Revisie VN 750 Vulcan

bouweluit

MF'er
18 feb 2007
33
0
Kampen
Ik hoor een aantal MF'ers al weer denken, o jee, weer iemand met zo'n probleemmotor, waar begin je aan.
Ja ik heb er diverse topics over gelezen maar ik heb nou eenmaal zo'n fiets en ik wil hem graag rijdend houden.
Nu ben ik de komende 5 weken vrij en heb het nobele plan opgepakt om mn motor optisch en inwendig aan te pakken.

De problemen die ik op dit forum ben tegengekomen zijn hoofdzakelijk de balansasrubbers en problemen met de distributieketting. (Mijn ketting (voorste bovenste) klappert ook af en toe terwijl er een nieuwe spanner op zit)

Dit zouden dure reparaties zijn omdat de motor uitgebouwd dient te worden.

Omdat ik diverse onderdelen wil gaan spuiten is het de bedoeling dat ie helemaal kaal gaat.

Nu gaat het blok er toch uit dus....

Ik ben best wel een leek voor wat betreft het inwendige van een motorblok. Er moet dus gekeken worden naar de staat van de kettingen en ik wil graag op voorhand de balansasrubbers laten vervangen (of zal dit geen meerwaarde hebben?)

Nu is het een low budget bike en heb ik niet de financien om alles door een dealer te laten uitvoeren. Ik ben bang dat dat behoorlijk in de papieren zal lopen.
Heeft iemand enig idee hoeveel uren werk dit zal vergen?

Is er misschien iemand die deze motor kent en het als een leuk sleutelproject ziet? Ik ben natuurlijk ten allen tijde bereid te helpen en voor niks gaat de zon op, dat weet ik ook wel.

Of is het allemaal goed zelf te doen?

Bvd voor al jullie opmerkingen en suggesties.
 
Als ik het dan toch alleen moet doen, is er iemand die mij in een gesprek uit kan leggen waar ik allemaal rekening mee moet gaan houden.
Waar ik bv die balansas kan vinden, welke pakkingen, moeren ed vervangen moeten worden.
Ik heb de tijd en het wordt mooi weer dus ik kan best even langs komen.
 
Als je het blok er toch uit hebt liggen kun je maar beter ook de dynamo vervangen. Ik heb het destijds niet gedaan omdat ik niet zeker wist of ik de motor weer helemaal aan het lopen zou krijgen...maar had ik het maar wel gedaan :(

Als je het zelf een beetje wil uitvinden: koop een Clymer (ik heb de naam toch goed zo?) werkplaatshandboek! Ik had net een jaar mijn rijbewijs en nog nooit aan brommers of motoren gesleuteld...ben ook maar gewoon computernerd... en met dat werkplaatshandboek is het me gelukt het blok eruit te krijgen, weer erin en de motor weer aan het lopen te krijgen!

Veel succes! :Y
 
Hallo

Is zelf goed te doen hoor, maar met veel geduld!. Regel eerst een WPH. Zonder gaat het niet goed. Zwakke punen van dit blok zijn: idd distributiekettingen (vooral de spanners en geleiders), balansasrubbers, krukaslagers en de dynamo.

Bij opentrekken van het blok altijd zowel de balansasrubbers als de dynoma vervangen (kijk eerst even naar de kleur van de dynamo ze worden vaak aangvreten door verkeerde of te laat ververste olie).

Als je hulp nodig hebt kun je altijd even contact met mij opnemen. heb al diverse gereviseerd. Momenteel ben ik bezig met een blok uit 1986 (22000 mile gelopen).
Dynamo verrot, balansasrubbers versleten maar vooral de krukaslagers ingelopen. Nog twee drie avondjes sleutelen en dan moet hij weer lopen.

Als ze lopen zijn het fantastische blokken met een PRACHT GELUID.

SUCCES
 
Momenteel ben ik bezig met een blok uit 1986 (22000 mile gelopen).
Dynamo verrot, balansasrubbers versleten maar vooral de krukaslagers ingelopen. Nog twee drie avondjes sleutelen en dan moet hij weer lopen.

Als ie nog uit elkaar ligt wil ik wel komen kijken hoe een en t ander in elkaar zit
 
Hallo

Sorry zie de reply nu pas. Heb dit blok alweer dicht. (gisteren atv en even goed doorgewerkt) Heb nog wel een blok openliggen (gebruik ik als "sloop" en nakijk blok).

Vanavond er even in lepelen en dan proberen te :]
 
Mondeo en Rambammel alvast bedankt voor de aangeboden hulp :}

Ik heb vanmiddag een prijsopgaaf van een pakkingset, kettingen en balansasrubbers opgevraagd; kon alleen via het chassisnummer dus alleen originele onderdelen.
Hopelijk loopt dat niet al te veel in de papieren.
Hebben jullie andere suggesties (waar te bestellen?)

Wellicht kom ik zaterdag in Hardenberg nog wat tegen.
 
Hallo

Ben zaterdag ook in Hardenberg. denk niet dat je daar pakkingsets van de vulcan kunt krijgen/kopen.
De link welke JB37 in een voorgaande reply plaatste is een goede manier om aan onderdelennummers etc. te komen. (bestellen via je plaatselijke motorboer)
Een wph op cd-rom in zowel in het engels en duits heb ik ook nog wel voor je beschikbaar.
Stuur je emailadres maar even naar mij dan brand ik wel even een cd. Anders kun je deze ook gewoon bestellen bij bikevouwer (werkplaatshandboeken nr. 4). Stuur hem een mailtje dan kun je die tegen zeer gereduceerde kosten downloaden (nee ik heb geen aandelen en ken hem ook niet persoonlijk)

Mijn eigen blok heb ik weer ingebouwd. Hij knort weer van genoegen. Heb alleen problemen met als ik boven de 80 km rij dat de motor inhoud. Ga vanavond de carbs maar eens weer uitelkaar halen. Morgen op de brommer naar Hardenberg.

Succes
Theo
 
Momenteel ben ik bezig met een blok uit 1986 (22000 mile gelopen).
Dynamo verrot, balansasrubbers versleten maar vooral de krukaslagers ingelopen.
Als ze lopen zijn het fantastische blokken .

Wat een ellende. Maken ze die dingen nog nieuw? Wie koopt nu iets dergelijk: iedere biker weet dat die klonen niet deugen.
Het zijn moedige sleuteraars die de Vulcans draaiend willen houden, proficiat, maar denk eraan goedkoop = duurkoop.
 
Jawel op de site welke JB37 aangaf zijn tevens de onderdelen te bestellen van de Vulcan 750 2004 en 2005 modellen. De onderdelen zijn dus nog lang niet op. *O*

Mondeo9999, een WPHB op CD heb ik al, ik had echter achteraf beter de boekvorm daarvan kunnen kopen (kan alsnog natuurlijk). De laptop mee naar de schuur en bedienen met vette vingers lijkt me niet bevorderlijk voor het apparaat. :N

Mn plaatselijke motorboer zou de onderdelennummers er bij zoeken en me dan informeren over de prijs, dit wacht ik nog even af voor ik ergens anders ga informeren.

Hoop morgen wel interessante dingen tegen te komen op de markt, en wie weet is er wel een 'fly with the eagle' die zn vulcan project niet af heeft kunnen maken en al wel nieuwe onderdelen had aangeschaft, of zo. })

Ik ga morgen ook nog wel op zoek naar Vulcan 750 eigenaren.
Die van mij heeft een sticker iig, en ik rij samen met een zwarte Intruder 700. :W
 
Hallo Bouweluit

Prachtige dag daar in Hardenberg. Vreselijk genoten en veel gekocht. O.a. een paar mooie chromen zijdeksels en een chromen cylindercover voor de Vulkan en veel, veel onderdelen voor mijn MZ restauratieproject. Echt een aanrader die beurs. Was wel blij dat ik op de brommer was met parkeren daardoor geen probleem. Stonder auto's zat!
Heb ook nog even gezocht naar pakkingsets e.d. van de VN750. Niet gevonden. Iemand die veel tweedehandsonderdelen van de VN750 heeft is een jongen uit Hoogeveen. Prima adres, adverteerd veel op MP.

Succes

Theo
 
Ben ook in Hardenberg geweest. Heb alleen 2 tankemblemen gescoord. Wel een lekkere rit en lekkere broodjes beenham.

Bij Johan vd Hoek in Hoogeveen heb ik een aantal weken geleden een toerenteller en chromen zijkappen en koelvloeistof kapje gehaald. Is een echte hobbyist en de koffie staat klaar.

Mn brommer is al zo goed als kaal. Het echte werk kan nu beginnen. Ben tot nu toe nog geen problemen tegengekomen. Anders kom ik wel even op het net.
 
Het frame heb ik kaal alleen krijg ik de swingarm niet los. Rechts wel, bout in de daarvoor bestemde opening en een paar tiken naar buiten en hij is los, maar links krijg ik er met geen mogelijkheid beweging in. Is er een andere manier om m los te krijgen?
 
Ik heb hier ook nog zo'n vulcan staan, was mijn eerste motor. heeft nooit echt goed gelopen. Laatst eens naar gekeken blijkt het vacuümrubbertje in de carb gescheurd te zijn. Is hier nog aan te komen en weet iemand hier een nummer van?
 
Terug
Bovenaan Onderaan