500 Euro Challenge 2024: Teenage dreams bucketlist Yamaha FJ1200

Garfield

TAFKARooieKater
Donateur
20 mei 2014
2.725
5.245
Amersfoort
Ietwat onverwacht ben ik zomaar ineens de nieuwe eigenaar van een prachtige Yamaha FJ1200 uit 1992.

Als tiener in de jaren '80 had ik posters van de Yamaha FJ1100 en GJ1200 op mijn kamer hangen.
Ik vond en vind dit nog steeds prachtige motoren.

Dus toen ik een kans zag om én iets voor de 2024 editie van de 500 Euro Challenge te bemachtigen én deze tienerdroom te laten uitkomen, greep ik mijn kans.

Ik heb de motor gisteravond gekocht voor 300 Euro (bewijsmateriaal aanwezig) en opgehaald in Groningen.
Op het eerste gezicht lijkt de motor in behoorlijk goede staat.

De verkoper vertelde me dat er een carburateur lekt en het voorspatbord is doormidden gebroken.
Ik heb gisteren een korte proefrit (in de bebouwde kom) gemaakt en voorzover ik kon vaststellen waren er geen schokkende dingen.
In positieve zin vallen de prachtige uitlaten en de staalomvlochten remleidingen op.

07.jpg

20230627_210603 (Medium).jpg

20230627_234437 (Medium).jpg

20230628_120858 (Medium).jpg



MF 500EC budget 20230628.jpg


Word vervolgd ...
 
Je hebt dus een "motor van de bucketlist", die bij aanschaf reeds rijdend is, voorzien is van stalen leidingen, beschikt originele uitlaten in goede staat en dat alles voor slechts 300 Euro.

U is een geluksvogel *O*

En wat het mooiste is, dan moet je er straks ook nog twee weken op vakantie :Y
Enige probleem is dat daar wel rare figuren aanwezig zullen zijn. Houden van oude rijdende brikken 8)7

Conclusie: veel plezier (aan de basis zal het zo te zien niet liggen, een pracht van een challengebike) !
 
Ja het lijkt erop dat dit best een goede aankoop is.

Of juist niet, als je het uit 'challenge oogpunt' benadert ...

In mijn hoofd begint zich nu al een lijstje te vormen want:

- De achterbrug zou wel een mooie verse laag verf mogen hebben,
- De velgen idem
- Er lekt volgens de verkoper een carburateur
- De linkerspiegel rammelt
- De kentekenplaat zit los
- In het zadel zitten twee kleine beschadigingen

En ik ga vast nog wel meer vinden.

Maar vooralsnog lijkt het geen slecht begin.
 
Ja het lijkt erop dat dit best een goede aankoop is.

Of juist niet, als je het uit 'challenge oogpunt' benadert ...

In mijn hoofd begint zich nu al een lijstje te vormen want:

- De achterbrug zou wel een mooie verse laag verf mogen hebben,
- De velgen idem
- Er lekt volgens de verkoper een carburateur
- De linkerspiegel rammelt
- De kentekenplaat zit los
- In het zadel zitten twee kleine beschadigingen

En ik ga vast nog wel meer vinden.

Maar vooralsnog lijkt het geen slecht begin.
Daar heb je dan een jaar de tijd voor, moet wel te doen zijn;)
Het lijkt mij iig wel een fijne reismotor toe, ga je geen spijt van hebben onderweg denk ik.
 
Wat een (mini) lijst.

Verf is met name veel tijd.
Een boutje dat je pikt uit je eigen voorraad "in de loop van de jaren verzameld zooi" zet ik niet op de kostenlijst, en als je een RVS boutje met moer bij de Hornbach kost het nog steeds niet veel.
Spiegel, vaak op te lossen met stukje rubber of lucifer ergens tussen frotten (of als je dat niet bevalt gewoon zoeken naar een tweedehands exemplaar).
Bekleding buddy, stuk soepel skai aanschaffen en zelf opnieuw overtrekken (leuke uitdaging ;) ). Stuk skai iets van 35/40 Euro of kijken of je een voor gevormde overtrek kan vinden.
Carburateur, loshalen schoonmaken en dan pas kijken wat je nodig hebt. Als de motor langere tijd niet gelopen heeft kan het zich ook nog oplossen zonder werk. Want staat een carbset langere tijd droog is er kans dat rubber iets krimpt komt er dan weer benzine zet het uit en dicht het weer af.
Voorspatbord er zijn motorsloperijen en er zal vast ergens wel ergens eentje te vinden zijn.

Denk dat je op relatief korte termijn gewoon kunt gaan rijden :t
En dan gewoon rustig op zoek naar bagagevoorzieningen (tijd zat voor) en ondertussen vertrouwd raken met deze fiets.
 
Ietwat onverwacht ben ik zomaar ineens de nieuwe eigenaar van een prachtige Yamaha FJ1200 uit 1992.

Als tiener in de jaren '80 had ik posters van de Yamaha FJ1100 en GJ1200 op mijn kamer hangen.
Ik vond en vind dit nog steeds prachtige motoren.

Dus toen ik een kans zag om én iets voor de 2024 editie van de 500 Euro Challenge te bemachtigen én deze tienerdroom te laten uitkomen, greep ik mijn kans.

Ik heb de motor gisteravond gekocht voor 300 Euro (bewijsmateriaal aanwezig) en opgehaald in Groningen.
Op het eerste gezicht lijkt de motor in behoorlijk goede staat.

De verkoper vertelde me dat er een carburateur lekt en het voorspatbord is doormidden gebroken.
Ik heb gisteren een korte proefrit (in de bebouwde kom) gemaakt en voorzover ik kon vaststellen waren er geen schokkende dingen.
In positieve zin vallen de prachtige uitlaten en de staalomvlochten remleidingen op.

Bekijk bijlage 1896767
Bekijk bijlage 1896768
Bekijk bijlage 1896769
Bekijk bijlage 1896770


Bekijk bijlage 1896771

Word vervolgd ...
Het is weer eens wat anders dan een Cagiva. ;)
 
Ik heb inmiddels geleerd dat ik op elke motor lol kan hebben dus dat gaat helemaal goed komen *O*

Ik had overigens gisteravond al eens zitten neuzen naar een Givi zijkofferrek (heb al mijn zijkoffers en zijtassen van Givi, makkelijk uitwisselbaar tussen mijn motoren) maar dat lijkt niet zo eenvoudig.
 
Vanavond even de kentekenplaat vastgezet met een boutje uit de bak met gebruikte boutjes.

Toen de zijpanelen verwijderd en me compleet verbaasd over het feit dat alle 'pinnen' en tabs nog heel zijn, ongekend !!

Vervolgens de tank eraf gehaald en met genoegen gekeken naar de heerlijk simpele old skool techniek en het volledig ontbreken van twintigduizend 'milieuslangen'. Ook geen waterkoeling. Wat een ruimte heb je dan ineens in je frame !

20230629_203826.jpg


Vervolgens de tank helemaal leeggemaakt, zodat ik zeker weet dat er goede benzine (verse E5) in zit zometeen.

Ook de benzinekraan en het brandstoffilter losgehaald. Ik denk nog even na of ik het brandstoffilter preventief vervang, is iets wat ik normaal wel doe maar nu moet ik natuurlijk een beetje rekening houden met het sleutelbudget.

Verder tevreden vastgesteld dat er inderdaad, zoals de verkoper zei, een gloednieuwe accu in zit.

Morgenavond verder ...
 
Dit lijkt geheel niet op een brik voor de challenge. Wat ziet dat er netjes uit (is niet eens echt vuil :X ).

Maar beter zo dan de andere kant uit :+
En de boutkopjes van de carburateurs zijn gewoon heel (dat het bestaat...), daarbij geen corrosie

Lijkt een soort lot uit de loterij (en vandaag of morgen nog even volgooien scheelt ongeveer 3 tot 3,5 euro (toch weer een biertje tijdens de challenge 8-)).
 
Ja ongelooflijk hè ?

Ik heb vandaag 2 cans van elk 10 liter volgegooid met Euro 98 E5 :+
 
Ik zou bijna een motie indienen om je punten af te trekken _O-
Nee grapje natuurlijk, ben heel blij voor je dat de teenage dream geen verborgen nachtmerrie is.
 
Ik heb inmiddels de vloeistof van koppeling en remmen vervangen.
Wat erin zat zag er nog behoorlijk goed uit maar met dit soort dingen ga ik niet klooien. Bij het deksel van de remvloeistof zat het beluchtingsspleetje dicht met wat corrosie en op de remklauw was de ontluchtingsnippel niet heel best meer. Hier zat ook een ingescheurd rubber dopje op en dat houdt natuurlijk prachtig vocht en rotzooi vast.
Verder lossen de remmen prima en zijn alle blokken nog vele milimeters dik.

Me happy ...
 
Omdat ik nav. mijn filmpje van iemand op het FJ-owners forum de opmerking kreeg dat de motor 'helemaal niet mooi loopt' heb ik de carbtune er even aan gehangen.
En verrek: één van de cilinders stond behoorlijk uit het lood tov. de andere.
Alles rustig afgesteld en inderdaad, hij liep meteen hoorbaar beter !

Helaas begon één van de carburateurs toch te lekken (zoals de verkoper al had gezegd) dus ik denk dat ik maar verstandig ga zijn en de carburateurs er toch maar afhaal en onder handen neem.

Verder net ook nog een beschadiging in een inlaatrubber ontdekt - nog wel vóór de carburateurs maar hier moet ik ook wel wat mee.

20230630_163200.jpg
 
Dank, maar dat zijn wel precies de verkeerde. Die op de foto is tussen luchtfilter en carb, die jij tipt is tussen carb en cilinder.
Maar je hebt me wel op een idee gebracht, dank !
 
Terug
Bovenaan Onderaan