Beste Techneuten,
Sinds enige tijd staat er een Yamaha XV750 Special uit '86 in mijn schuurtje.
Nu ben ik aan het sleutelen gegaan en al voor ik de achterzijde demonteerde leek het achterwiel in goed in lijn te zitten met het frame.
Nu het subframe en spatbord verwijderd is, is het heel goed zichtbaar dat het een en ander niet in lijn zit.
De afstand tussen het achterwiel en de achterbrug is aan de aandrijf zijde minimaal en aan de rem zijde juist erg ruim.
Dat kan komen door dat er verkeerde afstandsbussen gebruikt zijn, maar aangezien het een cardan aandrijving is zal deze afstand van uit de aandrijf zijde bepaald worden.
Wat me ook op valt is dat de achterveer in de uitsparing in het frame bij het bovenste montage punt in het midden zit maar meer naar links (de aandrijf zijde) wijkt naar mate hij meer naar het onderste montage punt op de brug komt.
Zo ver mijn info reikt heeft deze motor nooit een serieus ongeval gehad.
Aangezien de motor geschorst is heb ik er niet op gereden en weet dus niet of de motor erg naar links of rechts trekt.
Is dit een bekend probleem van XV's uit die periode en zo ja, wat is de oorzaak en wat is er aan te doen.
Zo nee, wat zijn jullie gedachtes over hoe hier verder mee te gaan.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
B.v.d.
Arjan.
Sinds enige tijd staat er een Yamaha XV750 Special uit '86 in mijn schuurtje.
Nu ben ik aan het sleutelen gegaan en al voor ik de achterzijde demonteerde leek het achterwiel in goed in lijn te zitten met het frame.
Nu het subframe en spatbord verwijderd is, is het heel goed zichtbaar dat het een en ander niet in lijn zit.
De afstand tussen het achterwiel en de achterbrug is aan de aandrijf zijde minimaal en aan de rem zijde juist erg ruim.
Dat kan komen door dat er verkeerde afstandsbussen gebruikt zijn, maar aangezien het een cardan aandrijving is zal deze afstand van uit de aandrijf zijde bepaald worden.
Wat me ook op valt is dat de achterveer in de uitsparing in het frame bij het bovenste montage punt in het midden zit maar meer naar links (de aandrijf zijde) wijkt naar mate hij meer naar het onderste montage punt op de brug komt.
Zo ver mijn info reikt heeft deze motor nooit een serieus ongeval gehad.
Aangezien de motor geschorst is heb ik er niet op gereden en weet dus niet of de motor erg naar links of rechts trekt.
Is dit een bekend probleem van XV's uit die periode en zo ja, wat is de oorzaak en wat is er aan te doen.
Zo nee, wat zijn jullie gedachtes over hoe hier verder mee te gaan.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
B.v.d.
Arjan.