Aanduwen in z'n eerste versnelling, wat kan er mis gaan?

colindemo

MF veteraan
27 feb 2008
1.078
0
Marken
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan er niet echt wijs uit worden dus bij dezen dan maar even gewoon vragen. Wat kan er nou eigenlijk mis gaan als je je motor aanduwt in zn 1? Ik heb een CBR 600f uit 94 en ik heb een nieuwe accu nodig maar ik heb hem de afgelopen dagen al twee keer proberen aan te rennen in zn 2 maar dat lukte niet goed (ik was in mn eentje), in zn 1 lukte het wel elke keer. Ik ga gewoon op de motor zitten, in zn 1, koppeling in, dan trappelen as een zeehond op het droge en dan koppeling los en starten maar.

Kan dit nou eigenlijk kwaad? Ik ga over een paar dagen een nieuwe accu halen maar ben dus nog wel van plan hem een paar keer zo aan te rennen (als dit niet catastrofaal is voor de motor oid). Nogmaals, ik zit al op de motor dus wegrijden zonder mij kan niet.
 
Aanlopen in een hogere versnelling kost minder kracht, maar je moet ook meer snelheid maken. Daarom is aanlopen in zn 1 meestal makkelijker, hij slaat sneller aan.
Het kan weinig kwaad, trouwens.
Een gebruikelijke methode is: in zn 1, koppeling in, ernaast gang maken en dan met een plof op je zadel gaan zitten/springen. En precies op het moment van de plof laat je koppeling los. Dit zou net ff wat meer druk op de achterband geven, en de motor wat makkelijker door de compressie helpen. En....oefening baart kunst. :+
 
Vroeger moesten racemotoren worden aangelopen. De coureur stond op de startplek met de motor in z'n versnelling (de motor liep niet) , het startsein werd gegeven en dan was het een kwestie van hard lopen, er schrijlings op springen en de koppeling los laten.

Je trok de motor eerst achteruit tegen de compressie aan want deed je dat niet dan blokkeerde het achterwiel als je de koppeling los liet. In welke versnelling je het deed? in de eerste, maar race motoren hadden een close ratiobak. Met een gewone straatmotor zou ik in z'n tweede gaan.

Het is goed voor je conditie, maar ook erg vermoeiend.
 
Aanlopen in een hogere versnelling kost minder kracht, maar je moet ook meer snelheid maken. Daarom is aanlopen in zn 1 meestal makkelijker, hij slaat sneller aan.
Het kan weinig kwaad, trouwens.
Een gebruikelijke methode is: in zn 1, koppeling in, ernaast gang maken en dan met een plof op je zadel gaan zitten/springen. En precies op het moment van de plof laat je koppeling los. Dit zou net ff wat meer druk op de achterband geven, en de motor wat makkelijker door de compressie helpen. En....oefening baart kunst. :+


Ik zie het jou wel doen! :+
(goed weekend!) :)
 
Vandaag lukte me het opeens niet meer! Ik rennen en rennen voor mn leven, hij ging maar niet aan. Terwijl ik daarvoor nog een stuk had gereden dus de motor was al warm, ik snapte er echt niks van. Dus.. mn broer erbij gehaald, die had er ook een rondje op gereden, en weer duwen als een gek maar nog steeds geen succes.

Zie ik opeens dat die halve zool de motor uit had gezet met de killswitch toen hij terug was van zn rondje. Ja, dan gebeurd er niet zo veel :X

Knoppie aan, rennen, en starten (in zn 1) :]
 
Vandaag lukte me het opeens niet meer! Ik rennen en rennen voor mn leven, hij ging maar niet aan. Terwijl ik daarvoor nog een stuk had gereden dus de motor was al warm, ik snapte er echt niks van. Dus.. mn broer erbij gehaald, die had er ook een rondje op gereden, en weer duwen als een gek maar nog steeds geen succes.

Zie ik opeens dat die halve zool de motor uit had gezet met de killswitch toen hij terug was van zn rondje. Ja, dan gebeurd er niet zo veel :X

Knoppie aan, rennen, en starten (in zn 1) :]

Herkenbaar :+
 
Vandaag lukte me het opeens niet meer! Ik rennen en rennen voor mn leven, hij ging maar niet aan. Terwijl ik daarvoor nog een stuk had gereden dus de motor was al warm, ik snapte er echt niks van. Dus.. mn broer erbij gehaald, die had er ook een rondje op gereden, en weer duwen als een gek maar nog steeds geen succes.

Zie ik opeens dat die halve zool de motor uit had gezet met de killswitch toen hij terug was van zn rondje. Ja, dan gebeurd er niet zo veel :X

Knoppie aan, rennen, en starten (in zn 1) :]
_O- _O- _O- _O- _O-
 
Je moet de motor gewoon in de 2e versnelling zetten, rennen met de motor met ingetrokken koppeling, en als je snelheid hebt de koppeling op laten komen. Op het moment van aanslaan van de motor meteen de koppeling weer intrekken en evt. gas erbij geven.
Als je op de buddy springt en dan pas de koppeling laat opkomen ben je alweer veel snelheid kwijt door de grotere rolweerstand, waardoor het starten niet zo snel lukt.
Nooit anders gedaan in dit soort situaties, gaat altijd goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat ding van mij ook wel is aan moeten duwen (cbx 750) maar om de een of andere manier ging dat niet.
Je had dan een slag compressie en daarna voelde het aan of je geen compressie meer had.
Hoe dat kwam heb ik nooit begrepen. Misschien iets met startmotor gedeelte?
Uiteindelijk met veel pijn en moeite wel aangekregen.
 
Ik heb dat ding van mij ook wel is aan moeten duwen (cbx 750) maar om de een of andere manier ging dat niet.
Je had dan een slag compressie en daarna voelde het aan of je geen compressie meer had.
Hoe dat kwam heb ik nooit begrepen. Misschien iets met startmotor gedeelte?
Uiteindelijk met veel pijn en moeite wel aangekregen.


was t geen automaat??
_O-
 
Zie ik opeens dat die halve zool de motor uit had gezet met de killswitch toen hij terug was van zn rondje. Ja, dan gebeurd er niet zo veel :X

Haha, wel eens gehad met kickstarten. Motor was uitgevallen onder het rijden (vermoedelijk door dat de killswitch per ongeluk was aangetikt). Dus ik heb zeker 5 minuten staan kickstarten en toen ik al aardig uitgeput was, zag ik die killswitch....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan