4 kleps boxers; performance improvements

bredebeier

MF veteraan
9 aug 2003
24.694
1.963
Zoals gezegd, alles wat met performance verbetering van je 4 kleps boxers te maken heeft kun je hier kwijt.

Zowel single als twinsparks. Vanaf zeg 1998 tot nu toe...
full

full

full
 
Ik heb dus de onderpoten van een GS1150 genomen en in mijn S gezet zodat deze voor omhoog komt en meer grond spelling heeft. Ik had al een instelbare trekstang dus zit ik nu op de zelfde specs als een BCR.

Met die 12mm mod bedoel je het montage punt van der onderste kroonplaat 12mm naar achteren brengen in de onderste triangel toch.
Dat is eigenlijk de volgende stap die ik wil doen, eerst nog even zo rijden om te zien hoe dit bevalt. In eerste instantie voelt het nu wat stabieler aan bij het insturen.

Nou... De "fusee" van de draagarm haal je 12mm naar achteren zodat de "balhoofdhoek" scherper wordt.
Normaal krijg je eenzelfde effect door de kortere trekstang, maar dan zet je de motor ook op zijn neus waardoor de zitpositie niet meer klopt. Iedereen die klaagt over het zadel van de R1100S heeft een korte trekstang waardoor ze met de edele delen op de tank schuiven.
Nu heb ik dus weer een horizontaal staande motor. De zitpositie is zo veel beter.
Van mij hoeft de motor niet hoger, ik heb korte pootjes dus zo kom ik tenminste weer met de platte voet op de grond. Een laag zwaartepunt is ook wat waard...

De telelever aanpassing is overigens ook een mod die wordt toegepast bij de R1200S. Men monteert dan een draagarm van de R1200RT. Dit is exact dezelfde draagarm, maar BMW heeft een ruimte gereserveerd voor verschillende posities van de fusee. Zo heeft de R1200GS en S de fusee ver naar voren staan en de RT naar achteren.

Vorig jaar reed ik in de Pyreneeën met zo'n R1200RT mee op. Tot mijn stomme verbazing was die een stuk vlotter door het krappere bochtenwerk, waar mijn S weer veel vlotter werd als de bochten wat ruimer werden. De S wil gewoon rechtuit op stukken waar de RT heel wendbaar is.
Later kwam ik er dus achter dat de RT de draagarm heeft die men dus als modificatie ziet onder de R1200S. Deze past natuurlijk niet op de R1100S. Maar de R1100S arm is van staal en met een lasapparaat dus aan te passen. Toen ik uitgevogeld had waarom die RT zoveel vlotter de korte bochten kon pakken was ik om. Dat moest ik dus ook hebben.
En dat heb ik nu ook gedaan. Ik heb er alleen nog niet veel kilometers mee gereden, maar de eerste indruk was heel positief. Binnenkort ben ik een lang weekend met de motor naar Duitsland, dus dan kan ik het echt goed uitproberen.

Het hele verhaal staat hier: http://forums.pelicanparts.com/bmw-...m/555807-r1100s-10mm-shortened-telelever.html

Deze gasten zijn allemaal aan de 10mm. Er zijn er een paar bij die 12mm hebben toegepast.
Maar deze waren vonden 12mm te veel. Ik heb uiteindelijk toch voor 12mm gekozen omdat ik dus de standaard lange trekstang weer in gebruik heb genomen. Zo kom ik op ongeveer dezelfde hoek uit als met de 10mm modificatie in combinatie met een korte trekstang.
 
Laatst bewerkt:
Jep, maar zal dat huisje ff checken

Tis iets meer dan drab. Zowel links als rechts lag behoorlijk wat olie. Filterhuis is ook zo vettig als de pest. Maar eens goed schoonmaken. Vraag me nu wel af of het van die paar km rijden is of dat het de vorige keer bij de dealer niet is schoongemaakt. Olie staat niet tot max.

En wat een K klus om erbij te komen! Is niet echt een plekkie om 'ff' te checken.

Wil ook nog steeds een rapidbike op de S hebben maar vraag me toch wel af waar dat kastje het beste geplaatst kan worden. Er is niet echt veel ruimte onder al dat plastic....
 
Tis iets meer dan drab. Zowel links als rechts lag behoorlijk wat olie. Filterhuis is ook zo vettig als de pest. Maar eens goed schoonmaken. Vraag me nu wel af of het van die paar km rijden is of dat het de vorige keer bij de dealer niet is schoongemaakt. Olie staat niet tot max.

En wat een K klus om erbij te komen! Is niet echt een plekkie om 'ff' te checken.

Wil ook nog steeds een rapidbike op de S hebben maar vraag me toch wel af waar dat kastje het beste geplaatst kan worden. Er is niet echt veel ruimte onder al dat plastic....
Bij mij zat hij op de triangel "arm" links :)
 
Tis iets meer dan drab. Zowel links als rechts lag behoorlijk wat olie. Filterhuis is ook zo vettig als de pest. Maar eens goed schoonmaken. Vraag me nu wel af of het van die paar km rijden is of dat het de vorige keer bij de dealer niet is schoongemaakt. Olie staat niet tot max.

En wat een K klus om erbij te komen! Is niet echt een plekkie om 'ff' te checken.

Wil ook nog steeds een rapidbike op de S hebben maar vraag me toch wel af waar dat kastje het beste geplaatst kan worden. Er is niet echt veel ruimte onder al dat plastic....

Rechtsonder de tank past het prima....

Kun je er bij als je de buddy eraf haalt en de tank iets lost. Ook je kabels zijn dan goed bereikbaar...

@daniel:daarom vroeg ik jou om de GS arm ;)
 
Ah,ok?

En daarom wilde ik al een andere arm om mee te prutsen...

Heb jij die mod soms zelf uitgeprobeerd? of heb je de ervaring van anderen meegemaakt op circuits, na aanpassing?

Een set extra deksels is idd niet zo gek,want het karbon doet , vrees ik, ook vrij weinig qua slijtagebuffer.... :/
 
Ah,ok?

En daarom wilde ik al een andere arm om mee te prutsen...

Heb jij die mod soms zelf uitgeprobeerd? of heb je de ervaring van anderen meegemaakt op circuits, na aanpassing?

Een set extra deksels is idd niet zo gek,want het karbon doet , vrees ik, ook vrij weinig qua slijtagebuffer.... :/
Nope, maar ik heb niks te klagen. Stuurt super en vertrouwt, al is de feedback natuurlijk ruk met een paralever constructie. Misschien ooit een Bakker constructie met UPSD er onder knutselen.

Qua schuiven moet je toch een beetje geluk hebben.
 
Ik zal dan wel te weinig motorgevoel hebben,want ik heb me nooit onzeker gevoeld op de S. Zeker het remmend de bocht insturen ging voor mijn gevoel altijd super ..maar goed, mijn talenten zijn zeer beperkt op ,t circuit 8-)
 
Is misschien een toepassing voor op straat, maar op het circuit wordt ie er veel te zenuwachtig van. Anders gezegd; een inklappend voorwiel gevoel, diep in de bocht met de deksel aan de grond/curbstone.

Ik ben het er wel mee eens.
Al passen ze deze mod ook toe bij de R1200S (door de kortere RT triangel te gebruiken).

De motor voelt gewilliger aan bij lage snelheden.
Waar het eerst een redelijk zware motor was om te sturen, stuurt ze nu heel lichtvoetig.
Maar op snelheden van 120+ kan ik me voorstellen dat het allemaal iets te gemakkelijk gaat.
Waardoor de motor mogelijk nerveus aan gaat voelen.
Ik gebruik mijn motor voor plezierritjes in het bochtige buitenland.
Je komt dan zelden op snelheden van boven de 140km/h. Dan mis je namelijk de volgende bocht.
Waar het mij om gaat is dat ik juist op het "kortere" werk veel vlotter de motor kan omgooien en insturen.

Nou moet ik erbij zeggen dat ik voor 12mm ben gegaan omdat ik terug ben gegaan naar de standaard trekstang op de achterkant. Mijn motor staat dus niet meer "op zijn kop" hetgeen ook al de nodige balhoofdhoek extra gaf.
Je kan dus een minder extreme inkorting geven. 12mm wordt wel als extreem gezien, maar door de mensen met een korte trekstang. Met een lange trekstang hef je die 2mm volledig op (niet nagerekend overigens...). Je zou dus ook voor 8mm kunnen gaan.
Maar laten we eerlijk zijn: een motor bestaat uit 2 wielen, een veersysteem en een motor. Als je een setje sportmotoren gaat vergelijken met elkaar en je neemt als maatstaf een echte circuitfiets. Je neemt die balhoofdhoek over, hoever kan je er dan naast zitten ?
Zo heb ik de RT bekeken die ik op het korte werk niet kon volgen en bekeken wat die motor anders heeft dan de mijne (behalve een hoger gewicht !).

Het is trouwens niet een kwestie van een gat bij boren.
Er zit een stalen ring tussen de 2 platen waaruit de arm is opgebouwd.
Deze ring heeft om de fusee ongeveer een centimeter "vlees".
Boor je er een gat bij, dan is de O dus een U geworden. Dit lijkt mij zeer onveilig.
Het plaatijzer van de arm alleen is gewoon niet sterk genoeg om te voorkomen dat de fusee gaat kantelen. Het plaatwerk zal naar elkaar toe buigen en scheuren.
Je dient dus echt de arm open te maken door een luikje te maken, de ring te verzetten en opnieuw te fixeren en dan de boel weer dicht te lassen.
Dan heb je een deugdelijke constructie (zoals BMW het bedacht heeft).

Andere modificatie:
Ik wil wat aan gewichtsbesparing gaan doen.
Ik ben zelf recent 12 kilo afgevallen. Da's 1.
Maar nou denk ik dat de motor ook wel wat kwijt kan.
Ik heb er verleden jaar een Odessey PC680 ingezet.
Maar die dingen zijn behoorlijk aan het gewicht.
Een Lithium accu weegt maar 1,5kg.
Het meest voor de hand liggend is een Shorai.
Zijn er andere accu's die in aanmerking komen ?
Ik rij eigenlijk nooit bij temperaturen van rond het vriespunt.
Het enige waar ik bang voor ben is onverwacht uitval van mijn integraal ABS wat stroom zuipt.
Maar als ik het goed begrepen heb laad een lithium accu veel sneller bij dus zou deze juist beter moeten werken met het ABS dan een lood-accu.
Input welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het er wel mee eens.
Al passen ze deze mod ook toe bij de R1200S (door de kortere RT triangel te gebruiken).

De motor voelt gewilliger aan bij lage snelheden.
Waar het eerst een redelijk zware motor was om te sturen, stuurt ze nu heel lichtvoetig.
Maar op snelheden van 120+ kan ik me voorstellen dat het allemaal iets te gemakkelijk gaat.
Waardoor de motor mogelijk nerveus aan gaat voelen.
Ik gebruik mijn motor voor plezierritjes in het bochtige buitenland.
Je komt dan zelden op snelheden van boven de 140km/h. Dan mis je namelijk de volgende bocht.
Waar het mij om gaat is dat ik juist op het "kortere" werk veel vlotter de motor kan omgooien en insturen.

Nou moet ik erbij zeggen dat ik voor 12mm ben gegaan omdat ik terug ben gegaan naar de standaard trekstang op de achterkant. Mijn motor staat dus niet meer "op zijn kop" hetgeen ook al de nodige balhoofdhoek extra gaf.
Je kan dus een minder extreme inkorting geven. 12mm wordt wel als extreem gezien, maar door de mensen met een korte trekstang. Met een lange trekstang hef je die 2mm volledig op (niet nagerekend overigens...). Je zou dus ook voor 8mm kunnen gaan.
Maar laten we eerlijk zijn: een motor bestaat uit 2 wielen, een veersysteem en een motor. Als je een setje sportmotoren gaat vergelijken met elkaar en je neemt als maatstaf een echte circuitfiets. Je neemt die balhoofdhoek over, hoever kan je er dan naast zitten ?
Zo heb ik de RT bekeken die ik op het korte werk niet kon volgen en bekeken wat die motor anders heeft dan de mijne (behalve een hoger gewicht !).

Het is trouwens niet een kwestie van een gat bij boren.
Er zit een stalen ring tussen de 2 platen waaruit de arm is opgebouwd.
Deze ring heeft om de fusee ongeveer een centimeter "vlees".
Boor je er een gat bij, dan is de O dus een U geworden. Dit lijkt mij zeer onveilig.
Het plaatijzer van de arm alleen is gewoon niet sterk genoeg om te voorkomen dat de fusee gaat kantelen. Het plaatwerk zal naar elkaar toe buigen en scheuren.
Je dient dus echt de arm open te maken door een luikje te maken, de ring te verzetten en opnieuw te fixeren en dan de boel weer dicht te lassen.
Dan heb je een deugdelijke constructie (zoals BMW het bedacht heeft).

Andere modificatie:
Ik wil wat aan gewichtsbesparing gaan doen.
Ik ben zelf recent 12 kilo afgevallen. Da's 1.
Maar nou denk ik dat de motor ook wel wat kwijt kan.
Ik heb er verleden jaar een Odessey PC680 ingezet.
Maar die dingen zijn behoorlijk aan het gewicht.
Een Lithium accu weegt maar 1,5kg.
Het meest voor de hand liggend is een Shorai.
Zijn er andere accu's die in aanmerking komen ?
Ik rij eigenlijk nooit bij temperaturen van rond het vriespunt.
Het enige waar ik bang voor ben is onverwacht uitval van mijn integraal ABS wat stroom zuipt.
Maar als ik het goed begrepen heb laad een lithium accu veel sneller bij dus zou deze juist beter moeten werken met het ABS dan een lood-accu.
Input welkom.
Een gevoel van inklappend voorwiel heeft niks met snelheid te maken. Heb ik ook nergens gezegd.
Komt pas om de hoek kijken bij een bepaalde hellingshoek, en dan is het te laat :+
 
Laatst bewerkt:
Een gevoel van inklappend voorwiel heeft niks met snelheid te maken. Heb ik ook nergens gezegd.
Komt pas om de hoek kijken bij een bepaalde hellingshoek, en dan is het te laat :+

Volgens mij rijden MotoGP rijders met een veel extremere setup. En daar zie ik de voorwielen ook niet inklappen.
Verklaar waarom men op de R1200's voor zowel de RT (standaard) en de R1200S (circuit-modificatie) een kortere triangel gebruiken ?
Baseer je de theorie van een inklappend voorwiel op feiten/ervaring of is het een gevoel ?

Volgens mij is BMW nogal conservatief geweest qua geometrie om de motor meer uit te leggen naar tourmotor dan naar wendbare sportfiets. Bijkomend voordeel is dat deze wat stabieler in de bocht ligt. Maar lastiger van de lijn af te krijgen is.

We gaan het meemaken. Over 2 weekjes is er een lange motortour in Duitsland.

Ik heb trouwens een accu gekocht. De EarthX EXT36D. Weegt nog geen 2kg. Dat scheelt me mooi ruim 5kg ten opzichte van de accu die ik nu heb. Dat ga ik wel voelen denk ik zo.

De EarthX heeft de voorkeur van een AVrider lid die heel veel heeft lopen testen op die accu's.
Er zit een intern Battery Management System (BMS) in. En dit lijkt toch wel noodzaak op dit soort accu's. Een prijzig verhaal, dat wel.
Maar het mag wat kosten toch...

Motorcycle Batteries .. AGM, GEL, Wet, Lithium Iron Phosphate (LiFePO4)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij rijden MotoGP rijders met een veel extremere setup. En daar zie ik de voorwielen ook niet inklappen.
Verklaar waarom men op de R1200's voor zowel de RT (standaard) en de R1200S (circuit-modificatie) een kortere triangel gebruiken ?
Baseer je de theorie van een inklappend voorwiel op feiten/ervaring of is het een gevoel ?

Volgens mij is BMW nogal conservatief geweest qua geometrie om de motor meer uit te leggen naar tourmotor dan naar wendbare sportfiets. Bijkomend voordeel is dat deze wat stabieler in de bocht ligt. Maar lastiger van de lijn af te krijgen is.

We gaan het meemaken. Over 2 weekjes is er een lange motortour in Duitsland.

Ik heb trouwens een accu gekocht. De EarthX EXT36D. Weegt nog geen 2kg. Dat scheelt me mooi ruim 5kg ten opzichte van de accu die ik nu heb. Dat ga ik wel voelen denk ik zo.

De EarthX heeft de voorkeur van een AVrider lid die heel veel heeft lopen testen op die accu's.
Er zit een intern Battery Management System (BMS) in. En dit lijkt toch wel noodzaak op dit soort accu's. Een prijzig verhaal, dat wel.
Maar het mag wat kosten toch...

Motorcycle Batteries .. AGM, GEL, Wet, Lithium Iron Phosphate (LiFePO4)
Uit ervaringen door berekenen en uitproberen.

Ik weet niet wat je extreem vindt.
Marquez rijdt met een balhoofdhoek van 25grd en 115mm naloop, dus dat lijkt of zijn lagers vastzitten. Die waarden zijn dus eerder conservatief, voortkomend uit de extreme hellingshoeken.

In ieder geval hoe meer lean angle hoe meer naloop je nodig hebt om je voorwiel recht te trekken. Een zelf stabiliserend effect geeft dat, net als bij een winkelwagen wieltje.

Een 1200s heeft een graad steiler en 13mm minder naloop wat extremer is dan een 1100s. Dat geeft in diepe hellingshoek het gevoel of dat je niet verder durft in te sturen, maar wel licht stuurt in het dagelijkse verkeer..
Klanten willen een makkelijk sturende motor, en BMW rijders zijn nou eenmaal een andere doelgroep (ouwe lullen) dan die van andere fabrikanten.
Ducati heeft met de 1098 serie de naloop dmv de offset ook verkleind wat in het verkeer makkelijker stuurt. Leg je 'm echter op z'n oor dan is het vertrouwen snel weg vergeleken met de 999/998/996/916 modellen.

Verder heeft insturen en makkelijk omgooien heel veel van doen met je schokbreker instellingen, en een 1200rt heeft een breed stuur,ook niet te vergelijken.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan