Motor jaar wegzetten

Oelala

MF'er
27 jan 2012
47
0
Wegens studies in het buitenland moet ik mijn motorhobby een jaar opgeven. Nu weet ik ook dat stilstaan nog slechter is voor de motor dan ermee rijden, dus wil ik op tijd weten welke voorzorgsmaatregelen ik moet treffen. Volgende dingen lijken me al vanzelfsprekend:
-Batterij eruit en af en toe aan de Optimate
-Opbokken, dus banden van de grond
-Ademende stofhoes
-In een afgedekte garage, maar verwarming zal niet echt mogelijk zijn.
-Ik kom uit België, en volgens mij geeft het niet schorsen van een nummerplaat hier niet zo'n grote problemen als in NL, maar moet ik toch nog eens navragen.

Zijn er nog maatregelen die ik moet nemen zodat mijn schone goed gepreserveerd blijft? Het betreft een Ducati 749, dus vraag me ook nog volgende dingen af:
-Metalen benzinetank: vol of leeg wegzetten? Spoelen? Eraf halen en een andere vloeistof erin?
-Heb er net nieuwe distributieriemen opzitten: oude er terug op en de nieuwe ergens onder betere omstandigheden wegleggen of de nieuwe er gewoon op laten zitten (vervangen of niet na een jaar stilstaan?)
 
Wegens studies in het buitenland moet ik mijn motorhobby een jaar opgeven. Nu weet ik ook dat stilstaan nog slechter is voor de motor dan ermee rijden, dus wil ik op tijd weten welke voorzorgsmaatregelen ik moet treffen. Volgende dingen lijken me al vanzelfsprekend:
-Batterij eruit en af en toe aan de Optimate :N :N [laat die accu gewoon zitten, alleen massakabel eraf halen.
-Opbokken, dus banden van de grond :Y
-Ademende stofhoes :Y
-In een afgedekte garage, maar verwarming zal niet echt mogelijk zijn. :Y
-Ik kom uit België, en volgens mij geeft het niet schorsen van een nummerplaat hier niet zo'n grote problemen als in NL, maar moet ik toch nog eens navragen.

Zijn er nog maatregelen die ik moet nemen zodat mijn schone goed gepreserveerd blijft? Het betreft een Ducati 749, dus vraag me ook nog volgende dingen af:
-Metalen benzinetank: vol of leeg wegzetten? Spoelen? Eraf halen en een andere vloeistof erin? vol wegzetten tegen roestvorming, :Y
-Heb er net nieuwe distributieriemen opzitten: oude er terug op en de nieuwe ergens onder betere omstandigheden wegleggen of de nieuwe er gewoon op laten zitten (vervangen of niet na een jaar stilstaan?)
 
Tank vol, banden iets harder als normaal oppompen (+1 bar ofzo) , en als de olie wissel al lang geleden is ook liefst voor de lange stilstand verversen.

e.v.t zou je zo'n flesje Forte bij de benzine kunnen gooien die de benzine goed houd, dat spul wordt meestal voor de winterstop gebruikt door de midwinter-stop mietjes }) :+

Verder zou ik niet zoveel weten.

Als het een hele vochtige ruimte is kan je e.v.t. een dopje olie door de bougie gaten gooien, maar dat is meer voor de hele lange stilstand.

Accu natuurlijk los halen of helemaal eruit.

Remmen is misschien ook nog wel een punt waar iets aan gedaan kan worden, maar ik heb geen ervaring met hydraulische remmen en remzuigers (trommelremmen en kabels ftw!) dus daar laat ik me niet over uit. :)
 
Ik zou:

- alle vloeistoffen er uit laten lopen.
- hem vervolgens onderdompelen in hoogwaardige olie (geen action).
- het ding ondersteboven ophangen.
- de lucht in de banden vervangen met verse lucht uit de alpen.
- de accu op zijn kant onder een stapel boeken leggen (dit om het kromtrekken van de platen tegen te gaan)
- en toch maar een klimaatsysteem kopen voor de schuur........

Even serieus, accu er uit en verder niet zo zenuwachtig doen.
 
Wegens studies in het buitenland moet ik mijn motorhobby een jaar opgeven. Nu weet ik ook dat stilstaan nog slechter is voor de motor dan ermee rijden, dus wil ik op tijd weten welke voorzorgsmaatregelen ik moet treffen. Volgende dingen lijken me al vanzelfsprekend:
-Batterij eruit en af en toe aan de Optimate
-Opbokken, dus banden van de grond
-Ademende stofhoes
-In een afgedekte garage, maar verwarming zal niet echt mogelijk zijn.
-Ik kom uit België, en volgens mij geeft het niet schorsen van een nummerplaat hier niet zo'n grote problemen als in NL, maar moet ik toch nog eens navragen.

Zijn er nog maatregelen die ik moet nemen zodat mijn schone goed gepreserveerd blijft? Het betreft een Ducati 749, dus vraag me ook nog volgende dingen af:
-Metalen benzinetank: vol of leeg wegzetten? Spoelen? Eraf halen en een andere vloeistof erin?
-Heb er net nieuwe distributieriemen opzitten: oude er terug op en de nieuwe ergens onder betere omstandigheden wegleggen of de nieuwe er gewoon op laten zitten (vervangen of niet na een jaar stilstaan?)


Dat is niet waar. Als je alleen korte ritten rijdt is het voor de motor beter om helemaal niet te rijden.
 
Ik zou:

- alle vloeistoffen er uit laten lopen.
- hem vervolgens onderdompelen in hoogwaardige olie (geen action).
- het ding ondersteboven ophangen.
- de lucht in de banden vervangen met verse lucht uit de alpen.
- de accu op zijn kant onder een stapel boeken leggen (dit om het kromtrekken van de platen tegen te gaan)
- en toch maar een klimaatsysteem kopen voor de schuur........

Even serieus, accu er uit en verder niet zo zenuwachtig doen.

uh-hu, inclusief de kuipen?

~edkedk schreef op 18 juli 2013 @ 20:46


Dat is niet waar. Als je alleen korte ritten rijdt is het voor de motor beter om helemaal niet te rijden.


Doen we dan ook niet. 't is geen vervoersmiddel ofzo...
 
Compleet optioneel, maar als het je peace-of mind geeft, kan je deze dingen doen:

- Accu in de (diep)vriezer
(omdat de zelfontlading dan het langzaamst gaat)
- Scheutje motorolie in het bougiegat kiepen, zuigers 1X ronddraaien
(om de binnenkant van de verbrandingskamers te beschermen tegen vocht)
- in, en uitlaat afdichten met een zak
(wederom tegen vocht, maar ook tegen muizennesten enz.)
 
Er stond een tijd geleden een artikel in de Motoplus over racebrandsotf. Daar werd aangegeven dat dat ook zeer geschikt is om je motor mee weg te zetten. omdat die brandstof zuiverder is, treedt er weinig tot geen gomvorming op. Bovendien bevat euro-95 een deel ethanol, wat vochtaantrekkend is.

Ik zou dan wel zorgen dat je al op de racebrandstof gereden hebt, zodat er ook in het brandstofsysteem racebrandstof zit.
 
Wegens studies in het buitenland moet ik mijn motorhobby een jaar opgeven. Nu weet ik ook dat stilstaan nog slechter is voor de motor dan ermee rijden, dus wil ik op tijd weten welke voorzorgsmaatregelen ik moet treffen. Volgende dingen lijken me al vanzelfsprekend:
-Batterij eruit en af en toe aan de Optimate
-Opbokken, dus banden van de grond
-Ademende stofhoes
-In een afgedekte garage, maar verwarming zal niet echt mogelijk zijn.
-Ik kom uit België, en volgens mij geeft het niet schorsen van een nummerplaat hier niet zo'n grote problemen als in NL, maar moet ik toch nog eens navragen.

Zijn er nog maatregelen die ik moet nemen zodat mijn schone goed gepreserveerd blijft? Het betreft een Ducati 749, dus vraag me ook nog volgende dingen af:
-Metalen benzinetank: vol of leeg wegzetten? Spoelen? Eraf halen en een andere vloeistof erin?
-Heb er net nieuwe distributieriemen opzitten: oude er terug op en de nieuwe ergens onder betere omstandigheden wegleggen of de nieuwe er gewoon op laten zitten (vervangen of niet na een jaar stilstaan?)

Op de middenbok, blok ondersteunen dat het voorwiel vrij is van de grond en op de druppellader, meer niet.
 
Op de middenbok, blok ondersteunen dat het voorwiel vrij is van de grond en op de druppellader, meer niet.
749 heeft geen midden bok volgens mijn.
kan je geen druppellader aansluiten.
inverband met je elektronische gedeelte.
749 heeft best veel elektra dus weet niet of het verstandig is om hem zolang zonder stroomte laten staan.
 
749 heeft geen midden bok volgens mijn.
kan je geen druppellader aansluiten.
inverband met je elektronische gedeelte.
749 heeft best veel elektra dus weet niet of het verstandig is om hem zolang zonder stroomte laten staan.


Direct op de accu aansluiten, er zijn meerdere manieren om de banden van de grond te houden. Niet omdat de banden er niet tegen kunnen, maar als een band bv zacht wordt zal deze dan niet vervormen.
 
Een accu die een jaar zonder stroom staat is kaduuk. :Y
Motor inderdaad aftanken, eventueel flesje Forte erbij. :Y (stukje rijden)
Opbokken en dus de wielen van de grond is een goed idee. :Y
 
Laatst bewerkt:
Er stond een tijd geleden een artikel in de Motoplus over racebrandsotf. Daar werd aangegeven dat dat ook zeer geschikt is om je motor mee weg te zetten. omdat die brandstof zuiverder is, treedt er weinig tot geen gomvorming op. Bovendien bevat euro-95 een deel ethanol, wat vochtaantrekkend is.

Ik zou dan wel zorgen dat je al op de racebrandstof gereden hebt, zodat er ook in het brandstofsysteem racebrandstof zit.


V-power, BP Ultimate, Total exellium en soortgelijke benzines bevatten ook geen/minimaal ethanol. 98 in mindere mate en 95 is ca 5% ethanol.
Dus als TS een vat racebenzine te duur vindt kan hij ook de tank afvullen met V-power achtige. Of er tussenin wil gaan zitten kan hij Aspen halen bij de grasmaaierboer. Dat is speciaal om motoren lang weg te zetten. (Zoals gragmaaiers die 's winters niet gebruikt worden maar wel in 1x moeten starten als het gras weer gaat groeien.)
 
Compleet optioneel, maar als het je peace-of mind geeft, kan je deze dingen doen:

- Accu in de (diep)vriezer
(omdat de zelfontlading dan het langzaamst gaat)
- Scheutje motorolie in het bougiegat kiepen, zuigers 1X ronddraaien
(om de binnenkant van de verbrandingskamers te beschermen tegen vocht)
- in, en uitlaat afdichten met een zak
(wederom tegen vocht, maar ook tegen muizennesten enz.)


De zuigers een keer ronddraaien joh?

_O-
 
Precies.

Flikker dat ding in een hoek met een laken eroverheen en aan de lader. Wat een geemmer allemaal zeg. Het is een motorfiets, geen baby.

Nadeel is dat een baby aangeeft als er iets mis gaat. Een motor niet.

Heb nu al een paar motoren open gehad omdat de eigenaar deze aan tijd stil had laten staan. Echt, de moderne brandstoffen (het mag geen benzine meer heten) brengen serieuse schade aan.
 
ik zou hem ff wasssen, in de wax zetten, ff een lapje met wat olie langs de delen die zouden kunnen gaan roesten, accu aan de druppellader en een tankje v-power oid er doorheen rijden, dan aftanken met v-power.

Heb een blok 3 jaar in de schuur gehad met zonder olie of wat dan ook, deze even een eerste keer ff met de hand rondgedraaid en daarna gewoon gevuld met olie etc en gaan :)
 
Ik zou hem bij de motorboer in consignatie zetten. Dan kom je hem na een jaar weer ophalen en heeft hij dezelfde voorkeursbehandeling gehad als alle andere fietsen die meer dan een jaar in zijn showroom staan.
 
Heb nu al een paar motoren open gehad omdat de eigenaar deze aan tijd stil had laten staan. Echt, de moderne brandstoffen (het mag geen benzine meer heten) brengen serieuse schade aan.
Het scheelt ook per motorfiets/voertuig denk ik, de hoeveelheid lucht die bij de benzine kan komen in de carburateur, de manier van stalling.. (verwarmde garage of buiten in de regen)

Injectie lijkt me nog minder gevoelig, ook al kan een injector wel verstopt raken..

Vorig jaar een GS650 na vijf jaar (aantoonbaar n.a.v. een overlijden) op de oude benzine tot leven gewekt, hierbij alleen even voor de zekerheid de vlotterbakjes afgetapt, een pufje remmenreiniger in het luchtfilterkanaal en een externe accu erop.
Door grote drukte op de weg daarna omgereden op de oude benzine en pas na twintig kilometer verse benzine erbij getankt. Liep voor het tanken al geen klap verkeerd. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem bij de motorboer in consignatie zetten. Dan kom je hem na een jaar weer ophalen en heeft hij dezelfde voorkeursbehandeling gehad als alle andere fietsen die meer dan een jaar in zijn showroom staan.
Right on! Droog man, maar helemaal waar. _O- :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan