Achtertandwiel cbr 900 rr fireblade 1998

Johncan1962

Rookie
24 feb 2022
18
5
Hoi .ik heb een cbr 900 rr fireblade 1998
Mijn vraag ,(mag er)? .....hoeveel speling mag er zitten op het achtertandwiel...of mag dat helemaal niet.
Bij motoport zeggen ze ,is normaal ....een ander zegt rubbers moeten vervangen worden....of wiel lager....op het wiel zelf zit geen speling ..
 
als ik op de tekening kijk hoort er aan de kant van de ketting een afstandsbus met een kraag te zitten. zit die bij jou aan de andere kant misschien?
Nummer 4
1645892122958.png
 
Nr4 valt niet in het lager, maar druk tegen de binnenschaal van het lager in de kettingtandwieldrager. Nr 8 met de 6 erboven zit op de as tussen de binnenschaal van het wiellager en het lager in de kettingtandwieldrager. Die staat volgens mij op de foto's
 
1998.. in het kader van preventieve onderhoud mag een transmissie demper (mocht deze nog de originele zijn) wel worden vervangen. De oude is waarschijnlijk wat harder enof stugger geworden.
 
Weet iemand of dit origineel is...of dat iemand dat zelf zo heeft gedaan omdat er misschien een verkeerd lager in zit .zit een busje in het lager aan de binnenkant van de tandwieldrager
 

Bijlagen

  • 20220301_065656.jpg
    20220301_065656.jpg
    160,2 KB · Weergaven: 30
  • 20220301_065727.jpg
    20220301_065727.jpg
    196,2 KB · Weergaven: 33
  • 20220301_065639.jpg
    20220301_065639.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 29
Weet iemand of dit origineel is...of dat iemand dat zelf zo heeft gedaan omdat er misschien een verkeerd lager in zit .zit een busje in het lager aan de binnenkant van de tandwieldrager
Alles wat er in hoort staat op de onderdeel tekening hier boven(zie ook link)
de bus in het lager die je noemt is waarschijnlijk nr8 op de tekening,die hoort daar .
1646133764318.png

In nummer volgorde gezien vanaf de kettingkant,4,21,19,8,23,20,7,20,22,5,18 en16.
 
Laatst bewerkt:
Als alle bussen goed zitten,de lagers niet kapot zijn dan kan de conclusie niet anders zijn dan dat die speling normaal is,
er moet ook speling op zitten want de tandwielhouder moet kunnen bewegen.
 
dat ie in de richting van de ketting wat beweegt is prima, maar zoals ik het op het filmpje zie kan ik me niet voorstellen dat dat goed is. Het lager van de kettingdrager wordt geklemd tussen twee bussen, dus die speling zit puur in het lager (of de as zit los, of het lager zit los in de drager)

Maar ik laat me graag overtuigen :t
 
Nee, mensen die dag in en dag uit bezig zijn met motoren moet je niks van aannemen
Wel blindelings een mogelijke wannabee techneut die je totaal niet kent.
Die eerste groep schat ik meestal wel hoger in als de gemiddelde hobbyist maar ik heb ze in mijn motorcarriere zeker wel echt stomme dingen zien doen, zeker niet onfeilbaar dus niet blindelings op vertrouwens, als je het filmpje kijkt ben je het toch wel eens dat dit niet helemaal jofel zit ook al zegt de monteur van wel?
 
Hoi ....nieuw lager .nieuwe rubbers (was eigenlijk nog niet nodig ,maar toch gedaan)er in ....wiel er weer in ...geen speling meer..
Oude lager was de oorzaak ,daar zat nogal veel speling op ,met namen bij de kleine ring waar de as doorheen gaat.....nu nog mooi weer ,dan kan ik weer toeren....iedereen bedankt voor de tips...ik heb er veel aan gehad...fijn weekend..
 
Terug
Bovenaan Onderaan