Sammie döt gaas d'r biej!

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.118
8.244
Assen
Proloog;
Zo.. verslag tikken.. nu ik me alles nog wat herinner.
Jullie weten dat vorig jaar niet zo goed ging; Ik was met een paar dagen weer terug en vond niet de rust en het 'opladen' wat ik anders wel - min of meer- had.
Zie; Volgend jaar beter?

Hierom ook flink wat onzekerheid.. wil ik wel? Durf ik wel? Wat ging er vorig jaar nu mis en waarom zou het nu beter gaan? Goed.. Blessurehersteltijd is een zwak excuus maar het is een excuus. De diesel heeft een wat happende koppeling wat met bijwerken niet beter werd en hey, met een nwe gevulde buddyseat en verandering aan de achterschokkers is de yammie best een fijn ding geworden?
Goed, ja het ding is niet zuinig maar je krijgt er vermogen & souplesse voor terug.. Beloof mezelf laagdrempelig te doen. Slovenië is erg mooi maar is nu wat aan bagger door overstromingen en zo.. De laatste 'gelukte' vakantie was - heel afgezaagd- Frankrijk.. en weet er nog en leuk plekje.. Duss.. dat dan maar doen?

Goed, ik verzamel vakantiespul, loop de motor nog even na, mik de bepakking er op om de volgende ochtend te vertrekken.
Goed, om bepaalde redenen vind ik het leuk, of voel de drang om richting Namur/Huy te gaan en de Maas af te zakken.. Lang geleden gedaan met vrouw achterop/in zijspan. Het is leuk rijden, Excuus om richting Bouillon te gaan is er niet meer want een super leuk plekje wordt omgebouwd naar vaste-plekken camping. Iemand hier raadde me Le Douane in dezelfde omgeving aan.. Nou, dat moet vanaf dit dorp in 1 dag te doen zijn? We gaan het proberen.. Het zal een lange rit worden en wie weet 'mag ik van mezelf' daar dan 'al' 2 nachten blijven?
Een ander ding, is het wel zo verstandig om plekken te bezoeken/routes te doen waar je ook met iemand bent geweest die je nog best kan missen? Aan de andere kant; Als je veel samen gereisd hebt, kun je godverdomme nergens meer heen?
Oftwel; Hoe contextueel is een rouwproces en in hoeverre heb je daar zelf controle over?
Goed, terug naar nu. Nieuw verslag, nieuwe foto's, nieuwe dingen. Mag van bep. iemand niet meer 'zomaar' mensen uitschakelen.. Dit gaat later in het verhaal nog een klein ding worden.. keep u posted..
Dag 1; Ik vertrek om ca. 8:30. Het verkeer schiet op. De benzinemeter schiet ook op. Ik mag onderweg in Nederland tanken voor 2,46/Liter.
Ik had eens gelezen, ik meen dat het om een FJ1200 ging, dat als zo'n ding een ton had gereden het vervangen van de hoofdsproeiers verbruik weer 'terug' zou brengen? Deze motor heeft nu ook een ton gedraaid. Zou het effect hebben? Of wellicht zou het vervangen van de naalden en gasbuizen meer effect hebben? Goed. Deze mijmering terzijde.
De warme start is nog erg wisselend. Soms moet er even wat gas bijgegeven worden. De stationairsproeier is de enige sproeier die altijd 100% meedoet.. zou deze ook..?
Het begint niet zo lekker met wegomleggingen, de motorflo-navigatie die zichzelf - nog steeds- blijft resetten en uitschakelen en ik kan een voor mij toch bekende route niet meer vinden? De omgeving is wel leuk maar mijn humeur verpest het wat. Veel 30 weggetjes, gravelweggetjes en maak veel minder km's dan ik redelijkerwijs verwacht had.
Een ding waar je hier in het verkeer om moet denken is dat als je bij een kruising linksaf wil, en het stoplicht gaat op groen, dat de andere kant dan ook mag.
Tamelijk bekaf kom ik ca. 17:30 aan op de genoemde camping in Bohan. De locatie op zich is mooi. Ik krijg een plek, hoor het verhaal aan van het stel dat ze allebei aan de venlavaxine zijn en dat ze vooral lol op en met de camping willen hebben. Als ik erna een -lang- verhaal moet aanhoren hoeveel er gejat word op de camping vind ik het wel mooi geweest en ga een plek zoeken. Het gaat regenen, de tent opzetten gaat wat onhandig. Mijn buren hebben een bull-terriër die onophoudelijk piept. Dit zijn actieve honden. Wellicht moet er flink met het dier gelopen of gespeeld worden maar geen van beiden gebeurd.
De eigenaar vertelde trots dat hij alles in het sanitairgebouwtje heeft gemaakt en dat is te zien.. Alles is wat scheef en onlogisch. Dat is niet erg maar het is ook gewoon vies en het stinkt er serieus. Je durft hier niet op blote voeten te lopen.
DSCF0006.JPG


Als ik wil vragen hoe het zit met wel/niet broodjes in de ochtend is hij zo tegen iemand anders aan het brallen dat ik haar niet kan verstaan. Zij gaat harder tegen me praten maar dat werkt niet. Ik gebaar 'laat maar' en ben bij dat ik crackers mee heb genomen.
Ik had wat revieuws gelezen. Mensen klagen dat van 22-6 stil moet zijn op de camping maar de eigenaars zelf veel herrie maken en tot in de nacht feesten. Dat klopt en ben blij dat ik mijn tent verderop heb neergezet. De plek is op zich mooi maar ik ga hier niet nog een keer heen.
Sowieso.. Wat ga ik over 2 dagen doen? Met vorige poging nog in het hoofd.. ga ik doorzetten en deze zomer er wat van proberen te maken of weer terug en 'vluchten' in m'n vertrouwde sportroutine?
Goed, ik spoel mijn shirt uit die door het benauwde weer onderweg flink klef is geworden. Ik heb een tube 'wasje op reis' mee (serieus agressief spul) maar voor dit soort dingen doet een kneepje douchegel het ook heel prima. Ik merk dat ik 2 dingen ben vergeten mee te nemen;
1 mijn MP-3 speler.
2 Een touw om tussen tent en motor te spannen om was te laten drogen.
Een paar boodschappen bij de lokale super is 30 euro. Dat is wel erg duur voor een paar dingen, doch er zit een 0,5L flesje wijn bij van 4,99 en die is wel serieus erg goed! De super heeft veel kleinverpakkingen gericht op het tourisme. Dit geeft ook veel plastic afval en dat vind ik dan weer jammer.

DSCF0008.JPG

Maar hoe verder? De heenreis was niet leuk. Ik zal omrijden door deviations meer in moeten plannen/rekening mee houden zodat ik me er minder aan erger. Dat betekend ook dat het reisdoel op een dag wat bijgesteld moet worden. Rekening houden met nare dingen om het leuk te gaan hebben. zo iets..
In de avond doe ik mijn bekende campinghap; een portie diepvriesgroenten met 'iets' van vlees uit blik. Dit keer zijn het 'fricadellen' wat hier een soort gehaktballetjes zijn.
Goed, waarom 'mag' ik van mezelf niet een restaurant doen? (wat misschien nog goedkoper was?)Waarom moet die ijscoboer perse zoveel herie maken op de camping met een super irritant deuntje? Overprikkeld door alles lig ik in bed. Slapen lukt niet zo goed.
De volgende ochtend regent het wat. Ik eet in de tent. Het sanitairhok is 21 grote stinkende blubberbende.
Ik ben het hier zat; In de regen pak ik de zooi op - wat ergelijk stuntelig gaat-en ik rijd weg. Ik hoop dat het weer zuidelijker wat beter is. Ik heb een reisdoel in de navi ingetikt. Het lukt me niet om onderweg een droog plekje te vinden om even te kunnen kaartlezen. ook vanwege de slechte nachtrust moet ik er rekening mee houden dat ik vandaag niet te gek moet doen.

DSCF0007.JPG

Het doel is - i.i.g richting- Neufchateau. Er is daar een camping. Ik had gisteren even kaart gestaart en om 1 of andere reden is de kaart van Europa overzichtelijker dan die van Frankrijk alleen?
Onderweg krijg ik herinneringen aan vorige motorvakanties, zo ook aan mijn crash in Roemenië. Dat is niet handig om onderweg te doen, je krijgt er 'Kürvenangst' van.
Tot 13 uur zou het droog zijn, goed, de motor start en we gaan op weg.
Het is koel en bewolkt en op zich prima reisweer. In de omgeving van Verdun kom je veel monumenten en oorlogsgraven tegen en zijn dorpen 'partnerdorp' met een Duits dorp.
Ongetwijfeld ook in het leven geroepen voor het nieuwe EU beleid. Dit merk je ook in de regelgeving en sturing in de archeologie. Als in het voorwoord van de modernisering van de monumentenwet (MoMo) door de minister van cultuur wordt geponeerd dat archeologische monumenten dragers moeten worden van 'beschaafd nationalisme', is dat wel 'apart' zoals ze dat in Drenthe zeggen.
Zo is 4 mei ook niet meer de dag dat we de doden van WO2 herdenken, maar de slachtoffers van 'alle oorlogen', en is 5 mei niet meer bevrijdingsdag maar 'vieren we vrijheid'.
4 en 5 mei zoals het was is te anti-Duits en past niet in het beeld van een verenigd Europa.
Goed. Ik heb hier een mening over.
We rijden verder..
Plots herken ik het bakkerijtje waar ik verleden jaar een eh, onderonsje had met een Duitser.. even twijfel ik om er binnen te lopen om te kijken hoe het met deze mensen is maar.. bedenk me. Wellicht is het beter om het zo te laten.
De wegen zijn slingerend en ik merk dat ik wat onzeker rijd.. Mijn concentratie is ook niet zo best vandaag. Om 12:30 dwing ik mezelf eten te halen bij een intermarche en dreigende wolken laten me twijfelen om wel/niet regenpak aan te trekken. Het loopt gelukkig met een sisser af want kan me er niet toe zetten de zooi uit de bagage te vissen en schoenen uit en aan te trekken.
Het is 'nog maar' 14 uur als ik in Neufchateau aankom. Het is nu gewoon zonnig en warm? 'Mag' ik nu al van mezelf stoppen? Niet verder richting de bergen? De benzine is hier wel onder de 2 euro/liter en dat is wel fijn.
Goed, laten we eens gek doen.. De meid bij de receptie is lief en geeft me een kaartje voor de weg naar de super en van het stadje (navi geeft geen super aan, los van dat hij zichzelf erg vaak reset) en doe babbels met mijn buren.
DSCF0013.JPG

Het zijn Roemenen en aardige mensen. Ze zijn prettig verbaasd als ze horen dat ik 'wat' Roemeens kan en we hebben een babbel.
Iemand morst bier op de grond en als zo iets gebeurd wordt er gezegd 'dat is voor de doden'. Ik vraag ernaar en het schijnt een 'Balkan ding' te zijn. Ik als 'Noorderling' weet dat niet..
Ze vertellen dat hun land nog vrij arm is, De Roma nog steeds een serieus probleem is maar de 'traditionele' corruptie nog wel een groter probleem is.
De camping zelf is goedkoop, eenvoudig en schoon en een verademing t.o.v. die vieze houten zooi op de vorige camping. Met het kaartje bij me wil ik naar de super lopen maar.. ik loop zo het stadje uit? Daar gaat geen super zijn? Het is best warm en vindt het raar. Het duurt ongewoon lang tot ik op de kaart - eindelijk- zie dat ik verkeerd ben gelopen. Raar.. Dit 'hoort' niet bij mij? Hoe komt dit/wat is er aan de hand? Goed, als het goed is (...) loop ik NU wel in de goede richting. Het is een stukje lopen in de hitte en ben vanuit mijn onzekerheid opgelucht als ik inderdaad een supermarkt zie in de verte.
DSCF0016.JPG
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik doe boodschappen.. ben op tijd terug.. vakantie is NU? Ga ik (mag ik) van mezelf nog een restaurantje doen deze vakantie? Naast dat de fransen trots lijken te zijn op hun klassieke Franse auto's is het verkeer hier wel wilder, maar 'correct'. Streekgebonden zie je dat mensen wel erg (zorgwekkend) veel op elkaar lijken en veel mensen een assymetrisch gezicht hebben. Een ander ding waar je hier rekening mee moet houden is dat zondag alles dicht is.
Ik scoor een blik tonijn en diepvriesgroenten en mijn buren hebben.. afhaalvoer? Damn.. Hoe weten ze waar je dat kan vinden? (En waarom weet ik dit soort dingen nooit?).
DSCF0044.JPG

De volgende ochtend heb ik 'haast' om in te pakken en te vertrekken. Waarom? Ik weet het zelf ook niet.
1 van de zijtassen waar een tas met kleding en slaapzak in zit blijft zakken tegen de - vrij hoge- demper aan. De spanband die 'm omhoog houdt gaat zich nestelen tussen de 2 tassen. Ik besluit bij het inpakken de tentstokken eerst in deze zijtas te doen om dit doorzakken te voorkomen.
Na douchen en even kaartstaren vertrek ik. Ik ga dit plekje onthouden; Een prima camping op een rustige plek met stadje en supermarkt op loopafstand.
Goed, Volgende stop Belfort is het plan.. Maar de camping in Belfort.. is er niet.. Ik dwaal verder terwijl ik al behoorlijk na ben geregend en kom net over de grens in Zwitserland uit.
Onderweg werd het steeds natter en als bij een rotonde mijn achterwiel wegglipt en ik de bepakte motor met moeite overeind houd is het vertrouwen in de alom bejubelde BT46's even weg. Ik stel mezelf gerust dat het niet koud is; Wat er ook gebeurd, ik blijf wel warm en red het wel.
DSCF0005.JPG

De camping heeft een apart tentenveld waar het gras zeer hoog staat (en sommige van jullie weten dat ik daar niet graag in loop en waarom) bovendien zijn er 2 tentjes met 'jongeren' die zich erg luid ophouden en een soort geitenwollen-sokken man erbij die.. inderdaad hun begeleider is.. iets met probleemjongerenprojectdinges.
De camping staat op zich in een mooi dalletje aan een rivier maar, zo vetreld iemand me; De forellen zijn er niet lekker, ze smaken gronderig.
Goed, Intussen komt de beheerder er aan en na kort overleg mag ik ook 'parkeren' bij het andere deel van de camping.. We babbelen wat, hij ziet dat ik 't wat gehad heb voor de dag. Ik krijg een lokaal biertje wat prima op omgevingstemperatuur te drinken is. Mensen zijn belangstellend en nodigen me uit voor BBQ.. Bon, ik heb het weer voor elkaar! Mijn natte kleding mag drogen op de vaste plek van mijn gastmensen.
Tent opzetten is ook niet nodig, ik mag mijn slaapspul neermikken in een grote yurt. Het is een fijne avond met veel grill en wijn en ik wordt de volgende ochtend wakker met een arm van mijn gastheer om me heen.
Na een klein ontbijtje, sterke koffie pak ik op en neem afscheid. Het zou pas vanaf 16 uur gaan regenen maar helaas, ik ben nog geen uur onderweg als ik al door- en door nat ben. Het is ook niet zo warm meer als gisteren, het natte wegdek met gravillons maakt me er niet echt geruster op en mijn stemming zakt. Dat de yamaha na ca. 30 seconden stationair lopen serieus beroerd gaat lopen en slagen mist maakt het er net beter op.. Zou het komen door de regen? Of de benzine van onbemand tankstation? Ik weet het niet maar je zit dan niet meer lekker op een motor.

DSCF0010.JPG

De camping in Aix le Bains is er ook niet in het echt? Wel een hotel wat geen 18- wat me werd verteld- maar 80 euro/nacht is. 94 euro met ontbijt. Goed, ik ben koud en nat en kies eieren voor mijn geld. Ik maak dan ook gebruik van de situatie om een handwasje te doen en de zooi te laten drogen. Ik laat de - zware- vouwstoel achter op de motor ter experiment. De parkeerplaats bij het hotel zou 'beveiligd' zijn maar daar is niets van te merken.
DSCF0019.JPG

Goed, we maken rapport op. Vandaag was wel een schijtdag.. campings die er niet zijn, alles dicht, onderweg niet 'even' kaart kunnen kijken want nergens een droog plekje te vinden..
Wat ben ik nog bereid te incasseren? Gaat het nog leuk worden? Ook met de gedachte van vorig jaar nog in het hoofd; 'kan' ik dit nog wel?
Ondanks de 80 euro voor een nacht is de matras erg doorgeneukt/afgeragd. Is een matras echt zo'n investering?
Ondanks de matras wel goed geslapen. Ik heb duidelijk koffie nodig voor ik zie hoe het ontbijtbuffet waar ik 14 euro (..) voor heb betaald, 'werkt'. Iemand verteld me dat vandaag de hele dag regen wordt verwacht.. dolle pret.. Wat ga ik doen met deze info? Richting de Alpen? Een pas doen? Of naar huis en als ik thuis ben is het hier weer mooi weer?
Ik maak bij uitchecken een opmerking over de matras en er wordt doodleuk beweert dat deze nieuw is.
DSCF0023.JPG

Niet al mijn te-drogen spullen zijn droog geworden. Ik trek nu wel mijn regenpak aan en vertrek weer. Ik hoop dat ik bij de volgende stop het spul verder kan drogen.. Misschien nabij de oude vestingstad Briancon? Die is mooi met met dit weer ook geen fuque aan.
Maar tijdens de rit.. waar ben je op welk tijdstip.. Oftwel bepaal IK waar ik uitkom, of bepaald de rit dit in afstand en tijd? Goed, in 3 fasen sleep ik alles uit de kamer en op de motor. Het is erg warm in het hotel dus ben nat van het zweet. De motor start erg slecht. Als hij loopt voel ik aan de bougiedoppen en- kabels of ze doorslaan maar dit is niet het geval. Plan is onderweg bij een stoplicht als hij weer prut gaat lopen het licht uit te zetten om te kijken of dit uitmaakt. De laadspanning is volgens het Voltmetertje i.o., en de navi is de enige extra verbruiker. Is het 'verdacht' dat de navi uit gaat als ik het gas dichtdoe? Of zou de motobatt accu de boosdoener zijn? Ik hoop niet dat 't erger wordt.. dit zijn van die situaties dat ik de enfield diesel wel eens mis maar goed, daar hebben we nu nix aan.
Onderweg is er een wegomlegging.. ik rijd om, kom op een gravelweg uit die ik heel voorzichtig neem, en een uur later.. kom ik weer op dezelfde plek uit.. Kut.. ik weet het even niet meer. Ik zet de motor uit en weet even niet wat te doen. Vanwege de regen en nergens overkapping te vinden kan ik niet op de kaart kijken. Of ik er 10 minuten stond of een uur weet ik niet meer. De borden volgen werkt dus niet. Aan de navigatie heb ik niets duss.. ik ga een andere kant op, rijdt tot ik wat tegen kom in de vorm van borden of een plaatsnaam en kijk daaruit verder.
Intussen hoop ik echt dat het weer beter gaat worden, ik heb zo geen zin weer alles nat en zit qua 'alles' wel op de rand van mijn incasseringsvermogen. De weg naar Briancon is 'toestemming vereist'? Wat betekend dit? Ik voel me te prut om er wat van aan te trekken en rijdt verder.. En straks? Weer alles nat? Weer een duur hotel? Onderweg zijn er veel bochten bezaaid met teerstrepen die best glad zijn. Als er in de bergen in een bocht een auto tegemoet komt waardoor je nog dichter bij het muurtje komt waarachter het recht naar beneden gaat en er ook gravel ligt is het niet leuk-spannend meer.

Ik zie een matrixbord dat er 'een pas' afgesloten is.. Ik heb geen idee welke pas ik over moet om bij mijn bestemming te komen en- ja dom van me- trek het om voorgenoemde reden ook niet aan. Ik rijd verder.
Ik kom ca. 13 uuraan in het wintersportoord La Volaire.. het is nat en kod. Ik heb serieus paarse/verkleumde vingers en de pas die ik over moest.. is gesloten vanwege sneeuw (in Augustus..)
KUT.
Goed, stap 1. eten halen in de buurtsuper. Eerst eten, dan beslissing maken. Bij de kassa krijg ik te horen dat het grote hotel nu buiten het seizoen dicht is maar een NL-sprekende man heeft een pension en zegt dat hij wel een kamer voor me heeft. Gezien de kou en dat alles- weer- zeiknat is, inclusief mijn kaart voel ik dat ik weinig keus heb, of ik moet dezelfde - gevaarlijke- weg weer terug en een plek zoeken waar ik 2 uur geleden was?
Goed, ik wil ZO mijn best doen na vorig jaar maar..
De pensionhouder heeft een leuk pension en beneden een heuse dojo.. Volgens hem is dat uniek en komen er veel mensen workshops e.d. geven. Hij verteld dat de aikido-mensen wel een beetje apart zijn, en vaak verwaand.
Ik kijk op de te-drogen kaart en.. de vele wegen en knooppunten intimideren me wat?Waarom 'zie' ik niet waar ik heen moet of wat handig is?
Ik moet nog wat tijd zien te doden er is TV op de kamer maar geen idee hoe ik er beeld & geluid uit krijg en geef het snel op; Ik heb daar niet het geduld voor.
In de avond wordt er vroeg eten voor me gemaakt met de opmerking dat er om 19:30 een privefeest is en de onderliggende boodschap dat ik me dan schaars moet maken is duidelijk. Top dat hij me een kamer aanbood maar het voelt wel een beetje dubbel. Intussen blijft de vraag aanwezig wat ik nog wel/niet ga doen, en welke keuze ik eigenlijk heb zo ver van huis? Er is ontbijt en.. ben weer 122 euro lichter.

DSCF0017.JPG

Ik pak op start de motor en zie de benzinemeter teruglopen? WTF? WEER een kapotte kraan en zit het carter nu vol? Maar neej.. heel gestaag komt de naald weer terug naar de vorige stand.. Raar.. Dit is een nieuw verschijnsel? Hoort dit zo?
De pas is nog dicht dus ga terug via Chambery--> Grenoble. Maar deze weg is ook dicht wat me meteen weer stress geeft. Doch een Fransman geeft me de tip om richting een andere plaats te gaan en dan kom je er ook. Top! De regen mindert.. er komt een bleek zonnetje en merk dat het positieve impact op me heeft. Na een tijdje zie ik zowaar droog wegdek! De weg ziet er ook prima uit dus. GAAS D'R BIEJ!:]
In Briancon aangekomen is er een driesterrencamping.. het spreekt me niet aan en is ver buiten het - wel mooie- centrum. Weet je wat? Het is mooi weer, we gaan door naar camping Le Planet in Jausiers waar ik 2 jaar geleden met de diesel was; Een leuk plekje en mag daar - eindelijk?- van me eigeh 2 dagen blijven!

DSCF0030.JPG
DSCF0029.JPG
 
Laatst bewerkt:
Kijk, ik was er 2 jaar geleden met de enfield diesel..
enffrleplanet.jpg

Ook omdat het rijden in de bergen - voor mij- inspannender is en het verkeer hier toch een tikje anders werkt. Goed, ik kom aan.. Check in, (2 nachten 24 euro) zet spul op en loop hongerig naar de burgertent om de hoek die.. al om 16 uur dicht is?
Er is wel een zeer kleine Proxy super waar je eten kan halen.. Er zijn geen diepvriesgroenten voor de groenten- met- blikvoer-hap en er is verder geen restaurant maar scharrel wat bij elkaar. Als mijn buren vertellen dat er over 2 dagen weer regen wordt verwacht maak ik me toch wat zorgen. Af en toe een bui is niet erg maar zoals de laatste 3 dagen is ontwrichtend.
Ik heb een Duitse achterbuurman met een BMWR1200RT- of zo.. Hij houdt van toermotoren en niet van racers zoals mijn xj900f. _O-
Van royal enfield heeft hij nog nooit gehoord. Volgens hem is er maar 1 Engels motormerk en dat is Triumph.
Ik heb ook overburen.. opa met 2 kleine kutkoters die veel herrie maken.. Zoals wel vaker ontwijkt de ouder of wat dan ook je blik als je veelbetekenend zijn/haar kant op kijkt. Ik erger me aan het feit dat zo veel mensen last van zo iets hebben en er niet wat aan te doen is? Op het sanitairgebouw staat n.b. dat fietsen en balspellen verboden zijn om de rust te bewaren terwijl ene kutkoter schreeuwend rondjes fietst en de ander voetbalt. Doch.. de beheerder zit voor zijn hok en slaat alles gade.. Heeft het zin om naar hem toe te gaan? Wil ik zo'n zeikerd zijn? Dat vind ik net wat te lastig.
Anders wordt het als een kind de bal tegen mijn motor aan schopt en ik hem in keurig ABN verrot scheld. Ik loop dan naar opa toe en verteld hem -wel in het Frans- dat dit zo niet gaat. Hij ontwijkt mijn blik en geeft verder geen reactie. Kutkind wordt wel aangewezen verder weg met de bal te spelen.
De jongere generatie Fransen spreken al wat Engels. Ze zijn gewend in eigen land op vakantie te gaan want - zeker de oudere generatie, als je alleen Frans spreekt, waar ga je dan heen?

DSCF0028.JPG

Ik doe - uit verveling- een inspectiedinges om de motor en merk tot mijn schrik dat de beide bevestigingsschroeven van de koplamp weer loszitten. Ik probeer ze nu met een ander soort lijm te borgen. Ook in de kapjes van de knipperlichten staat water. Ik schroef ze los en laat ze in de zon drogen.
De volgende ochtend is het 6 graden Celcius.. Goed, we zitten hier ook op 1350 meter hoogte. De nacht was ook fris en neem me voor de volgende keer het xenos-fleece-overtrekslaapzak toch weer mee te nemen. Plan is vandaag een handwasje te doen en wat kaartstaren. Intussen komt de zon meer op en ik omarm de warmte van de zonnestralen alsof het een blommige boerendochter is. Dan komen er 2 Duitse motorrijders; 1 met een KTM en de andere met een oudere Africa twin. Ze zetten hier hun kamp op en gaan dan rijden om later terug te komen. Zou ik dat ook kunnen? Rijden zonder doel? 'Mag' dat van mezelf? Is er onzekerheid dat ik mijn spullen niet bij me heb als er 'wat' gebeurd? Hmm..
Zoals gewoonlijk op Franse campings zijn de spiegels te laag om me in te scheren, dus ik sta wijdbeens met een scheermes in m'n hand voor de spiegels. Wat je ook steeds vaker ziet op Franse campings is dat de niet-stokoude sanitairgebouwen unisex zijn. Ik vind dit heel prima. Is het jongentje/meisje intussen niet wat uit de tijd? Het ontbijt is een 1/2de baguette kip(rollade) uit de super wat prima smaakt maar.. het touwtje zat er nog in!
De dag verloopt langzaam.. Verveel me wat? Hmm is dit het tegenwicht tegen ergens 2 dagen blijven? Ik controleer hoe de was droogt, loop een rondje door het dorp, doe lunch met broodje en ervoor aangeraden kaas die idd. prima smaakt terwijl ik m'n radiootje op een klassieke zender heb. Wat ga ik morgen doen. Richting Gorges du Verdon? En laat ik eens NIET vroeg in de ochtend vertrekken want.. ik heb vakantie?
Jausiers is toeristisch.. Veel Franse plaatsen zijn - erg- toeristisch.. dat uit zich in een broodje kaas voor 5 euro en een burger met 'lokale ingrediënten' voor 14 euro maar hey, is het in Nederland op het moment veel anders? Net als sterk overprijsde lokale likeurtjes? (Komen die niet allemaal uit dezelfde toko?) Wel fijn is dat een wijn van 5 euro al serieus heel prima kan zijn. Maar flessen wijn van 50 euro liggen ook gewoon in het schap.
DSCF0042.JPG

Later op de dag komt er een Duits stel wat hier is komen fietsen. Het fietsen hier is gevaarlijk en Nederland is een 'Fahrradparadis' vertellen ze.
Terug naar het kamperen.. Je kan een hechting krijgen aan 'goede' plekken.. Waar het mooi is, goed weer is geweest en alles bij elkaar goede herinneringen aan hebt. Maar als je 'steeds' naar deze plekken teruggaat, verhindert dat dat je andere fijne plekken ontdekt? Misschien ook door de angst op teleurstelling?
DSCF0032.JPG


De volgende dag pak ik op. Ik heb geen beste nacht gehad en serieus even geen zin in deviations of gravel. Ik plan een laagdrempelige rit (niet te lang) richting Castellane. Als ik daar ben besluit ik dan wel wat te doen. Het is ca. 09:30 als ik vertrek. De motor loopt intussen weer heel prima.. was het vocht? Benzine uit onbemand tankstation? Geen idee. Wel zit je dan veel lekkerder op je motor. De route Jausiers-Castellane is serieus erg mooi maar onderweg zie je veel waarschuwingsborden voor gevaarlijke situaties. en alsnog rijden ze hier als gekken? Onderweg doe ik in een dorpje een ontbijtje uit de super en het is ca. 13 uur als ik in Castellane aankom.

Het stadje ziet er leuk uit. Ik merk dat mijn concentratie niet zo best is - door slaapgebrek- en verstand zegt dat het beter is hier te stoppen. De camping nabij het centrum heeft alleen vaste plekken en geen plaats voor tenten. Even verder is er een rustige camping voor 12 euro/nacht. Het is camping Notre Dame. De tent staat onder een boom en het sanitair is i.o., doch de wc's hebben geen brillen en dat vind ik toch wel een raar ding.. zou dit bij mensen thuis ook zo zijn?

DSCF0026.JPG
DSCF0027.JPG

Ik installeer de zooi, pen verslag bij en loop het stadje in.. Hier is het wel übertoeristisch en.. dat begint nu wel een beetje te irriteren? Dat overdreven uit-te-melken toerisme?. Goed, ik heb me onderweg laten vertellen dat de Franse economie -ook- niet zo goed gaat maar toch..
Dit is voor het eerst dat ik zo vroeg al een plek heb gezocht en gevonden. Voordeel: tijd zat om 'alles' te doen.. Omgeving te voet verkennen, eten te regelen, eventueel sociaal doen. etc en misschien ook.. tot rust komen? Hmm ik weet nog niet helemaal hoe dat moet.
Het is hier erg mooi.. aan de ene kant wil ik hier niet weg maar aan de andere kant ook iets van.. genoeg zuidwaarts.. ik wil wel weer.. richting huis? Waar het saai is? Maar onderweg kan nog mooi en leuk zijn?
Naar de super lopen- met hulp van een kaartje van de campingeigenaar- is ongeveer een kwartier.. Heel prima. Eens kijken of ik ook meteen ontbijt ga halen. In de ochtend is het wel fijn als je wat dat betreft gewoon alles bij je hebt. Ik vindt de super en heb de hele vakantie nog geen echte Franse merquez gehad maar dit hebben ze jammer genoeg hier ook niet.
Als ik terugkom op de camping, die nog erg rustig is en er plaats in overvloed is, heeft een ouder Duits echtpaar hun grote camper op een meter van mijn tent gezet?
Een aantal jaar geleden had je op campings nog gasten PC's zodat je je mail kon checken en andere dingen kon regelen. Nu iedereen - op ik na- een smartfoon heeft is dit niet meer zo en merk dat ik dit wel een beetje mis. Ook onderweg kun je je eenzaam voelen of wil je iets aan iemand vertellen of overleggen.
Vandaag nog 'maar' een halve tank leeggereden en dat bevalt op zich prima. Het volgende plan is richting Avignon en daar verder kijken? Het valt me op dat ik wel vaker in/nabij oude, bijzondere steden heb vertoefd maar vervolgens niet in de stad of het oude centrum zelf kom?
DSCF0031.JPG
 
Laatst bewerkt:
De volgende ochtend weet ik niet of het vrijdag of zaterdag is. Ik weet wel dat ik het vannacht fris heb gehad.

DSCF0040.JPG

Avignon is verder dan het lijkt. ook dit is ene oude stad met een rijke historie. Ik vind een camping aan het eind van de middag. Het is erg warm. Ze hebben slagbomen hier.. niet handig, ik kan er niet in. Het gedoe bij de receptie duurt erg lag en daar sta je dan in je motorkleding. Even overweeg ik om weg te gaan maar kon in de buurt geen alternatieven vinden en vind 't mooi geweest für heute. Uiteindelijk krijg ik een plek. Durf/wil ik zoals ik me nu voel en het zo heet is wel het centrum in? En hoe kom ik daar? Hmm dit is een reden waarom.. En waarom moeten die kutkoters bij het zwembad - veel- verderop zo'n tyfusherrie maken?
Het is hier serieus warm en ik besluit morgen noordwaarts te gaan. De volgende dag is het plan richting St. Etienne te gaan. Voor 9-en zit ik op de motor om de hitte wat voor te zijn. Ik had op de camping een weigerende pinpas en dat is spannend als ik echt moet tanken en.. de pinpas doet het gewoon.. Pfoei!. Onderweg zijn er ergelijk veel rotondes.. Ik vind de bepakte yamaha onzeker en dweilerig. De bandenspanning wordt bij deze motor langzaam minder en dat bleek nu ook het euvel te zijn, na bij een volgend tankstation de banden op spanning te hebben gebracht stuurt hij weer 'normaal' dus het lag NIET aan mij.. dat is wel fijn om te weten.
St. Etienne is kut; Er is geen camping, de wegen zijn slecht en alles ziet er erg vervallen/armoedig uit. Het is ca. 14 uur en.. hmm what to do? Ik besluit het Rhonedal te volgen naar de volgende stad. Ik besluit de eerste camping te nemen die ik tegenkom want merk door wat oeps-momentjes dat ik niet geconcentreerd in het verkeer ben.
DSCF0003.JPG

Ik kom in het plaatsje 'Feurs' t.h.v. Lyon. Er is een afgelegen, rustige camping. Ik ben blij dat ik er ben. Een overnachting is 9 euro/nacht en tegen mijn verwachting in is er een restaurant en super op loopafstand! Ik heb de tent in de schaduw gezet want ook hier is het nog kanp warm. Ik heb geen stop om een handwasje te doen in een gootsteen.. Ik heb eens mensen gezien met een opvouwbare teil speciaal voor dit doel. Maar om, juist op de motor, weer een extra dinges mee te nemen..

Er zijn douches.. Ik neem een koude douche en voel me erna al wat beter. De receptioniste verteld me hoe ik moet lopen naar de super.. Bon, rustig aan doen en dan moet het wel lukken. Het is zo'n hele grote Intermarche en naast wat ontbijtspul schik ik voor vanavond voor een broodje en een pot vissoep die ze hier hebben. Ik zit nu ook niet in mijn gebruikelijke sportroutine en mijn eiwit- en calorische opname kan gerust wat naar beneden geschroefd worden. Ik loop door de super maar.. nergens gekoeld bier? Merde!
Dan komt er even een kutmoment.. Ik loop de super uit, richting de sportvelden waar ik langs liep maar daar aangekomen heb ik geen idee meer waar ik heen moet? Shit.. ja ik weet hoe het komt.. en ja dit is even klotekutconfronterend en het lukt me niet tranen binnen te houden.
Ik besluit naar een hooggeblondeerde dame te lopen die uit een sportwagen stapt en leg haar wat onzeker en beschaamd uit wat er met me aan de hand is en ik vraag waar ik heen moet. Fuck.. ik weet dat dit niet normaal is, ben me bewust van mijn verschijning en.. moet kalm blijven. Dat zegt zij ook.. Ze wijst me niet alleen aan waar ik heen moet maar ze besluit een stuk met me mee te lopen en dat gebeurd, zoals mijn tante zou zeggen 'op lellen van hakken'.

DSCF0043.JPG

Als ik de omgeving weer herken en de camping in beeld is die ze me ook aanwijst, bedankt ik haar hartelijk, nog steeds betraand maak ik een geintje dat we het toch eens over onze huwelijksdatum moeten hebben en of ze nog in 't wit 'kan' en loop met de boodschappen de camping op. Nog erg onder de indruk van het net gebeurde zet ik weer een koude douchekop op mijn hoofd. Ik heb mijn kleren nog aan maar het kan me niets schelen. Ik blijf staan tot de tranen dimmen en ik over mijn hele lijf ril. Vreemd. Ik voel de kou niet. Naast broodje en vissoep heb ik een grote fles wijn gescoord die ik nu even hard nodig heb.
De nacht wil niet meewerken.. Damn en ik heb slaap wel nodig, ook voor verkeer/focus en algemene gemoedstoestand die al niet te best is. Ik doe het ding wat een man helpt ontspannen maar ook dit heeft niet het gewenste effect. Tegen de ochtend weet ik nog wat slaap te pakken.
Met een onlogische haast pak ik alles weer op en besluit om een stukje Rhonedal te volgen om ergens bij Digoin weer oostwaarts aan te houden 'waar het weer mooi is'. Ik hoop dat het weer zich ook goed houdt. Langs de Loire rijden klinkt mooi maar de rivier zelf zie je niet. Ik besluit een stuk snelweg te pakken en vermaak me er prima met de lange, glooiende bochten. Dat ik er wat voor over moet hebben laat de benzinemeter zien. Ik was 13 uur in Chalon sur Saone bij een camping maar er was erg veel herrie. Ik besluit door te gaan richting Champagnole.
Onderweg wordt ik er aan herinnert waarom Franse auto's van oudsher soepele vering hebben maar vermaak me verder prima. Rond 14:20 ben ik daar.. hmm zal ik verder oostelijk naar Pontparlier? Dat is zeker nog een uur rijden maar.. dat lukt wel/. De weg is uitnodigend en ik doe weer gaas d'r biej. 16:20 is een prima tijd om op een camping aan te komen. Het is een grote camping en het is rustig. Okay, het is nu ook 3 september. De receptionist geeft me de tip voor een goed/goedkoop/eenvoudig restaurant wat ik de buurt zou zijn.. ik loop er heen maar kan het niet vinden? Weer terug bij de receptionist die het ook niet snapt.. dit is weer zo iets.. ligt het aan mij? Shit.. Ik doe m'n best dit te 'parkeren' en loop naar de supermarkt. weet zo'n hele grote waar ze vaak geweldige visafdelingen hebben.
DSCF0009.JPG

Ik pak een mandje als ik zie dat er iemand bij een kassa aan de andere kant staat te schreeuwen. Ik krijg even een flashback van die Duitser van vorig jaar. Ik zet het mandje terug en bij de laatste kassa staat een man erg kwaad te doen. De knaap achter de kassa houdt zich heel stoer en rustig maar hij is wel wat bang. De vrouw die in het hoekje staat en niet weg kan/durft door dit heerschap is duidelijk wel bang. Linksom of rechtom moet ik hier wat aan doen. Ik doe mijn flip-flops uit en terwijl ik erheen loop krijg ik het vermoeden dat het heerschap dronken is. Mooi, dat betekend een laag risico door trager reactievermogen.
Ik plaats me 'tussen' de man en de 'beknelde' vrouw en gebaar haar weg te glippen. Kalm maar alert maak ik contact met de man die zich steeds agressiever is gaan gedragen. Hij kijkt naar mij, taxeert mij en loopt dan schreeuwend naar buiten.. Prima maar.. heel fout maar er is een deel in me die het jammer vind? Ik haal een simpel hapje en ga bij dezelfde kassa in de rij staan om te vragen hoe het met de jongeman gaat.. Het gaat wel met hem. De persoon in kwestie is een bekende. Hij mag vanwege zijn wangedrag niet meer de supermarkt in en daarom kwam hij verhaal halen.
Terug op de camping zit ik m'n verslag bij te pennen als er een man naar me toe komt lopen. 'Did you save my wife at the supermarket?' Over toeval gesproken... Ik maak kennis met een Hongaars echtpaar wat er op staat dat ik bij ze ga eten. Ik moet wel goed eten zegt hij, want ik ben een 'biek modderfokker'. We babbelen wat en tot mijn verbazing weet hij in welke plaats ik woon? Verbaasd vraag ik hoe hij dat weet en hij wijst naar het shirt van de boksvereniging die ik aan heb waar mijn woonplaats op staat.

DSCF0037.JPG

Ze stellen wat vragen over ik & boksen en zoals wel vaker komt de associatie boksen en hersenletsel naar boven. Ik vertel dat tijdens het sparren de treffers op het hoofd wel snel, maar niet (loei)hard zijn. Desgewenst kunnen mensen 'toucheren'. Ze begrijpen het allebei niet zo en ik vraag haar op te staan en haar hand op hoofdhoogte op te houden zodat ik het kan laten zien. 'Op tempo' plaats ik 2 linker directe's en een links-rechts combinatie in haar hand terwijl zij haar ogen stijf dichthoudt. _O- Nog mild geschrokken maar ook een tikje verbaasd doet ze verslag naar haar man.
Ze vertellen dat dit hun eerste vakantie is sinds ze getrouwd zijn. Ik krijg Hongaarse wijn te drinken (Tokaji voor de kenners) en zij gaat Gulash maken naar familierecept. Het zijn gezellige mensen en als ik een hap van de gulash heb gehad.. wil ik ook met haar trouwen!
Goed, ik weet niet meer hoe ik bij m'n tent was gekomen maar het was erg gezellig en er was veel Hongaarse wijn. Intussen mijmeren what to do.. Ik kan in 3 dagen terug zijn.. wil ik dat? Ik ben nu zo dicht bij de Alpen die ik zo mooi vind? Waarom heb ik nog steeds de onrust en onzekerheid over deze hele onderneming? Nog door vorig jaar? Of omdat ik nog steeds een onzekere balans ervaar tussen leuk/niet leuk?
De volgende dag pak ik op maar heb nog steeds geen plan. Twijfel tussen Alpen en huis.. Een weerbericht op de radio doet me besluiten richting huis te gaan. Ik heb wel een leuk plan; Ik ga naar die leuke camping in Neufchateau en blijf daar 2 dagen! Dan kan ik het oude stadje inlopen en weet er de super -nu wel- te vinden. Het is een serieuze etappe maar als ik aankom is de camping om onduidelijke reden gesloten! Fuck! En is al best laat/ben moe! De volgende camping is ook dicht en die erna is er niet(..)
Het is 19 uur als ik ergens een kamer vindt voor 50 euro. Er is een bed, het is nie schoon, poep in de WC en maak de balans op; Ik vind 't wel mooi geweest. Er zijn leuke momenten geweest maar bij een kleine tegenslag ben ik meteen helemaal uit het lood. Ik heb geen 'incasseringsvermogen' meer..
Is dit tijdelijk, is het toeval? Komt het nog terug? De volgende ochtend ben ik vastbesloten; Ik wil naar huis en zet gaas d'r biej..
DSCF0041.JPG
DSCF0045.JPG
 
Laatst bewerkt:
Verslag lekker weg gelezen, ken dat dat je ergens bent en toch dat je niet goed kan herinneren hoe je er bent gekomen , dat je stukken kwijt bent ..
Vorig jaar longcovid opgelopen en nog steeds niet hersteld, snel moe , totaal uitgeput en serieus vergeet achtig tot frustratie toe en krijg je te horen in het ziekenhuis dat ze hier geen antwoord op hebben maar dat het wel gekoppeld is aan longcovid.
 
Mooi te lezen dat je toch nog bent gaan rijden! Jammer dat Douane zo slecht bevallen is. Ik ben zelf altijd erg vroeg wakker en douche s ochtends en ben daar dan bij de wasruimte gelijk met de schoonmaak in de ochtend.
Dat slecht lopend kan inderdaad slechte peut geweest zijn of een massa probleem. "Even" alles stekkers nalopen en waarschijnlijk zie je dan een zwarte kabel met wat corrosie op de stekker.
 
Mooi dat je toch probeert om er een leuke motortrip van te maken.
Jammer voor je dat je in een continue struggle lijkt te blijven. <zo komt 't bij mij over>
 
Hmm ik denk niet dat ik een 'begeleider' wil, of iemand in die rol wil drukken.. Daarnaast kan ik niet iedere dag wat een ander wel kan/wil en iemand mag daar geen last van hebben en ik wil me niet aan een ander ergeren..
 
Ik doe het ding wat een man helpt ontspannen .....
------------------------------------------------------------------------
Gewoon een keer of 4 per dag Sammie, dan gaat de spanning wel uit je lijf...;)
 
Mooi verhaal weer. Ga zo door! Het blijft pijnlijk om zo in je hoofd mee te kijken en je worstelingen te voelen. Maar ga vooral door.
 
Dank voor je verslag Sammie! Ik vind het bewonderenswaardig dat je ondanks je struggles en onzekerheden toch maar weer mooi gegaan bent, en het hier ook deelt zoals het is. Respect daarvoor! Sommige delen van je verslag raken me echt, want ik gun je zoveel verbetering. Toch knap dat je het weer probeert, dus aan je doorzettingsvermogen ligt het niet!
 
Met plezier gelezen of niet? Ja, wel met plezier gelezen, maar ook ontzettend jammer om te lezen dat het leven je niet makkelijk af gaat.
Ik ga gewoon afwachten tot de volgende editie voorbij komt en ga er vanuit dat er een stijgende lijn in zit.

PS, supermarkt vinden. Ik gebruik eeuwig google maps op mijn telefoon. Omgeving verkennen -> supermarkt. En dan het ding de route laten bepalen.
 
Dank voor de tip en jullie lieve woorden. Maar ik heb geen smartfoon en wil er ook geen. Soms geeft de navi het aan (dit kloteding niet, ik overweeg zeer sterk weer een 'gewone' Chinanavi van ebay oid te plukken.. Tips welkom!) Maar vragen waar een super is brengt je onderweg ook met mensen in contact. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan