r1 cilinder gescheurd

fourstroke

MF'er
11 sep 2008
66
0
hallo ,
mijn motorblok heeft onlangs de geest gegeven en bij het openhalen waren we toch verrast door de aanwezige schade, van cilinder 1 is ongeveer een stuk van 2 op 3 cm uit de cilinderwand afgebroken en de andere cilinders waren ook al aan het scheuren.

nu had ik graag een mogelijke oorzaak voor dit fenomeen geweten want hij heeft nooit echt heet gelopen of zoiets.

zou dit een productiefout kunnen zijn . motor had 39 000 km en was van bj 2000.

grtz

foto's volgen nog als k weet hoe dat hier werkt
 
full
 
Okeeeeeeeee........... Dat is wel fors. En dat voor de KM stand :S Kweet niet wat je er mee gedaan hebt maar het is niet al te best.

Heb je deze R1 nieuw gekocht of 2e hands. History is wel van belang.
 
ik heb deze 2de hands gekocht maar is altijd van vrienden geweest. dus vanaf hij nieuw gekocht is weet ik ongeveer zijn onderhoudshistorie.

is 2 weken geleden gebeurd maar heb ondertussen al okkazieblok op de kop kunnen tikken en deze zit er nu onder (hopelijk voor langer)

grtz
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel een verklaring geven, of deze ook klopt is een tweede:

de scheuren en uitgebroken stukken zitten daar (zo te zien), waar de cilinders elkaar raken.
Hier heb je een ander uitzettingsbeeld vd cilinders. De cilinders zijn voorzien van een dun laagje
slijtvast (keihard en dus bros) materiaal.
Door de verschillende mate van uitzetting in samenwerking met een (mogelijke?) slechte hechting op het moedermateriaal (de gegoten alu cilinder) breken er dan op den duur stukken uit...
 
Laatst bewerkt:
meer foto's

en de cil met meeste schade lijkt cil 1


Het uitzettingsverhaal lijkt heel waarschijnlijk (maandagochtendmodel?)
oververhitting.... (alsof iemand er heel vaak mee gedragged/geburned heeft en m kokend heet heeft laten worden).

of 1 en 2 liepen te arm :+

zijn er motorische aanpassingen geweest? (kop geflowed ofzo?) --> te vast gezet

@HAPO: weet niet of nicasil bros is, maar wel kei en keihard...


hou ons op de hoogte... al heeft t je geld gekost, tis razend interessant...
 
Zit een ingegoten dunwandig aluminiumbus met nicasil toplaag tís een wereldwijd voorkomend probleem met de r6 en r1 ook met lage km standen al zijn hier mensen die beweren dat het niet zo is.
 
Zit een ingegoten dunwandig aluminiumbus met nicasil toplaag tís een wereldwijd voorkomend probleem met de r6 en r1 ook met lage km standen al zijn hier mensen die beweren dat het niet zo is.

Nou, ik begin er wel in te geloven. Dit is volgens mij topic #4 in een jaar tijd. Voor mij een reden om er met een ruime boog om de R-serie te lopen :Z Kan misschien wel een onzin-reactie zijn en het merendeel van de fietsen zullen wel goed zijn, maar een blok afschrijven in pak 'm beet 20.000 kilometer vind ik niet normaal.
 
Het komt idd vaker voor met de R1 en R6, en hoe het komt????
Ik denk dat een oorzaak kan zijn is niet rustig genoeg warm rijden van de motor, en raggen kan niet veel kwaad, maar met koude motor meteen stevig gassen is funest.
Zal ook wel een combi zijn van tolerantiewaarden die bij elk blok anders kan zijn.

aar mss weet iemand wel de oorzaak.
 
Het komt idd vaker voor met de R1 en R6, en hoe het komt????
Ik denk dat een oorzaak kan zijn is niet rustig genoeg warm rijden van de motor, en raggen kan niet veel kwaad, maar met koude motor meteen stevig gassen is funest.
Zal ook wel een combi zijn van tolerantiewaarden die bij elk blok anders kan zijn.

aar mss weet iemand wel de oorzaak.

Ik weet het, zo ongefundeerd als de pest dit antwoord, maar ik heb het idee dat men (lees fabrikanten) op het randje zitten, en misschien in deze gevallen over het randje komen, kwa betrouwbaarheid in hun tocht naar gewichtsbesparing. Natuurlijk is raggen met koude motor niet echt aan te raden, maar het is wel apart dat ik alleen berichten over de Yamaha R-serie lees.
 
hier ook mijn reactie even,
ik had een r6 uit 2000 waarvan de eerste cilinder gescheurd was :Y kmstand stond toen op 37k dit probleem komt steeds meer boven met de modellen uit 2000, maar wat jij nu hebt vind ik wel erg extreem!!!
ik had helemaal geen onderhouds gegevens dus heb er toen ook een 2de handsblok ingehangen

heb je al contact gehad met yamaha? ik ben wel erg benieuwd wat ze zeggen...
zonder onderhoudsgegevens deden ze bij mij niks.

en t blijft zuur :Y
 
Contact met Yamaha opnemen.
Gezien de wetgeving in europaland, mag je van een motorfiets als deze wel verwachten dattie wat langer mee gaat dan dat. En is Yamaha dus bij wet verplicht om er kosteloos wat aan te doen.
Althans, ik vind dat een R1 wel wat langer mee kan dan 8 jaar en 40.000 km........
Maar misschien heb ik geen gelijk?
 
Stel:

STEL

Stel dat yama, kwaak, soes enz dezelfde toleranties zouden gebruiken, maar het probleem komt voor bij "enkel" yamaha, kan het aan drie dingen liggen.

1, kwaliteit van het materiaal
2 ontwerp
3 volk wat er op rijdt.

De "R"ren hebben een bepaalde "reputatie", waar dus ook op ingegaan wordt
"Dikke R1 kopuuh of een hayaboesaaaa"
Kan zijn dat deze fietsen door deze mensen bereden worden (en doorverkocht) :+

@ruud: Hard wegtrekken met koud blok, heeft dat niet meer invloed op zuigerveren, krukas enz?
Of was dat vanuit lage toeren in een hoge versnelling volgas geven?
 
Contact met Yamaha opnemen.
Gezien de wetgeving in europaland, mag je van een motorfiets als deze wel verwachten dattie wat langer mee gaat dan dat. En is Yamaha dus bij wet verplicht om er kosteloos wat aan te doen.
Althans, ik vind dat een R1 wel wat langer mee kan dan 8 jaar en 40.000 km........
Maar misschien heb ik geen gelijk?

8 jaar... je krijgt er 2 jaar garantie op
hooguit 3....
Hoe je het ook bekijkt, een motor is een slijtagedeel, op gegeven moment zijn er grenzen. Bovendien, 40k is toch heel wat, kan heel veel in gebeuren.

Kan wel zo zijn dat de schade abnormaal is, waardoor Yamaha er wel wat aan zou kunnen doen...
 
Het komt idd vaker voor met de R1 en R6, en hoe het komt????
Ik denk dat een oorzaak kan zijn is niet rustig genoeg warm rijden van de motor, en raggen kan niet veel kwaad, maar met koude motor meteen stevig gassen is funest.
Zal ook wel een combi zijn van tolerantiewaarden die bij elk blok anders kan zijn.

aar mss weet iemand wel de oorzaak.
denk ook inderdaad dat het niet goed warmrijden vooral funest is.
En dan bedoel ik de olietemperatuur, dan vinden ze me maar een zeikerd dat ik 15 a 20 min echt rustig rij.
Gelijk met een koude motor wegsleuren bij het stoplicht is hetzelfde als iemand om 3 uur s'nachts wakker maken en binnen 10 sec de 100 meter sprint laten doen.
Daar word je ook geen 50 mee ;)
 
8 jaar... je krijgt er 2 jaar garantie op
hooguit 3....
Hoe je het ook bekijkt, een motor is een slijtagedeel, op gegeven moment zijn er grenzen. Bovendien, 40k is toch heel wat, kan heel veel in gebeuren.

Kan wel zo zijn dat de schade abnormaal is, waardoor Yamaha er wel wat aan zou kunnen doen...

Precies, 2/3 jaar garantie. Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen garantie meer hebt. Je mag redelijkerwijs van een product een bepaalde levensduur verwachten en die is meestal langer dan de gegeven garantieperiode. 40k is toch helemaal niets voor een motorfiets? Als dat wel het geval is voor een R1, zou ik in eerste instantie naar de berijder wijzen en het ondeugdelijk materiaal van Yamaha.
Van zo'n dure motorfiets mag je toch wel het één en ander verwachten niet?
 
8 jaar... je krijgt er 2 jaar garantie op
hooguit 3....
Hoe je het ook bekijkt, een motor is een slijtagedeel, op gegeven moment zijn er grenzen. Bovendien, 40k is toch heel wat, kan heel veel in gebeuren.

Kan wel zo zijn dat de schade abnormaal is, waardoor Yamaha er wel wat aan zou kunnen doen...
Dat is een regeling die voorbij gaat aan de garantie termijn, deze regeling heeft betrekking op de levensduur. Je mag redelijker wijs verwachten dat een motor met een nieuwprijs van 16000 euro langer mee gaat dan 8 jaar en 40.000 km.
Honda heeft ook de sp2 van een maat van mij 8 maanden lang binnenste buiten gekeerd en voor 6000 euro aan nieuwe onderdelen gegeven dit jaar. Omdat de motor gewoon continue afsloeg zonder aanwijsbare reden. En daarna niet meer aan de praat te krijgen was. Zonder kosten, dat is natuurlijk ook enigzins service, maar als je zo'n zaak aanhangig maakt bij een rechter, gegarandeert dat je wint van de fabrikant.
Puur omdat de je naar redelijkheid mocht verwachten dat een motor heel wat langer mee gaat dan dat. Los van de garantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan