Advies gevraagd voor herstel motor met roetschade

Ja idd; bij een e-scooter wordt het lastig.. Die accu's zijn de grootte van een kleine koelbox?
Grofweg 30x20x25 cm (hxbxd) denk ik. Redelijk zwaar. Het is meer het tobben met de connector en het deksel waar hij onder zit. Je komt eigenlijk 2 handen tekort :)
Als ik weet dat hij langer dan een dag of 3 niet gebruikt wordt, gaat hij wel eruit.

Moet het perse staal zijn? Anders moet je even de maten door geven. IK weet misschien een plek maar die kisten zijn van als. Anders kom je op een 10L gammel uit.
Bedoel je aluminium? Ik denk dat dat wel kan, hoewel een Li-brand misschien wel eens erg heet kan zijn, geen idee eigenlijk… Ik zal de maat opmeten, gaat alleen even duren. Sta op het punt een weekje weg te gaan. Ben wel geïnteresseerd in ieder geval.
 
Grofweg 30x20x25 cm (hxbxd) denk ik. Redelijk zwaar. Het is meer het tobben met de connector en het deksel waar hij onder zit. Je komt eigenlijk 2 handen tekort :)
Als ik weet dat hij langer dan een dag of 3 niet gebruikt wordt, gaat hij wel eruit.


Bedoel je aluminium? Ik denk dat dat wel kan, hoewel een Li-brand misschien wel eens erg heet kan zijn, geen idee eigenlijk… Ik zal de maat opmeten, gaat alleen even duren. Sta op het punt een weekje weg te gaan. Ben wel geïnteresseerd in ieder geval.
Bedoelde idd alu (aluminium), op de MacBook staat autocorrectie nog aan.
 
Geen idee hoe een accu brand werkt eigenlijk werkt.. Geen zuurstof is geen brand? Of werkt dat niet helemaal zo.

Weet wel dat ze een Tesla niet zomaar krijgen geblust als de accu in de fik staat.
 
roetschade is redelijk ruk, salvage bedrijven gebruiken er een speciale reiniger voor die de boel neutraliseert.
ik heb er wat ervaring in, prive en bedrijfsmatig.
electronica is zeker een aandachtspuntje hierbij
 
Paar jaar geleden een brandmeldinstallatie in bedrijf gesteld in een gebouw waar fiets accu's werden opgeslagen.
De brandweer was er nauw bij betrokken hoe een en ander moest worden opgeslagen.
Ff staan praten met een van die gasten en die vertelde dat er fluoride en metalen vrijkomen als zo'n accu gaat fikken.
Dat zit ook in het roet dat neerslaat. Dus ff schoonblazen met perslucht lijkt me niet zo'n goed plan.
Inderdaad onderschat dat niet. Tijdens een bhv-opleiding is mij ook verteld om snel bij de accu weg te gaan, omdat er (veel) giftige gassen vrijkomen. Volgende keermaar niet meer met een brandende accu gaan slepen.
 
even een reactie op alle aannames/ tips:
- idd is de roet die vrijkomt bij brand accu/ plastic agressiever dan een stukje hout
- brandverzekering vergoed geen voertuigen
- de accu ontbrandde spontaan en stond niet aan de lader. Had elk willekeurig moment kunnen gebeuren
- de verzekeraar/ tussenpersoon heeft geen contacten. Ik ben vrij om hem te brengen waar ik wil. Maar uiteindelijk moet de schade expert er naar kijken ivm de hoogte van het herstelbedrag
- het betreft mijn Harley en dienwil ik niet naar de eerste de beste hersteller/ poetsbedrijf brengen.
- vandaag doe ik nog een belronde met wat dealers en hun ervaring en dan gaat de kogel door de kerk.
 
Inderdaad onderschat dat niet. Tijdens een bhv-opleiding is mij ook verteld om snel bij de accu weg te gaan, omdat er (veel) giftige gassen vrijkomen. Volgende keermaar niet meer met een brandende accu gaan slepen.
Alternatief was dan dat onze garage volledig was afgefikt en de schade vele malen groter was geweest. Dat is idd alleen maar materiele schade, maar je doet wat je eerste ingeving is. Ik ben blij dat mijn vrouw zo gehandeld heeft. En als ze de deur achter zich had dichtgetrokken en de boel was afgefikt was dat ook prima geweest. Kan niemand iets verwijten.
 
Alternatief was dan dat onze garage volledig was afgefikt en de schade vele malen groter was geweest. Dat is idd alleen maar materiele schade, maar je doet wat je eerste ingeving is. Ik ben blij dat mijn vrouw zo gehandeld heeft. En als ze de deur achter zich had dichtgetrokken en de boel was afgefikt was dat ook prima geweest. Kan niemand iets verwijten.
Het was ook niet als verwijt bedoeld, meer als een waarschuwing voor anderen en voor de toekomst. Goed dat je vrouw überhaupt gehandeld heeft. Het is een enorme stress-situatie en veel mensen lukt het al niet om te handelen, omdat bevriezen of vluchten ook een gewone reactie is bij gevaar.
 
In pvc zit chloor, verbrand je pvc komt het chloor vrij en bind het met waterstof. HCL oftewel zoutzuur. Ook in veel andere kunststoffen kan je dit soort verbindingen tegenkomen en dan nog wat er in de accu zat. Als je dan roept dat in de regen staan erger is heb je er echt geen verstand van en moet je ook niet reageren.

Zou ook zeker de tank en kappen eraf halen en de kabelboom. Dan alles goed schoonmaken incl de buitenkant van de kabelboom. Voor de elektra moet je goed kijken wat er niet waterdicht is uitgevoerd. Daar komt het motorfiets zijn wel van pas. Geen water, geen roet.
 
:^

Ik ben 2 weken terug nog op een plek geweest waar brand geweest is.

De aangrenzende kantoren hadden alleen last van roetschade, maar ook daar was een bedrijf bezig om alle spullen te registreren, inpakken en vervolgens mee te te nemen om alles te laten reinigen.
 
thuis een klein brandje gehad, alle slaapkamerdeuren in huis gelukkig dicht,
roet zat tot in de uiterste nok op zolder, zelfs 10 jaar later kom je nog sporen tegen hey een plankje dat niet verplaatst is in die jaren .



de brand op de fabriek destijds was iets heftiger :X :X


en TS, succes met de afhandeling
 
In elk geval zou ik de roet zo snel mogelijk (laten) verwijderen.
En mbt poetsbedrijven, welke regio?
 
Als het een onverwarmde garage is (garagebox bv.) let dan op dat veel rookmelders niet tegen kou kunnen. Door condensatie krijg je dan valse meldingen.
Bedankt voor de tip. De garage heeft spouwmuren en zit aan huis. Even afwachten maar wat er gaat gebeuren met kou.
 
@seabird Misschien een tip: om de problemen zoals @Bramb0 omschrijft te voorkomen zou je een hittemelder i.p.v. rookmelder kunnen plaatsen. Ik heb dit zelf ook in mijn garage aan huis. Om te voorkomen dat ik een alarm vanuit de goed geisoleerde garage 's nachts niet zou horen in de slaapkamer heb ik deze gekoppeld aan de rest van de rook- en koolmonoxidemelders in huis. Hierdoor geven alle melders alarm als 1 melder 'ellende' detecteert.
 
@seabird Misschien een tip: om de problemen zoals @Bramb0 omschrijft te voorkomen zou je een hittemelder i.p.v. rookmelder kunnen plaatsen. Ik heb dit zelf ook in mijn garage aan huis. Om te voorkomen dat ik een alarm vanuit de goed geisoleerde garage 's nachts niet zou horen in de slaapkamer heb ik deze gekoppeld aan de rest van de rook- en koolmonoxidemelders in huis. Hierdoor geven alle melders alarm als 1 melder 'ellende' detecteert.
Ja dat is ook een goed idee. Ik heb in huis en garage nu de Nest rookmelders, dus ook geschakeld met elkaar. Ik hoop dat de garage geen valse meldingen gaat geven, want dan wordt het een herrie in huis. Ik kijk het even aan en vervang indien nodig voor een hittemelder. Maar die kan ik niet schakelen met de Nest rookmelders ben ik bang... :-(
 
Ik heb 3 losse garages op een garageplein.
Alle 3 staat een ventilator in zodat de lucht in beweging blijft, 1 garage is goed geïsoleerd, 2 andere zijn van die prefab dingen uit Duitsland. Wel lekker ruim.
Valse meldingen heb ik nog niet gehad, wel een piepje dat de batterij leeg raakte.
Doe er goede batterijen in, die gaan wel 3 jaar mee.
En ik blaas ze af en toe schoon met lucht.
In huis heb ik er 13, in de keuken een hitte melder en bij de ketel een koolmonoxide melder.
 
ik heb ook een hitte melder.
Een rookmelder in de garage geeft te vlug vals alarm. Zeker met las- en slijpwerkzaamheden. (of solderen heb ik gemerkt)
Dan is een hittemelder betrouwbaarder.
 
ik heb ook een hitte melder.
Een rookmelder in de garage geeft te vlug vals alarm. Zeker met las- en slijpwerkzaamheden. (of solderen heb ik gemerkt)
Dan is een hittemelder betrouwbaarder.
Rook melder zit boven de heftafel, dus als hij gaat door werkzaamheden oid, haal ik hem even los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan