Advies gevraagd voor herstel motor met roetschade

LP77

Rookie
11 okt 2023
5
3
Beste forumleden,

Gisteren heeft er in mijn garage een brand gewoed. Mijn motoren hebben gelukkig geen brandschade maar zitten wel onder het roet. Het roet zal vrij agressief zijn aangezien dit afkomstig is van een fietsaccu die vlam vatte. Ik wil dit uiteraard asap laten reinigen.

Ik heb contact gezocht met de dealer en die heeft mij doorgewezen naar een professioneel poetsbedrijf. Ik denk dat dat de beste optie is. Al schat ik in dat het poetsbedrijf met name gericht is op lak en chroom en minder op het risico van schade aan elektrische componenten agv de agressieve roet. Dat werd ook telefonisch bevestigd. Ik kan mij ook voorstellen dat het ergens ophoudt en je niet te veel aan kabelbomen en elektrische componenten wilt zitten.

Zijn er ervaringsdeskundigen die hun ervaring kunnen delen? Een goed advies sla ik niet af.

Bij voorbaat dank!
 
Heb je de verzekering er al naar laten kijken? Wat zeggen die met trekking tot poetsen?

Die hebben hier mss wel ervaring, metname omdat ze er zelf vaak voor betalen. (Los van of je verzekering het dekt)
 
Laatst bewerkt:
Pers lucht;)
 

Bijlagen

  • IMG_0566.png
    IMG_0566.png
    56,9 KB · Weergaven: 3
Zou me eerder zorgen maken over eventuele brandblussers die gebruikt zijn .. Elektronica vind dat niet erg fijn.
 
Ik zou ff contact opnemen met de verzekering, wellicht is de schade aan jouw motoren wel gedekt?
Als dat zo is, lekker laten regelen door de verzekering. Mocht je in de toekomst dan toch nog problemen ervaren door de brandschade dan sta je een stuk sterker dan nu zelf een 3e partij inschakelen.

En anders idd zoals al gezegd is, zijn ze wellicht wel bereid om advies te geven hoe ze dit oplossen als het wel gedekt is. Succes!
 
Dank voor jullie reacties. Ik heb contact gehad met de motorverzekeraar en die heeft gevraagd eerst met een specialistisch bedrijf contact op te nemen. Dus via de dealer ben ik bij het poetsbedrijf terecht gekomen. Vanmiddag komt er een schade expert voor de woning. Mogelijk dat die ook een goed adres weet.

Salvage is niet van toepassing….

Er zijn geen blusmiddelen gebruikt. De brandende fiets/accu is naar buiten gesleept.
 
Beste forumleden,

Gisteren heeft er in mijn garage een brand gewoed. Mijn motoren hebben gelukkig geen brandschade maar zitten wel onder het roet. Het roet zal vrij agressief zijn aangezien dit afkomstig is van een fietsaccu die vlam vatte. Ik wil dit uiteraard asap laten reinigen.

Ik heb contact gezocht met de dealer en die heeft mij doorgewezen naar een professioneel poetsbedrijf. Ik denk dat dat de beste optie is. Al schat ik in dat het poetsbedrijf met name gericht is op lak en chroom en minder op het risico van schade aan elektrische componenten agv de agressieve roet. Dat werd ook telefonisch bevestigd. Ik kan mij ook voorstellen dat het ergens ophoudt en je niet te veel aan kabelbomen en elektrische componenten wilt zitten.

Zijn er ervaringsdeskundigen die hun ervaring kunnen delen? Een goed advies sla ik niet af.

Bij voorbaat dank!
Roet moet je ontvetten.
 
Zou me eerder zorgen maken over eventuele brandblussers die gebruikt zijn .. Elektronica vind dat niet erg fijn.
Schuim is niet erg is gewoon water met een 'speciaal' sopje, maar poeder :X
Daar ga je leuke dingen van krijgen. Dom voorbeeldje: Je zet je knipper aan naar links en je achterlicht gat deze taak overnemen:+

Dank voor jullie reacties. Ik heb contact gehad met de motorverzekeraar en die heeft gevraagd eerst met een specialistisch bedrijf contact op te nemen. Dus via de dealer ben ik bij het poetsbedrijf terecht gekomen. Vanmiddag komt er een schade expert voor de woning. Mogelijk dat die ook een goed adres weet.

Salvage is niet van toepassing….

Er zijn geen blusmiddelen gebruikt. De brandende fiets/accu is naar buiten gesleept.
Ook raar, dat je verzekering zelf niet die kanalen heeft om je er verder mee te kunnen helpen.
Hoe dan ook, veel succes met het verloop/\/\
 
Update:
Ik heb 2 experts gesproken. Beiden adviseerden om met veel autoshampoo en heet water de motor af te spoelen om te voorkomen dat de roet de kans krijgt om de lak en chroom aan te tasten. Dat heb ik inmiddels gedaan (en dat voelt al een stuk beter). Nu verder in conclaaf met de verzekeraar waar de motor naartoe kan worden gebracht om hem grondig aan te pakken. Thanks voor de reacties.
 
Wat is er zo hardnekkig aan roet dan? Dat is toch maar stof?
Gewoon goed wassen en klaar? e.v.t met wat muc-off of ander schoonmaakmiddel.

Of heeft het al ingevreten ondertussen?
 
Ik kan mij voorstellen dat die roet op plekken komt waar je zo 1-2-3 niet bij komt.
In een ram-air kanaal, luchtfilter, overal tussen framedelen, alle kiertjes en gaatjes.
In ieder geval leek mij perslucht vanaf de achterzijde ook niet gek om te beginnen (niet het luchtfilter etc in blazen).
 
Paar jaar geleden een brandmeldinstallatie in bedrijf gesteld in een gebouw waar fiets accu's werden opgeslagen.
De brandweer was er nauw bij betrokken hoe een en ander moest worden opgeslagen.
Ff staan praten met een van die gasten en die vertelde dat er fluoride en metalen vrijkomen als zo'n accu gaat fikken.
Dat zit ook in het roet dat neerslaat. Dus ff schoonblazen met perslucht lijkt me niet zo'n goed plan.
 
Dan hadden ze die motor niet eens kunnen vrijgeven dus. :?
Nanodeeltjes milieu en gezondheidsschade.
 
Paar jaar terug, ik koken en ondertussen met de oudste spelen. Zag ik ineens de vlammen boven het aanrecht komen. Bleek mijn vrouw een stuk plastic naast het gasfornuis te hebben gelegd, dat had ik dus niet gezien.
Meteen dat stuk plastic gepakt en in de wasbak gegooid en met de kraan uitgemaakt. Maar toen zat de hele woonkamer al onder de roet. Tot de baby's in de box aan toe.

Daarna de verzekering gebeld en die heeft dezelfde (zaterdagavond) nog een speciaal schoonmaak bedrijf langs gestuurd voor het ergste. Die zijn later nog een keer teruggekomen om al het speelgoed, banken en kasten e.d. te reinigen. Heb zelf uiteindelijk niets hoeven doen, was ook geen beginnen aan geweest.

Maar blijkbaar werkt dat voor de schuur anders?
 
Paar jaar terug, ik koken en ondertussen met de oudste spelen. Zag ik ineens de vlammen boven het aanrecht komen. Bleek mijn vrouw een stuk plastic naast het gasfornuis te hebben gelegd, dat had ik dus niet gezien.
Meteen dat stuk plastic gepakt en in de wasbak gegooid en met de kraan uitgemaakt. Maar toen zat de hele woonkamer al onder de roet. Tot de baby's in de box aan toe.

Daarna de verzekering gebeld en die heeft dezelfde (zaterdagavond) nog een speciaal schoonmaak bedrijf langs gestuurd voor het ergste. Die zijn later nog een keer teruggekomen om al het speelgoed, banken en kasten e.d. te reinigen. Heb zelf uiteindelijk niets hoeven doen, was ook geen beginnen aan geweest.

Maar blijkbaar werkt dat voor de schuur anders?
Nou het verschil is:
Jij belt de verzekering. Die stuurt een schoonmaak team.

De TS zit op het motorforum. Die sturen wij aan:)
 
Indd. Je woonverzekering dekt alles wat binnen staat... meubels maar ook fietsen, skelters, noem het maar... met 1 grote uitzondering: alles met een kentekenplaat moet je apart verzekeren.

Zo kan het gebeuren dat je hele huis affikt, dat je vervolgens alles tot de laatste onderbroek vergoed krijgt - behalve je motor, want die was alleen WA verzekerd.

Mazzel dat er iemand bij was die in kon grijpen trouwens. Genoeg mensen laten hun e-fietsen dag en nacht aan de lader hangen in de schuur. Sommige fietsenmakers adviseren dat zelfs |(
 
Even uit nieuwsgierigheid: Stond deze accu ook op dat moment onder lading of gebeurde het “spontaan”?
Ik heb sinds kort een elektrische fiets + scooter bij de motoren staan, ik vond dat al geen fijn idee ivm brandrisico. Roet heb ik nog niet eens aan gedacht.
 
Accu's nooit op de fiets / in de scooter laten zitten. Als het even kan dan in een afgesloten kast/metalen bak bewaren. En zeker niet in de woning zelf..

Bij ons zitten ze in een metalen bak.. en daarboven hangt een slimme brandmelder.
Ik vertrouw die dingen niet.
 
Accu's nooit op de fiets / in de scooter laten zitten. Als het even kan dan in een aparte kast/metalen bak bewaren. En zeker niet in de woning zelf..
Op zich weet ik hoe er met dit soort accu’s moet worden omgegaan, maar het is nogal onhandig om een scooteraccu steeds eruit te halen en weer terug te plaatsen. Dat het veiliger is ben ik zeker met je eens. Ik ben al een tijdje op zoek naar een stalen munitiekist. Met wat kleine aanpassingen zou dat wel werken, helaas zijn alle exemplaren die ik tegenkom te klein of -als ze wel groot genoeg zijn- van hout. Dat schiet niet op :+
 
Ja idd; bij een e-scooter wordt het lastig.. Die accu's zijn de grootte van een kleine koelbox?
 
Op zich weet ik hoe er met dit soort accu’s moet worden omgegaan, maar het is nogal onhandig om een scooteraccu steeds eruit te halen en weer terug te plaatsen. Dat het veiliger is ben ik zeker met je eens. Ik ben al een tijdje op zoek naar een stalen munitiekist. Met wat kleine aanpassingen zou dat wel werken, helaas zijn alle exemplaren die ik tegenkom te klein of -als ze wel groot genoeg zijn- van hout. Dat schiet niet op :+
Moet het perse staal zijn? Anders moet je even de maten door geven. IK weet misschien een plek maar die kisten zijn van als. Anders kom je op een 10L gammel uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan