Accu probleem icm optimate IV

TBone

Die hard MF'er
21 jan 2004
599
0
Delft
Op vrijdag 3 april had ik een dag vrij genomen om te gaan rijden. Motor had toen ongeveer 1 maand stil gestaan. Bij mijn motor (dragstar 1100 classic) aangekomen blijkt de accu zo leeg als maar kan, alarm reageert niet, bij omdraaien contactsleutel laat hij zelfs de km-stand niet zien in digitale display, kortom accu helemaal leeg.

Ik heb de accu gedemonteerd en ben met de auto naar de Honda dealer hier in Delft gereden, deze had geen volle accu voor een dragstar staan, maar wilde mijn accu wel aan de lader gooien om te kijken of de accu dood was of alleen maar leeg.

Daarna doorgereden naar de Suzuki dealer, deze had een accu staan die iets groter was dan mijn dragstar-accu, maar hij paste en ik heb hem gekocht (er vanuit gaande dat mijn oude accu dood zou zijn). De accu was spiksplinternieuw, ik moest zelf het accuzuur nog in het gelpack gieten. Na 20 mintuen kon ik de accu inbouwen, gevolg starten=lopen.

Ik heb de hele dag lekker gereden en de motor aan het eind van de dag weer in de garage gezet. Nog even de Honda dealer gebeld om te vragen hoe het met mijn oude accu was afgelopen, maar volgens hem was die helemaal dood. Goede gok dus om die nieuwe accu bij de Suzuki dealer te kopen.

Sinds 3 april niet meer naar mijn motor omgekeken. Afgelopen zondag (26 april) wilde ik met een rit meerijden, maar toen ik bij de motor kwam was de (nieuwe) accu weer helemaal leeg. Weer totaal geen reactie (geen alarm, geen km-display, niets).

Vandaag een Optimate 4 gekocht om mijn nieuwe accu weer op te laden, echter de optimate weigert dienst omdat de spanning in mijn nieuwe accu slechts 0.9 Volt is !! De optimate 4 weigert te werken bij spanningen lager dan 2 Volt.

Kan iemand mij helpen bij antwoorden op de volgende vragen:
1) Hoe krijg ik mijn nieuwe accu weer opgeladen nu mijn nieuwe optimate 4 weigert te starten bij een spanning van 0.9 V

2) Kun je een accu vernielen door hem zoveel te ontladen dat de spanning onder de 2 Volt uitkomt ? Zo ja, zou mijn spiksplinternieuwe accu dan nu kapot kunnen zijn ?

3) Wat zou de oorzaak kunnen zijn van die telkens leeglopende accu. Mijn nieuwe accu
(3 april gekocht) was afgelopen zondag (26 april) compleet ontladen

4) Zou het te maken kunnen hebben met mijn nieuwe Rumble Road Speakers ? Die dingen hebben inten een 55 Watt versterker en die versterker zit rechtstreeks op mijn accu. Ik ging er vanuit dat die versterker geen stroom trekt zolang er geen audio is aangesloten, maar wellicht loopt er toch een lekstroom. Ik vraag me af of dat lekstroompje genoeg is om mijn accu leeg te trekken in zo'n 3 weken stil staan.
 
Ik denk dat je bij "punt" 4 moet gaan zoeken.
Een versterker in rust trekt zeker te veel stroom.

Doe deze maar via het contact !

Even starthulp gebruiken (auto of losse accu) en hopen dat je accu nog niet om zeep is, verwacht dit niet na 1 ontlading.
Rondje rijden zodat je accu-spanning weer wat hoger is, daarna zou je hem met de optimate verder kunnen laden.

Suc6
 
Laatst bewerkt:
als de motor niet wil starten kun je een andere accu(auto) aansluiten met startkabels.
dan kun je de accu opladen met een ritje.
mits de dynamo werkt.
als er een druppellader op aangesloten is zou dat lekstroompje geen probleem moeten zijn.
als je de accu opgeladen hebt en de motor gestart, meet dan eens de laadspanning om te kijken of de dynamo werkt.
 
1) de motor overstarten met startkabels en een rit van een km of 50 maken, dit is niet voldoende om de accu volledig op te laden, maar wel dat de acculader het over kan nemen.
2) ja dat kan, maar is nu nog niet waarschijnlijk, omdat de accu nog jong is en nog niet eerder diep-ontladen.
3) Origineel alarm of 50euro-alarm? in het laatste geval zeer waarschijnlijk het alarm.
4) klinkt nog veel waarschijnlijker en is vrij gemakkelijk te meten.
Bij uitgeschakel contact: haal de minaansluiting van de versterker los en plaats een multimeter tussen de MIN!!!! aansluiting en het frame. De multimeter moet in gelijkstroomstand staan op 20V.
Als er nu een spanning op het display is af te lezen heb je lekstroom op je versterker.
Makkelijkste oplossinmg; schakel deze via het contact.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt het zelf al, als de lekstroom groot genoeg is kan dat
je accu leeg trekken. Volgens mij moet de Optimate in staat zijn
een lege accu te laden. Van belang is dat de nieuwe accu terplaatse
wordt gevuld bij de motorzaak, zij vullen de accu af. Daarna een
lange rit of thuis enige tijd aan de lader om de accu op te laden.
Ook een nieuwe accu kan stuk zijn, maar lijkt mij in jou geval niet
van toepassing. Koppel de geluidsinstall. eens af en kijken wat er dan
gebeurt.
 
Bedankt voor de snelle en nuttige reacties zover.

Het is nu eerst zaak de motor weer aan het rijden te krijgen. Starthulp met auto-accu en startkabels is idd een optie, maar ik had een beetje gehoopt dat met de aanschaf van de optimate ik in staat zou zijn de accu weer gewoon op te laden.

Volgens mij moet de Optimate in staat zijn
een lege accu te laden. .

Volgens de gebruiksaanwijzing start een Optimate niet met laden wanneer de spanning van een accu onder de 2 Volt is. Volgens mijn multi-meter is de spanning van mijn accu nog maar 0.9 Volt.
 
Je zegt het zelf al, als de lekstroom groot genoeg is kan dat
je accu leeg trekken. Koppel de geluidsinstall. eens af en kijken wat er dan
gebeurt.
Je geluidsinstallatie is de grote verbruiker. Sluit maar eens een universeelmeter aan op de manier zoals hierboven al is aangegeven, dus tussen min van het toestel en massa. Zet de schakelaar op 2 A gelijkstroom. Er zal dan een stroom lopen van minstens een paar 100 mA en dat trekt je accu in een paar dagen leeg.
 
Laatst bewerkt:
Je geluidsinstallatie is de grote verbruiker. Sluit maar eens een universeelmeter aan op de manier zoals hierboven al is aangegeven, dus tussen min van het toestel en massa. Zet de schakelaar op 2 A gelijkstroom. Er zal dan een stroom lopen van minstens een paar 100 mA en dat trekt je accu in een paar dagen leeg.
Oke, zo ver gaat mijn kennis van een multimeter dus niet dat ik zo de hoeveelheid van het "sluipverbruik" kan meten.
thanx voor de tip.
 
Laatst bewerkt:
Are Rumble Road speakers connected directly to the battery?
Rumble Road™ speakers can be wired either directly to a 12-volt battery, through a user-supplied switch and fuse, or to another switched and fused 12-volt source on your bike. Most of our customers wire the speakers to an existing 12-volt accessory line, headlight power line or other switched accessory on their bike, based on the generalized instructions provided in our installation manual. Your local automotive sound shop or motorcycle dealer should be able to help you find a suitable power source and properly install the system.

Return to Top

hier staat het al vermeld je moet de speakers aansluiten op de batterij met een schakelaar tussen of aansluiten op een geschakelde plus van het licht ofzo

zo rechtstreeks op de plus is zelfde als je licht heel de dag zou aan laten staan is je batterij ook op een dag leeg 55W is al wat.

dus eerst dit maken en dan proberen motor aan te duwen en stuk te rijden kun je derna nog de optimate eraan hangen,of ff met startkabels starten
 
Are Rumble Road speakers connected directly to the battery?
Rumble Road™ speakers can be wired either directly to a 12-volt battery, through a user-supplied switch and fuse, or to another switched and fused 12-volt source on your bike. Most of our customers wire the speakers to an existing 12-volt accessory line, headlight power line or other switched accessory on their bike, based on the generalized instructions provided in our installation manual. Your local automotive sound shop or motorcycle dealer should be able to help you find a suitable power source and properly install the system.

Return to Top

hier staat het al vermeld je moet de speakers aansluiten op de batterij met een schakelaar tussen of aansluiten op een geschakelde plus van het licht ofzo

zo rechtstreeks op de plus is zelfde als je licht heel de dag zou aan laten staan is je batterij ook op een dag leeg 55W is al wat.

dus eerst dit maken en dan proberen motor aan te duwen en stuk te rijden kun je derna nog de optimate eraan hangen,of ff met startkabels starten
Je wenst ts nogal wat toe }) :+
 
Een klasse AB audio versterker (dat zal het vast zijn) trekt veel stroom in rust.

Een nieuwe accu waar je net zuur in hebt gedaan moet eerst met een acculader opgeladen worden. Hij is na het vullen met zuur wel 12 V, maar heeft nog geen Ah's geladen.

Een loodaccu die ontladen is, is waarschijnlijk stuk. Ni-Cd en Li-ion accu's mogen wel ontladen worden. Loodaccu's niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan