advies voor kopen motor

Friso a2

MF'er
17 okt 2020
182
76
Ik had zojuist gebeld voor een motor om een proefrit te maken en wat advies in te winnen.

Ik vroeg naar allerlei zaken over onderhoud en kreeg te horen dat hij de motor van een verzekeraar had gekocht omdat hij schade aan de achterkant had. Hij kon me niet vertellen of die was gevallen of dat hij bij een ongeluk betrokken was ( de kentekenplaat, knipperlicht en andere zaken moesten achter vervangen worden) het gaat om een honda cb 500x. gebeurt dat vaker dat een motor van een verzekeraar wordt gekocht met schade of moet er dan iets ernstigs gebeurd zijn? Er kon trouwens ook niet onderhandeld worden over de prijs en moest vooraf eigenlijk akkoord zijn voordat ik een proefrit kon maken. Dit is mijn eerste motor via een dealer en heb advies nodig!!

alvast bedankt :]
 
Als ie van een verzekeraar is zou ik zeggen…. Total loss… ik heb ooit een auto total loss gereden, die was gelukkig all risk verzekerd. En na een jaar toetste ik het kenteken in en die was ook vrolijk weer verkocht. Als de verzekeraar de eigenaar heeft uitbetaald is het voertuig vd verzekeraar. Dat gaat dan vaak naar opkopers… als het goed hersteld wordt hoeft het geen punt te zijn natuurlijk.
 
Ik had zojuist gebeld voor een motor om een proefrit te maken en wat advies in te winnen.

Ik vroeg naar allerlei zaken over onderhoud en kreeg te horen dat hij de motor van een verzekeraar had gekocht omdat hij schade aan de achterkant had. Hij kon me niet vertellen of die was gevallen of dat hij bij een ongeluk betrokken was ( de kentekenplaat, knipperlicht en andere zaken moesten achter vervangen worden) het gaat om een honda cb 500x. gebeurt dat vaker dat een motor van een verzekeraar wordt gekocht met schade of moet er dan iets ernstigs gebeurd zijn? Er kon trouwens ook niet onderhandeld worden over de prijs en moest vooraf eigenlijk akkoord zijn voordat ik een proefrit kon maken. Dit is mijn eerste motor via een dealer en heb advies nodig!!

alvast bedankt :]
Dat is vast en zeker de reden dat hij total loss was.8)7
 
gebeurt dat vaker dat een motor van een verzekeraar wordt gekocht met schade of moet er dan iets ernstigs gebeurd zijn?
Eigenlijk na elk ongeluk waarbij de motor total loss is, dus helaas heel vaak. :Y

Wel bijzonder eerlijk van de verkoper.
Dit is mijn eerste motor via een dealer en heb advies nodig!!
Dealer van Honda?
Of een allround motorzaak?
 
allround zaak. dit was echt een mooie motor omdat hij kwa leeftijd en prijs echt uitschoot tegenover andere modellen '(
 
maar hij zou niet gevallen kunnen zijn of iets?
Jij gokt er dus op dat hij minimaal beschadigd zou zijn geweest. Hoe leg jij dan uit dat hij eigendom van de verzekeraar is geworden?

Ik zou het niet doen. Je weet nooit wat er mee gebeurd is. Vooral omdat de verkoper eigenlijk al verwacht dat je nu al de beslissing neemt voor je er op heb mogen proefrijden, dat is een hele grote rode vlag.
 
Ik heb ooit mijn motor getotald op een circuit, daarna zelf een beetje opgeknapt, 20,000 km later aan een garage verkocht. Heeft al sindsdien een tweede nieuwe eigenaar gekregen. Denk dat hij niet eens doorhebt wat de motor allemaal meegemaakt heeft. M.a.w. als je zeker wil zijn in de geschiedenis van een motor, koop maar een nieuwe. Anders gewoon rijden en geen zorgen over maken mits de motor technisch in orde is.
 
Ik weet niet of deze een omvalsensor heeft.
Vertikaal stationair draaien is nog wel eens niet best las ik bij een duurtest van Motorrad (bigend uitgelopen).

Zelf hou ik wel van een gokje en zou er met een ervaren motorrijder met technisch inzicht naar gaan kijken en rijden.
Al kan die dan weer niet alle lagers checken. :+
Maar met name het frame en balhoofd.
Subrame buiten en onder het zadel.
Zadel en eventuele kappen er af.
 
De meeste van deze prijs zijn uit 2015/2016. En deze uit 2021. Nee ik zou m lekker laten staan.
Dat is wel waar en daarom schoot hij ook uit. in eerste instantie ging ik daarvan uit vanwege de kilometers. Ik ga verstandig doen en verder kijken. Bedankt alvast iedereen. Een nieuw iemand zoals ik heeft geen idee wat ie bedoelt als hij zegt dat het van een verzekeraar komt.
 
Vertikaal stationair draaien is nog wel eens niet best las ik bij een duurtest van Motorrad (bigend uitgelopen).

Dan kun je beter elke motor in het all/off-road segment laten staan. Vanmiddag nog gelegen met een Versys 300, blokrevisie maar doen dan?

Schade motoren opkopen zou ik alleen met de juiste kennis doen. Bijvoorbeeld een krom (sub)frame HOEFT voor het rijden en de veiligheid geen issue te zijn, maar wel een gevalletje total loss als alles gerepareerd moet worden om de benadeelde partij schadeloos te stellen.
Bij een T7 (ook all-roader) is een keer goed vallen op de passagiersstep de bevestiging hiervan krom. Die zit echter vast aan het subframe, wat 1 geheel is met het hoofdframe. Hele kostbare zaak als die vervangen moet worden dus. Zou ik een T7 met een verbogen passagiersstep kopen, jazeker.
 
Dan kun je beter elke motor in het all/off-road segment laten staan. Vanmiddag nog gelegen met een Versys 300, blokrevisie maar doen dan?
En je liet hem een paar minuten draaien? :+

De fabrikant verklaarde het big end door een valpartij.
Als het goed is sta jij meestal weer snel op (hoop ik).
Maar ik heb bij een valpartij mijn elleboog en spaakbeen versplinterd.
De motor pas weer teruggezien op foto's.
Balhoofd krom en voor een dikke prijs bij een verkoper.
WOK melding natuurlijk. O-)
 
En je liet hem een paar minuten draaien? :+

De fabrikant verklaarde het big end door een valpartij.
Als het goed is sta jij meestal weer snel op (hoop ik).
Maar ik heb bij een valpartij mijn elleboog en spaakbeen versplinterd.
De motor pas weer teruggezien op foto's.
Balhoofd krom en voor een dikke prijs bij een verkoper.
WOK melding natuurlijk. O-)
Nee want zo ongeveer elke straat/all-road motor uit deze en eind vorige eeuw heeft een crash sensor. Die schakelt het blok uit.
Eigenlijk nog nooit gezien dat die dingen niet werkten, alleen bij m'n 990 dan, maar dat was een voorwaartse dubbele koprol, blijkbaar werkt die sensor alleen overdwars. Ook die rijdt 40K km later nog vrolijk rond na zeker een paar minuten te hebben staan draaien op de kop.

Maar crossers/enduro's zie je regelmatig op hun kant liggen draaien, zomaar een paar minuten achter elkaar, geen crash sensor en geen drysump.
 
En je liet hem een paar minuten draaien? :+

De fabrikant verklaarde het big end door een valpartij.
Als het goed is sta jij meestal weer snel op (hoop ik).
Maar ik heb bij een valpartij mijn elleboog en spaakbeen versplinterd.
De motor pas weer teruggezien op foto's.
Balhoofd krom en voor een dikke prijs bij een verkoper.
WOK melding natuurlijk. O-)
Als ik het zo lees moet je echt uitkijken wat je koopt en een flinke proefrit maken. Is het trouwens makkelijk kilometerstand aan te passen? Vraag het voor een vriendO-):$
 
Zeg maar dat je eerst een aankoopkeuring wil laten verrichten.
"Bij afkeur kosten verkoper, goedkeur kosten koper"
Als dat gezeik oplevert: omdraaien en op naar de volgende.
 
Ja wat zegt de aankoopkeuring.
Afkeuren op knipperlichten enz, ja dat was al bekend. Ik zou als verkoper daar niet om staan te springen. Aankoop keuring mag, maar in alle gevallen voor de koper.
 
maar hij zou niet gevallen kunnen zijn of iets?

op het eerste oog is er echt werkelijk niks mee.
Het gaat om deze in de advertentie?
Zo te zien is hij met een gangetje op rechts gevallen en geschoven.

Bij zo'n motor, of trouwens elke motor, even bij de max stuuruitslag kijken. Als daar flink schade zit of zelfs een nokje krom is het een mooie klap geweest.
 
Van 1e eigenaar . Vraag ff telefoon nummer en bel ff om te horen wat er is gebeurd.

Het kan ook een economische totalloss zijn. Als dit netjes gerepareerd is , met hier een daar nog een krasje , moet je kijken of dat acceptabel voor jou is.
Hier en daar een krasje: bv op de voorvork krassen van glijschade. De verzekering calculeert een nieuwe vork voor 1500€ of meer. Ja dan ben je zo economisch totalloss. Als ze de motor netjes repareren , maar dit soort optische schade laten zitten heb je kans op een "goedkope"motor.
 
moest vooraf eigenlijk akkoord zijn voordat ik een proefrit kon maken.
Dat had ik ook een keer bij een zaak genaamd Jager motoren. Dus kocht ik daar niks. Ik was op zoek naar twee motoren, een voor mij en een voor mijn vrouw. Uiteindelijk zijn we ergens anders wel geslaagd, met proefrit vooraf.

Bij Kyoh profileren zij zich als “sloperij” :W
 
Bij enige twijfel niet kopen.

En ga naar een officiële dealer van het merk dat je wilt kopen. Die hebben een naam hoog te houden dus zullen wel tweemaal nadenken voordat ze een schademotor aanbieden. Het kost wat meer maar dan zit het wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan