Advies gevraagd: Off/allroad of SM?

Freaky-Guy

MF veteraan
3 jan 2010
6.106
0
Apeldoorn
Goedendag mensen,

Kort versie:
Ik zoek een fiets met de volgende eigenschappen:
- SM-achtige fiets zonder korte onderhoudsinterval (duh, dat bestaat niet |( )
- Wat hogere zit (ben 1.86m)
- Gewicht niet al te hoog (ben zelf een lichtgewicht :X )
- Geschikt voor 80km woon-werk (kan ook binnendoor)
- Ook geschikt voor de wat langere vakanties

Lange versie:
Laatste tijd betrap ik mezelf erop dat ik vluchtheuvels een beetje hard meepak op mijn Suzuki GS500, en dat ik er wel van hou om relatief hard op te trekken en dijkjes te pakken :] Daarnaast is de GS een redelijk kleine motor en zou ik wat hoger willen zitten.

Nu is het zo dat ik SM's erg vetjes vind, dus ik zou er graag zo 1 willen aanschaffen. Komt het probleem: ik moet woon-werk met deze motor gaan rijden, en geen plek (of geld) voor 2 motoren. Woon-werk zal zo'n 80km per dag zijn, die als het moet wel volledig binnendoor kan. De weg die ik nu vaak pak: klik. Combinatie van die 2 doe ik ook vaak, of met een ommetje naar Rhenen over de dijk :Y

Volgend probleem: een SM is nogal onderhoudsgevoelig volgens mij (ik vond olie+filter bij 6k km al snel), dus dat wordt niet echt een optie.

Nu lijkt het me leuk om af en toe wat offroad mee te pakken dus dan kom je op een allroad denk ik. Laat al die hokken nu niet erg mooi zijn (vind ik), behalve al die hevig verbouwde dingen. De enige allroad die ik mooi vind is de Yamaha XT660Z Tenere, maar die valt vér buiten mijn budget (denk iets van 3-3,5k; less is more :+ ).

Hij moet ook geschikt zijn voor wat langere (vakantie)-ritten. Ben van sowieso van plan om nog eens naar de Eifel te gaan, en Engeland/Schotland. Voor het gemak: de EU.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het vinden van een geschikte fiets die aan mijn eisen voldoet. Bedankt alvast!
 
Denk eerder iets als een XT660 KTM 660 SMC... SM, laag gewicht en lange vakanties wil niet echt.
 
Denk eerder iets als een XT660 KTM 660 SMC... SM, laag gewicht en lange vakanties wil niet echt.
Precies, daarom weet ik ook niet wat ik moet kopen :P Een GS is 180kg droog geloof ik, en dat kan ik prima houden, dus rond dat gewicht lijkt me geen probleem.

Onderhoud kan ik (grotendeels) zelf wel, dat scheelt al wat denk ik :Y
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je wel een punt ja, maar dat ding is groot man :+
Die vent ook trouwens en ik niet (zoals je weet) :')
 
Precies, daarom weet ik ook niet wat ik moet kopen :P Een GS is 180kg droog geloof ik, en dat kan ik prima houden, dus rond dat gewicht lijkt me geen probleem.

Onderhoud kan ik (grotendeels) zelf wel, dat scheelt al wat denk ik :Y
Oh.... Dat is niet licht :9 Een echte SM is rond de 110. Dacht dat je dat bedoelde.
Een motor van 250 houd je ook makkelijk, maar dat is niet zo speels als een SM.

Kortom: dit verandert alles, kies wat je leuk vindt ;)
 
Stond ook dat het gewicht niet al te hoog mocht zijn :P 110kg, zo zwaar was mijn brommer-SM ook, alleen onder echte SM's zit tenminste een fatsoenlijk blok _O-.

Dat is het probleem, ik vind al die ouwe hokken lelijk. Tenzij ik hem ga verbouwen, maar dat kost ook weer geld.
 
KTM Adventure 950/990?

Ik rij zelf de 950 uitvoering en gebruik hem zo nu en dan ook voor het woon-werkverkeer, prima motorfiets. Echter zal je dat niet met 3500 euro gaan lukken.

Succes met de zoektocht!
 
Is wel een leuke machine :Y. Zal eens gaan kijken in dat topic naar onderhoud en verbruik en dergelijke, ook wel belangrijk :Y



KTM Adventure 950/990?

Ik rij zelf de 950 uitvoering en gebruik hem zo nu en dan ook voor het woon-werkverkeer, prima motorfiets. Echter zal je dat niet met 3500 euro gaan lukken.

Succes met de zoektocht!
Door die kuip vind ik het niet echt een mooie motor meer :N
 
BMW F800GS

En daar een SM van maken.. (AC Schnitzer)

Perfecte woon-werk motor, EN voor de lange afstanden/vakanties EN om mee te spelen :9~

AC%20Schnitzer%20BMW%20F800GS%20Supermoto.jpg


AC%20Schnitzer%20F800GS.jpg


AC%20Schnitzer%20F800GS%201.jpg


 
Laatst bewerkt:
BMW kost bakken met geld, die SM ombouw van AC Schnitzel al helemaal.

Bovendien komt de "nieuwe" motor in de tuin te staan, de schuur is te klein (max lengte 2,10m)
 
O ik zie nu je budget pas, had ik overheen gelezen.. Ja valt er net iets buiten :P

Dan naar een XT660X kijken
 
Alleen jammer dat het een softe en te zware SM is. Een net-niet SM zeg maar
 
Laatst bewerkt:
Hij is vergelijkbaar qua gewicht en vermogen met mijn GS, qua koppel wel een stuk meer. Dat is eigenlijk ook het enige wat telt, een boel vermogen heb je toch niks aan :+
 
2 uur is peanuts. Binnendoor naar een verzamelplek is soms al 2 uur, dan nog 3 á 4 uur een rit, dan weer 2 uur terug. Moet dus wel minimaal zo'n 8 uur vol te houden zijn :P

Eens even neuzen in het xt660x topic :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan