How to; Schadekuip oplappen, een fotoverslag

Boutjes

I'd like to speak to the manager!
8 mei 2006
8.839
29
Het gaat hierom een racekuip, maar kan prima opgaan voor straatkuipen, alleen wordt lassen oid dan wel moeilijk. Voor spuitwerk kan je terecht in het spuittopic dus daar ga ik ook slechts globaal op in.

Foto

Men neme een kuip, 2e hands die niet teveel hoeft te kosten met wat werk:

begin.jpg


Is al eerder opgelapt en erg slecht gedaan, eerst maar 's die stickers eraf :W
stickers.jpg


Dan met nagellakremover de lijmresten weg halen en dan zie je direct of er met motip lak is gespoten (orginele lak lost niet op in aceton)
sterretje.jpg


Was je kuip en ontvet 'm goed, in dit geval met wasbenzine. Meteen maar dat witte lelijk gespoten vlak weggehaald, door een doek gedrenkt in aceton op de kuip te leggen en in te laten weken. Dan veeg je m zo weg })
wittevlakweg.jpg


Tijd om wat op te schuren (korrel 120) en wat verstevigingen aan te brengen, dit is met glasvezelmatjes en polyester hars gedaan.
pleisters.jpg


Even laten drogen en met een zaagje of dremel uitstekende stukken weg halen.
dremel.jpg


Dan is het tijd om te plamuren. Dit is wat ik gebruikt heb voor de kuip; plamuurmes om het mengwerk te doen met de polyester+harder en een rubberen lap om de plamuur op de kuipen te smeren (Deze volgt namelijk mooi de contouren van een niet vlak oppervlak)
plamuur.jpg


Na het plamuren gladschuren (korrel 120), soms nog een keer plamuren voor een beter resultaat en dan heb je een kuip die er afgrijselijk uit ziet :X :
clownskuip.jpg


Op sommige plekken ben ik volledig door de lak geschuurd en kon je mooi zien dat er 11 lagen lak op de kuip hebben gezeten. Die knakker zal waarschijnlijk nooit onder de 2 minuten hebben kunnen rijden :')

Omdat ik niet meer kan zien of ik alle plekjes glad geplamuurt heb, ga ik de kuip in de witte primer zetten om de foutjes zichtbaar te maken


Dus eerst de kuip weer gladschuren (korrel 120), wassen, gladder schuren (korrel 271), wassen. nog gladder schuren (korrel 400). Zelf heb k 'stoffen' schuurpapier gebruikt en nat geschuurd, gaat voor mn gevoel sneller. Geeft wel een modderboel op je kuip trouwens:
smeerboel.jpg


En dan weer wassen totdat de kuip brandschoon is, zie het verschil:
halfschoon.jpg


Afnemen met wasbenzine voor de vette vingers en met een stofvrij doekje (dikke onzin als je buiten werkt O-) )de laatste paar stofjes verwijderen.

Ben begonnen met het spuiten van de primer, die je gebruikt om een bariere te vormen tussen de oude lak en de nieuwe lak. Als deze met elkaar reageren dan ben je verder van huis ;) . Alles wat ik gebruik is goedkoop spul van motip. Werkt prima alleen is het voor de laklaag een stuk moeilijker spuiten. Dure lak is meer foolproof.

Oja het schoot niet erg op, het spuitmondje is rond (Rechts op de foto) en spuit smalle streepjes. Dus ik ben gaan zoeken in mn spuitcollectie en vond nog een spuitmondje die een mooie lijn maakt (Links op de foto). Zo spuit je in één spuitbeweging een band van 10 cm ipv 4 cm.
10.jpg


Op de helft, lijkt nog nergens naar :$
op-de-helft.jpg


En klaar *O*
witprimer.jpg


Nouja klaar, ik kon zien dat er nog her en der wat kleine gaatjes zaten, dus nog 1 keer plamuren, opnieuw in de primer en dan kan ik de lak erop gaan spuiten. Alleen droogt lak een stuk langzamer dan primer, uren vs minuten. Dus waaien mag t dan niet doen en regenen al helemaal niet :') (Net de primer met windkracht 8 staan spuiten en kreeg lekker een hoosbui op mn dak) _O- )

De lak zal ik jullie besparen, rest komt wel als ik ga stickeren :W
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag van iemand met 2 linker handen. Dienen de glasvezelmatjes aan de binnen- of buitenkant van de kuip geplakt te worden (in mijn geval gaat het om het repareren van een aardig gat, circa 5 cm)? Op de foto's lijkt het alsof je het aan de binnenkant hebt gedaan, maar ik had juist verwacht dat het aan de buitenkant moest.

Ik hoop dat iemand deze vraag nog leest :)
 
Even een vraag van iemand met 2 linker handen. Dienen de glasvezelmatjes aan de binnen- of buitenkant van de kuip geplakt te worden (in mijn geval gaat het om het repareren van een aardig gat, circa 5 cm)? Op de foto's lijkt het alsof je het aan de binnenkant hebt gedaan, maar ik had juist verwacht dat het aan de buitenkant moest.

Ik hoop dat iemand deze vraag nog leest :)

nee binnenkant. Het hoogteverschil vul je met plamuur en dat schuur je weer gelijk met je kap. Al zou je aan de buitenkant gaan plakken dan komt er een verhoging op je kuip en dat ziet er niet mooi uit... krijg je ook niet glad en strak :P
 
Super, bedankt voor je reactie (en heldere toelichting)! Dan moet ik de binnenkant dus ook even goed ontvetten. Het gaat trouwens om een race-kuip dus als het goed is, moet het lukken. Nogmaals bedankt!
 
Foto's doen het niet meer... kan je die nog fixen mischien? Ik ga binnenkort ook bezig met schadekuipen (voor werkelijk een paar euro overgenomen) oplappen voor mijn toekomstige circuitmotor :) Maar ben een absolute beginner wat betreft spuiten/schuren en de hele reutemeteut.

Ik krijg trouwens advies van een spuiter om de kappen eerst volledig met minimaal korrel 1000 te schuren, omdat je anders beschadigen krijgt die je later blijft zien in de vorm van krasjes. Ook raadde hij aan nat te schuren, dus kuip en schuurpapier vochtig maken. Daarna GOED ontvetten met bijv. ontvetter van Motip maar kan natuurlijk ook met wasbenzine. Daarna kunstof/plastic primer aanbrengen in twee lagen en dan de kleur spuiten die je wilt, in mijn geval mat zwart van Motip.

Zitten wel wat barsten in de kuipen die ik wil gaan repareren, maar ook hier heeft Motip reparatiesetjes voor, met polyester matjes... iemand enig idee of dit zo goed gaat komen of tips heeft?

Gaat om deze kuipen en racekont:

schade_Cat_2.jpg


schade_Cat_3.jpg


Racekont is nauwelijks beschadigd, op wat krasjes na. Thanks.
 
Laatst bewerkt:
Een paar opmerkingen: kunststof kuipen NIET repareren met polyester. Dat houdt gewoon niet op langere termijn.
Je moet ze kunststof lassen. Gebruik daarvoor dezelfde kunststof en een geschikt lasapparaat. Het kan ook met een soldeerbout, maar dat is lastiger. Doe je het goed, dan wordt de las net zo sterk als het materiaal.

Een spuiter die je vertelt te ontvetten ná het schuren? Niet handig. Altijd vóór het schuren ontvetten. Je schuurt het vet anders in je werkstuk......
 
Een paar opmerkingen: kunststof kuipen NIET repareren met polyester. Dat houdt gewoon niet op langere termijn.
Je moet ze kunststof lassen. Gebruik daarvoor dezelfde kunststof en een geschikt lasapparaat. Het kan ook met een soldeerbout, maar dat is lastiger. Doe je het goed, dan wordt de las net zo sterk als het materiaal.

Een spuiter die je vertelt te ontvetten ná het schuren? Niet handig. Altijd vóór het schuren ontvetten. Je schuurt het vet anders in je werkstuk......



Jammer je bent me net voor Jan
 
Eh, juist. Na het schuren zit er toch allerlei schuursel op de kuipen en waarschijnlijk raak je de kuipen ook hier en daar per ongeluk met je hand aan. Lijkt mij logisch hoor.

Kunststof lassen? Nog nooit van gehoord eigenlijk! Wie zal zo'n apparaat hebben dan?
 
Laatst bewerkt:
Eh, juist. Na het schuren zit er toch allerlei schuursel op de kuipen en waarschijnlijk raak je de kuipen ook hier en daar per ongeluk met je hand aan. Lijkt mij logisch hoor.
Ahem.... ontvetten is iets anders dan schuurstof verwijderen..... Voor het verwijderen van het stof heb je prepaint en kleefdoekjes.

Kunststof lassen? Nog nooit van gehoord eigenlijk! Wie zal zo'n apparaat hebben dan?

Da's gek, want het bestaat al jaren. Er zijn overigens allerlei methodes voor, bv. laser, ultrasoon geluid, maar ook gewoon verhitten van staafjes kunststof die je vervolgens in de scheur smelt.
Dit is een leverancier van die kunststof lasapparaten:
http://www.malcom.com/products/plastic_welding_tools.php

Ik heb het zelf altijd met een soldeerpistool gedaan, een Weller. Daar wordt standaard een hulpstukje bijgeleverd voor het smelten en snijden van kunststof, met een plat chromen uiteinde. Dat werkt uitstekend.
Eerst maak je een v-vormige groef in de scheur. Om de las zo sterk mogelijk te maken doe je dat zowel aan de binnen- als buitenkant. Door de schuine randen heeft de "nieuwe" kunststof de meeste kans om goed samen te smelten met de kuip. Een Dremel werkt daar prima voor.

Daarna neem je een stuk kunststof. Dat MOET hetzelfde materiaal zijn als je kuip, (meestal ABS, de soort staat vaak op een plek aan de binnenkant vermeld) anders smelt het niet samen en hecht het voor geen meter. Dat test je door een stukje van het nieuwe kunststof te verwarmen op een (liefst verborgen stukje) van de kuip. Veeg je het daarna zonder moeite weg van de kuip, dan is het de foute soort.
ABS zit o.a. in verpakkingen (bv. die kunststof hoekjes om meubelen, maar ook in plastic bouwpakketten). Het is volgens mij ook wel in strips te koop bij hobbyshops etc.

Nu knip je lange smalle strookjes van het nieuwe kunststof, ongeveer 1 cm breed. Die smelt je in de v-groef. Je legt de strip in de groef en houdt je soldeerpistool er tegen aan totdat het goed is gesmolten. De truc is er genoeg warmte in te krijgen zodat het mooi samensmelt.
Het kunststof mag NIET verkleuren en al zeker niet van die bruine luchtbellen geven, dan verbrandt het en is de las verknoeid.
Met zo'n Weller gaat dat overigens prima, als je maar rustig en zorgvuldig werkt. Na een stukje smelten steeds ff de tip schoonmaken, zodat het overtollige plastic niet verbrandt. Dat smeer je anders weer in je las en dat tast de sterkte aan.

Het klinkt ingewikkelder dan het is.

Daarna maak je de lassen vlak, eerst grof schuren daarna steeds fijner.
Je kunt gaatjes afwerken met 2 componenten plamuur, maar je kunt ze ook dichtsmelten, nu je eenmaal weet hoe dat lassen gaat.
 
Oh ja.... ABS kun je ook "lassen" of lijmen met MEK. Dat is een chemisch stofje (Methyl Ethyl Ketonaat) waarmee je de ABS oplost. Na het vervliegen van de stof wordt de kunststof weer hard. Je lost wat ABS op tot een pasta-achtige substantie en smeert dat in de breukvlakken.
Spul is te koop bij de apotheek.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, sommigen beweren dat het prima werkt.
 
Laatst bewerkt:
En laat ik nou net zo'n Weller hebben staan :) Zeer bedankt voor je heldere uitleg, daar kan ik wat mee denk ik :) Bij vragen weet ik je te vinden ;)

PS dit is het ontwerp wat ik in gedachte heb:

monsterenergy.jpg


Geen idee hoe het foam zadel te kleuren maar goed..
 
Laatst bewerkt:
Oh ja.... ABS kun je ook "lassen" of lijmen met MEK. Dat is een chemisch stofje (Methyl Ethyl Ketonaat) waarmee je de ABS oplost. Na het vervliegen van de stof wordt de kunststof weer hard. Je lost wat ABS op tot een pasta-achtige substantie en smeert dat in de breukvlakken.
Spul is te koop bij de apotheek.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, sommigen beweren dat het prima werkt.

Het is gelukkig niet te koop bij de apotheek. :N Maar wel bij een schildersvakhandel. Je kan hiermee ABS oplossen, bijvoorbeeld LEGO blokjes, en dat papje er op smeren. Wel alles vrijmaken van lak! Het is een weekmaker die langzaam verdampt. Daarna is het weer net zo stevig als het was. Dit gaat veel beter dan met hitte mbv een weller of zo.

Daarna plamuren, schuren, kunstof hechtprimer, filler, lak en blanke lak. Best een aardig klusje, waar het MEK verhaal de minste moeite is! Suc6!
 
De filler is er voor om het mooi glad te krijgen. Dit gaat in alle putjes en krassen zitten. Daarna schuren om het perfect glad te krijgen.

Ik zie dat je mat zwart wilt. Ik weet niet of je dan over je laklaag nog blanke lak moet spuiten. Maar normaal gesproken spuit je de de blanke lak over de stickers.
 
Laatst bewerkt:
Dus even de volgorde voor de duidelijkheid:

-Ontvetten (gewoon met wasbenzine goed genoeg toch? Motip heeft ook "speciale" ontvetter..)
-Schuren (korrel 1000 of 1200?)
-Stof- en vetvrij maken
-Filler of primer filler?
-Weer schuren (niet teveel lijkt me, anders haal je de filler er weer af)
-Plastic primer
-Matzwarte lak

Toch? ;) Of hoef het schuren na de filler niet meer? Bovendien zoals aangegeven heeft Motip ook primer filler.. maar niet toepasbaar op plastic volgens de site. Moet ik dan gewone filler in plaats van primer filler?
 
Laatst bewerkt:
-Ontvetten met wasbenzine
-Scheuren met behulp van MEK lassen (plakken dus)
-Plamuren
-Schuren (korrel 1000 of 1200?)
-Kunstof primer (Dat zorgt er voor dat de volgende lagen blijven plakken op plastic)
-Primer filler
-Weer schuren (Desnood weer een stap terug en weer filler)
-Matzwarte lak (Meerdere laagjes)
-Eventueel blanke lak (Ik weet niet of dit nodig is als je het mat wilt hebben)
 
-Ontvetten met wasbenzine
-Scheuren met behulp van MEK lassen (plakken dus)
-Plamuren
-Schuren (korrel 1000 of 1200?)
-Kunstof primer (Dat zorgt er voor dat de volgende lagen blijven plakken op plastic)
-Primer filler
-Weer schuren (Desnood weer een stap terug en weer filler)
-Matzwarte lak (Meerdere laagjes)
-Eventueel blanke lak (Ik weet niet of dit nodig is als je het mat wilt hebben)

Voor je blanke lak gaat spuiten heeft het nog geen zin om met fijner dan 600 te schuren. Bovendien kan je oneffenheden veel makkelijker met een grove korrel weg krijgen. Dit staat ook in de how to. Misschien nog plamuren, want een filler kan niet alles vullen ;)

Filler is te krijgen als spuitplamuur of putty, zo heet t van motip. Naast ontvetten is t ook belangrijk dat je kuip schoon is, veel vuil lost beter op in water dan in wasbenzine :Y

Ik zal eens kijken of ik tijd heb om de foto's opnieuw online te zetten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan