Accu/laadstroom lampje

23 mei 2002
91
0
maastricht
IK ben in het bezit van een K100 LT ,maar mijn vraag is wat kan de oorzaak zijn van een zwak oplichtend accu/laadstroom lampje :? Dit gebeurt n.l. als ik de rem bedien en het maakt niet uit of het de voor- of achterrem is.
 
Vocht :?
Sluiting in je bedrading denk ik,staat hij altijd buiten?
Even al je stekkers lostrekken en eventueel reinigen met WD40.
Misschien zijn er betere middeltjes,maar het is vast vocht in de stekkers.
Even opnieuw gelezen.....
Ooooo,accu!
Die zal dan wel slecht zijn!
 
Vocht :?
Sluiting in je bedrading denk ik,staat hij altijd buiten?
Even al je stekkers lostrekken en eventueel reinigen met WD40.
Misschien zijn er betere middeltjes,maar het is vast vocht in de stekkers.
Even opnieuw gelezen.....
Ooooo,accu!
Die zal dan wel slecht zijn!

Heb de motor ongeveer een maand geleden gekocht en de accu wat erin zit is 1.5 jaar oud(rekening zit erbij), mijn motor is een binnen slaper alleen op mijn werk staat hij buiten
 
Heb de motor ongeveer een maand geleden gekocht en de accu wat erin zit is 1.5 jaar oud(rekening zit erbij), mijn motor is een binnen slaper alleen op mijn werk staat hij buiten
1,5 jaar zegt helemaal niks!
Na een half jaar een keer goed leeg staan kan hij al verrot zijn.
Probeer eens een accu van een kennis,of is het een speciaal BMW type?
Anders even testen bij een dealer?
Het is zeker begonnen nu het kouder wordt?
 
Vroeger, in auto's, voor het elektronica tijdperk, werd het laadstroom lampje vaak aangesloten op: de plus van de accu (geschakeld via het contact) en de uitgang van de dynamo. Indien de dynamo geen spanning levert, staat er 12V over het lampje en licht deze op. Ook als niet voldoende spanning over de accu valt en de dynamo doet zijn best, licht het lampje op.

Als het lampje gaat branden bij het remmen, lijkt het of dat de stroom door de remlamp invloed heeft. Gezien het bovenstaande lijkt dat niet waarschijnlijk, als tenminste zo'n schakeling op je motor zit.

Ik zou zeggen, sluit eens een spanningsmeter aan over je accu en kijk wat er gebeurt bij stationair, 3000rpm en bij het inschakelen van de remlamp.
En natuurlijk, even het schema regelen, kun je tenminste wat gestructureerder aan het zoeken slaan.
 
Als de motor weinig toeren maakt (<3000rpm) geeft de dynamo te weinig spanning om de accu te laden. Vooral stationair loopt de accu eigenlijk gewoon langzaam leeg.

In een dynamo-oplaad-lampjes schakeling in een primitieve vorm, zal het lampje bij stationair altijd een klein beetje branden. (Bij fiat500 is dat de standaard manier om de carb-afstelling goed te krijgen, daar moet 't lampje een beetje branden bij stationair.)


Probeer eens als je stil staat de rem in & dan overige verlichting uit. -> wordt 't dan meer of minder? -> wordt 't dan minder dan is misschien accu zwak (ook in verband met koudere weer) -> wordt 't meer misschien idd kortsluiting ergens

Probeer dan eens als je stil staat met de rem in een beetje gas geven (+-nus 3000rpm) -> gaat 't lampje dan uit? -> weinig zorgen maken dan

suukses
 
Terug
Bovenaan Onderaan