Voorvork krom, beste oplossing?

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Een tijd geleden kwam ik erachter dat de binnen vorkpoten van mijn XS360 project krom zijn. Sinds die tijd zit ik een beetje te dubben over de oplossing.

Nieuwe binnenpoten zijn pakweg 130 euro, mij veel te duur (heb ook niet veel te besteden at the moment). Een andere oplossing is het kopen van een stel tweedehandse, maar wellicht kan ik de vorkpoten ook laten richten. Wat is volgens jullie de beste oplossing.

M.b.t. het richten, de vorkpoten zijn een klein beetje kromgetrokken (lang stilgestaan tegen een muur, niet op de middenbok, altijd spanning op de vork gestaan).

Bij voorbaat dank.
 
Een tijd geleden kwam ik erachter dat de binnen vorkpoten van mijn XS360 project krom zijn. Sinds die tijd zit ik een beetje te dubben over de oplossing.

Nieuwe binnenpoten zijn pakweg 130 euro, mij veel te duur (heb ook niet veel te besteden at the moment). Een andere oplossing is het kopen van een stel tweedehandse, maar wellicht kan ik de vorkpoten ook laten richten. Wat is volgens jullie de beste oplossing.

M.b.t. het richten, de vorkpoten zijn een klein beetje kromgetrokken (lang stilgestaan tegen een muur, niet op de middenbok, altijd spanning op de vork gestaan).

Bij voorbaat dank.
Meen je dit serieus?
Als het een grap is dan is het een goeie _O- _O-
Als je nergens tegenaan rijd gaan ze krom en knikken ze onder het T-stuk.
Van het stilstaan gaan ze echt niet krom.
 
Je gaat ze ws toch uit elkaar halen, dan pas kan je echt zien* of ze krom zijn.
(* dmv rollen over een glasplaat.)
Of je haalt het wiel er uit en zet de poten los in de kroonplaten.
Dan meet je de afstand tussen de 2 poten ter hoogte van de as terwijl je de poten draait door de kroonplaat.
Als de afstand gelijk blijft zijn de poten niet krom.
 
Kun je laten richten....

Heb al paar x vorkpoten opnieuw laten verchromen, ook dan worden ze eerst gericht.
Werd mij verteld dat 90% van de oudere poten krom zijn.
Zelfs incl richten, afdraaien, verchromen en slijpen ben je goedkoper uit dan nieuwe.
 
Als je goed wrijft over de voorvork(wol zadel overtrekje is het beste) gaat die vanzelf weer recht staan.
Wrijven aan de bolle zijde van de kromme kant natuurlijk.

Al die beide handjes hier


Bel meneer Geller effe;

full
 
Was toch 20 dagen geleden 1 april? :? _O- *O* :P

Maar als dit wel serieus bedoeld is dan zijn ,als de poten niet echt geknikt zijn op 1 plek maar gewoon wat rond staan, ze nog wel te richten lijkt mij.
 
Deze fiets staat al minstens zes jaar stil... Plus dat ie nooit op de standaard stond of middenbok, dus altijd kracht op de vork en achterbrug.
Misschien is je frame door het gewicht van het motorblok zodanig uitgezakt dat het blok haast op de grond ligt. Zou ik eerst naar kijken.

Grondspeling is nog normaal, enkel de vorkpoten.

Was toch 20 dagen geleden 1 april? :? _O- *O* :P

Maar als dit wel serieus bedoeld is dan zijn ,als de poten niet echt geknikt zijn op 1 plek maar gewoon wat rond staan, ze nog wel te richten lijkt mij.

Het is serieus. De poten staan wat krom, ze zijn niet geknikt. Ik heb er een rechte metalen lat tegenaan gehouden en van onder naar boven loopt de kromming op tot maximaal een halve cm. Met het blote oog zie je het heel lichtjes, vandaar ook de twijfel.
 
Grondspeling is nog normaal, enkel de vorkpoten.Het is serieus. De poten staan wat krom, ze zijn niet geknikt. Ik heb er een rechte metalen lat tegenaan gehouden en van onder naar boven loopt de kromming op tot maximaal een halve cm. Met het blote oog zie je het heel lichtjes, vandaar ook de twijfel.
Als die poten werkelijk krom zijn komt dat niet van het lang stilstaan.
Dan is er ergens mee tegenaan gereden.
Weet je zeker dat je lat recht is?
5mm krom zie je echt wel op het oog.
Bedoel je de binnen of de buitenpoten?
Hoe kan je een metalen lat op de binnenpoten leggen zonder dat de gedemonteerd zijn?
je kan maar zo'n 15cm zien.
Als hij over die 15cm 5mm krom is dan is het wel heel erg krom en kan de vork met geen mogelijkheid meer inveren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als die poten werkelijk krom zijn komt dat niet van het lang stilstaan.
Dan is er ergens mee tegenaan gereden.
Weet je zeker dat je lat recht is?
5mm krom zie je echt wel op het oog.
Bedoel je de binnen of de buitenpoten?
Hoe kan je een metalen lat op de binnenpoten leggen zonder dat de gedemonteerd zijn?
je kan maar zo'n 15cm zien.
Als hij over die 15cm 5mm krom is dan is het wel heel erg krom en kan de vork met geen mogelijkheid meer inveren.


misschien heeft ie 2 jaar aan zijn voorwiel aan het plafond gehangen. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan