Accu vervanging BMW F800R

Rijkenberg61

Rookie
11 jan 2024
3
0
Hai,
Mijn BMW F800R uit 2016 heeft een inmiddels slechte accu, ik ga deze vervangen. Mijn instructieboek geeft aan dat er een AGM 12V 12Ah in hoort.
Welke accu moet ik kiezen? Meestal kies ik voor een product die de meeste waar voor het geld geeft. Wat is wijsheid? Graag uw deskundige mening.
 
Ik volg het advies van de fabrikant uiteraard, maar binnen het advies AGM 12V 12Ah zijn er verschillende accu's. Wat is de beste keuze? Ik besef dat dit verschillende reacties gaat opleveren dus zal ik moeten gaan filteren, desondanks hoor ik graag de mening en ervaringen van anderen.
 
Je kunt naar een officiële bmw dealer gaan maar daar ben je duurder uit…….maar zet voor je ‘rust‘ de geadviseerde accu in; dealer/lokale multi motorzaak of internet.

Ik heb ooit bij een officiele dealer een Yuasa accu gekocht, binnen 2 jaar stuk, daarna een motobatt en die is al 10 jaar nog steeds goed. Andere kant vorig jaar zomer voor mijn andere motor via internet een motobatt gekocht, ook nog goed…paar weken geleden nog een rondje mee gemaakt.
 
Ik volg het advies van de fabrikant uiteraard, maar binnen het advies AGM 12V 12Ah zijn er verschillende accu's. Wat is de beste keuze? Ik besef dat dit verschillende reacties gaat opleveren dus zal ik moeten gaan filteren, desondanks hoor ik graag de mening en ervaringen van anderen.
Belangrijkste is passende en de polen op de goede plaats en met de juiste aansluitingen, zit waarschijnlijk ook een adapter kit erbij.
 
Ik volg het advies van de fabrikant uiteraard, maar binnen het advies AGM 12V 12Ah zijn er verschillende accu's. Wat is de beste keuze? Ik besef dat dit verschillende reacties gaat opleveren dus zal ik moeten gaan filteren, desondanks hoor ik graag de mening en ervaringen van anderen.
Tis gewoon een accu. Voer het in op je favoriete webshop en er komt iets passends uit. Ik heb er nog nooit gezeik smee gehad en al best wel wat accus vervangen. (Van motoren die 10+ jaar stil stonden, niet dat ik ze zelf versleet)
 
Als je een accu van het juiste type koopt van een A merk kan het eigenlijk niet mis gaan.
Check wel nog even welk exact type je nodig hebt voor jouw motor, want dat komt behoorlijk nauw. Afmetingen van de accu en orientatie van de accupolen kunnen namelijk nogal varieren
 
Je kunt gerust voor goedkoop gaan zoals Unibat, maar hou er dan wel rekening mee dat deze slechts 2 jaar meegaan.
Yuasa, Shido, Exide kosten een stuk meer, tot wel 3x zo veel, maar gaan bij goed gebruik ook 3 tot 5 x zo lang mee.

Dit adviseert de onafhankelijke groothandel voor jouw motor:

1705064835824.png
 
Je zou eventueel voor de YTX14H versie kunnen gaan, die heeft een wat hogere CCA (240 ipv 200A). Heb er zelf een half jaar geleden zo een (Yuasa YTX14H) besteld.
Let alleen wel op de prijs. Bij Nr1motor (daar kwam die van mij vandaan) kost de gewone nu €80, de H €140. Die is in een half jaar even €40 duurder geworden…
Bij Baboon nog € 100 voor de H zag ik even snel. Wel de moeite waard dus om even te vergelijken.
 
Dit
de f800 twins lusten wel een stevige batterij bij het starten
stevig als in hogere startstroom
Mijn 700GS heb ik pas sinds de zomer van vorig jaar in bezit, maar vanaf de aankoop (nieuw) heb ik hem regelmatig zien/horen starten. Het hield nooit echt over zeg maar. Vandaar mijn keuze voor de H.
Goed om nu te horen dat dat niet verkeerd is voor deze motor.
 
Ik volg het advies van de fabrikant uiteraard, maar binnen het advies AGM 12V 12Ah zijn er verschillende accu's. Wat is de beste keuze? Ik besef dat dit verschillende reacties gaat opleveren dus zal ik moeten gaan filteren, desondanks hoor ik graag de mening en ervaringen van anderen.
Wij hebben Varta, Nitro, Yuasa en allerlei accu's.
En ze doen allemaal wat ze moeten doen. De Varta en de Yuasa lijken exact op elkaar.
 
Inderdaad voor de H versie gaan :Y
In mijn 800gs heeft de dealer een half jaar terug een nieuwe gezet volgens BMW opgave en dat is dus echt te ligt en ellende.

Met deze kou en een 100% opgeladen accu trekt hij hem maar net rond.
Mijn accu gaat binnenkort ook vervangen worden voor een zwaardere.
 
Ik vind de schroef klemmen voor de plus en min bij motobatt stom ontworpen. Ik zie ze heel vaak los zitten.
Die mogen ze inderdaad wel is verbeteren. Het vast zetten op de accu kun je ten eerste al slecht bij (sleutel scheef op het boutje). De bekabeling gaat ook snel los en als je ze wat vaster probeert te draaien moet je oppassen dat je ze niet dol draad met hooguit 2 gangen schroefdraad. Nu maar vast gezet met locktide... Wat dat betreft koop ik de volgende keer weer een yuasa. De accu zelf heb ik geen klachten over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan