Accu

Lau1958

MF'er
28 mrt 2010
54
15
Overveen
Heb een nog net geen jaar oude X-Max. Gebruik hem zomers vaak maar herfst en winter minder. Soms een week of 4,5 niet. In novermber al een keer gehad was de accu leeg.
Nu weer, terwijl ik een week of 3 geleden nog redelijk wat heb gereden. Uiteraard kan ik hem aan de druppelaar hangen. Maar is dit een normaal verschijnsel voor motoren/scooters? Mijn scooter staat lekker droog binnen.
De winkel gemaild met dezelfde vraag, antwoord:
Het is een bekend verschijnsel daar de capaciteit van de accu zeer beperkt is. Het beste is na een week of twee op laden er is voor de rest ook niets mis mee

Vindt ik vreemd, ik koop geen motor/scooter om hem telkens aan de oplader te hangen. je komt er trouwens ook zo lekker makkelijk bij!
Herkent iemand dit?
 
nou ,ik laat de mijne als het b.v niet zo mooi weer is als de afgelopen periode ook wel eens een paar weken staan.
maar hij start dan gewoon weer zonder eerst aan de beademing te moeten.
volgens mij is de accu gewoon niet zo best meer [kan ook bij een niet zo oude ].
of je moet er een alarm ophebben die veel stroom verbruikt of iets anders wat stiekem stroom
verbruikt.
en de mijne staat gewoon buiten onder een afdakje!
 
Ik laad mijn accu bij stilstand iedere eerste van de maand op, en voordat ik weer ga rijden als dit langer dan twee weken geleden is. :Y Maar een goede accu (Yuasa) kan makkelijk twee,drie maanden zonder stroom. (niet dat dit bevorderlijk is voor de conditie :P )
 
Laatst bewerkt:
3 weken zou geen probleem mogen zijn. Hier ook een X-max die van de winter 2 x 4 weken stil heeft gestaan, starten lukte zonder problemen.
 
div moderne scooters gebruiken ook stroom tijdens stilstand , b.v. klokje mijn b400 een ledje wat dacht ik 24 uur knippert etc... bij 4 of 5 weken stilstand kunnen deze dingen toch van invloed gaan zijn.

de accu's voor de scooters hebben niet zo'n heel groot vermogen/capaciteit terwijl het starten juist heel veel vermogen vergt van de accu en dan bij lage temperaturen kan een accu al gauw de helft van zijn vermogen/capaciteit verliezen juist door die kou.

in combinatie met een wat oudere accu kan het dan zo maar zijn dat die leeg is na wat weken stilstand of zelfs kapot !!
(het is ook jammer dat de kickstarter niet meer op de zwaardere modellen zit .)

weet je dat die voor een langere tijd stil zal staan, dan is de beste manier de plus pool losmaken, de min pool mag ook, of een druppellader eraan.
(ben ik zelf voor soms 6 weken weg dan koppel ik de accu af, bij terugkomst sluit ik de draad weer aan en starten maar.)

een ander alternatief kan ook zijn een accu plaatsen met een wat groter vermogen maar vaak kan je door de grotere omvang deze niet plaatsen, of een accu paralell erbij zetten , komt eigenlijk op hetzelfde neer.

gr smokey :W
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het vreemd vinden. Ik weet niet hoe het bij andere scooters is maar echt makkelijk kom je niet bij de accu van een x-max. Daaruit leidt ik af dat de Yamaha daar toch niet echt rekening mee gehouden heeft dat je iets met de accu moet doen als je hem langer stil zet. In de handleiding van de X-max staat ook niets hier over. Of is dit een verkeerde conclusie?
 
Ik blijf het vreemd vinden. Ik weet niet hoe het bij andere scooters is maar echt makkelijk kom je niet bij de accu van een x-max. Daaruit leidt ik af dat de Yamaha daar toch niet echt rekening mee gehouden heeft dat je iets met de accu moet doen als je hem langer stil zet. In de handleiding van de X-max staat ook niets hier over. Of is dit een verkeerde conclusie?

die accu's zitten op de meest onmogelijke plekken soms weggebouwd , bij mijn b400 valt het nog mee , die zit achter een kunstofplaatje achter de handschoenklep om het maar even zo te noemen. maar het is gebruikelijk ook bij scooters dat je veel moet verwijderen voordat je ergens bij kunt komen.. het leven van een scooterrijder gaat ook niet altijd over rozen :)

gr smokey :W
 
Laatst bewerkt:
Na 3 weken kuren geven vind ik wel erg snel. Mijn scooter is van 1999 en de accu van 2001. Als die langer dan 5 of 6 weken stilstaat wordt het weleens spannend, maar dan nog start'ie na zo'n 30 seconde "doorstarten".

Deze winter heb ik een druppellader gekocht. Accu zit wel "verstopt", maar ik heb de polen netjes aan de accu aangesloten en het stekkertje laten uitkomen onder het zadel. Sindsdien "probleem" weg. Zou je ook kunnen doen.

Anders is het een kwestie van de accu nameten, voor starten, tijdens starten en na starten. Vind ik teveel werk. De druppellader van 65 euro doet z'n werk prima, als het nodig is vervang ik de accu van 50 euro. Done.
 
Als je je tweewieler langere tijd laat staan en niets doet met de accu, zal je deze regelmatig moeten vervangen. Als ie helemaal dood is geweest zal het nooit geen echt sterke accu meer worden. Dus bij langere stilstand gewoon een ladertje. Vaste aansluiting maken op de accu en een stekkertje laten uitsteken. Zo makkelijk.....
 
Vervangen die hap! Dit is niet goed.

Ik rijd al 17 jaar, het hele seizoen door en heb nauwelijks problemen. Maar ik wil je wel het volgende advies geven:
Probeer je motor/ scooter in een schuur te zetten. Heb je er geen (zoals ikzelf) plaats altijd een hoes over je Scooter. Ook in de zomer! Extreem weer, dus hitte en ook erge kou, trekken een accu leeg. Een hoes bied enige bescherming tegen UV, maar houdt ook sterk af koelende wind tegen. Schuurtje is uiteraard beter.

Probeer een keuze te maken: Of rijdt de winter helemaal niet en koppel de accu los en laat de boel in voorjaar weer op. Of als je toch in de winter door wilt rijden, rijdt om de 3 a 4 weken minimaal 1,5 uur achter elkaar door. Korte stukjes rijden laad te weinig op.

En eigenlijk is het al aangeven door anderen, maar er is echt wel kwaliteit's verschil in accu's.
Succes!
 
Hitte wat een accu leegtrekt? Nooit van gehoord, kou wel. Zal wat zijn in warme landen, elke keer de accu aan de lader. :+
edit: Je hebt gelijk, ook bij extreme warmte. Hoe doen ze dat dan in warme landen? :)

Wat vaak accu's kapot maakt bij scooters, zijn de korte ritjes die men er mee maakt.
Mijn accu's gaan er uit bij mijn winterstop, dan leg ik ze binnen neer en 1x per maand hang ik 'm 24u aan de druppellader. Nog nooit een kapotte accu gehad.
Maar verder zal bij mij een motor niet langer dan 3 a 4 weken stil staan (behalve in de winter) en rijd ik meestal toch wel minimaal 30-50km bij een rit... en ik heb nu natuurlijk een motor, geen motorscooter meer, maar ook bij de scooters nooit problemen gehad.
 
Laatst bewerkt:
Heb dit ook voorgehad met spiksplinternieuwe FJR.
door ziekte drie weken niet kunnen rijden. Batterij was zo dood als een pier.
Toch mijn beklag gedaan bij de dealer, die heeft het bekeken.
Wat bleek batterij was al twee jaar oud en toch geplaatst door fabrikant.
Hebben ze zonder morren kosteloos vervangen, nadien probleem weg.
 
Tja na lezing van alle berichten lijkt het toch 'normaal' te zijn om je motor/scooter aan een oplader te hangen.
Ik blijf het vreemd vinden dat we dit accepteren en normaal vinden. |(
Als je anno 2011 een auto koopt en hij moet na 1 a 2 maanden aan de oplader, dat accepteert toch niemand. Maar wij, sulletjes blijkbaar wel als we een motor/scooter kopen.

thx voor alle reacties :) . Heb trouwens een mail naar Yamaha gestuurt. Maar het viel niet mee om een mail adres te vinden waarnaar je een mail kunt sturen. Blijkbaar delegeren ze alles naar de dealers.
 
Tja na lezing van alle berichten lijkt het toch 'normaal' te zijn om je motor/scooter aan een oplader te hangen.
Ik blijf het vreemd vinden dat we dit accepteren en normaal vinden. |(
Als je anno 2011 een auto koopt en hij moet na 1 a 2 maanden aan de oplader, dat accepteert toch niemand. Maar wij, sulletjes blijkbaar wel als we een motor/scooter kopen.

thx voor alle reacties :) . Heb trouwens een mail naar Yamaha gestuurt. Maar het viel niet mee om een mail adres te vinden waarnaar je een mail kunt sturen. Blijkbaar delegeren ze alles naar de dealers.

Je kan ook gewoon een slechte accu getroffen hebben.
 
Nou mijn motorscooters hebben nooit aan de acculader gehangen, enkel in de winter dus een paar keer... 24u per maand (en dat waren dan hooguit 3 maanden, dus 3x 24u). Gewoon het hele jaar door stond de motorscooter in de tuin onder een hoesje. Nergens last van, maar zoals ik al zei reed ik ook flinke stukken, zodat de accu ook kon bijladen.

Misschien moet je toch eens je dynamo na laten kijken. Dat kan het namelijk ook zijn.
 
Ik vind het ook niet normaal om je scooter als een een of ander elektrisch voertuig op te laden. Wat wel is is dat bij veel nieuwe scooters de accu na een jaar stuk gaat. heb het links en rechts om me heen gezien. Er zijn accu speciaal zaken waar je voor (mijn xmax zelfde verhaal) 50 euro weer een verse hebt. En heus die wissel je met gemak zelf om.

In rotterdam zit er een op de waalhaven. ff googlen.
 
Hoe lang een accu meegaat ligt heel erg aan hoe je hem behandelt; als je de scooter gewoon regelmatig gebruikt en geen extreme dingen doet kan ie zomaar 10 jaar meegaan, start je hem leeg en laad je hem niet snel weer op dan is het binnen een paar weken over en uit.
Toch kan een accu ook gewoon stuk gaan, inwendig sluiting maken. Dat kan gebeuren en is dan gewoon pech.

Een nieuwe accu krijg je vaak droog aangeleverd, het zuur zit er in een aparte verpakking bij. Hiermee kun je hem zelf vullen, daarna moet je hem nog doorladen met een acculader of druppellader.

Als je zelf een accu vervangt werk dan wel veilig; zorg dat als je met metalen gereedschap de plus (+) pool loshaalt dat er geen stroom kan gaan lopen. Daar is een simpele methode voor, als je sleutelt moet altijd de min (-) pool los zijn. Dus bij het verwijderen haal je de massa eerst los, bij het installeren maak je de massa het laatst weer vast.
 
[.]] daarna moet je hem nog doorladen met een acculader of druppellader.
:^ En dat gebeurt dus vaak niet.
Vorig jaar nog gehoord van een maatje, accu gevult en gemonteerd bij de dealer.

'je moet hem thuis nog wel even doorladen..
..oh je hebt geen lader.. een half uurtje rijden is ook goed.'


Laden van een accu duurt wel wat langer. :z
En nooit vol geweest = korte levensduur. :)
 
Laatst bewerkt:
Overigens 1 van de redenen om als motor of scooter rijder lid te zijn van de ANWB of Route Mobiel!
Een auto kan gesleept worden door een andere auto. Een motor moet altijd worden opgeladen.
Dus als mijn scooter het niet doet om welke reden dan ook (bijvoorbeeld kapotte accu) even bellen, starten zij hem op en rijdt je op je gemak naar de dealer.

Daar naast is het erg rot als je in Maastricht zou wonen en motorpech zou krijgen in Amsterdam en visa versa.

Dus zie dit ook als een tip. Route Mobiel is overigens de goedkoopste.
 
Een eenmaal totaal ontladen loodaccu is definitief kapot. Het is zelfs zo dat je die dingen normaal niet onder de 80% lading moet laten zakken. Dat is een klemspanning van 12,5V. Bij 12,4V is dat direct opladen!! Mijn tip: koop een druppellader. Ik heb al jaren mijn motorfietsen/scooters 'swinters gewoon een aantal maanden aan de druppellader. Vaak krijg je er een set kabeltjes bij waarvan je een set permanent aan de accupolen kunt schroeven. Bij de Xmax250(I) heb ik een opening gemaakt van het accuvak naar het handschoenenvak. Daar ligt dan die stekker. Als ik hem voor langere tijd wegzet (> 2 weken), dan koppel ikvia het handschoenenvak de druppellader aan.

Een druppellader is een lader die continu aan een accu gekoppeld kan worden,
bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat.
Qua uitvoering zijn er verschillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde
stroom leveren terwijl een ander soort lader uitgeschakeld wordt als een accu spanning
van 13,2, 13,6 of 13,8 Volt bereikt en automatisch weer ingeschakeld wordt als de
spanning daalt tot circa 12,5V. Een voorbeeld van een druppellader is te zien op foto 6.
Een druppellader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het
verbruik compenseren van eventuele verbruikers.

Als je de accu met een acculader laadt, let dan op dat je niet met meer stroom laadt dan 1/10 van de accucapaciteit, dus max 0,8A (800mA) bij een 8Ah accu!
 
@Worldbeater: Echte onzin. Route Mobiel laat je echt niet staan. Er zal een goede reden zijn geweest waarom ze je lieten staan. Als je gewoon netjes op tijd betaald, heb je een juridische overeenkomst een soort van verzekering afgesloten met Route mobiel. Ze zijn verplicht om de voorschriften na te komen.

Ik heb 2 keer Route Mobiel nodig gehad. 1 x met de auto en 1x met de motor. Ze waren snel ter plaatse en hebben me prima geholpen.
Als ze je niet kunnen helpen, heb je gewoon recht om je motor te laten slepen, naar het door jou aangewezen adres. Natuurlijk gaan ze niet heel Nederland rond crossen en zullen bij grote afstanden naar een dealer rijder in de regio.

Dus ik weet niet waarom ze je 2x niet hebben geholpen (laten staan), maar als dit zo is kun je gewoon je recht halen en schade (sleep kosten e.d.) verhalen.
 
Goede tip Josan :]
Ga ik van het weekend reglen op die manier.
Dank voor alle reply's zie jullie wel in Rotterdam?
Grt
 
Terug
Bovenaan Onderaan