Het Honda 100/125/150cc topic

jason

MF veteraan
18 apr 2004
6.604
1
Ok, ik open hem wel, ik weet dat er een aantal dylan's hier rond zwerven op het forum, waaronder ikzelf, ook lead's en ander gespuis.

Heb zelf ervaren toen ik op zoek was naar een lichte motorscooter, dat er veel vragen waren over topsnelheid, evt sneller maken, topkoffers, schermpjes, uitlaten, bandenspanning :-), en vul verder maar in.

Dus, wil je iets weten, of heb je iets te melden over de honda, laat het hier achter.

De Scooters die we kennen onder de 200cc van Honda:

* SCV Lead 100
* SH 150 I
* SH 150 I
* Dylan 150
* Pantheon 125/150
* @ 125/150
* SH125i
Graag een aanvulling van de rest die ik vergeten ben aub.
 
Laatst bewerkt:
full
 
Super dit topic nu, hoef ik niet alles door te lezen kan namelijk niet zoveel vinden over honda lead dus zal ik maar gelijk de eerste vraag stellen hier, weet iemand hoe je van een honda lead de onsteking kan afstellen of is er iemand in bezit van een werkplaats handboek, of is hij al zo luxe dat hij zelf alles al regelt??? :?
 
Ok, ik open hem wel, ik weet dat er een aantal dylan's hier rond zwerven op het forum, waaronder ikzelf, ook lead's en ander gespuis.

Heb zelf ervaren toen ik op zoek was naar een lichte motorscooter, dat er veel vragen waren over topsnelheid, evt sneller maken, topkoffers, schermpjes, uitlaten, bandenspanning :-), en vul verder maar in.

Dus, wil je iets weten, of heb je iets te melden over de honda, laat het hier achter.

De Scooters die we kennen onder de 200cc van Honda:

* SCV Lead 100
* SH 150 I
* SH 150 I
* Dylan 150

Graag een aanvulling van de rest die ik vergeten ben aub.

- Pantheon 125/150
- @ 125/150
- SH125i
 
Heb zelf ook wat, mijn stuur klappert heel erg als ik hem los laat, wat kan dit zijn? :(
 
Jason, naar de plaatjes kijkend mis ik de PS in je lijstje.

Wat betreft de onsteking.... Er zit een CDI in een Lead dus valt er volgens mij weinig af te stellen. Als je trouwens wat meer over de Lead wilt weten dan kun je ook proberen om te googelen op "Honda Dio." Want zo heet onze "Lead" namelijk in India waar hij overigens ook gemaakt wordt.
Hoe is het nu Forwie, alles een beetje zonniger?
 
Heb zelf ook wat, mijn stuur klappert heel erg als ik hem los laat, wat kan dit zijn? :(

Weten doe ik het niet, maar ik kan je suggesties geven.
Hoe is de voorband eraan toe, is ie wellicht gecupt ?
Heeft het balhoofdlager speling ? Met een te strak staand lager gaat de motor "zoeken", misschien dat ie met een te los afgesteld lager gaat klapperen ?
Mis je misschien een stuurgewichtje ? (Als die er normaal op zitten tenminste...)

Zoals gezegd; ik weet het niet maar dit zouden mijn eerste aandachtspunten zijn. Succes !
 
Laatst bewerkt:
Me pa heeft trouwens een Dylan waar ie nooit op rijd en waar ik af en toe gebruk van maak. Het is echt leuk rijden en zeker in de stad is het ideaal!
 
Ik ken dat ook met m'n SH. Valt me op dat zonder de topkoffer het een stuk beter rijdt. Het is net wanneer een bepaalde vibratie in gang wordt gezet het alleen maar verergerd als je het gas los laat. De drie Honda's die ik heb gehad afgelopen jaar was er maar eentje die echt lekker spoorde. Misschien zijn die dingen wel gewoon te slap, op maandag in elkaar gezet of slecht afgeleverd. Trouwens ik reed vorige maand een stukje op een Pan ST1100 en die deed het ook. Misschien is het streven naar perfectie een te hoog gestelde eis, want er valt best wel mee te leven hoor.

Ik denk nog wel eens terug aan de spaakwielen. Ligt het nu aan mij? Of verbeeld ik me dat daar bijna nooit problemen mee waren? Nou ja, een slag in je wiel kon natuurlijk gebeuren, maar dat zag je dan ook meteen. Ook in Thailand (veel spaak) nooit problemen wel lekke banden :+
\



Het is inderdaad meer gaan trillen nadat ik de topkoffer erop heb gezet, ik zal eens kijken wat ik eraan kan doen, -O-
 
Jason, naar de plaatjes kijkend mis ik de PS in je lijstje.

Wat betreft de onsteking.... Er zit een CDI in een Lead dus valt er volgens mij weinig af te stellen. Als je trouwens wat meer over de Lead wilt weten dan kun je ook proberen om te googelen op "Honda Dio." Want zo heet onze "Lead" namelijk in India waar hij overigens ook gemaakt wordt.


Oke dankje wel, ik zal eens gaan zoeken en kijken of ik daar wat wijzer van kan worden, want iedereen hoor ik zeggen dat ze 80 rijden met een lead en ik ben blij als ik 80 km/u haal als ik een rechte weg heb met wind in de rug en dan ook nog plat leggen op de scooter. en ik vind hem ook zo langzaam weg trekken.
Heb carb. schoongemaakt, nieuwe snaar gemonteerd, nieuwe bougie er in gedaan, maar hij rijd nog steeds het zelfde.
Vandaar dat ik dacht dat het misschien aan de onstekking kon liggen. :?
 
Toen ik voor de mijne de topkoffer origineel van Piaggio kocht, werden er standaard andere (zwaardere) stuurgewichtjes bijgeleverd, omdat het stuur zou gaan trillen door de topkoffer. Ik heb (met die zwaardere stuurgewichten) geen enkel verschil gemerkt in vergelijking met de oude situatie. Maar die stuurgewichten van Piaggio zijn speciaal voor de Beverly, misschien is bij de topkoffer van Forwie, niet origineel dacht ik, geen stuurgewicht bijgeleverd? En is de topkoffer inderdaad de oorzaak van het trillen van zijn stuur?
 
~
Leuk is dat ;( . In Nederland wordt de SH 150i standaard verkocht met die koffer. Zelfs de sleutel past op zowel de koffer als op het kontaktslot.

Inderdaad...

Ik vind trouwens dat wanneer je het contact aanzet de koffer in het begin toch ook wel wat meetrilt. Tijdens het rijden over iets minder glad wegdek hoor je de koffer toch ook wel schokken... Dit is waarschijnlijk de oorzaak van mijn probleem... Mijn dealer heeft een nieuwe oplossing bedacht: rubberen O-ringen tussen de lens en de carrosserie... Daarbovenop nog eens siliconenafdichting tussen de lens en carrosserie...

Of het te maken heeft met 'maandagmorgenproductie' of met 'autonomie die Honda Italia' heeft, weet ik niet... Zou toch niet mogen met een originele koffer, trouwens van Honda verwacht ik meer!

Welke Honda scooters worden er niet in Atessa (Italië) gemaakt?? Volgens mij worden enkele de Silver Wings en de Forza nog in Japan gemaakt. De Dylan werd, dacht ik, in Spanje gemaakt: men maakt er ook de Transalp, niet?
 
Hallo allemaal,

ik ben wel nieuwsgierig geworden naar een Honda Lead voor woon/werk verkeer. Ik moet ongeveer 30 km per dag rijden. (15 heen en 15 terug)

Is zo'n lichte motorscooter ook zuinig?

Ze worden op MP al aangeboden (nieuw) voor 1300 euro geloof ik. da's toch niet veel geld voor een nieuwe motorscooter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan