Honda XR600R How-to Topic

Toch wel een informatieve post hier.
Eindelijk goede informatie om die oude dominator te laten leven *O*

Vanmiddag ff nieuwe tweedehandse banden halen en morgen er eens ff opleggen op die :X moederdag.
 
en past ie?
dan heb ik wel belangstelling voor die xr nokkenas.
tenminste als ie in een nx650 blok past

past wel :) even contact opnemen met ro dus :)

btw.. het duurt niet lang meer voor mn blok weer in elkaar gaat :) dus dan komen er weer wat piccies bij :)
 
Beste Martijn,

zo te lezen heb jij ook wel het e.e.a. meegemaakt met xr.
Ik heb er zelf ook een en heb al die mankementen ook meegemaakt maar desondanks ben ik nog zeer te spreken over de xr.

Veel voorkomend probleem is 2e en 3e versnelling en de oliepomp. Wat de laatste betref heb ik een aanpassing gedaan die me tot nu toe goed is bevallen. Ik heb de veer achter de klep (busje) weggehaald. Deze staat nu konstant open. Vanaf die tijd altijd gelijk oliedruk zelfs als alle olie eruit is (bijv na het reviceren van je blok) Ik heb er lang over zitten twisten maar kon geen goede reden bedenken van de functie van de klep.
Wat is jou mening hierover? :?
 
Beste Martijn,

zo te lezen heb jij ook wel het e.e.a. meegemaakt met xr.
Ik heb er zelf ook een en heb al die mankementen ook meegemaakt maar desondanks ben ik nog zeer te spreken over de xr.

Veel voorkomend probleem is 2e en 3e versnelling en de oliepomp. Wat de laatste betref heb ik een aanpassing gedaan die me tot nu toe goed is bevallen. Ik heb de veer achter de klep (busje) weggehaald. Deze staat nu konstant open. Vanaf die tijd altijd gelijk oliedruk zelfs als alle olie eruit is (bijv na het reviceren van je blok) Ik heb er lang over zitten twisten maar kon geen goede reden bedenken van de functie van de klep.
Wat is jou mening hierover? :?

die plunjer bedoel je? met het veertje en het splitpennetje?

die zorgt ervoor dat je frame niet leegloopt... Bij mij bleef ie vastzitten, waardoor ie dus ook open bleef staan, gevolg was dat mn blok vol olie stond.
Is ook best riskant, want dat betekent dat je oliepomp geen olie meer krijgt en je blok dan dus eigenlijk niet gesmeerd wordt, plus dat er enorme drukken ontstaan in je blok door het grote volume olie in het carter.
Plunjer zit er niet voor niets ;)

Maar je hebt wel gelijk, als ie constant open staat blaast ie de lucht er zo doorheen :) Dat is eigenlijk ook het grote probleem...de oliepomp kan geen druk opbouwen met lucht, omdat lucht teveel samendrukbaar is en daardoor niet verdwijnt uit de pomp. Als er genoeg druk opgebouwd zou worden om langs de plunjer te ontsnappen (wat gebeurt als de veer weg is) dan ontlucht de pomp zichzelf. Ik denk dat ik nu ook de reden weet waarom de retourpomp zichzelf ontlucht :) thnx :)

maar ik zou het veertje weer terugzetten. Heb je nooit gehad dat je frame een soort van leeg was als je XR een tijdje stil had gestaan?

even plaatje van hoe ik mijn blok aantrof:

full


en toch blijf ik erbij dat XRren gewoon enorm goed zijn, maar na 20 jaar verslijten ze gewoon en zijn ze gewoon teveel verneukt door hun eigenaren door slecht onderhoud, hoor/lees nog dagelijks dingen waarvan ik denk, damn..zo help je je xr wel naar de klote ja.
 
Olie Pomp ontluchten

Ha XR mannen. Ik heb nog een tip om je olie pomp sneller en makkelijker te ontluchten.
Eerst je frame vullen met olie en de olie pijl stok monteren. Haal je olie filter kapje er af en verwijder je olie filter. Haal het frameoliereservoirontluchtingsslangetje ( prima scrabble woord) van de kop los en zet hier een beetje luchtdruk op mbv een compressor. Hierdoor pers je de lucht uit je oliepomp. Nu even kicken en je zult zien dat de olie uit het filter huis wordt gekotst. Meestal al na een keer resultaat anders weer even persen en kicken. Monteer het filter en los de olie leiding van de kop iets op. Lekker kicken tot de olie er uit komt of je neemt een leffie en start je xr. er moet dan wel binnen een paar seconden olie uitkomen.

Geluk er mee.
 
heb ik wel aan gedacht en natuurlijk ook gekontroleerd naar het verwijderen van de veer. Maar misschien is het raar ik heb er geen last van dat mijn olie terug zakt in het blok. Ook tijdens het draaien blijft het oliepeil goed in het frame.
Het is wel zo dat waneer de motor een week stil gestaan heeft het oliepeil lager is (ongeveer 1/2 peilstok) maar naar enkele seconden draaien meteen weer goed is.
En wat opbouwen van oliedruk betreft maakt het niets uit. Voor en na het verwijderen is oliedruk hetzelfde gebleven.
 
ik ga binnenkort een hotcam kopen...heb ik dus mn originele nokkenas over..

maar het was eigenlijk de planning die er van de winter pas in te gooien :X dus ik weet het nog even niet...zou je graag helpen, maar durf nog niets te beloven.


Ben wel erg benieuwd hoe hij loopt met hotcam, ik heb er erg over lopen denken toen ik mijn blok gereviceerd heb nadat hij stuk gelopen was toen de vorige oliepomp de geest gegeven had. Rij nu zelf met 100mm zuiger dat trekt ook wel lekkerder door.

Laat het weten als je zover bent!! *O*
 
Olie Pomp ontluchten

Ha XR mannen. Ik heb nog een tip om je olie pomp sneller en makkelijker te ontluchten.
Eerst je frame vullen met olie en de olie pijl stok monteren. Haal je olie filter kapje er af en verwijder je olie filter. Haal het frameoliereservoirontluchtingsslangetje ( prima scrabble woord) van de kop los en zet hier een beetje luchtdruk op mbv een compressor. Hierdoor pers je de lucht uit je oliepomp. Nu even kicken en je zult zien dat de olie uit het filter huis wordt gekotst. Meestal al na een keer resultaat anders weer even persen en kicken. Monteer het filter en los de olie leiding van de kop iets op. Lekker kicken tot de olie er uit komt of je neemt een leffie en start je xr. er moet dan wel binnen een paar seconden olie uitkomen.

Geluk er mee.

heb er nog steeds mijn twijfels over, maar kan niet echt een concrete reden bedenken waarom je het niet zou doen :)

als genoeg mensen het proberen zonder problemen is het inderdaad een manier die 10x simpeler is.

Toch paradoxaal ;) de oliepomp ontluchten dmv van luchtdruk _O- doet me denken aan southpark waar Jimbo en Ned op dieren jagen om ze 'uit te dunnen' "So you see, we have to kill animals or else they'll die..."


heb ik wel aan gedacht en natuurlijk ook gekontroleerd naar het verwijderen van de veer. Maar misschien is het raar ik heb er geen last van dat mijn olie terug zakt in het blok. Ook tijdens het draaien blijft het oliepeil goed in het frame.
Het is wel zo dat waneer de motor een week stil gestaan heeft het oliepeil lager is (ongeveer 1/2 peilstok) maar naar enkele seconden draaien meteen weer goed is.
En wat opbouwen van oliedruk betreft maakt het niets uit. Voor en na het verwijderen is oliedruk hetzelfde gebleven.

dat is dus precies wat ik bedoel....als je oliepeil lager is is het dus langs de plunjer in je blok gelopen, en heb je dus wat je op de foto ziet.

Dat het peil goed is als de motor loopt is logisch, de retourpomp pompt het dan weer terug in het frame.
Ik vind het iig link om met al die olie in mn carter te starten, als de druk te hoog wordt kun je best flinke schade oplopen.
 
heb er nog steeds mijn twijfels over, maar kan niet echt een concrete reden bedenken waarom je het niet zou doen :)

als genoeg mensen het proberen zonder problemen is het inderdaad een manier die 10x simpeler is.

Toch paradoxaal ;) de oliepomp ontluchten dmv van luchtdruk _O- doet me denken aan southpark waar Jimbo en Ned op dieren jagen om ze 'uit te dunnen' "So you see, we have to kill animals or else they'll die..."

Je hebt wel gelijk hoor, met het terug lopen van die olie. Ik heb er nu toch al zeker 2000 km mee gereden maar denk er toch over om die veer maar weer terug te plaatsen. Vanmorgen nog even oliepeil gekontroleerd en was onder helft van peilstok. Gisteren avond nog gereden. Toen ik de motor startte wel weer met 2 a3 sec. olie op de stok maar toch.....
Ik vind het alleen zo'n gedoe dat ontluchten. Althans op mijn manier zijdeksel eraf klein prikertje plunje openen tot er olie uitkomt en dan weer monteren de hele handel en banjo kontroleren.
Ik weet niet of er andere manieren zijn en dat met de compressor heb ik nog nooit geprobeerd.dat is dus precies wat ik bedoel....als je oliepeil lager is is het dus langs de plunjer in je blok gelopen, en heb je dus wat je op de foto ziet.

Dat het peil goed is als de motor loopt is logisch, de retourpomp pompt het dan weer terug in het frame.
Ik vind het iig link om met al die olie in mn carter te starten, als de druk te hoog wordt kun je best flinke schade oplopen.
B|
 
heb er nog steeds mijn twijfels over, maar kan niet echt een concrete reden bedenken waarom je het niet zou doen :)

als genoeg mensen het proberen zonder problemen is het inderdaad een manier die 10x simpeler is.

Toch paradoxaal ;) de oliepomp ontluchten dmv van luchtdruk _O- doet me denken aan southpark waar Jimbo en Ned op dieren jagen om ze 'uit te dunnen' "So you see, we have to kill animals or else they'll die..."dat is dus precies wat ik bedoel....als je oliepeil lager is is het dus langs de plunjer in je blok gelopen, en heb je dus wat je op de foto ziet.

Dat het peil goed is als de motor loopt is logisch, de retourpomp pompt het dan weer terug in het frame.
Ik vind het iig link om met al die olie in mn carter te starten, als de druk te hoog wordt kun je best flinke schade oplopen.

Vanavond dus toch maar even oliepompje uitgebouwd en veertje weer terug geplaatst.
Had er ook geen 200km mee door moeten rijden. Plunje heeft als een hamertje op de split pen liggen timmeren. Ik had laatste keer een nieuwe splitpen gemonteerd en moet je nu zien. Je kan je wel voorstellen wat er gebeurd was als hij doormidden gegaan was. Toch maar goed sommige beslissingen te overdenken. Bedankt nog ook voor jou kant van het verhaal. Scheelt me veel euro's
full
 
topic is al weer goed van nut ;)

als die plunjer eruit was geschoten was het doeidoei met je blok :N

edit:
meteen even jouw ervaring en de ontluchten-met-de-compressor-tip toegevoegd aan de mainpost en een piccie van mijn 'adequate oliestroom'.
 
Laatst bewerkt:
ah dat bedoeel je daar dus mee.
maare kun je niet beter dat in de cilinder doen? zodat je tegen de nokkenasketingspanner/ketinggeleider duwt ipv de hevel ?
of heeft de cilinder minder vlees dan de kop?

..
bedenk net dat je dan door een boutje heen moet..domdomdom
 
ah dat bedoeel je daar dus mee.
maare kun je niet beter dat in de cilinder doen? zodat je tegen de nokkenasketingspanner/ketinggeleider duwt ipv de hevel ?
of heeft de cilinder minder vlees dan de kop?

..
bedenk net dat je dan door een boutje heen moet..domdomdom

dat was eerst ook mijn plan, maar in de kop is beter omdat je anders tegen de, volgens mij, zwakkere kettinggeleider loopt te douwen.

Tevens even flink geupdate:
- Hoofdstuk 'starten' erbijgezet
- Automatische kleplichter verwijderen uitgewerkt
- Ontstekingsspoel opnieuw wikkelen erbij gegooid.

Wordt al aardig compleet zo...nu nog even wachten op mijn foto's van olie peilen, kleppen stellen, oliepomp ontluchten enzovoort :) .
 
Zo jongetjes, ik heb misschien weer een puntje bij.
Een zwak puntje.

Probleem
Ik kwam er de laatste tijd achter dat ik steeds meer speling op mijn stuur kreeg. M'n balhoofd bijgesteld, maar er bleef speling op het balhoofd. Gisteren heb ik dus de boel uit elkaar gegooid voordat het zooitje zou kunnen escaleren. En wat treft ik aan: het bovenste balhoofdlager was nog in perfecte staat, maar het onderste balhoofdlager zat vast en het binnenhuis draaide om de balhoofdas. De reden dat het lager vast was gelopen was roestvorming. Deze roestvorming is veroorzaakt door 2 dingen: de onderste balhoofdkeerring was kapot en het lager is drooggelopen. Raar, want er was bijna geen vet te bekennen.
Nu snap ik het. We kennen allemaal het slangetje wat van de tankdop de balhoofdas inloopt. Af en toe komt er weleens een klutsje benzine mee. In mijn geval was deze benzine via het gat (wat in de balhoofdas zit voor het stuurslot) op het onderste balhoofdlager terecht gekomen. Resultaat: de benzine vreette de onderste keerring aan en "ontvette" het lager. Van lievelee kwam er dus ook allemaal vuil in het lager --> roestvorming --> lager loopt vast --> gaat meedraaien op de as -->as slijt in --> speling op het balhoofd.

(Nu vindt ik dat gat in die balhoofdas sowieso al raar: Boven en onderaan het balhoofd heeft men moeite gedaan om te voorkomen dat er vuil bij de lagers kan komen: keerringen gezet. En dan maken ze een gat voor een stuurslot die de berijder toch nooit gebruikt en dus de sleutels van kwijtraakt.)

Nu ben ik erachter gekomen dat het lager zo'n lager toch al gauw 50 euro kost. Dit omdat het geen gangbare maat schijnt te zijn. Het wordt dus origineel Honda.

Voorkomen
Wanneer je dit dus wilt voorkomen, controleer dan of die benzine niet in je balhoofdlager kan komen. Zorg dus dat het slangetje lang genoeg is en er aan de onderkant van je balhoofdas er weer uit komt.
Daarnaast heb ik ook gehoord dat er meerdere mensen een vetnippel op het balhoofd hebben gemonteerd (5,2mm gaatje boren, M6 tappen, vetnippel erin). Bij de XR600R zit je echter met het probleem dat je geen "druk" krijgt in het balhoofd maar dat, wanneer je gaat smeren, het vet via het gat van het stuurslot naar buiten komt. Hiervoor zou je dus een een busje moeten maken om in de balhoofdas in te lijmen of in te krimpen. Dit omdat het niet verstanding is om aan deze as te lassen. Door de hitte kan deze namelijk vervormen waardoor je lagers NOG sneller naar de donder gaan.

Het monteren van een vetnippel lijkt misschien onzinnig, maar toch doen menig crosslieden het zodat ze vuil, wat er met behulp van de hoge druk reiniger, in wordt gespoten, eruit te persen.

Ikzelf moet dus een nieuw lager (welke ik vastzet met loctite) en een nieuwe keerring.


Daarna: weer lekker doorgaan met raggen O-)
 
Laatst bewerkt:
Zo jongetjes, ik heb misschien weer een puntje bij.
Een zwak puntje.

balhoofd perikelen. ....

Gewoon dicht lassen dat gat. Geen probleem.
Voor de benzine problemen is er een 1 richting klepje om tussen de luchtleiding te plaatsen.
Vet voor balhoofdlagers moet onder hoge temperaturen niet gaat smelten i.v.m. hete olie in frame.
 
Dat stuurslot wordt er voor de europeese markt in gezet en is dus eigenlijk niet orgineel van uit de fabriek
De modellen voor Amerika ,Australie en Nieuwzeeland ,en misschien nog wel meer landen hebben geen stuurslot
 
De olieleiding die naar de kop loopt is boven- en onderaan met een boutje met een gaatje aan blok en kop vastgezet. Ik heb de onderste even gelost om te kijken of er nog olie doorkwam bij de oliewissel.
Nu is de vraag of de hele mantel rond het boutje hol is. Ik vroeg mij af of het mogelijk is dat het gaatje 'dicht' wordt gedraaid (zoals een bolkraantje) ?
 
De olieleiding die naar de kop loopt is boven- en onderaan met een boutje met een gaatje aan blok en kop vastgezet. Ik heb de onderste even gelost om te kijken of er nog olie doorkwam bij de oliewissel.
Nu is de vraag of de hele mantel rond het boutje hol is. Ik vroeg mij af of het mogelijk is dat het gaatje 'dicht' wordt gedraaid (zoals een bolkraantje) ?

ik snap je niet helemaal.
Die boutjes heten banjobouten trouwens ;)

De mantel rond het boutje? bedoel je de ruimte in het carter? of de banjo aansluiting van de leiding? het kanaaltje in het boutje zelf?

Ik denk ik je nu trouwens snap. Je vraagt je af of je het boutje dusdanig kunt vastzetten dat het gaatje tegen de leiding aanzit en daardoor geen olie meer kan leveren?

In principe zou het niet kunnen maar als je goed je best doet... Heeft het boutje geen versmalling toevallig bij het gaatje vlak onder het kopje van de bout? is vaak wel zo dacht ik.
 
Op het zicht versmalt het boutje niet aan het gaatje. Ik vroeg mij dus af of de ruimte om het boutje volledig rondom het boutje gaat (ringvormig dus).
Ik had geen zin om de olieleiding te demonteren, ik weet dat jij hem er af hebt gehad. Maar als je een versmailing hebt zijn het toch al andere banjobouten dan. Maar misschien andere commentatoren ?
Ik begin mij net af te vragen of dat stuk niet vast aan de olieleiding zit...maar dan nog blijft de vraag of je de bout niet zo vast kunt zetten dat het gaatje dood loopt...

En hier nog wat info :
Bij oliewissel zonder carter te legen moet er 1,3 liter in (inhoud van het frame). Carter zal dus ongeveer 0,7 liter bevatten (niet zo dry die sump dus)
 
Petje af voor alle info hoor, daar heb je veel tijd ingestoken. Heb het gisterenavond ff doorgelezen en ga eens kijken of jouw manier van starten beter werkt dan hoe ik het nu doe (niet dat ik nu uren aan het trappen ben hoor maar ik zie wel wat verschil in hoe ik het doe en hoe jij het schrijft). Ik heb na ongeveer 10 jaar een racer gehad te hebben nu sinds een week of 2 een xr600r van '88. Ik wil hem een beetje opknappen qua uiterlijk en in ieder geval een lekkage verhelpen. Als ik gereden heb en ik zet hem op de standaard (tenminste het lijkt erop dat als ik hem recht zet hij het niet doet) dan lekt ie ergens wat olie (of benzine maar waarschijnlijk olie). Ik vind het niet erg om olie bij te vullen maar het is lullig als je hem ergens op de oprit zet dat je dan een kadootje achterlaat, en op mn eigen oprit kijkt het ook niet zo mooi. Hij schijnt pas gereviseerd te zijn (is ook te zien aan de pakkingen in de zijkanten van het blok) en er is een rekening bij met wat gekrabbel en een bonnetje van 410 euro). Ik zal hem eens droogmaken en dan kijken waar het vandaan komt, is wat lastig te zien want er zit nieuwe olie op, en die is nogal licht dus het moeilijk te traceren waar het vandaan komt. Ik zie wel dat als ik vragen heb bij de XRmeester aan kan kloppen :} Ik had in een ander topic nog gevraagd of iemand wist waar ik onderdelen van een XR vandaan kan halen, heb al 2 recaties, mischien heb jij ook nog een tip? Omg den Bosch zou makkelijk zijn, of via het net natuurlijk. Mijn zijkappen probeer ik netjes te krijgen maar als dat niet lukt wil ik nieuwe en mischien heb ik nog wat ander spul nodig om mn lekkage te verhelpen.
IIG alvast erg bedankt voor wat je in je eerste bericht aan info heb gezet hoor :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan