How-To: Remschijven vervangen

IceCube

MF'er
8 dec 2004
169
1
Maldegem
Hierbij even mijn bijdrage met een how-to voor het vervangen van de remschijven.
Hopelijk hebben jullie er iets aan!


Gereedschap:

04761d2658e747eca5ff51284d2c3d57


Als alles klaar ligt kunnen we eraan beginnen!
Voor ik het wiel eruit neem vervang ik eerst mijn remblokken. Dit staat niet in deze how-to. Zal voor de volgende keer zijn.

Voor ik het wiel demonteer vind ik het handig om alle hardnekkige bouten al een eerste slag los te maken. Dit doe ik nu omdat ik vind dat de motor dan nog iets steviger staat om wat kracht te zetten en omdat ik bij mijn Trophy ook nog vrij makkelijk aan de bouten kan. Bij andere motoren kan het zijn dat dit iets moeilijker is, daarom straks nog een goede tip.
Maar voor je deze bouten allemaal los draait vind ik het belangrijk dat je ze eerst allemaal netjes maakt. Bij mij zij het allemaal imbus-bouten waar héél wat vuil inkruipt. Daarom eerst netjes inspuiten met remmenreiniger, WD40, Dasty, … en het vuil uitpielen met een kleine schroevendraaier. Als deze netjes zijn dan passen de imbusdoppen veel mooier en dieper in de bout en heb je meer oppervlak om kracht op te zetten en daardoor ook minder kans dat je je bouten verrot draait!

66c321914f8c4909b8de7fb06f76924d

185365f667ad41519c7ffc6d72621648


Als de bouten een slagje los zijn begin ik met de rest.
Kabel van de snelheidsmeter/kilometerteller losmaken.
Krik onder het blok om het voorwiel van de grond te krijgen.
Plankjes onder het voorwiel om het wiel te ondersteunen als je de as eruit wil trekken. Geloof me, dit werkt veel vlotter ;)
As van het voorwiel losmaken en verwijderen en hupakee, één los voorwiel komt eraan.

77c55cb7885b4a9eb5a31c99f8d3a9d6


Daarna steek ik de as terug in de voorvork en steek ik daar een assteun onder. Zo blijft de motor mooi stabiel. Gewoon uit voorzorg, er lopen twee kleine pagadders rond in ons huis hé.

Nu kunnen we met het wiel aan de slag. Na het verwijderen van het systeem van de snelheidmeter en de spacer aan de andere kant kunnen we verder met het demonteren van de schijven.

Nu de goede tip die ook kan gebruikt worden bij mensen die niet zo goed aan de disc-bolts kunnen bij een gemonteerd wiel.
Plaats je wiel loodrecht tegen een muur en zet het vast met je voet onder de band.
Werk daarna aan de linkerkant met je ratel om de bouten los te draaien.

9329e076defc4effb5040a6816f18990


Zo trekt het wiel zichzelf vast en kun je genoeg kracht zetten om alles netjes los te krijgen.
Dit doe je ook omdat je eigenlijk je wiel niet mag platleggen op je schijven omwille van kans op verbuiging.
Om dit verbuiging tegen te gaan (als je je schijven zal hergebruiken) is het ook belangrijk dat je de bouten in een kris-cross patroon losdraait.

Als je schijven eraf zijn is het zoals bij mij misschien wel het moment om je velg van wat nieuw rubber te voorzien. Bij mij ligt er een nieuwe BT021 op daar ik achteraan ook een BT021 heb.
De volgende set zal wel een Dunlop Roadsmart zijn, maar deze hadden ze net niet meer in voorraad.

6369dad98e9c4929810a6d3de1b542a3


Als het nieuwe rubber eropligt en als alle bouten netjes opgefrist zijn (lees oude locktite verwijderen en mooi oppoetsen met remmenreiniger) kunnen we beginnen met het monteren van de nieuwe remschijven.
Bij mij zijn het geen ‘merk’schijven maar specifiek gemaakt voor mijn motorfiets door een Engelse firma die Triumph onderdelen verkoopt en fabriceert. De originele schijven en de Galfers waren mij iets te duur (+/- 600€/ paar) , de EBC-schijven hadden ze niet in contour editie en vond ik er niet uitzien.
Deze werden mij aangeraden door Squaredeals als goedkoper ( +/- 350€/paar) en stukken beter dan de EBC-schijven. Ze zien er in ieder geval zeer netjes en degelijk uit!

0d47403e681e4b0582ff7480f82d3d38


Voor het monteren van de nieuwe schijven zet ik mijn wiel eerst schuin tegen de muur om zo de schijven netjes op hun plaats te zetten. Nu zet ik toch nog niet zoveel kracht en de schijven zelf raken geen muur of vloer. Vergeet niet om op iedere bout wat nieuwe locktite (gemiddelde sterkte) te druppelen.

51b0ee360fdd4efaa22f74d1488ed8d6


Als de beide schijven enigszins gemonteerd zijn zet ik het wiel opnieuw loodrecht tegen de muur, met mijn voetje onder de band.

Daarna werk ik verder aan de rechterkant om alle bouten in een kris-cross patroon (opnieuw geen verbuiging) aan te draaien.
Doordat je nu aan de rechterkant werk draait het wiel zich opnieuw zelf vast tegen de muur en kun je alle nodige kracht zetten om de bouten vast te zetten. Dit doe je het best op het specifieke moment dat beschreven staat in het WPHB. Ik doe dit niet omdat ik liever op gevoel werk en ook een beetje omdat ik geen momentsleutel ter beschikking had :)

20c7a9e4b7af4a0f94b203b48f085fee



Daarna kun je beginnen met het terug monteren van alles.
Opnieuw kies ik ervoor om – eens het wiel in de voorvork zit om alles nog eens aan te draaien als het wiel al opnieuw op de grond staat om genoeg kracht te kunnen zetten zonder zorgen te moeten maken dat je motor zal omvallen.

5bb421dfec1f438f8969cd1c0d6d9e3f



Tadaa, eindresultaat! *O* *O*
 
De klus duurt inderdaad niet zo lang als alles netjes loskomt.
Ware het niet van de trip naar de bandenboer, duurde het langer om de how-to te schrijven dan om de schijven te vervangen :)

Desondanks hoop ik dat er mensen zijn die er toch iets aan hebben. Kwestie van zelfs bij basic-sleutelen een aantal tips of aandachtspunten mee te geven.
 
De klus duurt inderdaad niet zo lang als alles netjes loskomt.
Ware het niet van de trip naar de bandenboer, duurde het langer om de how-to te schrijven dan om de schijven te vervangen :)

Desondanks hoop ik dat er mensen zijn die er toch iets aan hebben. Kwestie van zelfs bij basic-sleutelen een aantal tips of aandachtspunten mee te geven.


Leuk dat je de moeite van het schrijven neemt, heb vorige week dezelfde klus gedaan met mijn Bandit1200. Offtopic: Hoe bevalt de Triumph1200? (Kon er 5 jaar geleden geen mooie vinden en kocht toen mijn Bandit1200 vandaar de interesse? :9 )
 
De foto's zijn ondertussen aangepast om ze iets sneller te laten laden.

De trophy 1200 (mijne van 1997) is een heel prettige motor om mee rond te touren, ook als het iets sportiever mag.
Is een pak lichter en ook een iets krachtigere motor dan de RT's waarmee ik regelmatig op pad ga.
Ik dacht iets van 108pk voor 235kg.
Als medemens van 1m85 zit ik goed uit de wind, alleen heb je wel wat last van redelijk wat turbulentie rond de helm.
Verder kan ik niet direct iets verkeerd zeggen over de trophy. Heel betrouwbaar, grote koffers, ...
Bij lange trips, redelijk zuinig (ooit deed ik in Finland zo'n 450km met een tank van 24 liter).
Jammer is dat je de vering niet zomaar kan aanpassen en dat het een tourfiets met ketting is. Geen cardan dus, maar met een scottoiler doe ik toch ook zeker 50.000km met m'n kettingset.
 
ik heb de bouten van me toch maar effe 2dagen laten weken in de Wd40 en dan de voor en achterzijde ingespoten!


Ik heb mijn bouten ook heel netjes gemaakt, met een zachte metalen borstel alle draad netjes opgepoetst tot alle vuil verdwenen was.
Bij mij was het meer handenarbeid dan het laten weken want ik had geen zin om het hele handeltje een paar dagen te laten liggen.
 
eerlijk gezegd vervang ik mijn bouten als ik een nieuwe remschijf plaats. die bouten krijgen zulke krachten te verduren dat ik liever niet wil mee maken dat er wat afbreekt.


Ja, daar had ik ook aan gedacht, maar mijn bouten waren echt nog wel zeer netjes. Daarom heb ik ze ook behouden.
In de toekomst komen er waarschijnlijk nog wel Tasty-Nuts op. Maar voor nu voldoen ze zeker nog.


ik moet je teleurstellen. Bij mijn niet.


Raar, bij mij staan ze perfect. Ik heb ze ook op de webruimte verkleint, dus normaal gezien zou het geen probleem mogen zijn.
 
Graag gedaan!
Als ik hiermee iemand kan meesleuren in mijn Triumph-fan-zijn is dat meegenomen.
Het zal hoogst waarschijnlijk bij dit merk blijven, ook in de toekomst.
Vorig jaar een aantal testritten gedaan, waaronder de Tiger 1050... :9~ :} :}
Manman, wat een perfecte motor!
Alleen heb ik er momenteel het geld niet voor -O-

Net toen ik mijn Bandit 1200S (nieuw overjarig)gekocht had zag ik een prachtige oud model 1200 sprint met 147pk in perfekte staat te koop voor 50% van de aankoopprijs van de Bandit ;(

Maar ben waarschijnlijk vergelijkbaar blij met mijn B12 als dat jij met je Triumph bent :9~ ?

Maar zo,n zwarte 1200Sprint,...ik denk er nog wel eens aan :}
 
Ja, ik ga nooit zeggen dat een andere motor niet goed is. Ik gewoon zeer tevreden met mijn Triumph :)

Zo'n sprint vind je natuurlijk niet zo vaak meer hé. Mss komt er ooit nog wel één in je garage. Zo als sidekick of voor de afwisseling.
zo duur zijn deze ook niet meer hé. Dat is ook het grote voordeel van de Triumph's van die jaren. Degelijk maar pakken goedkoper dan de concurrentie (tweedehands dan hé)
Ik kocht mijn Trophy 1200 van '97 zo'n goeie drie jaar terug voor 3500€. Ondertussen zijn de prijzen zowat hetzelfde gebleven. Dus echt een grote verliespost is het zeker niet!
 
Goede how-to (maar bij mij doen de meeste foto's het ook niet goed.

Een paar toevoegingen/verduidelijkingen:

- het is makkelijker om de schijfbouten al iets losser te draaien als de motor nog op zijn wielen staat (dus niet eerst op de heftafel zetten)
- het is aan te bevelen om de schijfbouten bij montage weer te voorzien van een druppeltje losbreekbare Locktite
- het is ten zeerste aan te bevelen om met de schijven ook de blokken te vervangen
- voordat je gaat rijden eerst zowel voor als achter de vrije slag uit de remmen pompen
- denk om de draairichting van de schijven! Bij veel maakt het niet uit, bij sommige types wel.....
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is er een probleem met de foto's, afhankelijk van de browser.
Bij mij werkt het perfect met Firefox, maar niet met Internet Explorer.
Hoe dit precies komt weet ik ook niet hoor...
Iemand een idee?
 
nog een tip, als je velg ontdaan is van de schijven is het ook HET aangewezen moment om de velg eens lekker te soppen aangezien je nu overal goed bij kan.
Beetje lampolie/wd40/diesel op een doekje en poetsen maar. Als alle rommel d'r af is even met een sopje + dreft om de vettigheid te verwijderen & klaar :)
Niet de lagers soppen :)
 
doen jullie ook Loctite op de bouten om ze te borgen....... :)
heb pas ook de schijven vervangen van m,n zomerwielen en zet de nieuwe bouten in dat schroefborgspul van Loctite
anders komen ze misschien ooit los
 
Terug
Bovenaan Onderaan