1 zuigerveer versleten

Rijmend_Paard

Die hard MF'er
24 apr 2007
474
7
Lekkerkerk
Bij mijn honda xl600r opknap project is gebleken dat de bovenste zuigerveer versleten is. De tweede veer is nog in prima staat.
Ik had gedacht om direct een setje nieuwe te kopen en ze te vervangen, maar ik ben enigzins geschrokken van de prijs voor een setje zuigerveren. 60 EURO!!
En dat voor een paar stukjes metaal...

Dus nu ben ik benieuwd of het echt nodig is om de veren te vervangen als er een versleten is. Of zou ik met die ene veer nog makkelijk een berg kilometers erop kunnen zetten zonder dat je er veel van merkt?
 
zuigerveren gaan altijd per set en ja als ze versleten zijn is het zeer de moeite om ze te vervangen.
evenals de klepseals, als je de boel toch open hebt.
meestal is de zuiger dan ook al een eind op weg naar vervanging.
 
Die ene zuigerveer is het enige onderdeel wat ver gesleten is. Dat is het rare. Zuiger valt nog ruim binnen de marges en ziet er goed uit. De andere zuigerveer was als ik van de maten uit het werkplaats handboek uitging ook nauwelijks versleten.
De olie ring op de zuiger is ook nog in orde. Dus dan vind ik 60 euro een hoop geld om 1 versleten zuigerveer te vervangen.

Vandaar mijn twijfel momenteel. Ik had verwacht om hoogstens met een paar tientjes klaar te zijn.
 
Laatst bewerkt:
hoe groot schat je de kans in dat je hem in de tijd dat je hem nog in je bezit hebt, later alsnog moet vervangen? Als je hem nu vervangt, hoef je hem waarschijnlijk geen tweede keer meer te vervangen (ik begeef me op glad ijs, ik heb weinig verstand van crossers).

Als het op deze manier bijvoorbeeld nog 5000 km goedgaat, zul je hem alsnog zelf moeten gaan vervangen. Dan kan het beter nu, en dan spaar je er nog een paar pakkingen mee ook.

Als het bijvoorbeeld naar verwachting 20.000 km goedgaat, en je verkoopt of of sloopt hem over een half jaar, kun je overwegen hem zo terug te bouwen. Helemaal netjes is dat bij verkoop natuurlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
als je sleutelt en dingen moet vervangen is 60 € maar een paar tientjes.
van dat soort beslissingen lig ik nooit wakker, ook niet als ik krap bij kas zit.

Krap bij kas is eigenlijk niet eens het geval. Maar ben wel nederlander. Inmiddels heb ik zuigerveren voor 24 dollar gevonden van Wiseco. Even uitzoeken of deze ook passen en dan bestel ik die.
Dat vind ik een veel geschikter bedrag voor een paar stukjes metaal.

Ik heb voor 4 cilinder bouten ook al 40 euro neer moeten leggen. Daar schrok ik ook wel even van, maar aangezien ik die nodig had heb ik ze gekocht.

Misschien zijn zulke prijzen wel normaal, kan best, nog geen eerdere ervaringen mee gehad. Maar mijn reactie is dat het verschrikkelijk duur is. En ik geloof dat de dealer waar ik het haal of de importeur er ook nog een aanzienlijk bedrag op legt.
 
hoe groot schat je de kans in dat je hem in de tijd dat je hem nog in je bezit hebt, later alsnog moet vervangen? Als je hem nu vervangt, hoef je hem waarschijnlijk geen tweede keer meer te vervangen (ik begeef me op glad ijs, ik heb weinig verstand van crossers).

Als het op deze manier bijvoorbeeld nog 5000 km goedgaat, zul je hem alsnog zelf moeten gaan vervangen. Dan kan het beter nu, en dan spaar je er nog een paar pakkingen mee ook.

Als het bijvoorbeeld naar verwachting 20.000 km goedgaat, en je verkoopt of of sloopt hem over een half jaar, kun je overwegen hem zo terug te bouwen. Helemaal netjes is dat bij verkoop natuurlijk niet.

Ik heb geen idee hoe groot die kans is. Als de motor goed rijd ga ik hem ook cosmetisch helemaal opknappen en ben ik van plan om hem er nog wel een tijd bij te houden.
Rijd hij niet zo goed dan laat ik hem zo en haal eruit wat erin zit en dan verkoop ik hem weer door aan de volgende sleutelaar.

Maar ik kan er zelf geen inschatting van maken. Zoveel ervaring en verstand ervan heb ik niet. Het lukt me wel om hem uit en in elkaar te halen. En ik kan ook de kapotte dingen herkennen, maar wat de gevolgen van die kapotte/versleten onderdelen zijn weet ik niet. Vandaar dat ik het hier post :)
 
de gevolgen van een versleten zuigerveer is olieverbruik.
als hier maar iets aan mankeert = vervangen zeker bij een dikke 1 cilinder, die toch al gauw olie verbruiken , helemaal bij snelweg gebruik.
hetzelfde geldt voor de klepseals, kosten weinig en nu de boel open ligt makkelijk te vervangen.

als je de motor goed wilt hebben kom je hier gewoon niet onderuit.
 
Laatst bewerkt:
de gevolgen van een versleten zuigerveer is olieverbruik.
als hier maar iets aan mankeert = vervangen zeker bij een dikke 1 cilinder, die toch al gauw olie verbruiken , helemaal bij snelweg gebruik.
hetzelfde geldt voor de klepseals, kosten weinig en nu de boel open ligt makkelijk te vervangen.
Geldt dat ook voor de bovenste zuigerveer? Die is toch juist voor de compressie?
 
Krap bij kas is eigenlijk niet eens het geval. Maar ben wel nederlander. Inmiddels heb ik zuigerveren voor 24 dollar gevonden van Wiseco. Even uitzoeken of deze ook passen en dan bestel ik die.
Dat vind ik een veel geschikter bedrag voor een paar stukjes metaal.

Ik heb voor 4 cilinder bouten ook al 40 euro neer moeten leggen. Daar schrok ik ook wel even van, maar aangezien ik die nodig had heb ik ze gekocht.

Misschien zijn zulke prijzen wel normaal, kan best, nog geen eerdere ervaringen mee gehad. Maar mijn reactie is dat het verschrikkelijk duur is. En ik geloof dat de dealer waar ik het haal of de importeur er ook nog een aanzienlijk bedrag op legt.


die zuigerveren zijn volgens mij niet geschikt voor een std honda zuiger.
maar dat weet ik niet zeker.

als je twijfelt vraag het eens aan jos smit, wiseco dealer.

die prijzen gaan idd met de natte vinger.
heb ooit eens prijzen voor radiateuren gezien, een stuk of 10 op een rijtje met allemaal tot achter de komma dezelfde prijzen.
 
dat klopt wel, maar bij een 600cc 1 cilinder met zijn grote drukverschillen en neiging tot olie verbruiken moet je de veer gewoon vervangen.

Dan gaan we de zuigerveren dus gewoon vervangen.

Die klepseals heb ik al vervangen ;)
Had een complete pakkingset gekocht, daar zaten die ook bij. En alles in de pakkingset waarvan ik kon ontdekken waar dat hoorde heb ik vervangen *D

Edit: Oke zal Jos Smit eens een mailtje sturen. Tnx voor de tip.
 
Laatst bewerkt:
zo'n aftermarket pakkingset is vaak voor meerdere uitvoeringen van de xl600.
dus het kan best dat dat je hier en daar wat overhoudt of dat een pakking niet helemaal past, bv dat er een extra lipje of gaatje aan/in zit.
 
Waarom zo moeilijk doen ?

Kijk gewoon of die nog lekker loopt.

Olie-verbruik in de gaten houden, dus niet dat ie 1:500 olie loopt, en even een compressie testje doen.

Als dat allemaal nog acceptabel is zou ik er lekker mee door blijven kachelen.

Zo'n 600 blijft wel gaan hoor.
 
Er zijn meer wegen die naar rome leiden hoor, ik heb ooit een setje venoliazuigers op de kop kunnen tikken, en daar moesten inch maten zuigerveren in..
Gewoon wat fabrikanten aangeschreven, en had voor een fractie van het bedrag de passende zuigerveren, en kreeg er nog gratis een (reclame) schuifmaat bij...
Gewoon de maat opnemen, moet voor metrische zuigers helemaal geen probleem zijn...
Zoek op AE pistons, KS pistons ( duits is trouwens KOLBEN) Aries pistons, mahle pistons , zoekt en gij zult vinden (probeer anders de scheepvaartindustrie ff)
 
Ik vraag me af waarom je de motor geopend hebt.
Was dit wegens olieverbruik, dan is het beter om de cilinder op te boren tot de eerste overmaat.
Als er niets aan de hand was had je hem beter dicht kunnen laten, veel goedkoper. :P
 
Er zijn meer wegen die naar rome leiden hoor, ik heb ooit een setje venoliazuigers op de kop kunnen tikken, en daar moesten inch maten zuigerveren in..
Gewoon wat fabrikanten aangeschreven, en had voor een fractie van het bedrag de passende zuigerveren, en kreeg er nog gratis een (reclame) schuifmaat bij...
Gewoon de maat opnemen, moet voor metrische zuigers helemaal geen probleem zijn...
Zoek op AE pistons, KS pistons ( duits is trouwens KOLBEN) Aries pistons, mahle pistons , zoekt en gij zult vinden (probeer anders de scheepvaartindustrie ff)

Ga ik doen, bedankt 8-)
 
zo'n aftermarket pakkingset is vaak voor meerdere uitvoeringen van de xl600.
dus het kan best dat dat je hier en daar wat overhoudt of dat een pakking niet helemaal past, bv dat er een extra lipje of gaatje aan/in zit.

Bijna alle pakkingen pasten goed, maar er was er inderdaad 1 die ik wat heb moeten verknippen. En er is ook nog wat spul wat ik nergens ben tegen gekomen.


Waarom zo moeilijk doen ?

Kijk gewoon of die nog lekker loopt.

Olie-verbruik in de gaten houden, dus niet dat ie 1:500 olie loopt, en even een compressie testje doen.

Als dat allemaal nog acceptabel is zou ik er lekker mee door blijven kachelen.

Zo'n 600 blijft wel gaan hoor.

Dat ga ik doen als ik niet de juiste veren kan vinden voor een nette prijs. Tot nu toe is het me nog niet gelukt.

Vergeet niet de cilinder ook even te laten honen, anders lopen de nieuwe veren niet goed in op de wand.


grz Thijs

Honen voor nieuwe zuigerveren??? Dan kan ik er gelijk een overmaat zuiger in zetten, of zie ik dit verkeerd?
 
Ik vraag me af waarom je de motor geopend hebt.
Was dit wegens olieverbruik, dan is het beter om de cilinder op te boren tot de eerste overmaat.
Als er niets aan de hand was had je hem beter dicht kunnen laten, veel goedkoper. :P

Ik had de motor gekocht van een mf'er. De motor schakelde niet en de versnellingspook kon je oneindig rond slingeren.

Dus ja, het was wel nodig om het blok open te leggen. En het is ook niet voor niks geweest want hij schakelt weer *O*
 
het is alleen maar even lichtjes honen om de cilinderwand even op te ruwen.


Ook wel poetsen genoemd.

Al eens gekeken naar complete zuigers? Misschien kun je voor 2 tientjes meer wel de hele zuiger vervangen, dan hoef je voorlopig niet weer.

Andere zuigerveren dan origineel honda passen er meestal niet in. Ga er dus maar van uit dat die van wiseco alleen in wiseco zuigers past.
 
Ik zou ook niet gaan liggen kloten met 1 nieuw zuigerveertje.

1) Doe dan alle zuigerveren (soms hoef je de zuiger niet te vervangen als je geluk hebt)

2) Doe er niks aan.

3) Laten honen en meteen een compleet nieuw zuigersetje erin proppen.


En volgens mij (correct me if im wrong) hoort de bovenste zuigerveer ook iets krapper (om de zuiger) te zitten.

Zodra de explosie komt wordt de bovenste zuigerveer uit elkaar gedrukt, dus richting de cilinder zodat hij beter/vanzelf goed afsluit, op eigen kracht zegmaar.
Dit is -volgens mij- zo construeerd om de cilinder meer te besparen bij de andere 3 slagen van de krukas.
En het levert ook direct minder wrijving op, minder hitte, meer power.
Is gewoon de vorm van de zuigerveer.

Dus het kan best dat als je de zuigerveer in losse toestand in de cilinder legt dat je wat kiertjes ziet.

Echter als de motor in actie is zal dit veel minder zijn.

Verder weet ik het ook niet precies, maar volgens mij werkt het ongeveer zo.

Maarja, doe ermee wat je wilt.

Ik zou zeggen : Doe er niks aan, of doe het goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan