'n tent opzetten, maar kan haar in geen enkele taal duidelijk maken dat ik een nacht hier wens door te brengen. Ik geef het op en herinner me een pension 2 straten terug.

Daar wordt iemand bij gehaald die wel 'engels' kan maar haar taalbeheersing is ook niet zo dat ik duidelijk kan maken/vragen of ze een kamer voor me heeft..Dit had ik echt niet verwacht..
aiaiaiai, als dit zo door gaat kan het wel eens moeilijk worden een pitplek te vinden. Goed, we vervolgen de weg en kijken wel wat we verder tegenkomen..
Korte tijd later zie ik een Motel langs een doorgaande weg tussen 2 stadjes in. En wonderwel spreekt het personeel wat Engels en voor 100 Lei (ca. 23 euro) heb ik een kamer. Ik bestel er ook een avondhap en een pul bier, dat er na zo'n dag goed ingaat. Een tafel verderop zit een groep mensen me onophoudelijk aan te gapen.. en dan ben ik de tourist hier? Terugzwaaien helpt ook niet..Ik denk dat de mensen hier erg weinig gewend zijn.. Goed, veel Roemeense mannen zijn erg lelijk maar zo'n lekker ding ben ik toch ook niet? Ik stelde voor om de vlgde. dag na ontbijt te betalen.. ik kom net onder de douche vandaan als er op de kamerdeur wordt geklopt.. een receptioniste zegt 'problem'... of ik nu kan betalen omdat er morgen andere mensen zijn.. goed, ik begrijp het hoe/waarom niet helemaal maar ik vind het geen probleem en beloof met een half uurtje beneden te zijn. Ik neem een slok kraanwater en spuug het direct uit; het smaakt sterk gechloreerd.. gelukkig heb ik nog een fles water bij me. Langs de doorgaande weg is verder niets spectaculairs te zien en besluit vroeg te gaan slapen. Op de kamer kijk ik nog wat lokale TV in een poging iets van de taal mee te pikken. Ik zou het leuk vinden iemand te vinden die goed engels of duits of frans spreekt die me meer over dit land kan vertellen. Het viel me vandaag op dat er erg veel lifters zijn en veel mensen met tassen lans de doorgaande weg lopen naar??
De oude vrouwen lopen er nog net zo bij als 100 jaar geleden.. hoewel.. als ik zie hoe oud ze er uit zien zijn het misschien nog dezelfde vrouwen..

Dag 9.
Oeh, het bed was niet best maar heb een redelijke nachtrust gehad. Ik pak de motor weer op en bedenk me dat ik er aan moet denken dat ik vandaag weer wat 2-takt olie insla.
In de vorige landen kon je o.a. Mato M2T olie kopen. Het lijkt er op dat het minerale olie is.. mede door de rookpluim die er uit komt.. ach voor 2,99/L..
Kritisch kijk ik eens op de fles olie waar ik de afgelopen dag mee heb gemengd.. ja wel voor 2 takt maar.. heb ik nu met carterolie lopen mengen?!?
De weg naar Sibiu lijkt niet lang. De wegen zijn goed en ik kan goed doorrijden. Onderweg tref ik iemand met een kunstig verbouwde Harley die graag met me op wil rijden. Het blok van deze motor loopt erg mooi, de dempers doen netjes hun werk en ik verbaas me hoe hij deze chopper nog door de haarspeldbochten kan rossen.
De wegen worden misbruikt door die leiden die zich hier een dure duitse auto kunnen veroorloven, en de weg werkelijk als circuit gebruiken.
De politie.. moet het doen met dacia logan's.. de stakkers..
Voor de middenklasse is er de Dacia Duster.. Dat ze een auto, die er uit ziet als een stofzuiger een gelijksoortige naam geven vind ik toch wel humor..
Ad2pfgW.jpg


Na afscheid van de harley piloot zie ik de bewuste afslag weg 7C, en zie even verder een tankstation. Een 2 takt wil in de bergen wel wat meer pakken en het lijkt me een goed idee voor de pas nog even vol te tanken.
Foto; cockpit van de jawa. Aanschouw het 'groene'gebied van de toerenteller.. da's pas jawa-humor. _O-
byXU7Nr.jpg


Cursus picnicken op z'n Roemeens;
-Vind een leuk plekje langs de weg en drink bier.
-Steek de BBQ aan en maak het verplichte kampvuur.
-na afloop gooi je al het afval op het kampvuur, incl. plastic. Als je in een ijverige bui bent 'doof' je het vuur met asfaltgravel. Het geeft zeer sterke rookwolken.. Als je op een hoger punt staat zie je overal dergelijke rookpluimen.
03LRsXr.jpg

Goed, ik sla de weg 7C op en een half uur later sta ik boven op de pas, waar het erg druk is.. Duss, ongeveer een week over gedaan om hier te komen.. en nu?? :? :$

cg09UNK.jpg


Langs de weg staan vele stalletjes waar mensen eten en snuisterijen aanbieden. Ik zie en bordje camping. Wauw, de temperatuur is hier veel aangenamer dan beneden, omgeving lijkt leuk om te wandelen dus als ik hier een camping kan vinden.. maar ook deze camping is een fantoomcamping.. helaas.
Na wat met wat andere touristen gebabbeld te hebben vervolg ik m'n weg.. misschien dat er halverwege een camping is in dit mooie gebied..
BqDtwDJ.jpg

3RSCium.jpg

lE5AUgr.jpg


Bx04KKN.jpg


zGAM0D0.jpg

Onderweg zijn er ezels en paarden op de weg.
BZGwnjV.jpg


Deze dieren hebben met mooiste gras en helderste water..

aIoi1qq.jpg

..maar op het moment van deze foto deden deze dieren zich tegoed aan mac-donalds voer. Toch wel vreemd om een paard een hamburger te zien eten..
Rapuf6h.jpg

Ohja en ezeltjes lopen er ook rond..
nX0tE6r.jpg


PeoKTch.jpg

plaatjes onderweg;
ZAZxcjJ.jpg

Stuwdam.. kreeg er dieptevrees van..
R3t9VQg.jpg

Andere kant dam, er lag erg veel hout & afval langs de kant.
EeSJzIi.jpg

En nog een plaatje van de bepakte jawa daar, om't af te leren. :9
IltT7qH.jpg

Dinges
Fi4zdnk.jpg


even later.. zowaar weer een groot spandoek met pijl, camping.. een paar km. een zandpad op, op gegeven moment houd het zandpad ook op.. maar geen camping..Curieus verschijnsel toch..
Het wordt uiteindelijk camping Dracula in Arefu.
E7iozvD.jpg

Ik mag gerust m'n tent opzetten maar daar is nauwelijks ruimte voor tussen de hutjes..
Ik krijg steeds meer de indruk dat kamperen met een tent een vreemd verschijnsel is in dit land. Voor 40 Lei heb ik echter de sleutel van een hut dus kat in't bakkie. Ik heb er zelfs TV bij!
fdRPS9H.jpg

Bij het campingrestaurantje bestel ik wat traditioneels en voer een zwerfkat bij die er erg slecht uitziet. Een zeer volledig avond maal met een pot bier kost ca. 10 euro. Er lopen ook hier veel zwerfhonden rond.

Tegen mijn verwachting in kunnen de jonge Roemeense vrouwen erg mooi zijn, en laten dit ook graag zien. Een grijze legging/yogabroek lijkt bijna standaard te zijn.
Daarnaast zijn BH's niet erg populair in dit land, ook niet onder de vrouwen, die erg veel mee moeten slepen, en daar zijn er hier best veel van.

Oh ja, er groeien hier ook blommegies :Y
N9Ooq7v.jpg

eJxcFUT.jpg


En lekker bier is niet vies. :9~



Ik tref iemand die redelijk Engels spreekt en naar aanleiding van mijn vragen vertelde hij me het volgende;
-De paardenkarren; die zijn van de kleine boeren. Een auto of trekker is erg duur, Een bestelauto kost 500 euro/3 mnd extra. Een paard kost ca. omgerekend 400 euro en graast vaak gratis. Tijdens mijn verblijf ik dit land heb ik gezien dat de paarden er goed uitzien en -kennelijk- goed verzorgd worden.
-De overheid zou de Roemeense bevolking, die het met dacia's moet doen of zoals men zegt, the local piece of shit,


en willen voorkomen dat afgetrapte duitse auto's worden ingevoerd, daarom is er een invoertaks van ca. omgerekend 1000 euro per auto.
Stiekum denk ik dat dit misschien een marktbeschermende maatregel is.
Vandaar dat je ook nog zo veel oude dacia's ziet rijden. Ze lijken op een oude peugeot-imitatie?

-De bedelende kinderen; heb ik nog nooit eerder gezien, behalve bij de pont in Genemuiden.
Veel van die kinderen zien er allerminst hongerig uit maar zijn in 'dienst' van iemand die vele kinderen laat bedelen. Dit is een zeer lucratieve inkomstenbron. Politie doet niets omdat het probleem moeilijk is aan te pakken of deze voldoende worden omgekocht.

-De vele zwerfhonden; Dit is eigenlijk big business.
De overheid vind dat er iets aan gedaan moest worden dus asielen krijgen een bedrag voor elke hond die ze opvangen. Na een maand of 2 worden ze weer op straat geknikkerd en is de volgende aan de beurt. Ze gaan zelfs zo ver geadopteerde honden weer terug te kopen voor de winst die ze krijgen van de overheid.
Ik herinner me dat er vanuit NL kritiek was op het plan om deze honden te vangen en in te laten slapen. Het zijn er echter erg veel, worden steeds meer en sommige zien er slecht uit. Ik denk dat dit een goede aanpak van dit probleem zou zijn.

-Ceaucesku: Tot mijn verbazing zijn ze hier nog heel lovend over de ze man, waarvan ze vertelen dat hij het land heeft opgebouwd. Onder zijn leiding zijn er wegen, industrie en waterkrachtcentrales gekomen en is onderwijs gestimuleerd en eerlijke verdeling van eten regelde. Het afzetten en afschieten van deze man zou een amerikaans of russisch complot zijn.

Goed, tijd om na een dag op de motor te zitten een rondje te lopen, gewapend met de camera.
Deze avond sprak ik een Bulgaar die in de communistische tijd een maand lang bij de verdeler van MZ motoren moet wachten om een motor te kunnen kopen. Je moest iedere ochtend intekenen, was je er een keer niet werd je weer achter op de lijst gezet..
Onvoorstelbaar..en dan heb je ook nog zo'n lelijk ding..

Dag 10.
De douche ruikt enorm naar zeik maar gelukkig is het warm water vlug op..
Ik heb behoefte aan koffie en bestel dit in't restaurantje.. voor 3 lei heb je een bakje koffie wat je in 1 teug achterover slaat.. Hmmm hier moeten ze toch wat anders voor verzinnen..
Goed, wat nu? Het grootste deel van de bergen die ik toch wel wil aanhouden vanwege de temperatuur ligt verder weg, en ik heb er een week over gedaan om hier te komen dus besluit rustig aan weer westwaarts te gaan door de bergen die er zijn. Ik besluit niet te ver te rijden wat toch nog veel langer duurt dan ik dacht vanwege de vele wegwerkzaamheden en de plaatsen waar dit nog hard moet gebeuren. soms is de weg gewoon weg. Terwijl ik rustig in de tweede versnelling rijd wordt ik ingehaald door een enduro motor. Zowel motor als berijder lijken totaal geen last te hebben van de diepe kuilen en gaten in de weg.. nu snap ik die dingen.. Ik krijg honger en neem me voor in het volgend stadje een supermarkt te vinden. Hier aangekomen wordt ik zo overmand door de afval-stank die er heerst, dit samen met de sterke ontbindingslucht van de overreden dieren is mijn hongergevoel weg..Er staan flatgebouwen met (zelfgemaakte??) uitbouwen waarvan je bang bent dat ze instorten als je er langs rijdt (de hele flats dus, niet alleen de houten uitbouwen..) Doorrijden en we zien later wel..



Het landschap is mooi, de wegen wisselend. Plots wordt ik overvallen door een zeer heftige stortregen/onweersbui. In korte tijd staat het schuim op de weg. Ik zie een eetstalletje met voorpui en besluit daar te schuilen en de bui af te wachten. Ik bestel er een warme hap en babbel wat met mensen die een beetje engels kunnen. Na de bui is de motor helemaal schoongespoeld en ik vervolg m'n weg. Ik kom door diverse steden en het lijkt me best interessant eens een grotere stad te bezoeken. Maar waar laat je je motor met bepakking? ..en met deze hitte wil je niet met een zware leren jas sjouwen..
Het is er dit jaar niet van gekomen maar en volgende keer moet ik toch maar eens een kamer nemen op loopafstand van een centrum.

Wat ik heb gezien is dat vele oude centra niet kunstmatig zijn opgeknapt zoals waar ze in Duitsland gek op zijn, maar wat oud is gewoon onderhouden, een nieuw/strak marktplein met een knettermoderne fontein in het midden. Er zijn ook stadscentra met een soort parkje in het midden, waar ouderen naar het kerker kijken, kinderen met speeltoestellen spelen en jonge mensen cool proberen te zijn. Tegenstrijdig aan de andere dingen die ik in dit land heb gezien ziet dit er nieuw en goed onderhouden uit. Aan het eind van de middag zie ik in een dorpje een bordje 'camping'. Dus de loterij begint.. ik rij die richting op.. vervolgens tot 5 keer toe bij elke kruising en bocht een bordje? je zou er haast wantrouwig van worden.. wat is hier aan de hand??
Aha, een camping met een NL- vlag.. vandaar..
Er zijn hier 2 jonge katjes die mijn motor als klimrek gebruiken.


Zijn ze boven donderen ze naar beneden op het beton en het spel begint opnieuw.

 
Laatst bewerkt:
Een vaag plaatje van mijn pitplek hier..


Even later wordt er een kudde koeien door het dorp gedreven,


nou ja gedreven.. Veel mensen hebben hier 1 of 2 koeien. Deze gaan in de ochtend gezamenlijk naar een weide in de buurt.



Aan het eind van de dag doet iemand het hek weer open en de dieren lopen uit eigen beweging weer naar het huis waar ze thuishoren en gemolken worden. Dit land maakt een sterk zelfverzorgende indruk. Ik dek dat er erg weinig wordt ingevoerd. Daarnaast gaat er nog veel op de oude manier. Er wordt gras gemaaid met een zeis en met houten vorken opgestapeld. De hooioppers worden al eeuwen lang op de zelfde manier opgeworpen.


Dag 12.
Via de Donau rijd in de richting van Hongarije. Het is hier een mooi stuk en er wordt veel gevist.



Onderweg zie ik langs de kant van de weg een scharminkel de wielmoeren van een oude Dacia los proberen te krijgen.. vrouw en kind staan er wat hulpeloos bij..
Gevalletje lekke band..
Goed, ik denk; dit gaat niet goedkomen, dus rij terug, stap af en dirigeer de ietwat verbouwereerde, schriele man opzij. Ik trek de wielmoeren los maar oef.. eerlijk is eerlijk, ze zaten behoorlijk vast met Dacia- loctite (roest)
Als ik weer opstap zie ik het gezinnetje nog steeds perplex kijken als ik wegrij.. goed, ze kunnen weer verder..
Ook hier groeien blommeke's

Campings kom ik niet meer tegen en vind in een stad aan een groot meer/uitstulping van de Donau een hotel wat zeer luxe blijkt te zijn, incluus imi-strand en live bandje.
Ik besluit wat tapas te halen in de nabijgelegen supermarkt en loop via het water terug. vanaf een kademuur wordt veel gevist en een aangelegen park is het een gezellige drukte. In de avond geniet ik van de tapas, lokale wijn en het uitzicht vanaf mijn groot balkon over het water.
Het live bandje is niet bijzonder goed maar ze doen goed hun best.

Dag 13.
Het laatste stukje Roemenië en Hongarije in. Zowel de wegen als het landschap zijn hier erg saai.
Onderweg zie ik deze IZH en Pannonia langs de weg staan bij een soort antiekschuur en maak er een foto van.

Op dat moment komen er 2 mannen met een auto aanrijden met en jawa 360 met jupiter span achterin. 1 van de mannen probeerd spijkers met koppen te slaan en probeerd deze motor aan mij te verkopen. _O-


Aan het eind van de dag zie ik een bordje 'camping' Ik kom er aan, er is zowaar een camping, met aanwezige receptie maar die hebben het te druk met elkaar.. op een gegeven moment is mijn geduld op en ga weer verder..
Weer en bordje camping, en deze volg ik maar... geen camping.. wel een vervallen boerderij... ik begin kontpijn te krijgen dus geef over de doorgaande weg goed gas. de loterij gaat verder, weer een bordje 'camping' 4 km en ga die richting in.. natuurlijk verder niets te vinden.. wel zag ik in het voorbijgaan 2 namen met een bordje 'welkom' er onder.. hmm klinkt Nederlands.. misschien weten die mensen een plek waar ik kan pitten.. Na een paar km zandpad kom ik daar en zie een ASCI bord.. Dit is dus de camping..
Het wordt beheerd door een Rotterdams ouder echtpaar waar ik me meteen bij op m'n gemak voel en ze nodigen me uit voor de BBQ, het wordt een late, gezellige avond.
Wat ik erg bijzonder vond om te horen is dat als mensen bij elkaar op bezoek gaan of anderzijds ontmoeten, je de vrouw geen hand geeft. Ook als er in de kroeg een rondje wordt gegeven krijgen de vrouwen niets. Het mag dan wel cultuur zijn maar ik vind dit achterlijk.
Als ik in het donker naar de tent loop zie ik dat mijn motor is omgevallen. De grond is stiekum erg zacht. De schade valt mee maar er hangt een sterke benzinelucht.. balen, had die namiddag nog getankt..

Dag 14.
De route via Budapest zou eenvoudig en duidelijk zijn maar dit viel tegen.. veel stoplichten en je moet maar raden welke weg de ringweg is, er staat nix aangegeven. Op zich zou ik graag de stad willen zien maar de hitte en -where to park- spelen weer parten. Weer zou een pension ofzo, waar je je spul achter kan laten een oplossing zijn.
Er is een stadscamping maar ik weet uit ervaring dat stadscampings veel bezocht worden door zwervers en kwaadwillenden.
Ik kom vandaag tot vlak voor de grens met Oostenrijk. De receptie is afwezig dus ik zet m'n tent alvast op. De receptie blijkt later op de avond aan de andere kant van de weg te zitten, dat komt men even melden.. ondanks het non-stop bord wat er bij staat zijn ze op 21;00 dicht/weg.
Ik heb leuke Finse buren die me bier voeren en daarna maken ze bloody mary's. Ik heb dit nog nooit eerder gehad en vind ze erg lekker..Toch een grappig taaltje dat Fins..

Dag 15.
Met een frisse kater pak ik de motor op en probeer min of meer via de Donau verder terug te rijden. Het deel dat je werkelijk uitzicht hebt op de rivier is niet groot. Het wegdek is na Hongarije wel een verademing! Benzine kost hier 1,39/L.
Ik merk dat ook de kaart van Oostenrijk fouten heeft, en ik herinner me eerder problemen hiermee in ditzelfde land gehad te hebben. Er rijden hier opvallend veel 400- en 600 cc motorscooters. Ik strijk neer op een kleine camping in het stadje Traismauer. Had gepoogd in een eerder, leuk oud stadje de camping te vinden maar raad eens.. die was er stiekum niet.

Foto; wat worstjes met zuurkool en zie daar, de campinghap is alweer klaar :Y



Goed, de camping zit op een saaie plek, het stadje is niet veel aan maar neem in de avond een flinke wandeling om het lijf eens in beweging te zetten.

Dag 16.
Ik rijd weer langs de donau en besluit in Passau op de camping te overnachten.
foto onderweg.. werkelijkheid is groter dan't hier uitziet.


Even later zie ik diverse jaren '20 en '30 motoren rijden.. bij navraag bij een tankstation ben ik net te laat voor een oldtimergebeuren.
Wel staan er nog deze scooters. Ik dacht eerst dat het IWL berlin's waren maar het blijken heuse KTM's te zijn..



Er is een camping op loopafstand van het oude centrum wat ik even doorloop.
De receptie van de camping was erg vriendelijk, maar later op de avond komt een kort.rrodharig wijf de camping opstruinen die tegen iederen vraagt/snauwt 'Angemeldet?'
Tegen mij begint ze een hele tirade dat de motor niet op het terrein mag staan..Dat ze het inderdaad flink heeft rammelen horen we van vlaamse kampeerders die er niet waren op het moment dat mevrouw haar controleronde deed. Al het spul wat buiten de tent stond (pannetje, kooktoestel) had mevrouw meegenomen en in de container gemikt.

Foto; Leuke plek, naar campingmens,

Ik raadde deze mensen aan hiervan aangifte te doen en nam me voor om thuis hierover een stukje te schijven en vb. naar het touristisch bureau in Passau te sturen.
Goed, we zijn dus weer in Duitsland..

Dag 17.
De dag begint met motregen wat ik na zo lang zo veel hitte eigenlijk wel lekker vind. Besluit de snelweg te nemen en vandaag op te schieten. De drukte in het Ruhrgebied en spagetthi van wegen vrezende. In Stuttgard staat zowaar een campingbordje langs de snelweg en kom op een camping aan de rand van de stad. Het personeel is vriendelijk, sanitair prima en het is een typische doortochtcamping. Naast wat zwervers lopen er ook veel ratten. In de avond gaat het hard regenen en onweren en dit gaat vrijwel de heel nacht door. De tent mag zich bewijzen en doet dit goed.
De volgende dag blijkt de laatste etappe. Heb wel de intentie een pitplek te vinden maar dit lukt niet. trotseer een paar files en als ik bij Düsseldorf ben besluit ik om maar door te stoken.. maar ik krijg wel zadelpijn! Met enige jalouzie zie ik de grote, moderne motoren van andere motorrijders waar dunne, doch brede zadels opzitten.
Ik pak mijn opblaasbaar hoofdkussen en blaas er een beetje lucht in. Dit zit wat instabiel maar een stuk beter.
Tegen half 10 kom ik thuis aan..trek morgen wel de bagage van de motor..
En de jawa? heeft het perfect gedaan en start morgen weer vlgs het boekje..

Nawoord;
Rijden door Tsjechië vind ik iedere keer weer leuk; veel leuke weggetjes en ik heb wel wat met de Tatra. De Tatra in Slowakije is nog mooier, maar de rest van het land saaier. De Slowaken lijken wat stugger te zijn en van de Hongaren heb ik helemaal geen positieve indruk gekregen. Misschien was het toeval. De roemenen zijn niet veel gewend. Ik kreeg nogal eens vreemde blikken naar me toe. Het land heeft zowieso weinig tekenen van nieuwe invloeden. Ik heb het idee dat de overheid een grote remmende hand heeft. Dit is ook voor het eerst dat ik in een land was waar geen chinese restaurants zijn. Net als Tsjechië maakt de bevolking een relaxte indruk en heb niets van rottigheid gezien. Iedereen is ergens mee bezig en er zijn veel behulpzame mensen. De Faragaspas is gerust mooi maar er zijn dichterbij hogere en mooiere passen te vinden.

Ik heb wel het idee dat het land hard aan het veranderen is, zoals Slowakije ook een inhaalslag maakt op Tsjechië. Ik raad nieuwschierigen aan niet te lang te wachten met het bezoeken van dit nog authentieke land, waar zeker een groot verschil lijkt te zijn in arm en rijk maar de 'armen' zich absoluut niet zo lijken te voelen. Er zijn vieze, oude steden en relatief nette, opgeknapte steden.
E er wordt hard aan de wegen gewerkt. nou ja.. hard.. Er wordt aan de wegen gewerkt..
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk reisverslag !

En dat je met de Jawa op reis gaat maakt het plaatje compleet :)
 
Go Sammie!
Mooi verhaal met bijpassende foto's. Altijd leuk om op reis te gaan met een voertuig dat buiten de standaard valt, dat levert altijd leuke reacties en dus verhalen op.
 
Leuk verhaal! Inderdaad een flinke afstand om op een Jawa te doen, wat voor een stukken reed je eigenlijk op een dag? 300-400 km? In ieder geval mooi om te lezen dat 'ie het gehouden heeft, zelfs geen pech gehad uitgegaan van je dagboek.

Volgende keer met het hele Jawa forum naar Tsjechië :+

Wel heul veul foto's zeg, duurde ff voordat de pagina tot rust kwam
 
Prachtverhaal Sammie. Hoe zijn de banden er na die rit aan toe? Die kop van Decebalus schijnt het grootste beeldhouwwerk in Europa te zijn (heb ik even opgezocht, want was wel nieuwsgierig naar wat dat was :).
 
Schitterend! Oude herinneringen aan de trips door Tsjechoslowakije, Hongarije en Joegoslavië komen weer boven. Weliswaar met een ouwe GT750, maar da's toch ook een tweetakt. In mijn herinnering waren de Hongaren trouwens verre van stug, maar misschien is het één en ander veranderd sinds de val van de muur. Die oudere Dacia's zijn trouwens licenties (productie verplaatst naar Roemenië onder het mom van ontwikkelingshulp) van de aloude Renault 12. De wegen waren in mijn herinnering best acceptabel toen, mits je geen haast had en er op voorbereid was dat snelwegen vaak uit in totaal drie banen bestonden, waarvan er twee à drie voor inhalen werden gebruikt, Toch even schrikken als er zo'n Roman, Tatra, Liaz of Raba op jouw baan je recht tegemoetkomt. Gelukkig (?) reed ik toen nog zonder zijspan, dus iedere ossekar of paard en wagen weten te vermijden. Anyway: respect voor deze trip en dank voor het gave verslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan