Adventure reis- en rallypreparatie, merk onafhankelijk

Buellbloke

Gedigitaliseerde lul
27 jan 2011
9.541
4.192
Hier discussiëren we over het prepareren aanpassen van je adventure motor voor adventure reizen en rally's, zonder gezeur over merk en type.

Deel hier je aanpassingen, tips en ervaringen of kijk de kunst af van anderen en bespreek je wensen en plannen!
 
Laatst bewerkt:
Goed plan!
Waar denk je aan? Rekjes, lampen, navigatie, gereedschapcariers, bashplate dat soort dingen?
 
Dank je hier kan ik wel wat dumpen aan info en m.n ei kwijt.
Omdat ik oranje lelijk vindt of eigenijk niet meer mooi heb ik meteen set zwart plastic gekocht en de motor in droevig zwart gemaakt.
Spuitbus matzwart op de delen van het frame die nog zichtbaar zijn.
Zodat ik niet teveel opval als rijke westerling wappie met m.n bling bling motor in marokko.
Je valt daar al zo op.
Dit is mijn grote brommer.
KTM 500EXC zes daagse tassen rek gelast van chromoby 15mm buis.
ZijTassen zelf gemaakt gaan nu alweer 8 jaar mee.
Carterplaat zelfbouw van kunststof.
Buddyzit aangepast verbreed aan achterkant en steviger foam.
Al stukken beter als origineel maar nog niet helemaal tevreden.
En gedempte achternaaf gemaakt van oud ktm 640 wiel en opnieuw gespaakt.
Grotere Acerbis tank ik meen 15 ltr.
kuipruitje van de 690 ktm overgezet lichtunit is ook van 690.
Motor met volle tank en bagagerekje en stuurdemper handkappen carterplaat 130KG
IMG_20220530_151850_2.jpg
IMG_20220530_165406_7-bewerkt.jpg
image.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed plan!
Waar denk je aan? Rekjes, lampen, navigatie, gereedschapcariers, bashplate dat soort dingen?
Yes! Alle aanpassingen ter hufterproofing, praktische mogelijkheden uitbreidend en comfortverhogend zeg maar.
 
Goedkope omvouw spiegels voor als ik weer eens ompleur in het terrein, een extra ruitje om gewoon 130 te kunnen rijden op de snelweg zonder er af te waaien, stuurverhogers om comfortabel te kunnen staan in het terrein.
 
Ik heb net een 2021 500 EXC-F six days gekocht, ga ik ook een zwarte kappenset voor kopen zodat het allemaal iets minder opvalt....
 
Ik heb net een 2021 500 EXC-F six days gekocht, ga ik ook een zwarte kappenset voor kopen zodat het allemaal iets minder opvalt....
21 dat is nog echt jong kocht mijn 500 uit 2019 met 30 uur op de klok.
Dit is m.n meest recente aanpassing.
Bochtje op einddemper dat de herrie naar beneden wordt geblazen.
Hij is beschaafd hoor.
Maar hoe minder aanwezig je bent hoe beter.

En dat de hitte niet meer op m.n bagagerekje wordt geblazen.
Overigens rekje gemaakt van chroommobyleenbuis 15 mm echt oersterk.
Beetje lastiger te lassen als rvs maar het gaat wel.
En nadeel je moet het behandelen andrs wordt het bruin.
Ik ben echt op het gewicht aan het letten.
Na schuderbreuk en sleutelbeenbreuk aan de linker kant.
Bijna niet meer de kracht om de ktm 690 overeind te zetten.
Dus nu aan de ktm 500.
Mis de 690 nog wel eens wat een beest is dat.
20230423_121410.jpg
20230423_121416.jpg
 
Je hebt speciale silentcaps die 'm stiller maken zonder dat je aan vermogen inboet.

2021 is inderdaad nog lekker fris, fijne basis om mee te beginnen!
 
Doe eens plaatje van je 500.
En de 890 die je hebt samengeteld.
Her nog wat fotootjes
Heb nog tijdje crf250L voor m.n vrouw gehad.
Omdat ze de 690 wel hoog vondt.
Maar ze heeft de handdoek in de ring gegooid off road motorrijden is niks voor haar.
En zelf nog tijdje 300 2 T.
Wat een feest is dat.Maar dat was meer omdat ik hem wilde omdat ik vroeger nooit geen geld had als jochie voor een crosser.
En m.n vader het maar slecht idee vond en er dus geen cent van zijn kant kwam.
Het zat er financieel voor hun ook niet in 50 jr geleden.
Heb wel een PW80 voir mijn 2 jongens gekocht leuke tijd maar de vonk is niet echt op ze overgesprongen.
20200120_181731.jpgIMG_20200324_152325_4.jpg20180414_112038.jpg20180408_174926.jpgimage.jpgIMG_20200203_174943_6.jpg20181011_131715.jpg20180527_155155.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik thuis ben en wat tijd heb zal ik hier wat foto's dumpen...

Ik heb lang getwijfelt tussen een 690 en de 500, maar denk dat de stap tussen de 690 en mijn 890 te klein is, vandaar de 500.

Mijn 890 is vrijwel zo licht als deze kan zijn, met alle performance en hufterproofing mods die je redelijkerwijs kunt doen, de 690 is weliswaar lichter maar voelt denk ik teveel als mijn 890 min de power...

IMG-20230226-WA0000.jpg
IMG-20230224-WA0001.jpg
IMG-20230224-WA0002.jpg
IMG-20230224-WA0000.jpg
IMG-20230226-WA0000.jpg
 
Deze zijn we klaar aan het maken voor Griekenland...

990 Adventure met Superduke blok, 890R vering voor en achter, Aurora rallytoren en nog veel meer....
Bekijk bijlage 1871224
Aanvullende specs:

- Motomaster Flame schijven voor en achter
- Brembo M50 remklauw voor
- 890 Adventure vering voor en achter
- Scotts stuurdemper op BRP submount
- Cycra handkappen
- 2 in 1 uitlaat door Pajic
- Rottweiler intake kit
 
Top foto's en knutselwerk Prop!

En je gebruikt 'm waar 'ie voor is, erg gaaf!
 
Deze zijn we klaar aan het maken voor Griekenland...

990 Adventure met Superduke blok, 890R vering voor en achter, Aurora rallytoren en nog veel meer....
Bekijk bijlage 1871224
Wat ga je ermee doen Rallye rijden in Griekenland?
Wat en bruut.
Motormaatje van me heeft een 1290 zo gebouwd.
Tis gewoon laag vliegen.
Ik mag niet meer hard rijden.
2 x klappertje gehad met moeder aarde waarbij ik beide keren verloor.'IMG_20221031_090908_1.jpg
IMG_20221026_175425_5.jpg
 
Wat ga je ermee doen Rallye rijden in Griekenland?
Wat en bruut.
Motormaatje van me heeft een 1290 zo gebouwd.
Tis gewoon laag vliegen.
Ik mag niet meer hard rijden.
2 x klappertje gehad met moeder aarde waarbij ik beide keren verloor.'Bekijk bijlage 1871322Bekijk bijlage 1871323
Hij wordt gebouwd puur voor Hellas, maar zal daarnaast ook wel misbruikt worden voor allerhande andere offroad activiteiten...stukken lichter dan origineel, veel meer vermogen...zou wel goed moeten komen.
 
Ik lag laatst nog in een sloot waar ik met 80 in knalde...weken lang met een zwsrte pens rondgelopen...
 
Deze zijn we klaar aan het maken voor Griekenland...

990 Adventure met Superduke blok, 890R vering voor en achter, Aurora rallytoren en nog veel meer....
Bekijk bijlage 1871224
Om de temperatuur onder controle te houden is de waterpomp voorzien van een groter schoepenwiel en een spacer, is er een tweede ventilator geplaatst en een koudere thermoswitch om de fans san te sturen. De fans kunnen ook individueel handmatig geschakeld worden straks.

Koppelingsdeksel is een dikker exemplaar om eventuele schade door stenen te minimaliseren.

De wielen zijn van Haan en smaller dan origineel, lichter en sterker.
 
met dergelijke zware machines qua vermogen is het bijne elke dag wel achterband vervangen als je Rallye rijd?
Of valt dat nog wel iets mee?
merk nu de slijtage aan de achterband van mijn 500 is echt stukje minder als met de 690.
en qua vermogen ontlopen ze elkaar niet eens zoveel had nog de 650 Ktm 690 zeg maar met 67pk.
Maar bouw je deze machine voor jezelf of op bestelling voor klant?
 
Terug
Bovenaan Onderaan